Jump to content

Restaurering av losskøyta Minde.


Svaap

Recommended Posts

Nå vet ikke jeg hvor store krefter de boltene skal ta opp, men jeg synes 3mm er tynt i forhold til en 16mm bolt. I tillegg blir det litt mye å klinke når hullet har 1mm klaring. Jeg ville dreiet meg en skive som er så trang at den må drives på.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

 

Jeg har ikke fått gjort noe de siste dagene, noe tannlegen godt kunne forstå etter dagens time i stolen. Èn tann kan sette en helt ut.... :blush:

Skal bli godt å få bukt på smertene!

 

 

Det jeg har avdekket, er at festemiddelet til dekksbjelkene ikke er en bolt, men en stor skipsspiker.

Den målte 11 x 9mm i rektangulært snitt. Jeg fant en skive som jeg måtte slå nedpå spikeren, og klinket denne fast. Tror det blir en god løsning.

Gikk veldig greit å klinke, men jeg tror jeg skal ta rådet til Komodo til etterretning ved at jeg lager en forsenkning i skiven for å noe større "høyde" på hodet jeg klinker. Har sett over alle bjelkene og spikrene som stikker opp, og mange av dem er nær flush med bjelken. Jeg kommer antakelig til å gjøre et forsøk på å gi dem et rapp med tunghammeren.

 

Når jeg setter fast drevstopperen kan jeg bruke tilsvarende store skipsspiker som går gjennom drevstopper/dekksbjelke og ned i bjelkeveier. Kommer aldri til å røre seg - selv under hard seilas!

 

 

Victoria 1: Dekksbjelker/bjelkeveier/toppspant og dekk ble skiftet i 1974 på Rönnängs Varv i Sverige. Du tenkte kanskje at det var de originale bjelkene?

 

 

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Godt at du fant en løsning på det, dette kommer til å bli hel ved! Det er jo tydelig at du er en kar som vil ha med deg alle synlige og usynlige detaljer :thumbsup: Og hvis du noen gang skulle finne på å selge en av båtene dine vil du jo ikke ha noe særlig problem med å dokumentere dette :smiley:

Link to post
Share on other sites

"Det enkle er ofte det beste" blir ofte sagt, og det er mye klokskap i det...

 

Jeg ga spikeren i dekksbjelken et rapp mens jeg holdt hånda under bjelkeveieren for å kjenne etter eventuell utsprengning.

Spikeren gikk ned og bjelken var like fin! :smash:

 

 

 

Før:

bilde

 

 

 

 

Etter:

bilde

 

 

 

 

Gjentok samme prosedyren på hele babord side.

 

For å komme til så måtte jeg fjerne malen, og den holder virkelig fasongen fint under håndtering.

 

 

 

 

bilde

 

 

Jeg fikk en pakke med 30 stk blader til Fein Multikutteren i går.

-Blir spennende å se hvordan kvaliteten er - prisen var en brøkdel av det Fein selges for.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Bilder av Minde fra 1939 viser detaljer som blir svært viktige i rekonstruksjonen av diverse detaljer.

Blandt annet så sto det frittstående pullere på fordekket, rett foran "løveføttene" som avslutningen på rekka ned mot dekk blir kalt.

 

Disse pullerne må forankres godt ned på innsiden av et spant, for gjennomgående innfesting.

Studier av bilder viser at rekka gikk noe lengre frem mot baugen tidligere, noe jeg tar hensyn til.

Tilfeldighetene ville ha det til at korrekt posisjon er rett i forkant av en dekksbjelke hvor det ikke er knær i veien og hvor et spant ligger beleilig plassert.

Pulleren vil plasseres i banen til drevstopperen, og denne får derfor en skjøt der.

 

På bildet ser disse relativt smekre ut, men hvor mye som er naturlig slitasje og hva som var den opprinnelige dimensjonen er vanskelig å si.

Jeg ser for meg at 6 x 6" er fornuftig dimensjon.

 

Laget malene hvor disse omslutter bjelkeveieren og ligger an mot innsiden av et spant.

 

 

 

bilde

 

 

 

Passet på at delen som stikker over dekk har samme vinkel mot dekksflaten som rekkestøttene har.

 

 

Begge ferdig og plassert der de hører hjemme.

 

 

 

bilde

 

 

 

Disse blir relativt enkle å lage, ettersom de ligger 90° mot skrogsiden.

 

 

Håper å få tak i noe eik til disse i løpet av helgen.

Skal ned til Maritime Center for å hente eik som er ankommet til drevstopper og hakaplank. :thumbsup:

 

 

 

Alle boltene til de horisontale knærne ble fjernet før den nye fenderbordgangen ble montert.

Jeg må bore gjennom på nytt, og monterte et bord på utsiden med en tvinge for å hindre at veden sprenger ut.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Håper å få gjort noe i løpet av søndag, før jeg blir borte hele neste uke...

 

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Kort melding:

 

 

Planker er hentet!

Hadde ganske mye 2" som jeg ikke kunne bruke som hudplank. Mye av dette får jeg nyttegjort til hakaplanken.

2 1/2" plankene var svært brede og tunge. 3 stk ble lastet opp og vi var skjønt enige om at det var nok for en sikker transport hjem.

 

I morgen kommer den tilsvarende tunge jobben med å losse hengeren!

 

Fikk også tak i en 6" plank til pullere :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ble ikke så mye tid til båt i dag, men jeg fikk losset hengeren og dekket til materialene.

 

 

Pullerene ble skåret ut og datt fint på plass der de skulle. Fint med gode maler!

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Her er den til styrbord ferdig felt inn.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Ja, de ser litt voldsomme ut der de troner over dekk.

Det blir bedre når jeg får redusert høyden til ca 30 cm samt at de skal ha innsving på alle sider.

Pr nå er de 6 x 6".

 

 

Jeg vil undersøke litt om disse ble festet med bolter eller med trenagler i begynnelsen av 1900.

Kunne tenke meg en 20mm bolt i bunnen - gjennom spant og hud, samt en trenagle gjennom bjelkeveier, spant og hud.

 

 

 

 

Ole

Link to post
Share on other sites

I følge meg selv gjør det ikke noe om det er litt størrelse på pullertene. Minde er i bunn og grunn en arbeidsbåt, fortøyningsanordningene var som regel meget solide. For festing har jeg aldri vært borte i annet enn at det ble benyttet bolter av jern. Du bør naturligvis bruke AISI 316. Sammenføyningen i bjelkeveien har vel ikke så stor belastning i og med at dekket er med å holde pullerten på plass. I bunnen tror jeg ikke det var vanlig å gå gjennom huden. Pullerten ble kun boltet gjennom spant. Her nede blir det en 'kraft ganger arm' som taler til pullertens fordel. Jo lenger nedover den strekker seg, dess bedre.

Link to post
Share on other sites

Høres fornuftig ut Hulda.

 

Kommer nok til å styre unna 316 kvaliteten dog. Svart stål som varmgalvaniseres blir brukt på alt av metall.

Tror faktisk flere av losskøytene jeg har en viss oversikt over har festet disse med trenagler.

Selv om en trenagle har et svært stort tverrsnitt (Ø= 28mm) så vil jeg vel anta at en stålbolt er overlegent sterkere (Ø = 20mm).

 

Kanskje en trenagle i toppen (bjelkeveier) og en bolt i bunnen?

Link to post
Share on other sites

I ettermiddag fikk jeg felt inn babord pullert.

 

Deretter rundet jeg av nedkanten innvendig med min nye høvel med justerbar såle.

Funker som snus!

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Eika er ganske fuktig og lett å høvle!

 

 

 

bilde

 

 

 

Slipte over det hele til slutt med 60 papir (eksentersliper). Ble glatte og fine.

 

 

 

bilde

 

 

 

Får se om jeg tar av litt til av veden innvendig - de er litt voldsomme.

 

 

Jeg laget to maler for å merke av en kurve i på alle 4 sidene av toppen på støttene. Tilsvarende laget jeg en mal for innsvingen hvor tauet skal ligge.

Disse endringene vil gjøre den mindre dominerende, og tilsvarende de bildene jeg har.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Med litt radier på disse strekene så blir det sikkert greit.

 

 

 

/ole

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk en pakke med 30 stk blader til Fein Multikutteren i går.

-Blir spennende å se hvordan kvaliteten er - prisen var en brøkdel av det Fein selges for.

 

 

 

bilde

 

Har du kommet til noen konklusjon på kvaliteten på disse bladene kontra originale? Og kan du røpe hvor du kjøpte de?

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Woody: det var en svak kurve i veden på emnet, og malene ble orientert slik at det lille som ble av avved havnet over den ferdige pullerten.

 

Poenget ditt er godt - avved her vil redusere styrken vesentlig!

 

 

Møkkalasset:

Jeg har så vidt brukt bladene, så det er for tidlig å si noe om kvaliteten. Jeg betalte kr 900,- og da fikk jeg bladene sendt fraktfritt. Tipset fikk jeg av Victoria 1:

 

Tyri Handel ANS har 65 mm blader til Fein og Borsh med japan tanning til kr. 33.- stk. Har brukt disse med godt resultat

Link to post
Share on other sites

Høres fornuftig ut Hulda.

 

Kommer nok til å styre unna 316 kvaliteten dog. Svart stål som varmgalvaniseres blir brukt på alt av metall.

Tror faktisk flere av losskøytene jeg har en viss oversikt over har festet disse med trenagler.

Selv om en trenagle har et svært stort tverrsnitt (Ø= 28mm) så vil jeg vel anta at en stålbolt er overlegent sterkere (Ø = 20mm).

 

Kanskje en trenagle i toppen (bjelkeveier) og en bolt i bunnen?

 

Svart varmgalvanisert stål vil holde våre levetider ut. Ingen tvil om det. En annen fordel med denne sammensettingen er at om boltene havner under vann, så vil korrosjonen som opptrer fylle hullet i treverket og tette forbindelsen. Dessuten vil denne korrosjonen gjøre at bolten øker friksjonen mot treverket, og følgelig sitter som 'støpt'. Egentlig bedre enn rustfritt, ved nærmere ettertanke. Dia. 20 mm er sikkert utmerket.

 

Vi hadde en del som da 'rustfritt' kom på banen i løpet av seksti-tallet på liv og død skulle bytte kjølbolter fra vanlig sort stål og til rustfritt. Det ble mange lekkasjer som ikke ville gi seg. Grunnen var at de vanlige jernboltene rustet seg på plass i treverket, og tettet gjennomføringen perfekt. Det skjedde ikke med de rustfrie boltene.

Link to post
Share on other sites

Ja Hulda - ikke alltid nye produkter eller oppdateringer er til det bedre for alle formål.

 

Selv sliter jeg nå med en telefon som skrek om oppdatering, og når dette motvillig og med stor skepsis ble gjennomført så kjenner jeg knapt igjen telefonen....

- født i feil århundre -

 

Angående innfesting av pullert, så har jeg konferert med ekspertene og blitt anbefalt en 16mm bolt gjennom bjelkeveier og en trenagle for hver skrogplank.

Link to post
Share on other sites

Mye reising denne uken - godt med helg igjen!

 

 

 

Jeg startet helga med å runde hjørnene og toppen på pullertene.

Brukte høvelen først og slipte deretter over.

Er ikke helt fornøyd - tror jeg må bue sidene også -ikke bare hjørnene?

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Dette bildet viser helt klart at det må litt mer fasong til for at det skal bli riktig.

Jeg må feste støttene før jeg kan gå videre med drevstopperen, så jeg festet dem og borret hullene som skal til.

Det er alltid spennende å borre gjennom flere lag med treverk - uten å treffe metall. Det gikk bra med 16mm hullene, men jeg traff en spiker på ett av hullene til trenaglene. På disse hullene bruker jeg spiralbor (Ø = 28mm), og de er ikke akkurat egnet til å kutte skipsspiker. De gjør det til slutt, men det går selvsagt hard ut over borret, i tillegg til at det er ganske farlig ved at borret kan sette seg fast og slå maskinen rundt med tilhørende klemfare!

-Gikk ganske bra i ettermiddag - bare ett kutt og en blå negl :nonod: (Er ikke ferdig)...

 

 

 

bilde

 

 

Jeg fikk fiksert pullertene med en gjengestang før jeg borret hullene til trenaglene.

 

 

Deretter stivet jeg av malene til drevstopperen ved å lime klosser ned i malen som jeg skrudde avstivere på.

Dette fungerte fint, og malene kan nå løftes ut uten å endre fasong.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Det er var for mørkt til å gjøre oppmerking av plankene, så det får jeg se på neste gang.

 

 

 

/Ole

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner hva du mener. Estetikken tjener nok på bue i sidene. Vet ikke om du skal ha bronse/messingpinner gjennom pullertene. Kan du la være, så slipper du i hvert fall at de plukker skjøtene. Uten disse pinnene vil festet for tau også bli bedre med noe bue i sidene.

 

Mildværet gjør i hvert fall båtbyggerjobben mer behagelig.

Link to post
Share on other sites

Hulda - jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å ha pinner gjennom pullertene. Får prøve å gi sidene en bue i morgen.

Høvelen med justerbar såle er flott til slike oppgaver.

 

Når det gjelder været, så foretrekker jeg skikkelig kaldvær.... Slik det er nå så blir alt fuktig, i tillegg til at gjørma har gjort sitt uønskede inntog på gården. Hater søle :nonod:

Link to post
Share on other sites

Jeg laget pullerter til ei motorskøyte jeg hadde, og saget toppen som en veldig lav pyramide. Vet ikke om du skjønner hva jeg mener?

Har ikke noe bilde for hånden, men det så bra ut. Det er ikke sikkert det passer igjen med de buene du allerede har laget.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Første plank til drevstopper kom på plass i dag.

 

Gjennomskur i disse dimensjonene er plagsomt tungt og håndtere, og jeg gikk på ei blemme med en kjempestor råte-kvist (på undersiden) som jeg ikke så før planken var skåret ut.

Veldig kjedelig, men jeg kommer til å frese det vekk og få inn en spuns.

 

 

Jeg delte malen i to og målte vinklene mot pullerten.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Malen delte seg før jeg fikk merket begge sidene, så jeg måtte legge meg på "den sikre siden" for å gjøre nye mål når jeg fikk planken på dekk.

Dette medførte endel ekstra arbeid og mye høvelspon, men etter noen timer så var planken omsider min.

En ikke ubetydelig mengde spon fylte dekket, men en billig løvblåser får det av dekket i en fei - etter min mening en fantastisk enkel måte å holde omgivelsene noe mer trivelig på!

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Håper på noe mindre kluss med neste plank....

 

 

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Før jeg kan felle inn den fremste delen av drevstopperen så må jeg sørge for at pullertene står fast der de skal være - dvs jeg måtte inn med trenagler også.

Det var allerede klart for meg at det ville bli motbakke å komme gjennom på de to siste hullene, men med morgenfrisk motivasjon og speilegg innabords, så var det bare å gyve laus..

 

Etter en god tids boring skjønte jeg at jeg ikke bare sneiet spikeren, men snarere hadde retning langs etter, og at det mest sannsynlig ville gå ut over bor, rygg og humør før jeg kom gjennom.

 

 

 

bilde

 

 

 

Alternativet var å pirke ut proppen fra utsiden, sørge for at hodet hadde fri bane ut i overflaten av planken, for så å lete frem en passende stang til å dore spikeren ut. Dette er i og for seg en grei oppgave, men jeg var usikker på hva jeg traff, og ikke kunne jeg se noe fra innsiden av forpiggen (som forøvrig er relativt trang og lei å posisjonere seg til arbeidsstilling i). Dette innebar å kravle seg ut av forpigg, opp på dekk, ned på stigen for å inspisere spikerens (eventuelle) bevegelse, og inn igjen. Dette gjentok seg leeeenge, før fanteriet sørget for å gjøre seg tilgjengelig for kubeinet :blush:

 

 

 

 

bilde

 

 

Svetteperlene rant, og jeg var direkte våt på ryggen av denne jobben.

