Jump to content

Samsung Galaxy 10.0 nettbrett som plotter ?


Haba

Recommended Posts

Jo, da (som Trude III sa)

 

 

Jeg har lest om det, så det kan ha vært i den fullstendige manualen (som må hentes på nett). Men du har minst to muligheter: den vanlige ved at brettet ser ut som et annet eksternt lager, og dessuten den der Kies-greia. Jeg har prøvd begge.

 

Det er en til - Doublou Wifi Explorer. Gir deg full kontroll over Tab'en fra PC 'en over Wifi.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Og det står her: "Den eneste bakdelen vi ser her, er at du ikke kan sette inn et minnekort med filene dine på.

Det er jo helt høl i hue. Min gode gamle P1000 har micro-sd-kort, og funker også som telefon. At man ikke kan ringe med et nettbrett som har innebygget 3g er fullstendig og komplett idiotisk. Nå har man vel en mobil i tillegg da, men ... jeeeeez.

 

Når det gjelder filoverføring er alt usb-kabel nevnt. Og så har man også bluetooth-alternativet dersom pc'en støtter dette. I tillegg funker også nettbrettet som wifi-tilkoblingspunkt. Det er veldig greit til pc-surfing i havn med dekning, men det kan også brukes til filoverføring mellom pc og brett (krever ikke 3g dekning) via ftp/http/smb el. Krever dog litt installasjon, men er temmelig enkelt. De aller ivrigste kan til og med installere webtjener på brett/telefon og kjøre feriebloggen derfra :o)

Link to post
Share on other sites

Skal du kun ha plotter så ville jeg kjøpt en vanlig kartplotter. :smiley:

Men her var det kun snakk om bruk under dekk, og da ville jeg aldri i verden ha betalt for en dyr plotter. Er heller ikke imponert over hverken stabilitet eller hastighet på de plotterne jeg har vært borti. Til ren navigasjonsbruk ville jeg dog heller valgt en pc enn et nettbrett. Større utvalg av software, more bang-for-the-buck osv.

Link to post
Share on other sites

Denne testen gir masse kred til Samsung Galaxy Tab 10.1. Grunnet at den er basert på Android (Honeycomb) har den meget god integrasjon mot Googles produkter (bla Google Maps inkl gps).

 

Brettet vi har fått teste inneholder heller ikke spesielt mye minne. 16 GB blir lite for den som vil ha musikk, bøker og filmer med på ferieturen. Det skal visst nok finnes 32 GB- og 64 GB-varianter, men disse selges av en eller annen grunn ikke i Norge."

 

 

64GB versjon kommer til uken. Jeg har en i bestilling. Det er kun 32GB som ikke er sluppet i Norge, 64GB versjon er sluppet på markedet først nå i høst. Litt synd at det ikke er vanlig usb inngang, men det finnes adaptere. Gleder med til å prøve denne som kartplotter.

Link to post
Share on other sites

Det er en til - Doublou Wifi Explorer. Gir deg full kontroll over Tab'en fra PC 'en over Wifi

doublou - ingen treff. Men jeg fant den til slutt:

WiFi File Explorer, dooblou (gratis); WiFi File Explorer PRO, dooblou, kr 7,49. Prøver gratisen først.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Det står en artikkel ( 5 sider ) om dette i det svenske " Praktisk Båtagande" nr12 desember 2011 -

Er mest rettet mot Ipad, men også mye generelt.

Dette er et av de beste båtbladene - synes jeg , så ta en titt innom Narvesen

og sjekk ut om det er noe å spandere 75kr på.

Personlig holder jeg en knapp på dedikert kartplotter foreløpig.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med is_620, et nettbrett er et tillegg til, og ikke en erstatning for en dedikert kartplotter.

