Jump to content

Restaurering av losskøyta Minde.


Svaap

Recommended Posts

Takk for hyggelige lykkeønskninger!

 

 

Hulda, jeg er godt fornøyd med overdekningen og tror arbeidsforholdene skal bli gode når jeg er ferdig om en dag eller to.

Å rive det til sommeren skal bli en sann glede, og jeg kommer til å "gønne på" skikkelig for å få det til.

Minde skal ikke bli et multi-års-prosjekt på gården :rolleyes::pray:

 

 

Det tar litt tid å sette opp et slikt bygg -selv om det er røft i seg selv.

Høyt er det også, og mye av det man skal nå ligger utenfor stige-høyde og utenfor rekkevidde fra båten. Kjenner at kroppen har godt av dette for det verker godt etter gårdagens innsats.

 

 

I dag våknet vi til et tynt lag med hvitt på bakken - hyggelig det, men det kunne godt ha ventet en dag til så jeg hadde fått opp duken først :smiley: .

Med 4 kuldegrader så var snøen tørr og lett å koste vekk.

Jeg fikk skrudd på plank oppå sperrene, og satte også en stender horisontalt inn mot verkstedet, slik at hele "skuret" er forankret i noe solid.

 

 

bilde

 

 

 

Min nabo hadde tilgang til en lastebil med kran, og denne ble anbrakt for å håndtere de tunge dukene fra OB Wiik.

Skal si vi ble spart en tøff utfordring med å få disse over mønet!!

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Dukene i lengderetningen er litt i korteste laget, og for å unngå lekkasjer i skjøten så fikk jeg lagt en 2 meter bred duk under skjøten. Dette blir nok tett.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

I morgen skal min kjære koble lys og jeg skal få opp sideveggene og lekte disse fast.

 

Når alt er oppe skal jeg fortsette å organisere både verksted og båt før arbeidet kan begynne.

Det første på båten, blir å merke opp og dokumentere plassering av alle beslag og monterte gjenstander på dekk, slik at rekonstruksjon ikke blir noe problem.

Deretter blir det en periode med demontering av utstyr, før selve dekket skal av.

 

Det er deilig å kjenne det boble av energi mot å realisere planen jeg har satt meg!

 

 

Egil: Dere er hjertelig velkomne (med et lite forhåndsvarsel) - jeg har en motor stående til dere!

 

God lørdag ("Klikk" :cheers: )

 

 

Ole

Link to post
Share on other sites

Jeg glemte en ikke helt uvesentlig ting i farten:

 

 

Fikk en postforsendelse fra "over dammen" i dag - noe jeg har gledet meg til å få.

Et skikkelig håndsmidd verktøy fra John Neeman (han har videoer på Youtube, samt sin egen hjemmeside, som viser produksjonen av både smiarbeid, trearbeid og lærarbeid.

 

Debut på eBay ble suksess, med et verktøy som ble solgt som brukt, men som ser helt nytt ut.

 

 

 

bilde

 

 

Selve stålet er 3" bredt. Massen i et slikt verktøy gir det nødvendige momentet til å få seriøs avvirkning under bruk.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Det eneste som er automatisert når det kommer til produksjonen av verktøyet, er selve logoen, som er lasermerket :yesnod:

 

På utenlandsk kaller man verktøyet for "Timber mans slick", men jeg vet ikke hva vi skal kalle det her hjemme?

Det er jo ikke et stemjern - skal brukes med håndkraft uten å slå på skaftet.

Noen som har innspill på hva dette heter?

 

 

/O

Link to post
Share on other sites

Hei Ask,

 

Nei det rekker jeg ikke.

Jeg prioriterer å få lagt nytt dekk, samt å få bygget opp cockpit på nytt med den lille keisingen som er der bak.

Nytt ror skal monteres med nye hengsler, samt at jeg skal montere motor.

 

Lista er lang med små detaljer her og der, og jeg får en tøff utfordring i å rekke alt, men jeg har trua.

 

Fenderlist, ny rekke etc står ikke på prioritetslisten før sjøsetting.

Vi får se hva jeg rekker :wink:

Link to post
Share on other sites

Bra du følger med Ask.

Det blir nok et langt høyere aktivitetsnivå fra meg - også på forumet, nå som jeg har alt lagt til rette.

 

 

Fruen koblet 3 stk lysstoffrør-lamper som jeg monterte i takmønet med fornuftig spredning i båtens lengderetning.

Litt usikkert på hvor godt lys det ville bli før det ble mørkt, så det var bare å vente i spenning.

 

Sideveggene fikk vi også på så nå er det i det store og det hele ferdig for å rette oppmerksomheten mot selve båten :yesnod:

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Veggduken kunne godt vært noen meter lengre, og det kan godt bli at jeg kjøper en til slik at jeg ikke får været inn på dekk når vinden er mot meg.

 

 

 

 

bilde

 

 

Veggduken går helt fra dørene på verkstedet (midtskips) og nesten frem til baugen på andre siden. Duken er 20 x 4 meter lang og virker å være svært solid!

 

 

 

Lampene vil gi et fint arbeidslys uten å kaste for mye skygger.

Her et bilde som ble tatt midt på dagen, for å teste at de virket.

Vi skal nok sikre kabelen noe bedre enn det bildet viser før vi (fruen :wink: ) er fornøyd.....

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Når kvelden kom fikk jeg assosiasjoner med et drivhus når jeg sto ute på parkeringsplassen.

Lyset på dekk var meget bra - langt over forventet med 3 stk 2 x 38W lamper!

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Vi har hatt kaldt og flott vær i dag.

Bare velstand med unntak av batteriverktøyet mitt (Makita).

Laderen ville ikke gi lading... Bruker vanligvis ikke mer enn 20-30 minutter fra tomt batteri til fulladet, men i dag var det null futt etter en halv time.

Tok batteri og lader inn og da ble det fart i greiene igjen.

Skal det være slik?

(Kan ikke si at det har vært noe problem med alt det andre jeg har av batteriverktøy, og det var tross alt ikke ekstremkulde heller).

 

 

God kveld

/Ole

 

l

Link to post
Share on other sites

Hei Svaap !

 

følger din tråd her med stort intresse ! Har sett Minde flere ganger nede i Gøteborgs området ! Riktig kul att du har tatt over 'ansvaret' for denne Kulturskatt !

 

har ikke fått med meg hvem som bygget henne ?

 

hun er ikke en Colin A !? etter det jeg kan se, men har litt begrenset 'know how' :smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei Johan!

Ferie nå igjen? :giggle:

 

 

Så er jeg igang med selve arbeidet.

 

Jeg har gjort noe oppmålinger for å dokumentere viktige mål for oppbyggingen.

Plassering av masten f.eks er jo greit å få likt...

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Merket opp hvor alle dekksbjelkene er plassert, slik at jeg har visuell referanse på hvilke områder jeg ikke skal kutte ned i.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Innenfor dollbordet skal det felles ned en drevstopper som er 1/2" tomme tykkere enn dollbord og dekksplank. Dette for å låse kile-kreftene som oppstår når dekket drives slik at båten ikke bare blir presset ut i skutesiden og blir bredere. Høres ut som en overdrivelse, men det er det altså ikke. Med en drevstopper har man større mulighet til å oppnå et tett dekk.

 

Bilder fra Minde som jeg ikke til nå har hatt tilgang til, viser at rekkestøttene sto en del lengre inn på dekk - noe som var typisk for losskøytene, ettersom bording av fartøy ofte innebar at skutesidene fikk hard medfart. Greit at ikke rekka står helt ute i borde da...

Rekkestøttene må derfor flyttes innover i båten. Nå har jeg muligheten til å gjøre dette riktig, så da er valget enkelt.

 

Det eksisterende dollbordet er 155mm bredt. Jeg vil skjære det ned til 100mm bredde, og anbringe en 4" drevstopper (2 1/2" tykk) og en hakaplank på ca 3" innenfor denne igjen. På den siste planken blir hakkene på dekksplankene som kommer inn med for spiss vinkel skåret inn. Dette er for å unngå at endene på dekksplankene går ut i null - da blir det bare ei tynn flis igjen, noe som er håpløst å drive mot. Hakkenes eneste funksjon er å gi mulighet for en butt avslutning av dekksplankene - også ser det jo litt flott ut da!

 

Det er mulig jeg gjør drevstopperen bredere, og dropper en separat hakaplank.

 

 

bilde

 

 

 

Rekkestøttene ble boltet gjennom dollbordet før fenderbordgangen ble montert siden det er svært vanskelig å komme til disse boltene fra innsiden av båten.

Nå skulle disse demonteres, og jeg hadde mine bange anelser om at det kunne medføre visse utfordringer!

 

Boret et hull i dekket for å komme til med verktøy for å holde igjen mutter under dekk fra oversiden.

 

 

 

bilde

 

 

 

Når jeg begynte å skru fra oversiden så løsnet det hele uten at jeg behøvde å holde igjen.

Mutteren var uansett like utilgjengelig selv med hullet i dekket - den ligger på baksiden av bjelkeveieren...

 

På styrbord side gikk det rimelig greit å få løs alle støttene. Jeg klarte å stikke hånden inn under bjelkeveieren (måtte skru ned noen spiler for å komme til på visse steder), men klarte å skru av mutteren for hånd. Reddet av at boltene kun har stått inne noen mnd.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Det var en som kranglet, og som jeg måtte kutte bolten på for å få den av.

 

 

 

bilde

 

 

 

På babord siden var det flere som ga meg motstand. Her må jeg kutte bolten på 3 av 7 støtter.

En gjenstår, men telefonen min hadde gått i svart når de siste bildene skulle knipses.

 

 

Mye kryping opp og ned av båten, inn i trange utilgjengelige områder for å komme til. Kjenner at man lever etter et par intense timer med dette.

Herlig!! :thumbsup:

 

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Gunga Din:

 

Minde er ingen Colin Archer.

Hun ble bygget i Risør i 1903 hos Søren Olsen Barmen.

På denne tiden var det svært mange båtbyggerier i Risør-området, men de hadde sine særegenheter og signaturer.

 

På denne tiden hadde Colin Archer sluttet å bygge båter med innvendig ballast - de hadde fått store jernkjøler og øket dyptgående.

Minde er svært skrogstiv på grunn av sin fasong. Vi seilte i 10-12 ms på vei hjem fra Göteborg, og det var så vidt hun krenget.

Med 4,22 meters bredde har hun litt å legge ned i sjøen ved behov... :-)

 

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Gunga Din:

 

Minde er ingen Colin Archer.

Hun ble bygget i Risør i 1903 hos Søren Olsen Barmen.

 

/Ole

 

jeg såg det på roret.......Colin A, om jeg nå husker rett, var veldi opptatt av att roret skulle var opphengt i minst 3 'hengsler' ( vet ikke hva det heter på norsk på en båt ! :smiley: ) uansett spiler det ingen rolle !

 

du gjør en superjobb.......keep on the good work :thumbsup:

 

og prøv å hålle deg til orginalet......dvs Søren Olsen Barmen ! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Maktiaverktøy krever en viss temeratur før det lader. Sitter en sensor i batteriet som forteller om det er for kaldt eller for varmt for å lade. Da starter en kjøle/varmevifte og den røde lampen på laderen pleier å blinke. Når den slutter å blinke begynner den å lade på vanlig måte.

Link to post
Share on other sites

I ettermiddag fikk jeg fjernet den siste rekkestøtten ved å sage gjennom bolten.

 

Så var det å få opp alle gjennomgående beslag. Disse satt infernalsk godt, og ville rett og slett ikke overtales til å slippe taket.

Løsningen ble å rigge til en galge som jeg kunne sette talja i, slik at jeg med kombinasjon av reale trekkrefter og slag fra undersiden fikk spetakkelet løst.

Det kom veldig greit opp, men noe tid gikk med til rigging for hvert punkt (5 punkter).

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Fikk demontert låsemekanismen til ankerkjettingen på samme måten.

 

 

 

bilde

 

 

 

Dekket begynner å bli nakent og klart for å rigge opp styringslister for å felle ned til drevstopperen.

 

Jeg skar noen lister til denne jobben av overskudds-iroko.

 

 

 

bilde

 

 

Greit å justere litt på kurven før jeg skjærer....

 

 

Herlig å få til slike korte økter - og faktisk få noe gjort!

Vi har endelig fått noe snø her på Østlandet, så jeg måtte lirke frem snøfreseren til traktoren og måke litt.

 

God kveld!

 

l

Link to post
Share on other sites

Hei Svaap!

 

Fantastisk at du har fått flyttet Minde hjem! Gleder meg til å følge deg videre i arbeidet med både Minde og Svaap!

 

Jeg har lest på nettsidene til Isegran at Minde skal ligge ved deres brygger, og jeg skal nok bli en av den første til å komme og beundre båten og arbeidet du har gjort når hun igjen er tilbake i Fredrikstad.

 

Gleder meg til fortsettelsen, og lykke til med arbeid og pågangsmot!

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Komodo - jeg skulle så absolutt hatt uttrekkern du hadde med deg - hadde spart meg for litt knot. Litt mindre slitsomt med talja kanskje? Husker jeg var rimelig lang i armene når vi skulle ha ut bolten i hekken :blush:

 

 

Takk skal du ha Vivvi - jeg så bilder av båten din først i går... Riktig så flott skøyte det der! Virker som om den er i god stand også.

 

Gunga Din: Mine forgjengere har gjort skikkelig arbeid - det er det ingen tvil om!

 

 

 

 

 

 

 

Jeg har slik en Iphone, og nå som vi er velsignet med tradisjonelt vintervær her på Østlandet, så slår den seg fryktelig vrang. Kan gå ut på verkstedet med 70% batterikapasitet, for å så 20 minutter senere (i minus 5 °C) registrere at den er gått i svart??

 

Rakk å ta noen elendige bilder før den gikk tom - dere får ha meg unnskyldt.

 

 

I ettermiddag skulle dollbordet reduseres i bredde. Det var opprinnelig 6" og jeg skulle ned til 4", og kuttet skulle være 1/2" dypere enn selve dollbordet som er 2".

Jeg målte meg ut ved å streke med fast avstand fra utsiden av fenderbordgangen.

 

 

 

bilde

 

 

Poenget er først og fremst å visuelt se hvor kuttet vil gå for å forsikre meg om at jeg ikke ville sage inn i noe så usagbart som en spiker...

 

 

Å kutte i nymonterte, flotte eikeplanker er ingen spøk! :ghost: - relativt kjedelig å kjøre utenfor kan du si.

Jeg benyttet sideanlegget til saga, med fast åpning tilsvarende avstanden fra utsiden av fenderbordgangen.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Fokus da blir å holde saga inntil fenderbordgangen, samtidig som nødvendig press fremover må til. Ganske slitsomt egentlig - kom en liten svetteperle på nesetuppen før jeg var ferdig...

 

 

 

bilde

 

 

 

På babord side måtte jeg høvle noen av dekksplankene noe, slik at nivået mellom dekk og dollbord var det samme og saga hadde et helt flatt anlegg for et vinkelrett kutt. Det er jo begredelig å se at plankene er så flotte når overflaten høvles vekk. Problemet (som jeg har nevnt tidligere) er ikke at dekket er råttent, det er hvordan plankene er skåret ut fra tømmeret som er årsaken til at jeg skifter det. (De er flaskskåret og skulle vært kantskåret).

 

 

 

bilde

 

 

 

Luktet deilig furu.... :rolleyes:

 

.

 

Merket av innvendig kurve 4" innenfor det første kuttet.

Det gir meg en drevstopper som er 5mm bredere enn rekkestøttene (som skal stå på drevstopperen)

 

 

 

bilde

 

 

 

Her er rekkestøtten plassert slik den vil bli.

Som nevnt tidligere - disse sto et stykke inn på dekket for å være beskyttet under bording i sjø.

 

 

 

bilde

 

 

 

Den observante leser vil kanskje se at streken er langt mer enn 5mm innenfor rekkestøtten, og det skyldes at den er satt i forhold til avstanden fra siden av sagen til sagbladet - dvs 35mm innenfor. Jeg skal skru fast en styringslist til selve kuttet, og kommer vel også her til å slå en strek for å sjekke at jeg ikke treffer spiker.

 

Det får bli i morgen.

 

 

"Klikk" :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei Jens_P,

 

Ja det går greit å styre etter kurven - selv med en relativt stor sag med bladet 65mm nede i veden.

Jeg tok riktignok kurvene i 2 pass med halvparten av dybden om gangen.

 

Det er endel spiker som ligger horisontalt inn i dollbordet, og disse ble mat for sagbladet, noe det slett ikke har tenner til.

Gikk greit en stund, men etter halve båtlengden på styrbord side så var tennene ødelagt og bladet begynte å brenne ved mer enn kutte.

En rask tur i jernvaren var resultatløs - de hadde ikke riktig dimensjon. Vegg i vegg er det en Europris butikk, og de hadde faktisk bladet til kr 199,-

Antakelig ikke den beste kvaliteten, men jeg skal jo tross alt gjennom flere spiker så det føles litt bedre å ta "jomfrudommen" på et billigblad fremfor de til nærmere kr 1000,-/stk.

 

Er bare inne for en kaffekopp - laster opp bilder senere i ettermiddag.

Link to post
Share on other sites

Gjorde ett forsøk på å unngå spiker når jeg skulle kutte innsiden av det som blir sporet til drevstopperen.

 

 

Der hvor jeg åpenbart ville treffe spiker som var synlig på oversiden av dekket så boret jeg vekk proppen med hullsag og trakk eller slo spikeren til siden.

 

 

bilde

 

 

 

Styringslistene ble skrudd med skruer med flatt hode for å unngå at veden blir presset ut når skruen får press på lista.

 

 

 

bilde

 

 

 

Ble endel klipte spiker....

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Så var det bare å rive opp det som var skåret fritt.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

Samme prosedyre på babord side...

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Der jeg ikke kom til med sirkelsaga så ble Fein-kutteren brukt.

Har sagt det før, men jeg må si at sagbladene til denne kutteren blir fort dårlige - til tross for den høye prisen.

Finnes vel alternativer som er billigere som passer - gjør det ikke?

 

 

 

bilde

 

 

 

En stund senere var ringen komplett rundt hele båten.

 

 

bilde

 

 

Deretter målte jeg ut bredden på hakaplanken.

Jeg er litt usikker på om denne blir 3" eller 4" bred, så jeg startet med å måle ut 3" og kuttet denne.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Det kan virke litt meningsløst å skjære litt og litt av dekket - det skal jo av alt sammen.

Grunnen til det er at jeg ønsker å bevare den frie bevegeligheten dekket representerer - husker hvor ugreit det var å gå på dekksbjelker når jeg la nytt dekk på SVAAP.

 

 

 

bilde

 

 

 

Dekksluka på fordekket skal flyttes mot babord.

Denne står i veien for klyverbommen, noe som førte til at klyverbommen ble laget for kort i forhold til å være i vektbalanse når den skal settes ut.

Veldig vanskelig (og litt farlig) å sette denne. Når luka kommer til babord så blir bommen forlenget.

 

 

Jeg skar luka fri for dekksplank og brakk det hele opp. Dekksbjelkene er svært solide og i veldig god stand (som dekket også forøvrig).

5" x 5" med knær på nesten alle bjelkene!

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Vel, jeg må si meg fornøyd med dagens fremdrift - når jeg tross alt har sittet i 2 timer for å laste opp dette til baatplassen på vår 0,7 Mbit internettlinje...

 

 

God kveld!

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dekket skiftes fordi det er mye plank som er flaskskåret - dvs at årringene er horisontale og plankene beveger seg mye ved krymp/svell = lekkasjer.

 

Dekksluka sto mot babord, noe bilder tydelig viser. Denne ble satt feil av båtbyggeren, på tross av de daværende eiernes instruks. Har stått på lista over forbedringsønsker siden da..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...