Jump to content

Prosjekt: "Princess 35"


ray

Recommended Posts

Takker for det martin.

Har pratet med sjøkua og det er mulig jeg strekker ut dybden noen cm til. Avhenge av hvor mye jeg løfter plattingen.

 

REM: brukte du di originale hullene til den nye plattingens nedre festehull ?

 

Driver nå å lager platene som skal mot skroget. Disse blir fin justert og festet permanent bare jeg kommer meg ned til båten.

Kjett å kjøre med plata på åpen henger i en time etter saltet bløt vei. får bare av vente tørt vær. Akkurat nå regner det i bøtter å spann her :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Husker ikke detaljer rundt dette, men på inlegg 151 i tråden min ser det ut til at høyden på sidekassene ble 21cm? Disse 21 cm er da avstanden fra plattingen og opp til innsteppet på akterspeilet. Mener å huske at jeg hevet plattingen en 10-12cm totalt.

En annen ting. Ikke la sidene på plattingen gå paralelt med sidene på båten. Vinkle de inn en del ellers vil hjørnene visuelt sett stikke ut kunstig mye. Du skjuler en del med 50 cm radie, men alikevel.

Mener å huske at dybden på plattingen min målte 105cm målt i centerlinja på båten. Måler du "pilhøyden" fra en av sidene blir total dybde ca 110-112cm

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Takk for mye matnyttig info rem.

Ang sidene på plattingen så er den originale litt innsnevret i forhold til sidene på båten.

Jeg har snevret den inn enda 1 cm en meter ut fra akterspeil i forhold til orginalen. Får se om jeg må ta enda mere.

Hvis jeg får tak i skaphenger til i morgen, skal jeg ned til båten for justering og montering av anlegg mot akterspeil.

Må prøve å få gjort mest mulig når jeg først er der borte, bare så synd att det er mørkt :thumbsdown: når jeg kommer dit

Redigert av ray (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ang. innsnevring på sidene så er det som Rem er inne på viktig. På min båt som er en snekke med rundt akterspeil så var dette en utfordring når plattformen får litt lengde fra akterspeil. Vist jeg skulle holdt meg til båtens runde form ble plattformen for spiss og smal ytterst syns jeg, men det er nok lettere å få pent på din skute. jeg måtte velge å gå mindre inn en det som hadde vert opptimalt for det visuelle for å få den plassen jeg ville ha, så her må man finne et godt kompromi med seg selv. Men når du ser på den Rem bygde, så ble det jo veldig pent og med god plass.... den båten din fortjener en god plattform... :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Den 13 oktober blei båten tatt opp. Føre dette blei det kjørt en innvendig motor"vask" på oljeside, og så skiftet olje og filter.

Dette gjorde att olje trykket gikk opp ca en kilo på varm motor.

 

Hei!

 

Kjempebra link å følge med på. Fint at du vil dele dine erfaringer med oss andre. Ser du har kjørt en innvendig vask på motora. Hvordan utfører du det? Kan tenke meg å gjøre det samme på mine to gamle 61a motorer.

 

-nilsarvid

Link to post
Share on other sites

Ang. innsnevring på sidene så er det som Rem er inne på viktig. På min båt som er en snekke med rundt akterspeil så var dette en utfordring når plattformen får litt lengde fra akterspeil. Vist jeg skulle holdt meg til båtens runde form ble plattformen for spiss og smal ytterst syns jeg, men det er nok lettere å få pent på din skute. jeg måtte velge å gå mindre inn en det som hadde vert opptimalt for det visuelle for å få den plassen jeg ville ha, så her må man finne et godt kompromi med seg selv. Men når du ser på den Rem bygde, så ble det jo veldig pent og med god plass.... den båten din fortjener en god plattform... :thumbsup:

 

Var over å målte litt i går og jeg tror nok jeg må gjøre en større innsnevring på sidene en det som er. Jeg kommer til å øke bredden såpass mye att det er ett must.

Link to post
Share on other sites

Ser du har kjørt en innvendig vask på motora. Hvordan utfører du det? Kan tenke meg å gjøre det samme på mine to gamle 61a motorer.

 

-nilsarvid

 

Innvendig vask blei utført med ett produkt fra Tunap. Motoren skal kjøres driftsvarm. Stopp motor fyll i Tunap i motor olje. Pass på så det ikke blir for mye på peilepinnen, eventuelt tapp av en halvliter føre prossesen settes i gang.

