Jump to content

Prosjekt: "Princess 35"


ray

Recommended Posts

Har nå brukt båten noen uker,det meste fungerer ok. Er endel brytere spes. på fly som ikke virker.

 

Har bestemt oss for å montere baugproppel. Ikke noe stort behov, men har hatt 2 anledninger i sommer som det hadde vært noe letter med baugproppel.

 

Tar derfor opp båten i slutten av august, vil ha endel tid til div oppgaver. Satser heller på en kjempe lang sesong i 2012 .

Link to post
Share on other sites

Da står båten på henger igjen.

 

Neste prosjekt er montering av baugproppel. Planen er å montere tunnel med girhus nå i høst for så å ta resten etter jul.

 

Valget falt på en Sidepower SE 80. Monteres med joystick inne og kun en fjernkontroll ved siden av. Joystick blir montert på fly neste gang jeg skal ha opp kabler.

All støp blir utført med west systems epoxy.

 

030920111194.jpg

 

Nedi dette ormebordet av avstivere skal det inn en tunnel confused.gif

 

 

 

 

030920111202.jpg

 

Etter X- antall timer med målinger, flying ut og inn med målebånd. Blei dette plasseringen av tunnelen.

 

 

 

 

030920111203.jpg

 

Sleipner sitt freseverktøy gjør jobben til en lek. Utlånt av Bestmarin(Aktivmarin) på Lillestrøm. Topp service på den butikken.

 

 

 

 

040920111218.jpg

 

Der var hullene tatt ut.

 

 

 

 

040920111223.jpg

 

Etter litt fin sliping passet tunnelen perfekt. Nå må alt av stivere innvendig fjernes så det blir plass til å støpe.

 

 

 

 

dsc01047.jpg

 

Rein skjært og pusset for støping. Tilpassing av røret er neste oppgave.

 

 

 

 

dsc01051.jpg

 

Her er tunnelen grovt tilpasset, Legger røret 2cm ut i forkant for å støpe spoileren i mot.

 

Litt fin sliping også er det støping neste

Redigert av ray (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har vært båtlei siden juli i fjor. Etter å ha lest hvert eneste innlegg du har merker jeg at tenningen på båtlysta øker.

Detaljert og lærerik tård dette, og lysten til å kjøpe en P35 på sikt blir ikke akurat mindre :thumbsup:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Takker. moro hvis noen kan ha nytte av detta da.

 

Plassering av tunnelen, er utgangspunkt i monterings manualen og så er det å måle måle og måle litt til. Blir ett kompromi av alt sleipner anbefaler som beste plasseringen. Langt nok frem, dypt nok og tunnel lengde.

 

Lærer mens jeg driver vetu... ikke noe er umulig, det tar bare litt lengre tid thumbsup.gif

Redigert av ray (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da var det dags for å støpe litt.

 

 

 

 

dsc01062.jpg

 

Her er det først lagt på ett tykt lag med epoxy sparkel, denne blei blandet ganske tynn for att den skylle trekke ut i glippa mellom røret og skroget.

Den "rare" fargen kommer av fyllstoffet. Etter att sparkelen var lagt ut blei det lagt ett lag med duk rett i sparkelen. Dette får nå tørke.

Eneste som er dumt med å bruke epoxy er den lange tørketiden

 

 

 

 

dsc01059.jpg

 

Har her lagt på først lag med sparkel til spoilern. Brukte her en litt tykkere blanding.

 

 

 

 

dsc01113.jpg

 

Ferdig sparklet. Kanten slipt ut mere for feste til duken. Har lagt 2 lag med duk her.

 

 

 

 

 

dsc01130.jpg

 

Her er det lagt på et lag med gelcoat sparkel, dette blir slipt glatt for så å få 3 lag med anti pest.

 

 

 

 

240920111233.jpg

 

Ferdig utvendig, 2 lag bunnstoff. Tror jeg har fått en god nok spoiler her, samt godt avrundet kant inn i tunnelen

Gir hus med propeller og sink er montert. Fortsetter nå støping innvendig.

 

 

 

 

dsc01085.jpg

 

Det første laget er matt slipt, ny runde med sparkel med grøvre fyllstoff. 2 lag duk er lagt på tilslutt.

 

 

 

 

 

240920111240.jpg

 

Alle avstivere som blei fjernet er nå tilpasset og satt på plass igjen. Dekket med 3 lag duk.

Avslutter nå dette prosjektet for å fortsette etter jul. skriver her 20.09.2011.

 

 

Nytt spennende prosjekt startes til helga...

Link to post
Share on other sites

baugprop4.jpg

 

Ser ut som min var plassert noe lenger fram enn din?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei rem.

Ja jeg valgte å plassere tunnelen litt lengre bak for å komme til å få støpt på fremsiden av tunnelen

 

Samt att min båt ligger noe høyere i bauen pga cummins dyra mine, de veier ca 700 kg pr. stk med gir. Ved å trekke den noe bakover kom den også noe lavere.

 

Gjenstår å se til våren om plasseringa blei bra..

Link to post
Share on other sites

Skal nå gå til innkjøp av start/baugproppel batterier

 

Har 3 alternativer men usikker på hva som passer beste løsningen

Jeg har sett på vanlig bly batterier.

 

1. 110Ah og CCA 760 må ha ventilasjon på dette (under senga til thrustern)

 

2. 100Ah og CCA 850 tett batteri.

 

3. 100Ah og CCA 950 tett batteri.

 

Alternativ 2 og 3 vil også få en form for utluffting under senga.

Er usikker på om alt 3 vil tømme seg fortere enn alt 1 pga den høye cca verdien confused.gif . Baugproppelen skal ha CCA 550

 

Noen som kan dette

Link to post
Share on other sites

Er usikker på om alt 3 vil tømme seg fortere enn alt 1 pga den høye cca verdien confused.gif . Baugproppelen skal ha CCA 550

Jeg tror ikke du skal være redd for at batteriet tømmer seg. Det er ikke rare energimengden du trenger til trusting, så kapasiteten på batteriet blir ikke noe problem :smiley: Det viktigste er at det klarer å gi så mye strøm som overhode mulig!

 

Og optima blir vell litt lite til start.

Hvorfor tror du optima blir lite til start? Ta et kjapt regnestykke på hvor mange Ah som går med til å fyre motorene, det er ikke mange :smiley: (Såsant du blir kvitt kaldstartproblemene dine da...)

 

Lagt til:

Veldig fin tråd du har laget forresten! Fortsett med mye bilder og flotte forklaringer!

De motorene hadde vært en av mine favoritter ved bytte av båt også :yesnod:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger på batteri valg. Skal sjekke opp priser på optima kontra blybatteria.

 

Neste prosjekt er motorrom.. Tror det kommer til å koste endel timer er jeg redd..

 

 

 

240920111259.jpg

Detta møkkete, rustbrune svarte hølet skal oppgraderes!! smash.gif

 

 

 

 

300920111278.jpg

Første bud, kaste ut motorer. Kranfører var utrolig dyktig. Begge motorer ute på 1 time

 

 

 

 

300920111282.jpg

Regner med att det blir en time eller to med sliping her ja, føre lakk.. crazy.gif SB motor er verst angrepet av rust.

 

 

 

 

 

300920111308.jpg

Også tar vi tanka, ikke noen vits i å gjøra jobben halveis. Tanka blir byttet hvis behov. Ser ikke så verst ut innvendig, men skal vaskes føre dommen faller.

 

 

 

011020111331.jpg

Står igjen med detta. Kvalifiserer vel til Norges styggeste tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Veldig bra tråd dette her.

 

En mulighet for andre som har samme pakkbokser som trådstarter er å konvertere denne til dryppfri volvo-leppe ved bare å snu klemflensen andre veien og bolte fast. Og i tilfelle som i denne tråden med ny aksling er det jo ekstra egnet å gjøre en slik konvertering:

 

volvoleppa.jpg

 

Men pass på å la vannsmøringskoblingen forbli på - jeg hadde en tilfelle av koking av vannet i volvoleppa når kjøleslangen var ødelagt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...