Jump to content

Youtube, båtrelaterte filmer


Gtir_man

Recommended Posts

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
4 hours ago, Thomas_h said:

Vet ikke så mye om historien her, men det var utenfor en elv, så mye strømsjø. Men brytende bølger skal man ikke spøke med. Grøss og gru.

Denne videoen illustrere godt hvorfor fritidsbåter bør holde seg i havn når det er fare for brytende sjø slik kan bli endel steder langs kysten under visse forhold. 

Om man ikke blir slått helt rundt, så skal det vesentlig mindre sjøer til for å slå inn ruter og da blitt det fort game over på de fleste nyere båter.

 

Stedet som også blir kalt "graveyard of the north pacific" er ved utløpet av Columbia river på USA´s nordre vestkyst hvor alle ingredienser er tilstede. Stillehavet rett inn, relativt brå oppgrunning fra dypt vann og en meget stor elv som pumper enorme mener vann andre veien (opp mot 8 knop). 

 

Ligger mange kule videoer på nett hvor USCG trener/ leker  med redningsbåtene sine utenfor der.

 

feks denne.

Se på ca 2:40 ut i filmen hvordan det er å bli feid rundt en runde. Tror de var glade i seletøyet sitt da :yesnod:

 

 

Columbia_River_Mouth_and_Bar.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Thomas_h skrev for 13 timer siden:

 

Vet ikke så mye om historien her, men det var utenfor en elv, så mye strømsjø. Men brytende bølger skal man ikke spøke med. Grøss og gru.

Leste at det hører med til historien at båten var stjålet og at den heldige overlevende nå er i politiets søkelys! Litt av en helg for vedkommende med andre ord...

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Link to post

Jeg har stått på land og sett strømmen, det er mektige greier, Columbia elven er mektig. Godt man slipper å seile ut og inn der. Hele det nordlige Stillehav står rett inn mot strendene, gigantiske bølger bryter mot de langrunne strendene.  Selv om ordet «Pacifico» skulle gi inntrykk av stille så er forholdene her nord ikke sånn.

Milevis med strender, «beach coming» som jeg velger å oversette til vandring og leting etter drivgods. Etter tsunamien drev det i land masse skrot på disse strendene. 

Finnen med YT kanalen @AlluringArctic gikk akkurat både inn og ut. Da var det ok forhold. 

 

 

Ole
S/Y Algol

Link to post
olews skrev 11 minutter siden:

Jeg har stått på land og sett strømmen, det er mektige greier, Columbia elven er mektig. Godt man slipper å seile ut og inn der. Hele det nordlige Stillehav står rett inn mot strendene, gigantiske bølger bryter mot de langrunne strendene.  Selv om ordet «Pacifico» skulle gi inntrykk av stille så er forholdene her nord ikke sånn.

Milevis med strender, «beach coming» som jeg velger å oversette til vandring og leting etter drivgods. Etter tsunamien drev det i land masse skrot på disse strendene. 

Finnen med YT kanalen @AlluringArctic gikk akkurat både inn og ut. Da var det ok forhold. 

 

 

Mye av det sørlige Stillehavet har like mektige dønninger som dundrer mot kysten. Det har jeg erfart fra flere rundturer rundt Syd Amerika med en 18 600 TDW kjemikalietanker i hine hårde dager. I de minste havnene kommer dønningene helt inn i havnen selv om de har en solid molo på utsiden. Ved en anledning i en slik relativ liten havn, hadde vi 8 trossebrekk på noen få timer. Det til tross for ekstra trosser ute i tillegg til taubåt og baugtruster som pushet oss mot kaien. 

Link to post
  • 1 måned senere...

The Ocean Race :

 

https://youtu.be/CeeAHbGIjOw  - rapport fra «the southern ocean».

 

«Niall Myant-Best runs through the latest developments during Leg 3 of The Ocean Race. The first 10 days of racing have weighed on the IMOCA crews, with numerous boats sustaining damage and needing repair, but the pack is beginning to close in on race leaders Team Holcim-PRB!»

 

 

Det er en litt annen fart en da jeg seilte den strekningen ombord på «Visit Finland» i 2011. Det er skjedd endel på 12 år.

 

Ole
S/Y Algol

Link to post

For de som enten har sett RS28 Sandefjord eller seilt med/på henne eller synes den gamle damen både er vakker stilig.

Denne filmen forteller historien om turen med Sandefjord på slutten av 60 tallet fra Durban, via Panamakanelen og Australia og tilbake til Durban. Nå er det snart helg og det er bare å benke seg opp og nyte 1960 tall 16mm film i farger.

 

 

Ole
S/Y Algol

Link to post
  • 2 uker senere...

 

Team Malizia er første til å runde kapp Horn. Rosalin med hjernerystelse etter at hun ble kastet ut av køya for etpar dager siden. Etter å ha seilt non-stop fra Cape Town må det være ganske rart å plutselig sette kursen nordover. Selv har jeg aldri hatt opplevelsen av å runde kapp Horn, men som Sir Robin Knox-Johnston til meg i Cape Town før Visit Finland starta på turen til Perth : «Cape Horn is not the test, Cape Horn is just the end of the test, the Southern Ocean is the test». 

Denne gjengen har jo seilt forbi Australia og seilt mye mye lengre, riktignok i 30 knop og ikke 8-12 som normale båter gjør. Imponerende. De fortjener Rom.

Ole
S/Y Algol

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 8 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

Fleming 85, nærmere beskrivelse bør være unødvendig. Ingen over, ingen ved siden :saint:

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Eika skrev for 2 timer siden:

 

Ikke søk på Bering yachts, det er next level 

 

Eller Nordhavn (men de er ikke akkurat raske på sjøen) :saint:

 

Fleming 85 er 25-knopsbåt hvis man må (relativt lettbygde, 66-83 tonn min/max), og koster vel bare rundt 100 mill.... har ikke bedt om tilbud ennå :giggle:

Med 12 kubikk solar kan man trygt krysse verdenshavene.

 

https://www.flemingyachts.com/model/Fleming-85

 

Maskinrommet er ren porno :giggle:

 

flemingmaskin.jpg.bb74e426b06fd219b3842aaa9cb05f15.jpg

 

flemingbro.jpg.f4a629090e5350b61aec5c81679c77bd.jpg

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Faxen skrev for 2 timer siden:

Det så ut som litt av en sjø plog. Flått båt.

 

Skal være det mest effektive skroget i denne klassen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...