Start motoren og la den gå på tomgang i 10 minutter. (dette avhenger av produktet du bruker, les nøye på flaska føre bruk) Deretter er det å skifte olje og filter. Starte opp motor igjen og du er klar!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er platting prosjektet satt så smått igang.

 

Har vært på båten å laget mal for kuvinga på akter speilet, tegnet av på plata. Skjærte så ut kun anlegget mot akterspeilet. reiste så ned til båten for å dobbelt sjekke tilpassing. Noe som var smart, måtte justere litt ja..

 

Bilder må komme seinere da jeg bare får feilmelding når jeg laster opp bilder idag. Noe med komprimering feil??

feil nr 502

 

Kommer tilbake en dag det er i orden igjen :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Prøver igjen med å laste opp bilder..

 

20121118_130630l.jpg

Her det radie på 500 mm som lages. Brukte en skrue i plata og en stål linja med hull i ene enden.

 

20121118_173650.jpg

Da er enden mot båten skjært ut. Utrulig lett å jobbe med denne divinecellen. Jeg bruker grovtannet blad på stikksaga, vanlig snekker sag og tappekniv. Plate enden er skjært ut med samme vinkel som det er på den originale.

 

20121119_194134l.jpg

Plata snudd og feste platene mot skroget er prøve montert. Ser da med en gang att jeg må tilpasse plata mot båten.

Da blir det å pakke inn plata i pressening og kjøre en liten tur....

 

20121120_183357l.jpg

Fikk plata tørr over til båten. Dette er ett helv.... å hantere , måtte legge en rettholdt under for att plata skulle holde seg rett og tape den fast i skråget. Men får her ett inntrykk av størrelse. Samt att den midtre kontakt flata var skjev i forhold til skråget. Men denne nye infoen/kunnskapen er det bare å reise hjem og fortsette.

 

20121123_214730l.jpg

Etter 16 mil tur retur samt ett clutch havari er plata hjemme igjen.

Etter justering av anlegget mot skråget er det bare å sette igang. Laget den midtre feste plata med side støtter for å prøve meg frem litt. Har brukt glassfibersparkel med korte tråder til liming av delene mot hverandre samt skruer som blir fjernet etter tørking. Den med lange tråder er nesten umulig å få jevnt ut som lim.

 

20121123_230224l.jpg

Men festet tørker, skjæres resten av plata ut. Fremkanten skjæres i 30 graders vinkel.

 

20121123_230238.jpg

Har brukt 30 grader jevnt hele veien fra der 500mm radien starter, rundt hele til der den slutter på andre enden.

Skal bruke vanlig rondell sliper med 40 papir på for å få en jevn over gang fra 30 til 0 grader, dette skjer gradvis over hele 500mm radien. Igjen, utrolig lett å jobbe med

 

20121123_235700l.jpg

Her er radien slipt fra 30 til 0 grader. Har også fått montert en festeplate til..

 

20121124_115117l.jpg

Nå er delen mot skroget klar. Plata skal nå snus og andre enden konstrueres.

Men først rydde unna plattingen for clutch skifte... kjett... når den er på plass, fortsettes jobben med plattingen

Redigert av ray (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig bra ray. Samme oppbygginga ser jeg som jeg anvendte. Dette blir bunnsolid. Tror kanskje jeg hadde litt høyere stuking på sideskjørtene (høyere nærmest båten) men dette er en smaksak. Utfordringen nå blir vel å få til overgangen fra 0 grader på sideskjørt til 30 grader eller hva du velger bakerst. Så at Kua benyttet ferdigrutet Devinycell til dette. Enklere å få det til da kanskje?. Tvi tvi, ser du har håndlaget inne. :thumbsup:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Veldig bra ray. Samme oppbygginga ser jeg som jeg anvendte. Dette blir bunnsolid. Tror kanskje jeg hadde litt høyere stuking på sideskjørtene (høyere nærmest båten) men dette er en smaksak. Utfordringen nå blir vel å få til overgangen fra 0 grader på sideskjørt til 30 grader eller hva du velger bakerst. Så at Kua benyttet ferdigrutet Devinycell til dette. Enklere å få det til da kanskje?. Tvi tvi, ser du har håndlaget inne. :thumbsup:

Takker for det REM

Jeg fant ut att dette må være optimal løsning, da jeg fortsatt vill ha åpningene mot akterspeilet. Samt øke anleggs flaten mot skroget. Jeg har en høyde på 21 cm inn mot båten, mulig det blir endret på når jeg får se den mot båten. Over gangen fra 0 til 30 grader er det allerede klekket ut en plan på.. :yesnod:

 

ray

 

Har du så stor og flott eget verksted? :smiley:

 

Interessant å følge med, på plattform prosjekt, plast arbeid er ikke min sterke side, men interessant å følge med. :thumbsup::santa:

Egen garage / verksted hjemme ja. :thumbsup::santcheers:

Redigert av ray (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er garasjen igjen tilgjengelig for båt prosjekter.