 

Men den har jo mange andre nyttige egenskaper som man setter pris på. Jeg har nå 4 uavhengige plottersystemer ombord, en Garmin plotter montert ved rattet, en dedikert PC nede ved kartbordet, og så har jeg med to Android (Tab + telefon) med Navionics. Etter jeg fikk nettbrettet skal det mye mer til for at jeg starter opp PCen på kortere turer ser jeg.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hei jeg leste i bladet til Redningsselskapet at en fra Oslo Hadde vært på hentetur og seilt båten sin hjem med Ipad! jeg trodde ikke dette var en nr1 plotter egentlig men ut fra artikkelen så virka jo dette helt fantastisk der karttene hos navionics var bedre oppdatert enn de papirkarttene han hadde med seg. Jeg har lasta ned Navionics på Iphonen min nå og skal få samenlikna den med garmin plotteren jeg har fra før til våren.. Får lit lyst på nettbrett altså. Etter som jeg forstår trenger man ikke 3g, men at det holder med den innebygde gps`n selvsakt er det jo mere fungsjoner påe nkartplotter da så klart, men som supplement må det jo være utrolig bra. Han hadde montert den i en tett plastpose på skottet ved nedgangen til lugaren. så ut som en grei løsning.. men den er vel kansje ikke veldig egna i seilbåt og utendørsbruk! inne i et styrhus derimot er det jo ok

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Bare noen momenter;

Nå virker det som at stort sett alle er enig i at disse nettbretta ikke burde bli brukt som primærplotter, eller utendørs. Jeg mener den godt kan bli brukt utendørs (kjøp en billig vanntett pose), men ikke som primærplotter. Jeg bruker min ombord i kajakk...

Men viktig poeng dog; alle (som jeg vet om hvertfall) har kapasativ touch skjerm som betyr at den reagerer på varme fra finger/kroppsdel. Mao, er du kald på fingrene blir det lite respons!

Et annet poeng er at det kan være en idè å undersøke nærmere hvilken vanntett pose som passer best til brettet. Jeg har en "universalpose", og er ikke tight. Blir posen veldig våt, kan også touchen bli upresis.

 

Til sist; det er dæsken meg fiffig med 3g også. Navionics henter opp panoramabilder over diverse områder. Vær og vind-info, nyheter, nettradio, tv... Men det er jo ekstra penger ut vindu, så har man internett og wlan ombord er det ikke vits. Jeg er hvertfall fornøyd med valget å ha 3g tilgjengelig direkte på fjøla mi.

 

:sailing:

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Jeg har valgt ipad2 til bruk som kartplotter etter å ha lest en god del tester på programvaren rundt dette. Hadde lagt inn en bestilling på sansung galaxy tab 10.1 Men denne ble sendt i retur pga navonics HD ikke var tilgjengelig på android market på tidspunktet jeg skulle ha det.

Har i ettertid ikke angret på dette, grunnen til dette er at det finnes mye mer tilpasset ekstrautstyr tilgjengelig til i ipad enn det er til galaxytaben. Tenker da vanntette holdere, mounts etc... Har funnet en case som jeg iallefall skal handle til den (griffin survivor case).

En av de andre grunnene til at jeg endte med ipad er at alle appsen som blir lagt ut igjenom appstore er kvalitetssikkret mtp strømforbruk etc, noe som jeg enda ikke har hørt blitt gjort via android systemet dær det kan legges ut tredjeparts programvare/apps.

Har brukt navionics på min ipad og er veldig fornøyd foreløpig med denne. Har ikke forsøkt dette i nattmodus i båt, men har testet at det gikk å sette ipad i nattmodus og kjøre programet,var litt uvannt men man får med onfoen man trenger.

Har nå også lastet ned c-map til Ipaden men ikke kjøpt selve kartene enda, men regner med at dette blir kjøpt til sommern for å sjekke ut om den er noe bedre.

Noe annet som er kjekkt med apple sitt system med appsen at man får oppdateringer gratis til alle appsene og slipper å sjekke etter dette, vet ikke om android systemet har dette.

Etter å ha kjøpt mitt aller første appel produkt, noe som jeg aldri hadde tenkt da jeg ikke har liker måten dem begrenser kundenes muligheter med produktet, noe android ikke har såvidt meg bekjent,men har som sagt ikke angret på ipad kjøpet enda selv om reservasjoner for appel produkter.

Vet ikke om dette hjelper noe på eventuellt valg, og vil heller ikke fremheve ipad som noe bedre alternativ til samsung galaxy taben, da jeg ikke har fulgt med mtp anntall tilgjengelige apps til båtbruk for galaxy tab 10.1 i dag.

Link to post
Share on other sites

Kvalitetssikring av apps skjer i android-systemet, men der er det utviklere og brukere sammen som står for jobben og ikke verdensherren. Kvalitetssikring mtp batteribruk forsto jeg ikke helt.

