Bjørn Løvjomås Svart 31.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2011 Likte godt det bildet der fly var demontert. Da hadde båten et meget tiltalende utseende.. Skulle kanskje kjøpt en... og rensket vekk fly.. Ellers til lykke med et flott prosjekt.. Og båten er nå fin med fly og da Godt nyttår Endelig ble det Bobåt Link to post
Romsdaling Svart 31.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2011 Kjempefin båt, og en interessant tråd! Lykke til videre, og godt nytt år! Link to post
REM Svart 31.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2011 Utrolig moro å polere dette skroget, blir blank så lett som helst jo Engelsk båtproduksjon på sitt aller beste dette her. Glassfiberkvalitet og gelcoat av ypperste merke, og en egen klasse i forhold til norske båter fra samme periode. På minussiden vil jeg i første omgang trekke fram det elektriske opplegget. Det er under pari på disse båtene. Når det gjelder motor er nok 41-serien litt i snaueste laget til denne båten. Med ferievekt på 8500 kg kommer den liksom aldrig helt ut av vannet. Skulle jeg kjøpt meg en ny 35 i dag ville jeg lete opp en av de (få) som var levert med 60-serie. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Jori Svart 31.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2011 Flott tråd, blir morsom å følge det du legger inn. Det blir jo en helt ny båt når du er ferdig ser jeg konturene av. Praktisk spørsmål, hva slags utsyr brukte du til polishen? Ser du har brukt maguire produkter, noe spesielt sted du kan kjøpe dette i større volum og til gode priser? Hvor mye gikk med på ditt skrog? Skroget ditt ble lekkert, jeg skal selv polere opp min Princess fra samme tid til våren, ser jo at det blir resultat gjør man dette riktig og med riktige produkter Link to post
Ktveiten Svart 31.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2011 Gratulerer med kjempe flott skute! Ser du har kommet igang med en del kjekt arbeid! Stå på videre, kjempe bra prosjekt! Har fått deg trofaste amerikanere i kjelleren. MVH Ktveiten Link to post
torbi Svart 31.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2011 ray. Hvor kjøpte du sitron syre? og blande du med noe eller bare ren sitron syre når du rense delene? Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
ray Svart 31.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2011 (redigert) Hvofor var det viktig å få Cummins motor? Er båten kjøpt i Norge eller utlandet? Jeg har bare en forkjærlighet for det som virker, altså amerikansk hehe.... Neida, jeg kjenner denne motoren fra før, trenger du deler i en fei er det bare å plukke fra en bil. Stabile og slitesterke som er ok på dieselforbruk. Synes 41 motorene blir for lite i en så tung båt. Båten er kjøpt i utlandet . Engelsk båtproduksjon på sitt aller beste dette her. Glassfiberkvalitet og gelcoat av ypperste merke, og en egen klasse i forhold til norske båter fra samme periode. På minussiden vil jeg i første omgang trekke fram det elektriske opplegget. Det er under pari på disse båtene. Når det gjelder motor er nok 41-serien litt i snaueste laget til denne båten. Med ferievekt på 8500 kg kommer den liksom aldrig helt ut av vannet. Skulle jeg kjøpt meg en ny 35 i dag ville jeg lete opp en av de (få) som var levert med 60-serie. Er det på 12v siden det er "dårligst REM? eller gjelder det alt. Jeg brukte nesten en dag på å finne alle koblinger, har gått over alle og strammet til. Ikke antydning til varme noe sted Praktisk spørsmål, hva slags utsyr brukte du til polishen? Ser du har brukt maguire produkter, noe spesielt sted du kan kjøpe dette i større volum og til gode priser? Hvor mye gikk med på ditt skrog? Skroget ditt ble lekkert, jeg skal selv polere opp min Princess fra samme tid til våren, ser jo at det blir resultat gjør man dette riktig og med riktige produkter Jeg har kjøpt en poleringsmaskin med soft start og stor pute, Samme typen som selges i båtforretninger i koffert. Også kjøpt på vårmessa. Trur jeg ga ca 500 kr. Krever litt trening føre det blir bra, men ingen heksekunst. Bruker maskinen på bilen også. Kjøper polish på vår messa. best pris da, 1 flaske av hver, holder 2-3 år. Går lite middel med så lett polert gelcoat ray. Hvor kjøpte du sitron syre? og blande du med noe eller bare ren sitron syre når du rense delene? Sitronsyra kjøpes på Balkanboden i sverige. Dette er da pulver, blander det ut i spring varmtvann. Ca 2,5 dl pr 10 liter vann er det jeg bruker. Blandingen tar veldig godt når vannet er varmt, for så å bli redusert noe når vannet blir kaldt. Godt nytt år til dere alle Takk for tilbakemeldingene !! Redigert 31.Desember.2011 av ray (see edit history) Prosjekt Princess 35 Link to post
