REM Svart 28.September.2013 Link til dette innlegget Svart 28.September.2013 Hmmmm? 20 kg Bruce i hekken på min 14 tonns Fairline. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
ray Svart 6.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2014 Hallo. Har ett spørsmål til forumet. Jeg har tatt ut SB aksel pga vibrasjon i båten. Spente opp akslingen i en dreibenk i dag. Benken var for kort for akselen så vi spente den opp på midten og målte kast i begge ender. Enden mot girkassen kaster ca 7,5 tiendel. Proppel enden kaster ca 1,8 tiendel. Spente så akslingen fortsatt fra midten men nå lagret vi også opp propell enden, fikk ikkenoen endringer i kast verdienen. Er dette innen for "toleranse"? er det nok kast til å lage kraftig vibrasjon i båten? Må også få legge til att med aksel oppspent er det ikke noe problem å dytte litt på akselen med handmakt og få utslag på mange mm på måle uret... Prosjekt Princess 35 Link to post
Komodo Svart 6.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2014 Jeg opprettet en tråd om dette temaet i høst, ta gjerne en titt på den hvis du vil https://baatplassen.no/i/topic/105477-trenger-innspill-til-akselkoblinger-og-oppretting/ Hva mener du med at du får utslag på flere millimeter når du dytter på akselen, mener du i dreiebenken? Har du måleuret midt på og dytter på akselen så den bøyer seg? Hvis du har mer enn en tiendel kast i akselen ville jeg levert den inn til Sleipner for retting, de har spesialutstyr for akkurat det og fikser det i en fei. Hvis du vil kan du komme til meg å sjekke den i en akselrulle, har tilfeldigvis fått meg en slik etter at jeg fikk rettet min. Men husk at klemflensen og cutlesslageret spiller inn også. Jeg spente opp klemflensen min på dor og målte kastet i den før jeg dreide den Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ray Svart 7.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2014 Kjempe bra tråd komondo!. Jeg ringte også sleipner i dag, fikk beskjed om max 1 tiendel kast pr 50cm aksel. Siden akselen min er ganske stygg i annleget til pakningen blei ny aksel bestilt i dag. Prosjekt Princess 35 Link to post
Komodo Svart 7.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2014 Sikkert ikke dumt. Har du tenkt noe over mulig kast i klemflens? Disse klemflensene er ikke bare-bare for produsentene vet jeg, så når jeg skulle sjekke min la jeg litt jobb i å spenne opp flensen på en dor og klokke opp denne radielt før jeg klokket flensen aksielt og trakk konklusjonen om kast. Men hvis du har lest tråden jeg refererte til har du sikkert sett dette. Jeg bare understreker akkurat det så du ikke går på en smell og dreier flense skjev. Det er ikke bare å sette den i benken å dreie mao. Hvis du er maskineringskyndig vet du selvsagt dette, men i motsatt fall, og hvis du skal ha hjelp av en kompis eller noe så bør dere være obs på akkurat dette Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ray Svart 7.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2014 Takker for tipset komondo, skal bringes videre til han som skal sjekke klemflensen. Prosjekt Princess 35 Link to post
SoBo Svart 7.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2014 Du byttet vel den andre akselen for en stund siden ? Blir bra nå med ny aksel på denne siden også. Krysser fingre for at klemflense er ok. Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
ray Svart 7.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2014 Japp bytta BB aksel pga tæring for 2-3 år siden. Håper nå å kunne bruke orginal klemflensen opp igjen. Hvis det ikke hjelper på vibrasjon, må jeg se på diesel siden. Luft bobler, defekte dyser etc. SB motor er svakere enn BB ved fult pådrag. så vi får se til våren.. Prosjekt Princess 35 Link to post
SoBo Svart 7.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2014 Tæringen, var det verst i forbindelse med "pakkboksen" ( var så på min) Er litt spent på den andre akselen ( men blir ikke gjort noe med den før til høsten) Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
ray Svart 7.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2014 Anlegget til tette ringene var tæret opp, gikk tålig greit med den gamle talg pakningen. Men når je bytta til PTFE/G bare spyttet akslingen pakningen ut igjen, SB aksel begynte den også men la da en ring med talg pakning utenpå de 3 ringene med PTFE/G . Har hold i 2 sessonger. Det er tæreskadenen sammen med kastet som gjør att jeg velger å bytte aksel i steden for å reparere den. Hvorfor må du bytte din aksel da, tæring der også eller.. Prosjekt Princess 35 Link to post