 

Automatisk oppdatering har du i android market også.

 

Galaxy tab 10.1 kan lese minnekort, riktignok uelegant. Finnes minnekortleser for den propertiære samsungkontakten.

Hele diskusjonen apple/android vil aldri bli ferdig. Er du applemann vil du aldri ha android og motsatt. Heldigvis virker begge parter veldig fornøyd :) forskjell i funksjonaliteten tror jeg er minimal, har ennå ikke funnet noe ipad kan som galaxyen ikke kan.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Problemet med iPad er ikke produktet, men konsepteplet til Apple slik jeg ser det... Apple lever jo fremdeles på 80 tallet da intet annet var kompatibelt med IBM enn IBM selv og knapt nok det... Noen liker monopoler slik som Apple har mens andre ikke enkelt og greit... og noen tror nok Apple er Status symbol, men neppe noen av de eple-kjekke som vil innrømme det

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

dette er blitt en annen diskusjon, men jeg har hatt Iphone en stund nå og er veldig fornøyd med Apple! synking med Windows PC er ikke problem for meg. Jeg kommer nok til å skifte til Mac neste gang! For meg og min bruk funker Apple utrolig bra! Jeg driver med musikk på hobbybasis og synes I-tunes er fantastisk. har musikken min på PC og Iphone, da er det enkelt å høre musikk på stua på musikkrommet og i bilen styrer jeg all musikken fra knappene på rattet. Ønsker meg Ipad for å ha plotterfungsjon på samt at det er masse apps for musikere i forhold til noter transponering og til og med lydmoduler. Apple er helt fantastisk for dem som bruker standard programmer og for sånne som meg som har absoludt null interesse for data spill og programering! Tror det er mye mindre tull med Apple i forhold til Windows! spessielt for oss som ikke kan noe om PC og sånt. Fryktet det ble tungvint å bruke Iphone i forhold til min gamle Nokia jobb telefon.. var egentlig mye enklere hehe

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Flott at du er lykkelig med Apple. Andre av oss er mer betenkte, men det er muligens litt OT. Har sett på Facebook at det er forskjell på "å være i et forhold til" og å være "gift". Sånn er det med Apple også. :-) Tror jeg foretrekker det første, når det gjelder Apple. Kona kan ta det helt med ro. :-)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Jeg sier ikke at Apple er best! kompatibelmessig er det nok ikke det! men jeg har ikke annet enn musikk mail internett bilder og kart på mine interaktive duppedingser, og det er jo apple produktene veldig egna til og veldig brukervennlig, for meg som ikke har interesse for data og dataspill

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Apple lever jo fremdeles på 80 tallet da intet annet var kompatibelt med IBM enn IBM selv

 

Nå tullerufært Sydvesten.

Lite var så enkelt å ha med å gjøre som en IBM maskin fra 80 tallet.

Den eneste forskjellen fra den og andre var Intel prosessoren. Alle andre brukte Zilog.

Ja bortsett fra Apple og Amiga som brukte Motorola.

MS-DOS var en dialekt av Cp/m. Alt var åpent. Du kunne bitfikkle for harde livet.

Kommunikasjon gikk på DB-9, RS-232 eller DB-20, Centronics.

Windows var et tillegg til MS-DOS. Og den hadde Microsoft leaset fra, ja nettopp, Apple. Som igjen vel hadde kopiert Amiga. Så når du sitter der med Windows er du allerede langt inne i Apples verden.

Det er ikke noe i veien for å bitfikkle med Mac heller. Bak alt hype kjører de Unix.

For å være OT.

Link to post
Share on other sites

Kanskje for å få den tilbake på track, kan vi heller tipse om smarte programmer til galaxyen for maritimt bruk?

 

Navionics HD - sjøkart

Marine Traffic - Live AIS data, med både bilder og tracks

Google Latitude - Omdiskutert, men gjør at man kan følge med på bevegelsene til venner på kartet (google maps, krever godkjennelse og at funksjon er skrudd på - frivillig av alle parter!).

OruxMaps - Kartprogram med en haug av ulike kart (bla. fra kartverket, både land og sjø (vektor og andre format, kan lastes ned på forhånd men blir raskt veldig stort). Støtter tracklogging, ruter og import/eksport til kmz og gpx.

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...