Astor Svart 31.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2011 (redigert) Slettet Redigert 31.Desember.2011 av Astor (see edit history) Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
ahamm Svart 31.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2011 Likte godt det bildet der fly var demontert. Da hadde båten et meget tiltalende utseende.. Skulle kanskje kjøpt en... og rensket vekk fly.. Enig, synes den var lekker uten fly. Flott tråd :) Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Geir Hel Svart 1.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2012 Lekker med og uten fly. Flott tråd, flott båt, flott arbeid :-) Dette liker eg Endelig båt igjen Link to post
REM Svart 1.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2012 Er det på 12v siden det er "dårligst REM? eller gjelder det alt. Værst på 220V siden synes jeg. Engelsk standard for kopling av sikringer, med bare den ene fasen sikret. Kopler du ut en kurs ved å slå av automatsikringen på AC-panelet under førerstolen, er fortsatt kursen strømførende. Fjerner du AC-panelet så ser du at 220V kablingene er terminert i de samme billige plast rekkeklemmene som er benyttet på 12V-siden. Jeg byttet ut alt sammen og monterte et sikringsskap med hovedsikring, jordfeilsbryter og tre hovedkurser. Byttet også ut all 220V kabling hvor det var benyttet kabler av typen plast skjøteledning. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Kjetil1 Svart 1.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2012 Flott båt! Princess har vært velsignet med en designer/konstruktør som har klart å dra fram linjer som eldes med stil. Denne båten har meget tiltalende design, og er flott når den er påpasset... Kjetil S Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
ray Svart 1.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2012 Etter å ha brukt båten en mnd er det ett problem som ikke vil gi seg. Pakkboksen til BB aksel lekker for mye vann. Strammer den til det kommer ett drypp nå og da, ut en liten tur og det renner vann. har nå ikke mere å stramme inn. Tette ringer må skifte! Bestilte Ptfe/g tette list/pakning. Da var det bare å tasse bort til krana, løfta båten opp 1 meter. Jobber der mens båten henger i stroppen.. Skiftet først på SB aksel, de gamle talg pakningene hadde nok gått over sommeren. Men like greit å skifte på begge når jeg først driver. 3 nye ringer på plass. På BB aksel var talgpakningen rustfarget og råtten, gikk i oppløsning når jeg tok den ut. Monterte 3 nye ringer der også. Men her var de vanskelig å få inn. Virker som om akselen sitter litt lavt i pakkboksen. Må nok line opp motoren her ja.. Ut på test tur, sb aksen er tett. men bb aksel "spytter ut pakningen under gange, kommer ut som løvtynne flak. Opp i krana igjen, valgte å ta ut pakningene igjen pga det var så vansklig å få de inn. Satte inn med nye pakninger igjen, det er ikke mulig å se anlegget på akselen så jeg får bare prøve igjen. Ut på sjøen og samme historien igjen. Ser her den ytterste ringen etter en liten tur utpå.Går ikke lenge det føre pakningen er spist opp. Da er det bare å få båten opp på hengern, ut med aksel for inspeksjon. Båten står nå på hengeren. Tror dette kan bli spennende. Klemflensen er så rusten att det er vel bare å skjære den i stykker så jeg får akselen ut. Alternativet er å løfte ut motoren og ta akselen inn. Ikke godt å få løsnet denne fra akselen, sitter med 4 umbrakoskruer samt spenn pinne gjennom klemflensen og akselen. Frem med vinkelsliperen og skjære seg veg. Får bare bestille ny klemflens..... Kutte kutte.. går veien detta. Må bare få splitta flensen nå også kappe spennpinnen som sitter gjennom akselen. Fant ut hvorfor det var så vanskelig å entre tetteringene også. når jeg skulle ta akselen løs fra giret har motorfestene komprimert seg så mye så giret lå 1 cm forlavt. Var ikke mulig å entre akselen på giret igjen. Blir nok en justering der ja når akslen skal inn i båten igjen. Så var det ned i kjellern og demontere sb ror så jeg får trukket ut akselen. Gikk akkuratt med proppelen på montert. 1 stk aksel ute!! 1 stk ror ute. Ved inspeksjon av akselen så jeg raskt hva som var feil, bare å bestille ny. Hele akselen ser bra ut uten om partiet på bilde, og det er anlegget til tetteringene. Når jeg pirker litt der med en skrutrekker virker det porøst innover. Ny aksel blir bestilt med klem flens og nye cuttles lager. Prosjekt Princess 35 Link to post
ray Svart 1.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2012 I påvente av deler, har jeg tatt ut dynamoen på bb motor da denne kutter å lade på tomgang i perioder. Demontert kontrollert børster etc. pusset reint for irr på alle koblingspunkter. Har også fått cuttleslagerene. Valgte å demontere hele pakkboksen for oversyn. Innvendig her sitter det ett cuttles lager på ca 70mm samt en plast ring som fungerer som en sentreringshylse. Cuttles lagret er festet med en sett skrue. Lagret ute sitter med 2 settskruer Her er plast ringen, den er full av hull for vann til kjølingen av akselen Lager kappet i rett lengde. Her er alt montert inn i pakkboksen igjen, den har også ligget 1 døgn i sitronsyre Nytt lager på plass ute. Her er pakkboks montert inn igjen. Jeg har en litt spesiell måtte akselen blir kjølt ned på her. Vanlig løsning er att det er sjøvann fra motoren som trykkes ut gjennom pakkboks å kjøler akselen. Her er slangen koblet inn på eksosbendet, lager da ett undertrykk/vakuum som gjør att sjøen ikke slipper taket rundt culleslagret, men ligger der å kjøler ned akselen. Ikke videre pent nedi her........ Prosjekt Princess 35 Link to post
Janniz Svart 1.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2012 For ein kjæmpetråd! Du løser ting på en flott måte å meget bra dokumentert med bilder! Å båten din e jo bærre lækker! Benytter anledningen til og ønske Godt Nytt År!! Mvh Janniz. Link to post
VO`n Svart 1.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2012 Sliker tråder er herlig å lese, bilder kan det aldri bli nok av Link to post
beauty of aqua Svart 1.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2012 Flott båt! Gøy at du tar såpass mange bilder. Tror det motorromet der trenger en omgang med malerkosten mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
ray Svart 1.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2012 Flott båt! Gøy at du tar såpass mange bilder. Tror det motorromet der trenger en omgang med malerkosten Holder nok ikke med bare en malekost nedi der.. Prosjekt Princess 35 Link to post
Inter 9000 Svart 1.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2012 Ufattelig god tråd. dette har du kontroll på. Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
ray Svart 1.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2012 Endelig etter en mnd kom dela... Har gått for en Centaflex AM-80 klemflens. Denne skal redusere støy og vibrasjoner.. Der sittern på plass. Boltene som fester akslingen skal dras med 90nm Kryss dro boltene ca 15 runder føre det blei rett moment på bolta Der er alt på plass, tilogmed ny aksel sink! Neste var krana også ut på sjøen. Testturen gikk bra. Pakningen sitter der den skal og det er faktisk så enn hører forskjell på sb og bb pga klemflensen. Blir vel til at den andre byttes ettervært også. Da er klart til ferie tur!! Måtte bare montere opp GPS´n først. Skal kunne flyttes mellom fly og styrhus. Prosjekt Princess 35 Link to post
ray Svart 1.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2012 (redigert) Ufattelig god tråd. dette har du kontroll på. Takk. Kontroll veit jeg ikke da, men det går da på ett vis.... . Redigert 1.Januar.2012 av ray (see edit history) Prosjekt Princess 35 Link to post
ray Svart 1.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2012 (redigert) Har fått montert waeco kaffe trakter i ferien, brukes kun under kjøring. Trakter en full kanne på ca 20 minutter Ikke noe som er bedre enn ny traktet kaffe på tur!! Redigert 1.Januar.2012 av ray (see edit history) Prosjekt Princess 35 Link to post
Louise V Svart 2.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2012 Utrolig bra tråd !! her kommer jeg til og følge med Link to post
Haraune Svart 2.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2012 De cumminsmotorne er bare helt best! Men hvorfor er de så tungstartet når det er kaldt? har hørt flere med det problemet. Har Cummins 6b i pickupen min, og den starter uten problemer i mange minusgrader.(-20) Har ikke marineversionen gløding av inntakslufta slik som bilmotoren? Dersom du skulle ønske å "trimme" motorene finnes det hav av deler beregnet for bil på E-bay. Får fint ut 500hk med nye dyser og dieselpumpe. men så var det å få det kjølt da... Link to post
ray Svart 2.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2012 Cummins funker ja. Kald starten skyldes nok att det ikke er noen form for forvarming på motorene. Eneste som står i manualen er att ved 5 minus eller mere skal det brukes halv gass under start. Problemet jeg hadde var nok en kombinasjon av drukning, gammel diesel og att motoren gikk alt for sakte på tomgang. Blir spennende å se til våren igjen, det her startet helt etter boka isommer. Prosjekt Princess 35 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn