Jump to content

Samsung Galaxy 10.0 nettbrett som plotter ?


Haba

Recommended Posts

  • 2 måneder senere...

Bruker i tillegg til en Garmin 525 med g2 blue chart, en Samsung Note med Norgeskart og Marine Traffic AIS.

Har begge på, den ene med høy og den andre med lav oppløsning. Kartene som Norgeskart bruker kommer

fra Kartverket og er meget bra, de blir imidlertid slettet etterhvert og må lastes ned på nytt av og til. Dette

kan man gjøre på forhånd når man er på et wifi-nett, ellers kan det bli dyrt.

AIS-en er kanskje ikke all verden, men den sier hvor lenge det er siden de viste båtene er oppdatert.

Link to post
Share on other sites

Trodde ikke det var GPS på de paddene som er uten 3G. Hvis så er tilfelle, at den ikke har 3G, så kan du koble den til en vanlig tlf via blåtann. Bruker du Navionics Marine, så ksn du planlegge ruter med kort oppdtaring via Wifi eller 3G. Du trenger ikke kontakt med 3G underveis på ferden. Ellers har du gulesider som også fungerer i sammen med den innebygde GPS. Dette siste alt. har jeg ikke forsøkt. Bruker selv ei padde og Navionics (kr 157,-) android app.

Link to post
Share on other sites

Sett denne? http://www.newskypro...ooth-GPS/Detail

Gps antenne som via blåtann gir gps til ipad2 UTEN innebygd gps. Noen som har erfaring?

***PLEASE NOTE. THE DUAL XGPS150 CANNOT BE SHIPPED TO THE UK OR EU NATIONS FOR REGULATORY REASONS***

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Savnet AIS targets på PAD'en. Installerte TeamViewer på PAD og nav PC ved kartbordet. Der kjører jeg OpenCPN.

Ved hjelp av TeamViewer har jeg 100% kontroll/skjermbilde fra navPCen på PAD'en. Kjekt å få det til, men foretrekker å bruke

dedikert 12" plotter (m/AIS) ute. PADen krever tett boks, strøm osv. og er dårligere i sol lys.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

De Android brettene jeg har vært borti har fungerende gps uten 3g. Så vidt jeg vet er det bare ipad som bruker 3g delen sammen med gps'en for at det skal fungere. På en telefon brukes 3g nettet til å få en kjapp locking på gps posisjon, men dette er ikke noe problem lengre. På mitt Nexus 7 brett tar det ikke mange sekundene å få gps lock uten 3g (brettet har ikke 3g del).

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg seilte fra Oslo til Molde i oktober 2012 med iPad 3 med navionics HD som hoved navigasjonsinstrument. Jeg hadde to andre plotere ombord, men iPaden var de overlegen når det kom til brukergrensesnittet. Lage ruter, forandre ruter, seile etter den var veldig lettvint. Når du i tillegg ser på prisen du må ut med for en så komplett plotter er iPaden blitt mitt førstevalg på sjøen.

Men! Jeg så også at jeg er nødt til å ha en plotter i tillegg. Problemet med lange dager på sjøen og lite tilgang på strøm og en våt atmosfære setter en stopper for at iPaden kan gjøre jobben fullt ut. Jeg kan ikke ha iPaden på pidestallen i vanntett pose og samtidig lade den f.eks. I tillegg er det for mye lys i en neddimmet iPad om natta (dette kunne selvsagt blitt bedre om en kunne byttet farge på havet fra hvitt til sort, men det går ikke på dagens versjon av Navioniks HD). Men selv med ny plotter ombord er iPaden kommet for å bli, den blir ikke erstattet av hverken plotter eller papirkart!

Hvorfor dere skal tviholde på disse papirkartene deres skjønner jeg ikke! Med en plotter og en pad er du godt skodd for det meste av kystseilaser. Og har du en smarttelefon også så har du tre kart som må streike, og er det så trasig ombord så er nok papiret vått eller så har du ikke tid til å finne riktig kart like vell...

Neste store innvistering på denne fronten for min del blir en liten Raymarin e7, nettopp fordi den kan kommunisere med iPaden og dermed blir et supplement til den.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor det er utelatt vet jeg ikke, men slik det er nå er det en pakke med Danmark og Grønland, en pakke med Egeland, Irland, og Nederland, og en pakke med resten av Europa.

Danmark skal forsvarlig ikke dekke noe av norske og svenske kysten... Dette kommer ganske klart frem når du zomer ut kartet ditt og ser de grå konturene for hva som ikke er nedlastet. Om du prøver å laste ned kartet for Danmark vil du se den grå grensen midt i mellom landene.

Redigert av kavset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...