Jump to content

Samsung Galaxy 10.0 nettbrett som plotter ?


Haba

Recommended Posts

Mener det er navionics marine europe hd som gjelder.

 

Der har du nok rett. Den tidligere versjonen Navionics Marine Europe ver. 2.3 er visstnok utgått for kort tid siden og erstattet av HD-versjonen. Jeg kan i allefall ikke ikke finne den tidligere, kun HD versjonen på Google Play Store. Billig likevel, kr. 380,-

Link to post
Share on other sites

Hvordan festemekanisme benytter folk seg av? Synes mye ser spinkelt ut på av det som ligger på ebay, bortsett fra de svindyre RAM-festene.

 

Forøvrig vil jeg bare tips om denne dingsen: Link

Har ikke fått bekreftet at den fungerer med galaxy tab 10.1 ennå, men hvis så virker den genial. Ta med tabben på tur, så kan man bruke den til å overføre bilder fra kamera til ekstern harddisk (kan visstnok bruke USB og minnekort samtidig!).

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har oppgradert fra (2.3) versjonen til HD versjonen og som vil dele sine erfaringer?.

Er det verd pengene å oppgradere. Hva er den reelle forskjellen?

Har egen plotter i båten og papirkart,så jeg benytter Tab'en mest som ekstra/gøy/morro.

Link to post
Share on other sites

Veldig interessant lesning, dette her. Vi har en iPad, og må selvsagt også ha en Galaxy Tab i tillegg... til båten :-)

 

Hvordan er det med kartene, er de lastet ned permanent, eller må man være online mot kart-server (Navionics) for å hente kart underveis ? Kjøper man lisens for et gitt område, slik som for kartbrikkene ?

 

Snuser på kartplotter om dagen, men ser at dette virker til å være en meget fin løsning i stedet for andre standard kartplottere. Kommer da til å ha en ordinær kartplotter i tillegg, samt ekstra GPS med koordinater og tilkoblet VHF/DSC.

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

.....Hvordan er det med kartene, er de lastet ned permanent, eller må man være online mot kart-server (Navionics) for å hente kart underveis ? Kjøper man lisens for et gitt område, slik som for kartbrikkene ?

...

:smiley:

Jeg har lastet ned Navionics Europe HD, finner ikke noen annen versjon lenger. Hva som er forskjellen eller hvor mye som er HD kan jeg ikke si noe om. Da jeg lastet ned fikk jeg opp et Europakart og la Norge i senter, tror ikke det egentlig er nødvendig. Har ikke fått testet noe særlig ennå, men kartet er lastet ned permanent, jeg trenger ikke være online og jeg har hele Europa på sjøkartet.

Blir spennende å få det prøvd skikkelig når båten er sjøsatt.

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror ikke forskjellen til den nye "HD-versjonen" er annet enn at den fungerer bedre med større skjermer / bedre oppløsninger.

Rutefunksjonen synes jeg er litt begrenset (på alle versjonene). Dvs. man kan enkelt lage ruter etc. Men det er ingen åpenbar måte å "navigere etter ruten" slik jeg ser det. Du får en strek på kartet mellom punktene som du må følge.

Kunne godt vært noen informasjon om kurs til neste punkt, distanse og evt tid til kursendring. Har ikke fått testet så veldig mye ennå, men ser for meg løsningne på problemet blir å planlegge på "padda" og sende ruten på epost til meg selv, for så å laste den inn på plotteren i båten, samt den håndtholdte GPS'en

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg cruiset rundt i Ålesundtraktene ombord i min nye båt, Hjørundfjorden i 30 knop , i åpen båt, på denne årstiden. Og må innrømme at det endte med å bruke kartplotteren og ikke galaxy'n. Kalde fingre fungerer dårlig på denne type touchskjerm. Så for min del, blir tæbben en nummer to for oversikten sin del. Tror ikke jeg vil anbefale et lesebrett som et alternativ til ordinær kartplotter.

 

men hjørundfjorden anbefales! Spesielt nå med snø helt ned i vannkanten :-)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

:headbang:

Ja, så lastet jeg ned Navionics Marine Europe HD appen på nettbrettet for et par uker siden og det så greit ut, men jeg syntes det var underlig at hver gang jeg startet appen så måtte den sjekke om licensen var valid og da måtte den jo ha tilgang til WiFi. Likevel, det var kjekt så lenge det varte.

I går sjøsatte vi båten og nå vil den heller ikke gi meg tilgang til kartet, den sier "invalid license"

"Be sure you are connected til WiFi and try later" Jeg er connected og har tried later, men no way.

Har sendt en e-post til Navionics, men har foreløpig ikke fått svar, er jo helg.

Er det slik at denne appen stadig må verifisere lisensen og ha tilgang til nettet for å fungere ?

Trodde det var nok å laste ned kartet og så klarte den innebygde GPS-en i nettbrettet resten ?

Har jo tilgang til nettet gjennom 3G, men det skal vel ikke være nødvendig å laste ned noe her, kanskje få verifisert lisensen først.

:thumbsdown: Nedtur ! Men nettbrettet er jo kjekt.

Kanskje dere som har kjørt dette en stund kan si meg noen trøstens ord.

Link to post
Share on other sites

:headbang:

Ja, så lastet jeg ned Navionics Marine Europe HD appen på nettbrettet for et par uker siden og det så greit ut, men jeg syntes det var underlig at hver gang jeg startet appen så måtte den sjekke om licensen var valid og da måtte den jo ha tilgang til WiFi. Likevel, det var kjekt så lenge det varte.

I går sjøsatte vi båten og nå vil den heller ikke gi meg tilgang til kartet, den sier "invalid license"

"Be sure you are connected til WiFi and try later" Jeg er connected og har tried later, men no way.

Har sendt en e-post til Navionics, men har foreløpig ikke fått svar, er jo helg.

Er det slik at denne appen stadig må verifisere lisensen og ha tilgang til nettet for å fungere ?

Trodde det var nok å laste ned kartet og så klarte den innebygde GPS-en i nettbrettet resten ?

Har jo tilgang til nettet gjennom 3G, men det skal vel ikke være nødvendig å laste ned noe her, kanskje få verifisert lisensen først.

:thumbsdown: Nedtur ! Men nettbrettet er jo kjekt.

Kanskje dere som har kjørt dette en stund kan si meg noen trøstens ord.

 

Det hørtes rart ut, mener jeg kan starte programmet uten nett (3g og wifi). Men den sjekker etter oppdateringer ved oppstart - dette feiler da naturligvis. Men programmet skal være fullt ut brukbart uten internett. Spørsmålet blir da, er license valid? :-)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Det hørtes rart ut, mener jeg kan starte programmet uten nett (3g og wifi). Men den sjekker etter oppdateringer ved oppstart - dette feiler da naturligvis. Men programmet skal være fullt ut brukbart uten internett. Spørsmålet blir da, er license valid? :-)

 

Hvorfor skulle den ikke være det. Ble kjøpt for to uker siden og har virket frem til i går ?

Link to post
Share on other sites

... mener jeg kan starte programmet uten nett (3g og wifi). Men den sjekker etter oppdateringer ved oppstart - dette feiler da naturligvis. Men programmet skal være fullt ut brukbart uten internett. ...

Ja, stadig noe nytt å lære. Som Chrisrik nevnte startet han appen uten WiFi og 3G og det virket. Da slo en tanke meg, prøv å kople fra WiFi forbindelsen. Som tenkt så gjort, voila it funks og GPS-en viser posisjonen. :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Kjører ASUS Transformer TF300 med Navionics HD, så langt jeg kan se er det ikke mulig med kurs opp. Samme for meg, kurs opp er fint i bil, men i båten er det ikke så farlig.

 

Kjøpt en holder på teknikmagasinet med sugekopp, ser fin ut, ikke prøvd den i båten enda.

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...