Jump to content

Youtube, båtrelaterte filmer


Gtir_man

Recommended Posts

Distant Shores var vel en av de aller første seileprogrammene på vanlig TV, lenge før Youtube, men nå er de der og får for tiden bygget ny Enksail Orion 49 i aluminium hvilket jo er ganske interessant å følge med på da det er fin båt, og aluminium må vel være det ideelle byggematerialet: https://www.youtube.com/user/distantshores1/videos

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
4 hours ago, Thomas_h said:

Vet ikke så mye om historien her, men det var utenfor en elv, så mye strømsjø. Men brytende bølger skal man ikke spøke med. Grøss og gru.

Denne videoen illustrere godt hvorfor fritidsbåter bør holde seg i havn når det er fare for brytende sjø slik kan bli endel steder langs kysten under visse forhold. 

Om man ikke blir slått helt rundt, så skal det vesentlig mindre sjøer til for å slå inn ruter og da blitt det fort game over på de fleste nyere båter.

 

Stedet som også blir kalt "graveyard of the north pacific" er ved utløpet av Columbia river på USA´s nordre vestkyst hvor alle ingredienser er tilstede. Stillehavet rett inn, relativt brå oppgrunning fra dypt vann og en meget stor elv som pumper enorme mener vann andre veien (opp mot 8 knop). 

 

Ligger mange kule videoer på nett hvor USCG trener/ leker  med redningsbåtene sine utenfor der.

 

feks denne.

Se på ca 2:40 ut i filmen hvordan det er å bli feid rundt en runde. Tror de var glade i seletøyet sitt da :yesnod:

 

 

Columbia_River_Mouth_and_Bar.jpg

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev for 13 timer siden:

 

Vet ikke så mye om historien her, men det var utenfor en elv, så mye strømsjø. Men brytende bølger skal man ikke spøke med. Grøss og gru.

Leste at det hører med til historien at båten var stjålet og at den heldige overlevende nå er i politiets søkelys! Litt av en helg for vedkommende med andre ord...

Link to post
Share on other sites

Jeg har stått på land og sett strømmen, det er mektige greier, Columbia elven er mektig. Godt man slipper å seile ut og inn der. Hele det nordlige Stillehav står rett inn mot strendene, gigantiske bølger bryter mot de langrunne strendene.  Selv om ordet «Pacifico» skulle gi inntrykk av stille så er forholdene her nord ikke sånn.

Milevis med strender, «beach coming» som jeg velger å oversette til vandring og leting etter drivgods. Etter tsunamien drev det i land masse skrot på disse strendene. 

Finnen med YT kanalen @AlluringArctic gikk akkurat både inn og ut. Da var det ok forhold. 

 

 

Link to post
Share on other sites

olews skrev 11 minutter siden:

Jeg har stått på land og sett strømmen, det er mektige greier, Columbia elven er mektig. Godt man slipper å seile ut og inn der. Hele det nordlige Stillehav står rett inn mot strendene, gigantiske bølger bryter mot de langrunne strendene.  Selv om ordet «Pacifico» skulle gi inntrykk av stille så er forholdene her nord ikke sånn.

Milevis med strender, «beach coming» som jeg velger å oversette til vandring og leting etter drivgods. Etter tsunamien drev det i land masse skrot på disse strendene. 

Finnen med YT kanalen @AlluringArctic gikk akkurat både inn og ut. Da var det ok forhold. 

 

 

Mye av det sørlige Stillehavet har like mektige dønninger som dundrer mot kysten. Det har jeg erfart fra flere rundturer rundt Syd Amerika med en 18 600 TDW kjemikalietanker i hine hårde dager. I de minste havnene kommer dønningene helt inn i havnen selv om de har en solid molo på utsiden. Ved en anledning i en slik relativ liten havn, hadde vi 8 trossebrekk på noen få timer. Det til tross for ekstra trosser ute i tillegg til taubåt og baugtruster som pushet oss mot kaien. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

The Ocean Race :

 

https://youtu.be/CeeAHbGIjOw  - rapport fra «the southern ocean».

 

«Niall Myant-Best runs through the latest developments during Leg 3 of The Ocean Race. The first 10 days of racing have weighed on the IMOCA crews, with numerous boats sustaining damage and needing repair, but the pack is beginning to close in on race leaders Team Holcim-PRB!»

 

 

Det er en litt annen fart en da jeg seilte den strekningen ombord på «Visit Finland» i 2011. Det er skjedd endel på 12 år.

 

Link to post
Share on other sites

For de som enten har sett RS28 Sandefjord eller seilt med/på henne eller synes den gamle damen både er vakker stilig.

Denne filmen forteller historien om turen med Sandefjord på slutten av 60 tallet fra Durban, via Panamakanelen og Australia og tilbake til Durban. Nå er det snart helg og det er bare å benke seg opp og nyte 1960 tall 16mm film i farger.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

 

Team Malizia er første til å runde kapp Horn. Rosalin med hjernerystelse etter at hun ble kastet ut av køya for etpar dager siden. Etter å ha seilt non-stop fra Cape Town må det være ganske rart å plutselig sette kursen nordover. Selv har jeg aldri hatt opplevelsen av å runde kapp Horn, men som Sir Robin Knox-Johnston til meg i Cape Town før Visit Finland starta på turen til Perth : «Cape Horn is not the test, Cape Horn is just the end of the test, the Southern Ocean is the test». 

Denne gjengen har jo seilt forbi Australia og seilt mye mye lengre, riktignok i 30 knop og ikke 8-12 som normale båter gjør. Imponerende. De fortjener Rom.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...