Jump to content

Restaurering av losskøyta Minde.


Svaap

Recommended Posts

Fikk en flott pakke fra Allan H i posten i dag, med akkurat det verktøyet jeg forsøkte å beskrive.

 

Hjertelig takk Allan!

Krever snitt på Ø50mm, og med to låsespor diametralt.

Helt topp!!

 

 

 

bilde

 

 

 

Det lille glasset inneholdt kobberspiker og roer :thumbsup:

 

 

-Da skal jeg sjekke om jeg kan finne passende gjengebakke til M16.

 

 

 

På båten fikk jeg skåret til lengden på bakveggene og tilpasset disse i ettermiddag.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

Den ene planken har slått seg litt. Jeg har latt de ligge i press mot hverandre, for å forsøke å utligne noe av det, men hvis det er spenninger som frigjøres så blir det som regel slik. Det er fullt mulig å dra det inntil, og jeg kommer nok til å få låst den av når den bakerste takbjelken og selve taket kommer på plass.

 

 

 

Bruker et rettholt som anlegg til sirkelsagen for å være sikker på å få et rett kutt.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Blir spennende å se hvordan det tar seg ut når buen blir skåret i denne veggen, og fullføring av selve nedgangskappen.

 

 

Boltene fikk et nytt strøk med Zinga i tillegg til et par av røstjernene, før jeg innså at røstjernene er tilpasset en fetere fenderbordgang, og dermed må modifiseres i fasong med varme før de passer til skroget...

 

 

 

bilde

 

 

 

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Av nysjerrighet; vet du om de gamle boltene var galvaniserte, eller om det var svartstål?

 

Av og til tror jeg vi overkompliserer ting litt. Hvor lang tid vil det ta for en slik bolt å ruste så mye at den ikke gjør jobben sin lenger?

Hvis bolten har lenger forventet levetid enn treverket den bolter fast, så er det kanskje ikke så mye å bekymre seg over.

Link to post
Share on other sites

De gamle boltene var galvaniserte gjengestenger satt ned på 70-tallet - de var ikke pene og eika bar preg av rustspreng. Eika har mye garvesyre som er tøff mot metall, og det ville således være en teknisk god løsning å bruke 316 kvalitet.

 

Ettersom Minde er vernet så ønsker jeg å gjøre dette så autentisk som praktisk mulig, og at svartstål med galvanisering (varm eller kald) er det riktige valget.

 

Poenget er bare å bruke litt tid og energi på kartlegging i forkant på en løsning som blir relativt utilgjengelig når boltene er satt.

Link to post
Share on other sites

Ahh, derfor! Du kan se det slik at sink i seg selv er meget korrosjonsbestandig. Grunnen er at sinkoksidet er meget diffusjonstett. Altså, før sinken kan gjøre sin beskyttende jobb, må den korrodere. Denne egenkorrosjonen fortsetter langsomt inntil det ikke er mer sink igjen. Skal ikke blande inn formler. Så kommer greia. Sink ligger lavt i spenningsrekken, og er anodisk overfor de fleste andre metaller, jern iberegnet. Derfor vil galvaniserte produkter med mer sink være bedre enn produkter med lite sink. Det som gir mest sink er varmgalvanisering. Om sinken blir malt på, så må det være tilstede et 'lim' for å feste sinken til overflaten. Men hvordan man lager elektrisk kontakt mellom jernet og sinken i en maling, vet jeg ikke.

 

Når det gjelder hvor lenge ubehandlet jern vil holde i en båt, vet jeg ikke. Det kommer også an på eiken som blir benyttet (sa de gamle gutta). Jeg har vært med på å hugge opp en seilbåt som var rundt 90 år gammel. Den hadde kjølplanke av eik. Planken hadde sprukket i lengderetningen, vet ikke om dette skyldtes rustoppbygging. Det var ikke mye igjen av boltene, men kjølen hang på plass. Det var også forskjell på hvor mye de forskjellige boltene hadde rustet. Boltdia. var vel 1".

 

AISI 316, ikke sikkert at dette materialet vil være noe bedre enn jern om metallet blir utsatt for garvesyre. Husk at jern er et helt greit materiale, stabilt, ingen overraskelser. 316 vil kunne være utsatt for diverse korrosjonsformer, blant annet spenningskorrosjon.

Link to post
Share on other sites

Fornuftig resonnement som vanlig Hulda :yesnod: Svartstål med en viss diameter står jo lenge før det ruster tvert av så sant ikke miljøet er for aggressivt.

 

En annen ide. Er det mulig å få en hylse rundt bolten på noe vis som isolerer den fra den sure eika? Er det snakk om mange bolter, og hvilken diameter er det?

Link to post
Share on other sites

Nei, dette må du holde strengt hemmelig :lipseal: Du kan jo f.eks. tre et PEL rør utenpå bolten og fylle med fett eller fugemasse inni. Det vil jo fremdeles være om å gjøre å unngå spaltkorrosjon. PEL er seig og sprekker ikke når du banker og slår ved montering.

Link to post
Share on other sites

En uhøytidelig og alt annet enn vitenskapelig test ble utført ved å bore 2 Ø16mm hull i en 5" tykk eikeplanke.

 

En varmgalvanisert bolt og en av mine halvfabrikata med 2 strøk Zinga ble så slått ned i hvert sitt hull. (Det mulig urettferdige her, er at Zingaen kanskje ikke er utherdet). Den varmgalvaniserte hadde et tynnere sjikt med zink, men Zingaen satt ikke så godt.

 

 

 

 

Forsøkte å risse overflaten først, og allerede da virket Zingaen å ikke sitte skikkelig (igjen - herdetid???)

 

 

bilde

 

 

 

 

Fra undersiden av planken etter at de var slått ned.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Får vel ta en telefon til Zinga Norge i morgen og høre om de har en kommentar :wink:

 

 

 

Laget mal til frontvegggen til hytta, og stablet opp en av takbjelkene for å få nødvendig høyde på midten merket av.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Litt håndtering med sirkelsaga og høvelen for å justere vinkel mot maste-bjelke og den ble løftet opp på dekk.

Planken (emnet) er skåret midt i treet, slik at margen er en del av planken. Denne er truende til å sprekke, så jeg må holde meg på den ene siden av margen. Det vil for det ferdige produktet si at jeg blir nødt til å lage fronten i to høydelag.

 

 

 

 

bilde

 

 

Jeg kutter bare den nedre delen i en rett strek, slik at skjøten mot den neste blir enklest mulig, så kommer da kurven i toppen av denne igjen.

 

 

Kan se at planken kommer til å bli fin når den blir høvlet...Den røper et visst spill av marmorering - noe jeg liker godt ved eika!

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Skjøting får bli morgendagens etappe.

 

Var heldig å få en pause fra gressklipping, ettersom den har en tendens til ikke å ville starte etter at oppsamleren er full :thumbsup::lol:

Link to post
Share on other sites

hej

 

Jag har prövt Zinga på min stålbåt och tycker inte det har fungerat bra. Även om färgen suttit kvar på ställen där slitaget inte varit stort så har rostskyddet inte fungerat särskilt bra. Använder numer epoxyfärg som håller rosten borta mycket bättre.

Link to post
Share on other sites

Gjorde en henvendelse til Zinga Norway i dag, og fikk et positivt svar innen halvtimen :thumbsup:

 

Overflatene må røffes opp før påføring av produktet (de anbefaler sandblåsing til standard SA 2,5).

Jeg vil gjøre en ny test på dette med denne forbehandlingen.

Tenkte jeg også kunne smøre bolthullet (i eika) med Zinga med en malingsrulle som jeg trer ned i hullet, slik at det reduserer friksjonen samtidig som ekstra belegg blir påført under montasje i tilfelle avflassing.

 

Zinga Norway har sendt min henvendelse videre til kjemiker i UK.

(Veldig bra kundebehandling :thumbsup: :thumbsup: )

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Melder meg på skepsisen i forhold til dette produktet. Hvis det virker som det skal er jo det veldig bra, men inntil videre anser jeg varmgalvanisering som en mer gjennomprøvd metode som har vist seg å holde mål.

 

Tskjei, hvilke standarder er det du sikter til at Zinga ikke oppfyller? Det kunne vært interessant å se litt nærmere på dette. Jeg leste rapporten på hjemmesiden til Zinga som godkjenner produktet i.h.t. Norsok, men jeg har ikke nok kompetanse innen frosiofaget til å vurdere den. Bla. er det det spesifisert verdier etter "dollytester" som jeg ikke har referanser til. Sendte en henvendelse til en kollega i forhold til dette, får se om han tar seg tid til å svare.

Link to post
Share on other sites

At Zinga sier de godkjenner det til Norsok vil ikke si at det er prekvalifisert. Samme med Iso 12944. Stiller meg også uforstående til at det skal kunne gå til System 7 i Norsok. Det er under vann og da legger man ikke zink....En annen ting er adhesjon..Skal minimum være 5 mPa...Her står det 4.7...

Den er ikke godkjent til broer i norge pga at Statens vegvesen ikke vil godkjenne bruken..

Veldig skeptisk!

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har nå fått en tilbakemelding fra Zingas kjemiker i UK, og fått tillatelse fra Zinga Norway til å gjengi denne her på forumet: (svar i lilla font).

 

 

Ole has just bought ZINGA for multi purposes. He has a wide range of knowledge into the environment of surface preparation both onshore and offshore. This project he showing on the photos is renovating and old wooden oak ship (his hobby). He has Zinganised the bolts with 2 layers of ZINGA. He has not sand blasted the nails first, which –I have told him this will not be a good solution. But his questions are:

 

  1. Does he need to blast the nails first? Or use other treatment? Yes, he must blast and coat the nails first. Then leave them outside overnight to carbonate. If there is no rain overnight, then pour water on them before going to bed. This seals the zinc layer nicely.

 

  1. Will the tannic acid that is in the oak will attack or do any damage to the Zinga? Zinga tolerates ph down to 5.5 and tannic acid is around 6.5 – 6.9 so no problems. Plus tannic acid is not really an oxidizing acid. It will attack uncoated steel.

 

  1. He is asking if it will be an idea also to put ZINGA into the drilled holes before he puts the bolts in. No. This gives no added advantages. Oak is a hardwood and so the wood-grains are extremely close-packed and dense. Zinga would never penetrate such grains.

 

  1. How thick ZINGA on each layer? (I say max 2x90) The film-build is governed by the diameter of the nails and bolts. It is not possible to apply more than 80 - 90µm DFT on such a small surface. The blast-profile must be deep to get more zinc INSIDE the steel than on top of it.When the nails or bolts are hammered through the drilled holes in the wood, the zinc will never come off because of (a) the depth of the blast-profile and (b) because the zinc polymerised outside overnight. Very tough finish!
Link to post
Share on other sites

Ok. Tenker du fremdeles å bruke Zinga på de utsatte boltene? Hvis du ikke har tilgang til sandblåsing er det jo et alternativ å sette dem i dreiebenken og rufse opp overflaten med en grov fil e.l. Poenget er jo at du får bort all gammel rust og oksidsjikt og får en grov overflate.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg kommer til å gi Zinga en sjanse på de boltene som jeg får tilgang til, men kommer til å varmgalvanisere de som blir bakt inn.

Dette er ikke fordi jeg tror Zinga ikke en dårlig løsning, men av den grunn at jeg vet at varmgalvanisering er det det er.

 

 

 

 

Lite tid til bygging de siste dagene - godt med litt avveksling også.

Jeg har fått kappet vekk marg-ved på frontplanken, og tilpasset denne mellom stenderne. Stenderne i seg selv er også kappet og rundet på innsiden.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Fikk hentet en rimelig stor kompressor hos min fisker-nabo i ettermiddag.

2 sylindre, 150 ltr tank, 3 fas.

Et velkomment tilskudd på verkstedet!

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...