SoBo Svart 7.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2014 Tæring her også, men oppdaget dette først når jeg trakk ut akselen for å bytte cutlesslager. Ikke noe mer lekkasje enn det det skal være. Tetteringene satt også på plass der de skulle. Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Komodo Svart 7.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2014 Hmm, pussig, jeg har kun tæring (spaltkorrosjon) i området under cutlesslageret. Ved tetningene har jeg ikke tæring, kun noe slitasje. Men det er kanskje fordi jeg har simmerringer med fettsmøring mens dere har talgpakninger med gland? Hvis det kun er fett der og ikke vann så blir det vel ikke tæring skulle en tro. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ray Svart 14.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2014 (redigert) hmm ikke skjedd mye her nei.. Båten har tassa å gått fint hele sommeren. Hadde endel røyk ved oppstart på slutten av sessongen så diesel pumpene blei plukket ut og levert til overhalling samt 5 til 8 % økning av dieselmengden samt øket maks turtallet ca 50 rpm til 3050. Disse er nå montert tilbake i båten og bare tatt en prøveoppstart. Regner med att dyser også må tas, men det blir til våren og på sjøen i såfall. Ellers så er fly plukket av, denne skal det utbedres noen sprekker og andre små skader. Blei noe rart på hengern. Men det gikk 16 mil hjem! Ellers så er begge sofaer og sofa på styreposisjon trukket om. Alle sitteputer har fått nytt skum. Samt ny madrass i senga. Gammelt trekk Nytt trekk, fronter og armlener er ikke montert enda her. Bratt lærekurve med ny innkjøpt symarskin i sommer. Morro med alt som er nytt/uprøvd! Redigert 14.Desember.2014 av ray (see edit history) Prosjekt Princess 35 Link to post
SoBo Svart 14.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2014 Tøff tilhenger ray. Den omtrekkings jobben kan du være stolt av. Meget fint Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
ray Svart 15.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 Takker for det SoBo. Det var mange som titta 2 ganger på turen hjem med den hengeren ja! Prosjekt Princess 35 Link to post
Maruma Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Tøffeste hengeren jeg har sett.... med spoiler og radar faktisk.... Symaskina mestra du glimrende ray! Flott arbeid Link to post
ray Svart 28.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2014 Takker for det maruma. Her BB sofa sammen satt med alle deler. Alt av puter vil bli imprignert til våren, mye lettere å holde reint da. Prosjekt Princess 35 Link to post
Kaskazi Svart 28.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2014 Dette ble veldig fint! Bra jobb! Link to post
SoBo Svart 28.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2014 Der er`n komplett ja. Flott arbeid ray Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Fortego Svart 28.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2014 Og plutselig ser båten ut som den er fra et annet tiår! https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
fernanda Svart 29.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2014 Dette ble bra! Gøy å se flere som tar godt vare på våre noe aldrende damer. Stå på videre Fernanda Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Patton Svart 1.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2015 (redigert) Fint arbeid, Ray. Det løfter båten veldig å få trekt om putene. Forrige eier gjorde det samme på vår båt (P330). I kombinasjon med gardiner, puter etc blir de gamle prinsessene ansiktsløftet ganske så mye. Hos oss går det i puter og pledd med mønster av Union Jack for å være tro mot det britiske opphavet. Eneste ulempen med det stoffet som er brukt i vår båt er at det falmer pga UV-strålingen. Dette til tross for at båten har trekk over rutene og persienner på de bakre sidevinduene. Man ser så vidt persiennene til venstre i bildet. Kassa under førerposisjonen er også trekt i samme stoffet. Vil samtidig få ønske godt nytt år til alle dere som like å stelle med litt eldre "prinsesser" . Flott med den inspirasjonen som ligger i de trådene som tar for seg oppgraderinger av disse klassikerne. Mvh Patton Redigert 1.Januar.2015 av Patton (see edit history) Link to post
ray Svart 3.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2015 Takker for alle tilbakemeldinger. Ser veldig trivlig ut det der platton Er noe å vurdere det med å trekke kassa til fører plassen. Er også spent på om sola tar fargen på trekket jeg har brukt, gjør egentlig ikke noe om den blir tonnet ned et lite hakk da. Prosjekt Princess 35 Link to post
ray Svart 5.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Lurer litt på hva som blir brukt av topcoat. Jeg har brukt å kjøpe 20L fra norpol med gelcoat, brukt voks i denne når jeg har trengt topcoat. Synes dette funker bra bortsett fra att selv med voks i så er det en klebrig hinne som er kjei å slipe ned. det går mye slipepapir pga kladder igjen. Bruker self. hedre også. Finnes det noe som er mere som lakk? altså slipper å bruke voks. Fordel er att da kan det legges flere lag føre sliping. Ønske å spare noen pusse timer iforbindelse med legging av ny topcoat på hele fly med targa. Prosjekt Princess 35 Link to post
SoBo Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Egentlig et godt spørsmål ray. Knude her inne på forumet har meg forstått greie på slikt. Send en IM til han, så kanskje du får løsningen ?? Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn