Jump to content

Prosjekt: "Princess 35"


ray

Recommended Posts

Nogva motor fabrikk var vel bare den norske levrandøren av cummins på 90 tallet og dine er vel satt i hos princess i UK.

 

Noen som vet forskjellen på 210hk og 250hk?

 

Jeg sliter litt med økning av temp ved fullt pådrag, tenkte å prøve QMI radiator rens...

 

Skal og sjekke eksos bendet.

Link to post

Erfaringene fra mange her inne er kanskje at det er like greit å ta av varmeveksleren først som sist og rense den :smiley:

 

Ta også med oljekjølern på giret.

Hos meg var også sjøvannsfilteret irret, har fin masket netting i filteret. kjørte dette også en runde i sitronsyre.

Link to post

Hadde av varme veksleren og vasket den med syre, ble gullende ren.

Sjøvannsfilter er faktisk ikke montert hos meg...

 

Nye impeller så jeg tenker belegg innvendig i ferskvanns delen eller blokkert ved eksos bendet.

Renner alt gear oljen ned i gearet når motor står så det ikke blir så mye gris å ta den av?

Her må en vel unngå å få syre og vaskemiddel inn i olje delen?

 

Flott tråd! jeg burde tatt et strøk maling på mine og...

 

Ray, kan du nå kjøre på fullt pådrag uten at tempen stiger for mye?

Link to post

Når det gjelder oljekjølern, så tok jeg og beholt den ene slangen på kjølern, den andre satt igjen på giret.

Så tar du den løse enden på slangen som står igjen på kjølern og setter på der du tok av slangen som sitter igjen på giret. På den måten har du blindet av olje delen i kjølern og den kan ligge i syrebad så lenge du vil.

 

Mine motorer går ikke varme på max turtall, jeg hadde litt problem på tomgang. dette er nå borte. Men synes fortsatt det går for lite vann ut gjennom eksosen.

Link to post

Fortsettelse: Står igjen med detta. Kvalifiserer vel til Norges styggeste tror jeg.

Neste del var vaske, vaske, vaske og når det var klart vasket jeg litt til.

011020111335.jpg

Her er det grov rengjort. All gammel motorroms isolasjon er fjernet. Skal vaskes over med bremserens og så aceton, litt sliping også males.

Kommer til å bruke 1k emalje lakk. Er ikke sikker på hva som er brukt før.

161020111454.jpg

Har her fått på 2 strøk, skal ha ett til.

Har også fått sett på tanka og de skal byttes, har kjørt de gamle til Ilas Marine. De laget faktisk nye på 4 dager smash.gif

Gikk for alu tanker.

 

 

 

221020111485.jpg

 

Nye tanker med 3 manlokk for seinere innvendig vask. Nye tankgivere og uttak til webasto på SB tank.

 

 

030.jpg

 

Motorrommet er nå klart, venter bare på motorer..

Har byttet alle motorfester med underlagsplater og bolter.

Skiftet påfyllingsslanger til tanker

Ny motorroms isolasjon

Hatt ut SB aksel og skiftet indre og yttre cuttleslager

Lagt om batterikabler, skal flytte batterier til foran motorer, ca 100kg ca 2,2 meter lenger frem i en baktung båt.

Lagt opp lys

Montert kuleventiler til tapping av tanker, påmontert klar slange som ligger overtank. Kan også brukes for manuelt å sjekke tank nivå.

Sikkert mere også som jeg ikke husker.

 

Og ja, jeg vil ha det så lyst (og upraktisk) som mulig, da ser du med en gang om det er en olje eller frostvæske dråpe der det ikke skal være. smash.gif

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post

god ide.. men tåler slangen utblandet 30% saltsyre eller er det best med sitron syre??

Med tanke på slange er det vel best med sitronsyre. Men går det til hel..... med slangen lager tess en ny for en billig penge.

Mine tålte da 24 timer i sitronsyre

 

Nydeligt maskinrom!

Sånn skal det se ut! :thumbsup:

 

Skal kunne gå på hvite sokker i et skikkelig maskinrom, i hvertfall ombord hos meg!

 

Takk, det blir kun skokker/tøffler der nå ja.. hehe

 

 

Link to post

Båten vår er baktung med jolla på badeplatformen. Vi setter på speedrails og større flaps i vinter for bedre bæring. Kanskje en tanke for dere også?

Edited by Bitteliten
Link to post

Har vurdert større flaps ja. Eventuelt støpe på ei bære "flyndre" på hver side siste 1,5 meter bakerst.

 

Skal bli spennende å teste til sommern da med batterier flyttet frem og ca 50 kg fremme i bauen (thrusteren og batteri)

Link to post

Da er det dags for en liten oppdatering til.

Nå er det lakkering av motorer som står for tur.

 

Har hatt utrolig mange timer med sliping av rust!!

 

Begynte med styrbord motor. Demonterte alt utvendig med el.nett. valgte å ta en motor omgangen for ikke å rote sammen for mye deler.

 

300920111322.jpg

 

Her er utgangspunktet etter varm steaming med avfetting.

 

 

 

081020111424.jpg

 

Her er el.nettet avmontert, dette skal gåes over, releer skal skiftes ut og kabelsko som er dårlige skiftes ut.

 

 

 

 

081020111427.jpg

Lettvint å ta ventiljustering også når motorene er ute, Var litt trange innsugs ventiler og noen romme eksosventiler.

 

 

 

301020111534.jpg

 

Her er det slipt ned etter beste evne, har brukt fiberskive, lammelskiver, dremel med slipestein/fres og vanlig sandpapir.

Vasket med bremserens og tynner. Skal nå grunnes med epoxy og deretter lakkes med bil lakk. Alt skjer med sprøyte.

 

 

 

301020111541.jpg

 

Beklager dårlig bilde, men her er epoxyen ferdig sprøytet. lakk neste

 

 

 

311020111560.jpg

 

Der var lakken på plass også

 

 

301020111550.jpg

 

Da er en motor klar, bare en til samt alt tilbehør

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...