Jump to content

Samsung Galaxy 10.0 nettbrett som plotter ?


Haba

Recommended Posts

Mobiltelefon funker sikkert som "backup", men det gjør også vanlige papirkart... om en har kunnskaper om bruke det da :rolleyes:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei,

 

Har Navionics sitt sjøkart til min Samsung Tab 10.1, samt på HTC Desire mobiltelefon. Fungerer utmerket, men det er en sak som irriterer meg grenseløst. På begge modellene vises ikke norske tegnsett riktig (æøå). Usikker på om det er noe i instillingene som kan endre på dette (jeg bruker i utgangspunktet engelsk som språk på begge, men har norsk tastatur og bruker jo æøå som vanlig både i epost og meldinger m.m.).

 

Det mest irriterende er at det virker lite konsekvent. Enkelte navn blir gjengitt som "Trebã en" og "Austbã en" hvor det åpenbart skulle vært Trebåen og Austbåen. Dog er det andre navn hvor ø har blitt oe som forsvidt hadde vært greit nok. Et annet navn med ø er derimot blitt "Hã ynes" istedet for Høynes.

 

I tilegg til dette ser jeg det flere navn som ikke er ihht til norske kart, alt fra navnet i seg selv eller forkortelser som vanligvis brukes i norske sjø- og båtsportkart.

 

I det store og hele er jo produktet både bra og billig, men det gjør lesbarheten i kartet vesentlig dårligere med tanke på stedsnavn.

 

Er det sånne hos dere andre også, eller er det noe i mitt oppsett?

Link to post
Share on other sites

Er det sånne hos dere andre også, eller er det noe i mitt oppsett?

det er slik her også.

Men nettbrettet blir jo aldri hovednavigasjonshjelpa. Det er papirkartet med støtte av GPS/kartplotter.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Slå på Map overlay og velg Map som overlay så blir det ÆØÅ, bruker da Google Maps i stedet for Naviuonics for landområder. Kan selvsagt også velge Satellite som overlay, får fortsatt ÆØÅ og blir da seende mer ut som et Platinum kart.

 

prøvde dette her - nå er det landkart uten dybdedetaljer i sjøen på det området rundt hjemmehavna :sad: - hvordan får jeg slått av det tilleggkartet som ble lasta ned igjen?

 

 

Hvordan funker Samsungen i sollys? Tåler den varmen bedre enn Ipad?

Kan ikke sammenlikne med eplegreia, for jeg har ingen slik, men samsungen øker lysstyrken når det er sterkt lys i omgivelsene. Har heller ikke hatt min så lenge at den har vært utsatt for sollys over lengre tid.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Lysstyrken til Galaxy Tab 10.1 er på 492 Nits, iPad2 har 380 Nits, så Galaxy Tab er en del bedre i sollys. Lysstyrken til Galaxy Tab er noe bedre enn Raymarine C Classic, IPAD2 litt dårligere enn C Classic, til sammenligning er den mest lyssterke plotterskjermen på markedet i dag på 1650 Nits (Lowrance HDS-8).

Link to post
Share on other sites

det blir vel ren empiri - men min er påslått hele tida (men hviler det meste av tida nå som jeg ikke er i båt), epost (og nett-polling) på, må vel lade annenhver dag. Med GPSen i gang og mye lys vil det nok være behov for å kunne kople til rett som det er. Har ikke brukt den i båt ennå.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Kystverket er flinke.

 

Vvet ikke hva du mener med de er flinke de deler jo fremdeles ikke AIS info med almuen må jo fremdeles ha spesielt behov for å få få tilgang til informasjonene fra de ..

Hvorfor de holder det så "hemmelig" skjønner ikke jeg da det meste er tilgjengelig allerede, men sånn er jo det offentlige de kommer etter om et par år tenker jeg da de endelig skjønner at kanalene er åpne for leeeeenge siden ...eller som de sider i det statlige TTT ting tar tid ....

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Batterilevetiden på både iPad2 og Galaxy Tab 10.1 er på ca 10 timer, iPad'en noen få minutter over og Samsungen noen få minutter under. Batterilevetiden er selvsagt avhengig av bruken, hvilke funkjsoner (WiFi, 3G, GPS) som er slått på, prosessorbelastning og hvilket trinn bakgrunnsbelysning står på. Tallene på rundt 10 timer kommer fra standard testsekvens som brukes av flere av nettstedene som tester slike gadgeter.

Link to post
Share on other sites

Min Samsung Galaxi 10.1 har den siste månden ligget nærmest urørt med e-post varsling gps wifi dvs.mere eller mindre inaktiv annet når jeg har åpnet den ca 1 til 2 ganger daglig ..ladet den 2 ganger på 30 dager så imponert over hvor lite den trenger lades i stby. modus for kan vel neppe kalle det mere enn det ;-)

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Her er et godt egnet "futteral", om man skal kalle den det...

Vil bestille meg en slik til min galaxy 10.1 før den skal ut i båten.

Planlegger å bruke galaxyen som supplement til garmin 5" plotteren, fint når man vil ha større overblikk.

Papirkart har man selvsagt og

 

http://www.ebay.com/itm/Gumdrop-Drop-Tech-Series-Case-Cover-Samsung-Galaxy-Tab-10-1-GT-P7510-Blk-Blk-/150730806286?pt=US_Tablet_Accessories&hash=item231841940e

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

:confused:

Håper noen vil forbarme seg over en aldeles ukyndig på android-feltet. Har nå anskaffet meg Samsung Galaxy 10.1 nettbrett og etter en vanskelig begynnelse har jeg fått en viss peiling. Nå vil jeg laste ned Navionics appen. Ser at det er flere noen også i HD. Hvordan går jeg fram og hvilken versjon skal jeg ha ?

Link to post
Share on other sites

:confused:

Håper noen vil forbarme seg over en aldeles ukyndig på android-feltet. Har nå anskaffet meg Samsung Galaxy 10.1 nettbrett og etter en vanskelig begynnelse har jeg fått en viss peiling. Nå vil jeg laste ned Navionics appen. Ser at det er flere noen også i HD. Hvordan går jeg fram og hvilken versjon skal jeg ha ?

Løfter denne. Vet det er flere der ute som vet det meste om dette. Kan den billige appen til kr. 154, brukes f.eks ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...