Skjenket midt oppi alt dette en takknemlig tanke om at jeg tross alt sparer endel kroner på et unødvendig medlemskap hos Sats/Spens e.l.

 

 

Det var nå lunsjtid.

 

 

Målte ut hvor lange naglene måtte være, og håpet samtidig at de jeg laget til huden ville være av tilstrekkelig lengde.

 

 

 

bilde

 

 

 

Måtte lage nye nagler.

Jeg har noen stammer stående til tørk som jeg hentet ut i høst.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Etter jeg var ferdig med den første naglen skjønte jeg at stålet måtte settes opp på nytt.

Når det var gjort så brukte jeg en allerede ferdig nagle til å sørge for at stålet ble montert nøyaktig der det skulle være for å få samme diameter på naglen.

Stålet er festet med 2 stk bolter som er gjenget ned i sleiden.

 

 

bilde

 

 

 

Kiler til å låse dem fast

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Etter at jeg hadde forsenket hullene i skrogplanken, så ble de banket inn.

 

 

 

bilde

 

Dette bildet viser den første naglen, og som dere ser så var stålet såpass sløvt at det hadde slått ut fibre fremfor å skjære.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Inn igjen for å kutte ned lengden og skjære spor til kilen.

Disse ble slått inn slik at jeg ikke kløyver veden - presset går vertikalt.

Utrolig artig å montere nagler. Det er en så enkel men effektiv måte å forbinde to komponenter mot hverandre på.

 

 

Jeg tok ikke bilder av det ferdige resultatet, men det så fint ut etter at jeg hadde fjernet overflødig lengde og slipt over med eksentersliper.

 

 

Nå kunne jeg fullføre malene i forkant og finne en egnet plank å måle ut på.

Selv med en drøy meters lengde, ble den noe i overkant tung og aller mest uhåndterlig å få på dekk.

Jeg ville ha den dit for at den skulle kunne tørke noe slik at jeg kunne tyde blyantstrekene bedre.

Forsøkte å trekke den opp langs stigen, men stigen stakk av.

Forsøkte å trekke den opp direkte, men den ble for tung. (Fikk sjekket at pullerten ikke datt av da)....

 

 

bilde

 

 

Talja ble løsningen...

 

 

 

bilde

 

 

 

Streker opp og former disse på neste økt.

 

 

/Ole

l

Link to post
Share on other sites

Imponerende innsats som vanlig :thumbsup: Disse to skutene dine er jo virkelig læretid som fagarbeider og vel så det :yesnod: Kunnskap og tips har du jo innhentet på alle hold. Tror nok de fleste som går i gang med slike prosjekter tar en del snarveier til målet. Med alle detaljer du legger ut her kommer det jo for dagen med en gang hvis det er noe som ikke er i henhold... Tar det for gitt at du sier opp jobben og går inn i staben på Isegran etter dette :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hei Ask,

 

Jeg sjekker alltid på forhånd om det er spiker i området, noe jeg ser ved om det er propper på utsiden eller ikke. Utfordringen er at man ikke kjenner spikerens bane inn i veden, og dermed må gamble litt uansett. Jeg tror en magnet ville festet seg til alle hullene jeg boret, siden det er spiker der. Dette er litt av utfordringen med å restaurere mot nybygg..

 

Trenaglene er laget av einer.

Lukter som den flotteste parfyme under bearbeiding og varer i 100 år!

 

Komodo:

Takk for hyggelig betraktning om prosjektene mine. Jeg har lært en del underveis. Det ligger en balanse i å holde på med noe helt annet yrkesmessig, selv om jeg svært ofte kunne tenkt meg å prøvd meg på et tradisjonsrikt båtbyggeri.

 

Ole

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...