Jump to content

Restaurering av losskøyta Minde.


Svaap

Recommended Posts

Hafrsfjord:

 

Spot on!!

 

Jeg finner kanskje denne i katalogen til Rigid........

Finner du en eller annen som har gått yrkesskole/jern og metall, så har nok de fleste laget en slik en. Om det er salgsvare vet jeg ikke.

 

lagt til....Mener det ble laget denne versjonen og en omtrent dobbelt så stor.

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har sendt deg en IM Allan :-)))

 

 

Det er en vinkelforskjell mellom innsiden på hyttesidene og samme flate på kravellen (bjelken den står på).

Den delen av stolpen som omslutter innsiden av kravellen måtte derfor tilpasses denne.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Hyttesidene ble kuttet på lengde også.

Det blir spennende når kutt nr 2 skal - kjedelig hvis planken blir for kort...

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Alle 4 hjørnene er nå ferdige, og sidene kuttet til lengde.

Kvalifiserer til en "Klikk" :cheers:

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

En bra ettermiddagsøkt i dag.

 

Det har regnet endel de siste dagene, så bakken er ikke for tørr til å kunne tenne bål.

Da var det ingen unnskyldning igjen for å kunne utsette rydding av verkstedet - og det var på høy tid!

Er egentlig ikke glad i rot, men holder på med så mye på en gang, og plutselig så ser det helt bomba ut :worry::worry:

 

 

3 traktorskuffer med avkapp og spon. Tømte sekken på sponavsuget 4 ganger før jeg var fornøyd.

Skal ikke påstå det er rent og pent, men det er bedre :giggle:

 

 

Jeg leste for noen år siden om en enkel innretning for å danne en jevn kurve på dekksbjelker eller hyttetaks-bjelker i "Wooden Boat Magazine".

Denne besto i et par rettholter som kan festet til hverandre med fast vinkel, og sklir over hyttesidene fra den ene til den andre siden, mens en blyant setter av en strek på en mal-planke som ligger oppå hyttesidene.

 

Hadde helt glemt hvordan den skulle monteres, men fikk et tips fra Woodenboat Forum, og bestemte meg for at dette skulle bli kveldens tema.

 

 

 

Her har jeg festet mal-planken med skruer til et par reier som jeg festet til hyttesidene med tvinger.

På denne målte jeg opp avstanden fra utsiden av hyttesidene til midten av mal-planken. Ved dette punktet målte jeg opp høyden på bjelke-bukten, som for Mindes del er 80mm. (Dette har vi fra bilder som jeg har fått hjelp av Mindes tidligere eiere til å skalere ut ifra andre kjente mål).

 

 

 

bilde

 

 

 

Krysset under plankene låses ved denne høyden, og sikres med flere skruer slik at det ikke kan forskyve seg.

Deretter kappet jeg hver skråside på en overlengde fra hyttas ytterside som tilsvarer avstanden fra yttersiden av hytta til sentermerket. Dette er nødvendig for at man skal kunne skli "krysset" helt fra den ene siden til den andre, uten at den faller av hyttesiden.

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Her tegner jeg av en strek mens jeg sklir hele greia fra den ene til den andre siden. Resultatet er en korrekt kurve for den gitte pilhøyden.

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

Dette danner kurven for toppen av bjelkene, og malen kan brukes direkte på plankene jeg har liggende.

 

 

 

Jeg var noe fortvilet over svinn-andelen på de store eikeplankene jeg brukte til drevstopperen (2 1/2" tykkelse). Kappe kunne jeg nå få glede av til bjelkene :thumbsup:

 

 

 

bilde

 

 

 

6 bjelker ble skåret. Da får de en senteravstand på 50 cm på båten.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Høyden på bjelkene har jeg ikke helt bestemt meg for ennå, men de er skåret på 90mm høyde.

 

Her er de høvlet ned til streken på oversiden og lagt opp på veggene. Ser bra ut!

 

 

 

 

bilde

 

 

 

- Nede igjen for å høvles på sidene.....

 

 

 

bilde

 

 

 

 

....Før jeg nok en gang fikk gleden av å klatre opp på stigen med armene fulle av eik :wink:

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Disse skal felles ned i hyttesidene, men ikke før jeg har senket høyden på veggene noe. Greit at jeg bygger båt av treverk, men barken behøver vel ikke være med....

 

 

 

En god økt!

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg blir like imponert hver gang, Ole. Jeg vet ikke hvor lange øktene dine er, men det virker på meg som om du får gjort ekstremt mye i hver økt?

 

Dine postinger her blir stort sett lest så fort jeg har sjansen, og er like underholdende og lærerike hver gang.

 

Takk!

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

He he.... :wink:

 

Flere ganger jeg ser litt for røff ut ift diverse settinger i jobb.

Sømmer seg ikke å signere en avtale med blod... :giggle:

 

Her om dagen rev jeg meg opp på håndleddets underside på en gjengestang som sto ut med en liten søt grad som grov seg inn i huden.

Så ut som om jeg forsøkte å ta livet mitt - skikkelig håndledd-risp med blod over alt...

Link to post
Share on other sites

Hei Ole, du som leser om masse gammelt trebearbeidingsverktøy, har du (eller noen andre) noen tanke om hva dette er?

bilde

Det ser ut som et eller annet skjæreverktøy, og da må det jo være for treverk... For å skjære ut et spor av noe slag?

Her er et nærbilde av skjæredelen:

bilde

 

Det er slipt en egg på undersiden her. Verktøyet skal ha opprinnelse fra treavdelingen på det gamle jernbaneverkstedet på Hamar....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Hei Egil,

 

Ikke godt å si hva slags verktøy du har der, men at det er til å skave ut ved må vel være sannsynlig. Ligner litt på et verktøy jeg så i bruk i en gammel film om en Svensk tresko-maker - til å hule ut selve foten. Spennende om noen andre har tips!

 

 

 

I ettermiddag fikk jeg kappet hyttebjelkene slik at de er 6,5 cm i endene og 8 cm på midten.

Alle bjelkene ble satt sammen med tvinger og høvlet og slipt jevne.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Med en reie fikk jeg målt ut og tegnet opp den øvre kanten på hyttesidene.

Den fremste bjelken ble satt til riktig høyde på fremsiden av hjørnestolpene, slik at jeg kunne tegne av buen fra bjelken til stolpen. Det samme gjorde jeg med enden på hyttesidene.

Så ble vinkelen og høyden høvlet ned på begge sideveggene. Mye spon!!

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Bjelkene lagt ut på de ferdige hyttesidene.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Reien ser ut til å ligge naturlig og fint ned på bjelkene både på sidene og på toppen. Lover godt.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

En enkel og grei måte å kvitte seg med høvelspon:

 

 

 

bilde

 

 

 

 

30 sekunder senere, og uten å løfte en finger:

 

 

 

bilde

 

 

 

 

På fredag var jeg innom Tingstad for å hente bolter til hyttesidene. Disse blir naturligvis forsenket både utvendig og innvendig.

M10 x 120mm.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Jeg liker Mindes lave hytte, og syntes kurven også ble fin.

Hytta er såvidt lavere foran enn bak.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Det nærmer seg montering av hytteveggene, og jeg måtte sørge for å få malt alle anleggsflatene slik at de blir beskyttet.

Skulle egentlig hatt blymønje, men det har jeg ikke mer igjen av, så jeg laget en blanding av linoljemaling, milebrendt tretjære og god gammeldags antiparasitt.

Tror egentlig det blir en fin blanding til formålet.

 

 

 

 

 

img_5954.jpg

 

Hyttesidene er snudd opp-ned.

 

 

 

img_5955.jpg

 

 

 

 

Malingen dekket faktisk veldig godt, og luktet veldig godt :thumbsup:

 

 

 

 

img_5956.jpg

 

 

 

Alle anleggsflatene skal også smøres inn med en myk fugemasse ved montering.

Jeg blandet en tre fire never med linoljekitt, resten av malingsblandingen, samt relativt mye hylserør-fett.

Med dobbelt sett med apoteker-hansker på hendene så ble denne blandingen eltet til en veldig fin blanding. Holder den seg slik (og det tror jeg den gjør pga fettet), så tror jeg den vil egne seg.

 

 

 

img_5959.jpg

 

 

 

 

Jeg har tidligere nevnt "Zinga".

Her er bøtta som ettersigende skal være et revolusjonerende alternativ til varmgalvanisering. De som er interesserte kan jo lese seg opp på de testene produktet har vært gjennom, samt de godkjennelser som er gitt på grunnlag av disse.

 

 

 

 

img_5957.jpg

 

 

 

 

Første strøket på boltene til nedgangskappen.

 

 

 

img_5960.jpg

 

 

 

Man skulle vel tro at varmgalvanisering får et bedre tak i overflaten på stålet, men det er faktisk ett av de argumentene som produsenten bruker til Zinga's fordel.

De sprøyter faktisk armeringsjern før de bøyes - uten at noe form for avskalling forekommer. Høres jo lovende ut i og for seg.

Det som gir en litt urolig magefølelse, er at jeg bruker dette på bolter som blir rimelig utilgjengelige etter at båten er ferdig. Det vil si; funker det ikke så går jeg på nok en restaurering :nonod:

 

 

 

Fikk laget noen trenagler i dag også, men det tar 5-6 minutter pr nagle og føles som et evighetsarbeide...

 

 

God kveld.

 

(I morgen skal jeg hente en pakke fra en av gutta her inne - det blir veldig spennende!!)

 

Ole

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...