 

20121124_144149l.jpg

Da er plata snudd og forbredelse til å lage ferdig sargen rundt er i gang. Måtte først skjøte inn 5 cm på plata i dybden for å få 30 graders falsen riktig.

 

20121124_152243l.jpg

Første del av sargen lim å skrudd fast... vente vente på herding....

 

20121124_160528l.jpg

Plata er her skjært på over og under siden, 9 cm høy

 

20121124_162037l.jpg

Nå begynner det spennende da, lage delen som skal vris fra 0 til 30 grader samt ha en 500mm radie.

Plata er stiv som ett hel... laget først en mal i papp.

 

20121125_122602l.jpg

Plata er 30 mm tykk, valgte da å skjære 20mm ned i plata fra baksiden. Blei kjempe fin å jobbe med.

Slisse spora på baksiden fylles med polyester når duken skal legges.

 

20121125_134607l.jpg

Delen holdes på plass av en tvinge og en skrue i andre enden når det gjelder vridningen. :yesnod:

 

Fortsettelse følger , men nå :santcheers:

 

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse..

 

20121125_121256.jpg

Begge radier på plass, litt skjærning av kanter også skal sisten del av sargen på plass

 

20121125_150122l.jpg

Kanten skjært. trur radien og 30 grader skal funke, men må se det på båten først..

 

20121125_152203l.jpg

Neste er å lage knekter, til å forme nedre delen av sargen i mot

 

20121125_163740l.jpg

Valgte å bruke 4 knekter.

 

20121125_191213.jpg

Blir noen slisser å fylle med polyesterer her.

 

20121125_191227l.jpg

 

20121125_194625l.jpg

Fasongen er stortsett klar, skal justeres i ned kant etter fender list høyde.

 

Neste nå blir å legge hulkiler alle innvendige hjørner

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Smart å skjære kryssmønster for å få til radien med vridning :thumbsup: Du starter stigningen på sideskjørtene mot akterspeilet ser jeg fra der R500 avskluttes. Vil vel bli en markant overgang her? Er dette bevisst?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Takk rem. Det var jo plakat umulig å vri plata ellers, og hadde jeg klart det tror jeg det ville blitt mye spenninger i den delen :sweat:

 

Ingen bevist handling med stigningen. Brukte bare de platene jeg fant Tykkelsen på sargen er i dag ca 18 cm. Denne er laget alt for høy. Skal justeres ned når jeg har bestemt meg for fenterlisthøyde. Planen er da att overgangen da skal bli mindre markant og att den som blir da vil ha en stor radie for att den skal bli enda mindre synlig. Blir ikke det bra bare skjøter jeg inn og lager en jevn stigning.

Utrolig lett å forandre planer/design når men jobber med divinecell.

Det som er utfordringen er jo att det allerede er laget 2 flotte plattinger her inne (rem og sjøkua) da vil jeg ikke ende opp med noe halvhjerta hjemme snekra greier. Dere har jo satt standarden her :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Takk rem. Det var jo plakat umulig å vri plata ellers, og hadde jeg klart det tror jeg det ville blitt mye spenninger i den delen :sweat:

 

Planen er da att overgangen da skal bli mindre markant og att den som blir da vil ha en stor radie for att den skal bli enda mindre synlig. Blir ikke det bra bare skjøter jeg inn og lager en jevn stigning.

Utrolig lett å forandre planer/design når men jobber med divinecell.

Ja, nesten umulig å vri plata i stilling. Jeg varmet den opp. Da blir Devinycel myk og føyelig. Problemet er at termoplast (PVC) er en svært dårlig varmeleder og du trenger laaang tid for å varme opp. Jeg lot den stå natta over foran en vifteovn. Din metode er mye enklere tror jeg.

 

Jeg fikk den samme knekken som deg på siden og bestemte meg for å lime inn materiale fra der radien starter på langsiden bak og rundt radien fram til feste mot akterspeilet. Ble seende mye bedre ut synes jeg. Dette er jo kosmetikk og andre kan ha andre meninger om dette.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...