Jump to content

Restaurering av losskøyta Minde.


Svaap

Recommended Posts

Hulda - jeg tenkte mer på at hytta er historie.....

 

 

 

 

I ettermiddag ryddet jeg først unna alt treverk som er revet, før jeg laget malene til hyttekravellene.

Det er noe mer spring i styrbord side enn babord (5mm høydeforskjell når jeg sammenlignet malene).

Jeg lager derfor begge tilsvarende den med mest spring, og kommer til å justere den eksisterende på babord side tilsvarende.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Forskjellen på stb/bab side er synlig.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Emnet veier mye, og det er nødvendig med litt arbeidsverktøy for å få inspisert undersiden før malen overføres og saging kan begynne.

Gjorde alle kuttene med sirkelsaga, før jeg la et kutt på utsiden som jeg kunne fullføre med motorsaga.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Det tok på å hale planken inn til båndsaga, men jeg fikk den nå på plass på et vis.

Selve kuttene ble noe trøblete, ettersom styringslagrene er utslitt (det ene havarerte fullstendig midt i jobben) - her må det litt verktøy-pleie til.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Dette har gjort sitt!

 

 

bilde

 

 

Alle lagrene må skiftes. Hvor får man tak i disse til en rimelig penge?

 

 

 

Etter at jeg hadde høvlet ned til streken på begge sider, og passert dem gjennom tykkelseshøvelen, så gjenstod det kun å mannhandle de opp stigen.

 

 

 

bilde

 

 

 

De er ennå ikke kuttet til lengde, og endene skal felles så vidt innenfor dekksbjelkene. Bæringen vil hovedsaklig ligge på de eksisterende kravellene, så jeg ser ingen grunn til å lage svalehale-fellinger - det vil bare svekke dekksbjelken unødvendig. De to kravellene vil boltes til hverandre sideveis, og vil bli svært stivt.

 

 

Mør i kroppen, men fornøyd!

 

 

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Mye har med god grunn blitt sagt i denne tråden om pågangsmotet, nøyaktigheten og tålmodigheten Svaap legger ned – i tillegg til galskapen i å ha to slike prosjekter på gang. Alt dette er det selvfølgelig bare å slutte seg til, men det er én sak jeg nærmest hopper i stolen av å se: der en annen stakkar gjerne bestiller en del fra Singapore om det sparer meg for å bore et ekstra hull går Svaap tilsynelatende alene ut i skogen en tidlig morgen, med motorsag i den ene hånda og tømmerblyanten i den andre – ut av dette kommer det på mystisk vis en båt bygget med mikrometerpresisjon. Jeg skjønner jo sånn i det abstrakte at teaklistene mine en gang har vært del av et tre, men at én mann tar for seg hele prosessen fra grovplank til finpuss av dekk synes jeg er tvers gjennom sprøtt, og ikke rent lite imponerende. Stå på!

Link to post
Share on other sites

Eskilsor: Blymønje har jeg kjøpt hos Maritime Center Fredrikstad, men jeg vet ikke om det er tilgjengelig fortsatt. Restriksjoner av hensyn til miljlø..

 

Euklid: Måtte flire litt av innlegget ditt. Stemmer at alt har bark i kantene når jeg starter produksjon, men jeg trenger heldigvis ikke å hente alt ute i skauen selv. (Hadde jeg hatt eikeskog så hadde det vært en helt annen sak :lol: )

Bunnstokkene til SVAAP ble faktisk hentet ut fra skogen, og båret hjem over ryggen. Et tilbkelagt kapittel gudskjelov!

 

Takk for lagertips :clap:

Link to post
Share on other sites

Hulda - jeg tenkte mer på at hytta er historie.....

 

 

 

 

I ettermiddag ryddet jeg først unna alt treverk som er revet, før jeg laget malene til hyttekravellene.

Det er noe mer spring i styrbord side enn babord (5mm høydeforskjell når jeg sammenlignet malene).

Jeg lager derfor begge tilsvarende den med mest spring, og kommer til å justere den eksisterende på babord side tilsvarende.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ja, motoren får komme i andre rekke. Du finner for øvrig ikke en eneste trebåt som er symmetrisk. Som min læremester sa; "Båter er et optisk bedrag. Får du det til å se rimelig ut, så er det greit". Hulda (jern) er mye mer enn 5 mm skeiv. Merkes ikke, og du må kjenne damen inngående for å kunne oppdage det. Det er bare jeg som er irritert over forholdet.

Link to post
Share on other sites

I kveld kom kraveller på plass.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Nedgangs-partiet til hytta skal sentreres på hytta og kommer til å bygge bakover mot cockpit. Dette var vanlig på den tiden.

 

Dette krever kraveller til denne strukturen også. Ut ifra bilder så har jeg målt opp plassering av disse, og satte et par lekter som definerer innsiden av bjelkene mot senter. Disse blir neste prosjekt over helgen.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

I helgen skal ikke ørreten føle seg trygg på Hvaler - vi håper i alle fall å få til middag :giggle:

 

 

 

God helg!

 

 

l

Link to post
Share on other sites

Mye reising i jobb, men et tidligere fly hjem i dag gav åpning for en kort økt på båten.

 

 

 

Jeg fikk doblet bjelken i forkant av den gamle maskinkappen, ettersom denne var skjøtet tidligere. Så lenge kappen var der så fungerte denne som en solid bro over bjelken, men nå skal jo denne bort...

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Det siste som gjenstår av bjelker, er kraveller til nedgangskappen.

Disse to kommer nok på plass i helgen.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Ole

Link to post
Share on other sites

En liten snarvei ble det med den siste bjelken;

 

Hadde egentlig tenkt å skifte den ut i sin helhet, for å unngå å tilføre ekstra tømmer til konstruksjonen.

Trodde bjelken var felt inn i kravellen, men den gikk fra side til side med kne ut mot skutesiden, og ville blitt umulig å skifte ut nå som dollbord/drevstopper/hakaplank er på plass. Derfor en dobling som praktisk sett er like sterk som bjelken ville vært i hel lengde.

 

Når det gjelder å glede seg til at dekket er på plass, så kan jeg forsikre om at jeg gleder meg veldig til å se Minde med original kappeløsning og innfelt rekke, slik det var når hun var nybygget!

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Så kom de siste kravellene på plass.

 

Disse er drøyt 2" tykke og 5" brede.

 

 

 

 

 

img_5719.jpg

 

 

 

 

3" skipsspiker.

 

 

 

img_5723.jpg

 

 

 

 

Smurte godt med olje ned i laskene.

Dekksbjelken ved dagens nedgang er stedvis ikke helt sprek i toppen. Denne kommer jeg til å spunse inn et stykke for å ikke la dette kunne utvikle seg videre.

 

 

 

 

img_5724.jpg

 

 

 

 

Hadde håpet å få høvlet dekksplankene før helligdagene kommer over oss, men det ser ut til at det spøker litt med lastebilen til naboen.

We'll see :wink:

 

 

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

I tiden etter at jeg startet arbeidet med Minde så jeg med flere brukt en del tid på å kartlegge hennes historie mer i detalj.

I dette arbeidet så har vi kommet over et etterhvert stort materiale, som gir et unikt innblikk i driften av skøyta - både som seilende losskøyte og som reketråler i Oslofjorden.

 

Noen ganger er timingen ikke like optimal - blant annet så måtte jeg ta et par skritt tilbake for å plassere rekka korrekt i forhold til et bilde vi kom over fra 1939.

 

På bildet under har de laget et heldekkende rekke i akterskipet for å kunne håndtere trålposen inn på dekk - dette var ikke originalt fra tiden som losskøyte.

 

 

 

 

bilde

Fotografiet er gjengitt med tillatelse fra Oslo Museum, og er tatt av Anders Beer Wilse.

 

 

På bildet kan dere skimte nedgangskappen jeg holder på med nå.

For å få passasje ned leideren så må dekksbjelken der den bakre kappeveggen sto kappes i åpningen.

 

Ny bæring må til med stendere som holder bjelken oppe med forankring i bunnstokkene.

Disse skar jeg et ut et emne til med motorsag, men ettersom båndsaga mi for tiden er ute av drift så ble det til at jeg lastet stokken opp i skuffa på traktoren for en luftetur til nærmeste båndsag..

 

 

Her har jeg høvlet dem ned til 3" x 6"

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Disse skal felles inn i bjelken og skal boltes til bunnstokkene.

 

 

Litt utfordrende å posisjonere og feste disse når man er alene, men det tar bare litt lengre tid...

 

 

 

bilde

 

 

 

Vinkelen i bunn korresponderer med hudplanken.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Bjelken felles halvt-om-halvt inn i dekksbjelken og vil bli låst med en bolt oppe også - før jeg kapper dekksbjelken.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Kjøpte meg en ny håndsag som jeg ikke har sett maken til før.

Denne skulle visstnok være mer effektiv for saging med veden enn konvensjonelle blader.

-Alltid gøy å sage med skarpt verktøy!

 

 

bilde

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Her har begge stolpene kommet på plass - dog fortsatt med overlengde over dekk.

På toppen av stolpene skal det anbringes en toppsville som definerer kurven til hyttetaket.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Etter en runde med slipemaskinen så ble de oljet med linolje.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Gjenstår bolter.

De nedre blir sikkert en utfordring på grunn av begrenset plass - vi får se..

 

 

"Klikk" - god lørdag! :cheers:

 

 

/Ole

 

l

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for "Tummel up" Sjuren...

 

 

Karmen til styrebrønnen var målet for dagen.

Denne skal ikke være høyere enn at det går an å sitte ved siden av brønnen på dekket, med bena ned i brønnen uten at det gnager for mye på baksiden av lårene.

Noen vil kanskje mene at karmene burde være høye for å hindre overvann ned i brønnen, men jeg tenker at kommer det vann så kommer det vann. Da får man ta seg av det. En annen melodi dere muligens begynner å kjenne fra min side er; " Det var slik det var før..." :giggle:

 

Vel vel...

 

Utstyrt med noe feminine maler startet produksjonen av karmer som skulle bli 2 1/2" tykke og ca 4 1/2" høye.

Ettersom bjelkelaget har dobbeltkrummet geometri så ble det litt mer jobb enn om det var rette planker.

 

 

img_5751.jpg

 

 

 

 

 

Karmene skal stikke ca 15mm over dekksplankene før de fases inn mot toppen og avsluttes med en stor radie på både utsiden og innsiden.

 

 

img_5741.jpg

 

 

 

Tilpassing mellom bjelke og karm ble gjort med høvel først og deretter at jeg sager mellom emnene for å få en tett sammenføyning.

 

 

 

img_5742.jpg

 

 

 

Brukte tvinger og kiler for å holde arbeidsstykket fast uten å presse for mye ned mot anleggsflatene - da setter saga seg fast.

 

 

 

img_5743.jpg

 

 

 

 

img_5744.jpg

 

 

 

 

Så var det å felle hjørnene sammen.

 

 

 

img_5745.jpg

 

 

 

 

 

 

img_5746.jpg

 

 

 

 

img_5747.jpg

 

 

 

 

Bakveggen krevde litt ekstra arbeid. I tillegg var det vanskeligere å komme til med saga.

 

 

 

img_5749.jpg

 

 

 

Jeg fikserte karmene foran og bak med tvinger, og brukte et par jekkestropper for å trekke sidene inntil.

 

 

 

img_5752.jpg

 

 

 

Det neste blir å slipe alle delene, bore hull til skipsspiker, smøre litt guffe i anleggsflatene mot bjelkelaget, litt lim i laskene og sette det hele sammen.

Deretter kutter jeg den overskytende lengden på alle delene og runder hjørner og topp.

 

 

 

Gårdagens oljing av dekksbjelker var kanskje ikke det beste HMS tiltaket for dagens balansering på bjelkene. Holdt flere ganger på å ende opp nede i kjølen :rolleyes:

-Sånn går 'no dagan :pray:

 

 

/Ole

 

 

 

 

 

l

Link to post
Share on other sites

Kom i mål på karmene i dag.

 

 

Jeg forsenket godt ned i karmene for å få skikkelig tak med festemidlet - denne gang 6" skipsspiker.

 

 

 

 

bilde

 

 

Her er alle delene høvlet og klar til montering.

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Her er lim og gugge påført anleggsflatene og spiker slås ned.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Propper laget og montert og spenn påsatt for å sikre tette sammenføyninger.

 

 

 

bilde

 

 

 

Eikeplugger fyller hullene etter trekte spiker.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Etter at limet var halvherdet så kuttet jeg propper og hjørner, samt slipte lett over flatene.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Etter rengjøring av kjølsvinet under motorfundamentene så fikk flatene et strøk med maling.

 

Jeg har også begynt å baske med store eikestykker til den nye hytta, som definerer neste delprosjekt.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

/Ole

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

He he.... Langrenn du liksom :-)

Sist gang jeg hadde planker spent fast under beina og gikk tur (15 år siden), så pådro jeg meg en stølhet jeg aldri før eller etter har opplevd.

 

 

Sirkelsaga mi (den store) har kutta ut. Jeg trodde det var brudd på kabelen (som jeg selvsagt har saget over tidligere, og tvinne-skjøtt etterpå), men det var det ikke.

Børstene virker å ha mer å gå på, så jeg vil tro det er enten bryteren eller en "duppetings" i forhold til mykstart'n????

Blir vel en utfordring å få fagfolk til å se på denne nå før påske.

Noen som vet om en aktør i Oslo/omegn som har greie på Borsh?

 

 

Når jeg malte motorfundamentet oppdaget jeg at en av labbene hadde et brudd i senterbolten (den som går opp i motoren).

Ved nærmere inspeksjon så var gummien sliten på flere av dem, så det mest fornuftige er vel å skifte ut alle sammen.

Noen som har anbefalinger til hva jeg bør satse på, og hvor jeg får tak i dette?

(Motoren er en Perkins 3152).

 

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Sirkelsaga mi (den store) har kutta ut.

 

Når jeg malte motorfundamentet oppdaget jeg at en av labbene hadde et brudd i senterbolten (den som går opp i motoren).

Ved nærmere inspeksjon så var gummien sliten på flere av dem, så det mest fornuftige er vel å skifte ut alle sammen.

Noen som har anbefalinger til hva jeg bør satse på, og hvor jeg får tak i dette?

 

Synd du ikke har nevnt noe om den saga før. Jeg kjørte forbi deg på vei hjem fra jobb på fredag, kunne kommet innom en tur og hjelpt deg med å feilsøke. Plukk den opp og legg ut noen bilder, så tipper jeg du får hjelp her inne til å fikse den :thumbsup:

 

Når det gjelder motorlabber så er det ved flere anledninger blitt anbefalt en maskinleverandør i Bergen som har slikt til god pris. Jeg husker ikke navnet på butikken i farta, men hvis du søker litt på temaet så finner du nok ut av det :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...