Jump to content

Restaurering av losskøyta Minde.


Svaap

Recommended Posts

Hjelpsomme folk inne på forumet - det er helt sikkert!

 

En tlf til butikken jeg kjøpte den fra gav håp om at det kunne være en garantisak, men jeg var 3 uker for sent ute :rolleyes:

Grønvold Maskin kunne se på den med det samme, og 30 minutter etter avlevering var den klar til dyst igjen.

Det var noe så enkelt som trestøv som hadde satt seg rundt børstene, så disse satt fast..

-Nesten gratis, og da oppgraderte han ledningsskjøten min til å bli forskriftsmessig i tillegg!

 

Det er klart at gratis ble det ikke, ettersom å gå i en godtebutikk som Grønvold fører til kjøp av forskjellig. Sjeldent bra utvalg av kvalitetsprodukter på ett sted!

 

 

Dagen i dag går nok til å rydde litt i kapp og generelt rot på verkstedet.

I morgen skal jeg skifte dollbord på naboens reketråler - for litt avveksling :giggle:

 

God påske!

Link to post
Share on other sites

For å si det sånn.... skulle kjøpe nye dempere til motoren for noen år siden. 4 stk. Ringte Volvo, kr. 2200+mva. Ok! Grei pris det for 4 stk. Nei, sa mannen, pr. Stk. Jeg endte opp rundt kr. 400 inkl. Mva pr. Stk hos bjt i bergen. Da var dette identisk produkt med originalt fra volvo. Bestilte fra Frankrike. Måtte dette på grunn av begrenset plass på fundamentene og slapp å bygge om boltefestene. Ekspertise for å håndplukke akkurat det du trenger til god pris. Fikk et tips fra en gammel maskinist når du skal rette inn motoren. Står hylsa di rett, drar du pakkboksen frem og setter inn 4 stk kleklemmer av tre for å sentrere akslingen under opprettingen på demperne. Apropos, imponerende arbeid!

Redigert av cosmo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var litt av noen priser cosmo!

Jeg skal få mekaniker/fisker-nabo til å se på fundamentene før jeg gjør noe innkjøp.

 

 

I dag viser kalenderen "Jobb som bare det", og jeg satte et mål om å få på bakveggen til kappen.

Emner er skåret ut i foreløpig 65mm tykkelse. Syntes dette er noe i overkant så jeg reduserer nok disse til ca 60mm.

Lurte litt på hvordan jeg skulle løse innfesting mot stolpene jeg har montert. Endte opp med å gå for en tapp felles inn i stolpen. Kommer til å gjøre det samme med de som vender bakover parallelt med nedgangen.

 

 

 

Delte stykkene i håndterbare dimensjoner.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Tilpasset de ned mot bjelkelaget og mot stolpen.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Har overmål ut i sidene - her blir det ei "flette" mot sideveggene.

 

 

 

På dette bildet har jeg skåret ut tappen slik at den er 30mm bred og 35mm lang.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Før jeg startet felling i stolpen så festet jeg en reie for å finne kurven på hyttetaket. Her har vi gamle bilder å støtte oss på. Jeg sier "vi", ettersom jeg har veldig god hjelp av Mindes tidligere eiere. Poenget med å finne kurven, er å sørge for at tappen avsluttes under denne kurven.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Etter at tappen var redusert i høyden så merket jeg opp på stolpen og hugget vekk tilsvarende dybden på tappen.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Samme prosedyre for andre siden, og sidene kunne slås inn. Veggene blir festet ned i bjelkelaget med 16mm bolter.

Jeg skal gjøre fellingen litt dypere, slik at partiet utenfor tappen også kommer litt inn i stolpen. Dette for å unngå at eventuell krymp av veden fører til åpninger.

 

 

Apropos tørke og krymping, så fikk jeg slipt og oljet de siste detaljene. Benar olje denne gangen fordi det var det jeg hadde.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Jeg tror jeg skal ha nok eik til å fullføre nedgangen.

Sidevegger og frontvegg må jeg kjøpe inn.

Takbjelkene skal jeg også kunne bruke kapp fra drevstopper håper jeg.

 

 

 

/Ole

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde en fin tur til Isegran i dag, og fikk lastet opp et par flotte 2 1/2" plank til hyttesider/front mm.

 

 

På en vårdag som i dag finnes det knapt bedre maritim påfyllings-stasjon enn på Isegran. Masse mennesker i livlig passiar, lukt av tjære som smøres på til fornøyd plystring - essens av båtentusiasme! Herlig! :thumbsup:

 

 

Da får vi se hva ukens arbeidsdager kan gi av ettermiddags-progresjon.

 

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Varmt på østlandet de siste dagene.

Ble en svett økt i dag!

 

 

Laget først maler til hyttesidene, for å kunne legge disse ut på plankene for oppmerking.

 

 

 

bilde

 

 

Ved hjelp av traktor så fikk jeg løftet for inspeksjon av undersiden.

 

Deretter oppmerking og saging. De ferdige hyttesidene blir ca 30 cm høye, men jeg har gått opp til 34 cm for å kunne styre unna et par sprekker som ikke var til å unngå - det gir meg litt spillerom.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Plankene ble høvlet før jeg fikk dratt dem opp på dekk.

 

 

 

 

bilde

 

 

Den lange streken stammer fra et hakk i en av høvelknivene - ble lurt en gang til å tro at planken hadde sprukket under høvling... :blush:

 

 

Her er de på plass - det vil si; de er for lange og ligger derfor ikke nede på kravellen.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Sideveggene til nedgangskappen må være noe høyere, ettersom disse er nærmere senter av båten og tar med seg kurven i hyttetaket.

40 cm plank har jeg ikke, uten å ta med meg margen fra stokken. Denne sprekker som regel så det betyr trøbbel.

Jeg kommer derfor til å nøve disse sammen og bygge dem i 2 høydelag.

 

En snekker bruker en plank når en skal klø seg i hodet og lage arbeids-skisse :giggle:

 

 

 

Dette er førsteutkastet. På den endelige laget jeg høydeskillet midt på, dvs 20 cm høye emner.

 

 

 

bilde

 

 

 

Merket opp for 4 stk emner og skar ut disse.

 

 

 

bilde

 

 

 

Deretter ble all endeved lakket før jeg tok kvelden.

 

 

 

 

bilde

 

 

Det som ser ut som sprekker i endeveden, er svimerker fra sagbladet på sirkelsaga der jeg har stått stille et øyeblikk.

Bladet begynner å bli sløvt og blir erstattet. Viktig for levetiden på verktøyet!

 

 

God kveld!

 

 

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Fantastisk bygging Svaap! Må bare ut igjen og smugkikke. Vet du forresten hvor jeg får tak i to eikeplank her i Fredrikstad? Ca. 130 cm lange, 6-7 cm tykke og ca 15 - 20 cm høyde. Skal lage nye motorfester for svoger i ei nydelig eldre mahognysnekke :-). Forrige eier har skåret ut flott treverk og sveiset seg ei rusten ramme som ikke ligner grisen.

 

Må jo ha noe treverk å henge fingrene i igjen!

 

Tror ikke det en kveld jeg ikke ser i de flotte prosjekttrådene dine!

Redigert av Miss Amalie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Miss Amalie - godt å høre at du har prosjekter gående - vi har jo alle sett oss blanke i øynene på dine mahogny møbler!

Hvis du skal smugkikke på Minde så må du tråkke langt og lenge. Båten er ikke i Fredrikstad lengre....

 

Eik får du sikkert kjøpt på Isegran.

 

Hyggelig at du følger med :-)

Link to post
Share on other sites

Det går stadig fremover!

 

 

 

Fattern og jeg har et miniprosjekt gående til sønnen til søstern: En Buster som skal ha litt mekanisk (fattern) stell, samt et fordekk med finèr og iroko (meg).

Artig med litt avveksling, samt å jobbe sammen med noen :thumbsup:

 

 

I går fikk jeg startet så smått på veggene til nedgangskappen.

 

Såpass store deler som skal sammenføyes i to høydelag blir best hvis man kan bruke avretter på anleggsflatene.

Min har stått i brakk siden roret ble laget (hadde ikke noe bedre lagringsplass :giggle: ), så litt flytting var påkrevet.

Støpejern som står urørt i tilnærmet uteklima må ha litt stell før det blir glatt og fint.

 

Skraping med sparkelspade (limrester) og pussing med høvelflis og avslutningsvis polering med linolje, og den var klar til dyst.

-Startet gjorde den også!

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Det gikk litt tid til planlegging og oppmerking av delene, ettersom jeg nå må forholde meg til fordeling av antall knuter/høyder tilpasset til den endelige høyden av veggene. Litt slingring har jeg lagt opp, men ikke så mye.

 

 

 

Først ble den vertikale vinkelen ned mot kravellen målt opp og høvlet. På dette bildet stikker veggene for langt bakover - de skal avsluttes flush med den fremste tverrbjelken.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Så avrettet jeg de øvrige delene mot hverandre.

 

 

 

bilde

 

 

 

Så var det oppmerking og saging.

 

Dette er fra i dag. Jeg kjøpte meg en bakksag fra "Bacho" her om dagen, men den var bladet veldig tykt på og jeg syntes ikke den egnet seg så godt til formålet.

På Biltema fant jeg en som hadde tynnere blad, og denne syntes jeg var bedre å bruke. Får se hvor lenge den holder seg skarp...

Man får spesialsager til dette, men de koster flesk!!

Den gjorde nytta.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Når man skal hugge ut det innvendige partiet, er det viktig å ikke hugge helt igjennom fra ene siden, men å snu emnet og hugge mot midten fra begge sider.

Dette for å unngå at man slår ut flis når jernet går ut gjennom overflaten.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Når alle 4 delene var ferdige så syntes jeg det var på høy tid med en "Klikk" liten kald forfriskning. Delmål må belønnes!

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Så var det ut i plankestabelen for å merke ut og sage emner til bakveggen.

 

Jeg kjøpte et flott rettholt på Biltema i dag, som kan festes med smarte klemmer med en glidefunksjon.

Billig og bra!

 

Her retter jeg av en skjevhet før de endelig avrettes på høvel.

Avretteren bare forskyver slike avvik, de må taes manuelt, eller gjennom en tykkelseshøvel, hvis emnet er bredt nok.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Den nedre planken ble tilpasset tverrbjelken på dekk, etter at jeg slipte ned bjelkene etter pluggene fra gamle spiker.

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Tilpasset kurven:

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Var litt kurve i veden - blir sikkert fint!

 

 

 

bilde

 

 

 

Her er delene lagt opp for oppmerking av felles lengde som jeg kappet etter.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Og forsiktig båret opp på båten for plassering.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Bakveggen plasseres slik at jeg kan måle ut bredden.

Deretter skal motstående mål taes og disse skjæres ut.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Ser litt boxy ut stadig, men bare vent til jeg får den endelige kurven skåret inn - da blir hun deilig og sexy!

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

God fredags kveld! :cheers:

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Hyggelige kommentarer!

 

 

 

I dag var planen å få samlet hjørnene på nedgangskappen.

 

Først måtte bakveggene kappes til riktig lengde. Viktig å være sikker på at de står i lik vinkel i forhold til hverandre, og i forhold til stender.

Når alt sto der det skulle var det bare å streke opp.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Fikk brukt rettholtet jeg kjøpte fra Biltema til styring for sirkelsaga.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Nå kunne jeg merke av de knutene jeg hadde skåret over på bakveggen.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Saging og hugging:

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Alltid spennende i hvilken grad det passer.

 

 

 

bilde

 

 

Denne ble veldig tett og fin!

 

 

 

Denne også!

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Etter noen timer var alle knutene ferdige og jeg har banket de ihop.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Eika tørker veldig fort når du først har høvlet litt av overflaten.

Allerede i morgen ville antakelig sprekker ha dannet seg i overflaten - noe som er kjedelig for det endelige resultatet.

Av den grunn lakker jeg så fort jeg kan, for å forsegle overflaten og dermed forsinke tørkeprosessen.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Det som gjenstår nå, er å felle fronten inn i stenderne på samme måte som jeg gjorde med bakveggen.

Vinkelen må defineres og tapp skjæres.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Når det er gjort så skal nedgangskappen boltes ned til kravellene, før jeg begynner på sideveggene til selve hytta.

 

 

 

 

God lørdag!

 

 

Ole :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takker folkens!

Erik - jeg er redd vi lider av uhelbredelig lav-status sykdom...

 

 

Jeg klager ikke på at vi har godt vær her sørpå, men en temperaturen inne i teltet (over dekk) minner om følelsen av å åpne stekeovns-døra med trynet halvt inne i åpningen for å sjekke om osten på pizzaen har smeltet...

 

For å bøte litt på tørking så vanner jeg inne i teltet, i tillegg til at jeg har hengt opp mørke presenninger på innsiden av veggene på den mest solutsatte siden.

Dette hjelper veldig mye!

 

 

Litt lav-energi i dag, men jeg fikk gjort ferdig not/fjær forbindelsen mellom stender/sidevegg nedgangskappe.

Jeg har kommet til et punkt hvor ordenes rekkefølge begynner å få sin betydning.

Rekkefølgen i det jeg gjør får litt logiske innhold og må planlegges.

 

Før jeg kuttet vinkelen på sideveggene mot stenderne så måtte jeg være helt sikker på at stenderne sto slik de ville gjøre når jeg har fått boltet dem fast i bunnstokkene. Gjorde et forsøk på å bolte dem fast, men boret knakk inne i den andre stenderen - jeg var nesten gjennom bunnstokken. :lipseal:

 

 

 

 

bilde

 

 

16mm spiralbor.

 

 

Gudskjelov så fikk jeg fanteriet ut av bunnstokken med kubein og lirking.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Vel vel.... Nå hadde jeg i alle fall et punkt jeg kunne fiksere stenderne på i bunn, samtidig som jeg låste dem med tvinger i dekksbjelken - da sto de der de vil stå når alt er på plass, og jeg kunne begynne oppmerking av forbindelsen sidevegg/stender.

 

Disse ble kuttet, og jeg merket av en tapp på 1" dybde, ca 30mm bred og kuttet denne også.

Videre så demonterte jeg stendere igjen ( :giggle: ) og merket av for tappen for å hugge ut denne.

 

 

 

Nesten ferdig med begge. Den til høyre kan dere se sporet til bakveggen til selve hytta også.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Her er første laget tørrmontert inn mot stendere.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Jeg har ikke lange nok tvinger til få press fremover mot stenderne, men stemplet opp mellom karmen til styrebrønnen og bakveggen, og slo inn et par kiler.

-Da lukket forbindelsen mot stendere seg skikkelig.

 

 

Neste økt: "same procedure" for øverste høydelag.

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...