Jump to content

Restaurering av losskøyta Minde.


Svaap

Recommended Posts

Boltehull til hyttesidene og bakveggen ble boret i ettermiddag.

 

 

Disse er lengre enn boret, så det ble en runde med demontering for å komme helt gjennom.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Når alle hullene var på plass så ble veggene plassert på nytt og lengden på boltene målt opp.

Ø16mm stangstål ble også kappet til lengde. Disse blir klinket i toppen og lagt flush under kravellen med forsenkerspor i bjelken, slik at jeg kan stramme bolten opp hvis det skulle bli nødvendig senere.

 

 

Fikk pris på varmgalvanisering i ettermiddag; Kr 800,- i oppstart, og kr 10,- pr kg - alt ekskl. avgifter.

Syntes det hørtes rimelig ut egentlig :smiley:

 

Jeg har også fått tak i gjengebakke M16, men jeg må fore ut litt mellom bakke og holder (Diff på 5mm i diameter). I tillegg så må jeg lage nye låsehakk i bakken slik at de passer med boltene på holderen. En styrehylse skal også dreies til før den er helt klar til bruk.

Link to post
Share on other sites

I ettermiddag kaldklinket jeg hodene til boltene til hytteveggene.

Svartstål er relativt mykt og det gikk greit å forme hodene med en kulehammer.

 

 

Jeg hadde ikke sandblåser utstyr, og antok at en billig variant fra Biltema sikkert ville gjøre jobben med å røffe opp boltenes overflate (som anbefalt fra Zinga).

 

Etter å ha koblet strøm på den store kompressoren og funnet denne i orden, så ble pistol og sandsekk forent og lufttrykket åpnet..

Dæven å det sprutet sand!!! :blush:

Etter å ha funnet frem visiret så kunne jeg se resultatene av blåsinga, og jeg syntes i grunn den leverte en ujevn strøm av sand. Det ble veldig flekk-vis behandling, og overflaten ble ikke helt som jeg hadde forventet. Forsøkte å bytte dyse til en som var litt større, men det ble vel ikke noe bedre av den grunn.

Etter å ha blåst i ca 20 minutter så kuttet jeg ut, og tok ei grov fil fatt. Denne røffet opp overflaten greit, men jeg tror vel sandblåsinga antakelig gir en bedre forankringoverflate for malingen.

 

 

Et uskarpt bilde av en sandblåst bolt

 

bilde

 

 

 

 

Etter behandling med en grov fil.

 

 

 

bilde

 

 

 

Har fått låne meg en holder til gjengebakken (til jeg kommer i stand med den jeg fikk :thumbsup: ), og slo gjenger med denne på de seks boltene til hytta.

 

 

 

bilde

 

 

 

Boltene ble satt inn med Zinga.

Andre strøket i morgen - for så å bli ripe-testet dagen derpå.

Blir spennende å se om det er bedre vedheft etter forarbeidet på boltene!

 

 

 

Håper det blir tid til å montere hyttesidene til helgen.

Link to post
Share on other sites

Smergel tror jeg gir for fin overflate. Problemet med det resultatet du har nå er at du ikke har fått vekk oksidsjiktet helt. Fil i dreiebenken ville nok fikset den saken. Enten det eller dreie over med et spisst stål (gjengestål) på høyeste mating og et kutt som bare risper i overflaten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri brukt sandblåser tidligere, og vet ikke om det er bare å blåse i vei.

 

Kjøpte denne blåsepistolen fra Biltema:

 

 

 

bilde

 

 

 

...og brukte denne sanden (ganske grovkornet og svart av farge)

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Kompressoren er en stor sak, så luftkapasiteten er veldig god.

 

Holdt som nevnt på i 20 minutter, og hadde da bare 1 bolt helt blåst ren. Skal vel ikke ta så lang tid?

Pistolen leverte sand i intervaller på noen få sekunder, før det stoppet opp i noen sekunder for deretter å levere igjen.

Jeg stakk slangen ned i et hull jeg laget i sandsekken. Holder det?

 

 

Dreibenken min er ikke oppsatt med chucks, så jeg får ikke spent opp bolten for bearbeidning.

 

 

De boltene jeg skal sette ned i hytta vil jo i prinsippet kun måtte håndtere garvesyra i den tiden eika er "fersk" (da den er mest hissig), og vil antakelig stå seg godt i lang nok tid.

Jeg skal ned med noen nye kjølbolter og et par stevnbolter, og disse vil jeg i det minste sørge for at blir varmgalvanisert.

 

 

Ole

Link to post
Share on other sites

Jeg foretrekker sandblåser med kopp, synes de er mer stabile til hobbybruk. Prøvde en slik med slange som du viser engang men fikk aldri noe skikk på det. Ellers så hadde et blåsekabinett vært suverent til slike småting...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Prøver igjen:

Jeg vil tro at blåsepistolen er beregnet for blåsing av lakk og smårust på bil. Blir nok for pinglete for å blåse stål til SA2.5, eller hva man nå er ute etter. Sanden i seg selv er nok god for en slik jobb.

 

Senker skuldrene når du varmgalver kjølboltene :-)

Link to post
Share on other sites

Ååååh uflaks ! God bedring..

Ang det sandblåseutstyret. Har samme. Funker som juling. Blåser mye og lenge av og til. Husker eg hadde innkjøringsproblem. Eg trur BT hadde to typer sand, lurer på om den fineste går lettere igjennom. Veldig viktig at sugeslangen er noenlunne rett. Svinger og bøyer reduserer flow. Dersom du "stapper" sugerøret nedi sekken så kan du stuke sanden litt hardt inni røret og tette litt. Eg bruker en 30liter blank stamp fra europris, trur det er en vin-stamp, med lokk og gummigjennomføring for gjærlås, så lagde eg minimalt hull for sugeslangen i lokket i tilleg til lufting inn gummigjennomføringen. Velter stampen over på sida og ruller litt på den slik at sanden skal løsne litt. Etter bruk setter eg propper i hullene og kveiler blåseren oppi. Sanden holder seg tørr nok til at eg får sugd den opp ved lagring i vanlig garasje.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Huff, da! Det minner meg om da jeg satte Hulda på land i høst for å få gjort en masse. Sønnen min kjøpte leilighet, tilbragte 3 måneder som snekker/maler. Så kom jula. Januar skulle jeg trå til for fullt. Is på et trinn, ramlet borti tre meter rett i bakken. Tok tre måneder å komme tilbake til der jeg var før luftseilasen. Men underlig nok, man henter seg inn igjen. Med noe forsinkelse i forhold til den ideelle planen. Så det blir masse jobb å gjøre på Hulda til vinteren som kommer.

 

Det blir som det blir... God bedring!

Link to post
Share on other sites

God bedring, Ole!

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Takker folkens!

 

 

Jeg gjorde en risse-test på boltene etter sandblåsing og filing med ett strøk Zinga.

Den bolten som var sandblåst var jeg spesielt spent på.

 

Med en stål linjal kunne jeg skrelle malingen av uten det minste problem.

Ikke skjønner jeg at dette skal være så fantastisk som det sies.

 

Alle boltene ble blåst rene for Zinga, og blir sendt til galvanisering. Får bruke spannet på landbruks-redskap.

 

Den ene bolten jeg slo gjennom eika hadde allerede begynt å ruste!!! Poster bilder senere i dag, og vil sende de samme til Zinga.

 

 

Med litt plundring så fikk jeg montert bakveggene med guffe i anleggsflatene. Deilig å sette ting ned siste gang!

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Fingern er der for å si det slik..'

 

 

Her er et bilde av bolten jeg slo inn i eikeplanken for ca 2 uker siden.

 

 

 

 

img_6021.jpg

 

 

 

Rusta har allerede begynt å etablere seg. Kan riktignok se ut som om det er begrenset til der malingen har flasset av.

 

 

img_6020.jpg

 

 

Det var litt for lett å skrape vekk malingen...

 

 

 

Bakvegg på vei inn

 

 

 

img_6023.jpg

 

 

 

 

img_6024.jpg

 

 

Litt sandblåsing...

 

 

img_6025.jpg

Link to post
Share on other sites

Om du er ute etter noe mer holdbart enn maling til boltene dine kan jeg anbefale noe som heter Duracoat. Det er en tokomponent lakk som brukes på våpen for at de ikke skal ruste, og det stoffet tåler mye mekanisk. Har brukt det sjøl og holder veldig godt. Etter 4 jaktsesonger er det ikke antydning til slitasje på børsa mi. Sprayes på med en airbrush. Fåes i alle tenkelige farger.

http://www.durano.no/

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Herregud, Ole... er det sant at brannen var hos deg? Er det noe å redde?

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...