Luco Posted January 6, 2012 Share Posted January 6, 2012 Nogva motor fabrikk var vel bare den norske levrandøren av cummins på 90 tallet og dine er vel satt i hos princess i UK. Noen som vet forskjellen på 210hk og 250hk? Jeg sliter litt med økning av temp ved fullt pådrag, tenkte å prøve QMI radiator rens... Skal og sjekke eksos bendet. Link to post
Bitteliten Posted January 6, 2012 Share Posted January 6, 2012 Erfaringene fra mange her inne er kanskje at det er like greit å ta av varmeveksleren først som sist og rense den Link to post
ray Posted January 6, 2012 Author Share Posted January 6, 2012 Erfaringene fra mange her inne er kanskje at det er like greit å ta av varmeveksleren først som sist og rense den Ta også med oljekjølern på giret. Hos meg var også sjøvannsfilteret irret, har fin masket netting i filteret. kjørte dette også en runde i sitronsyre. Link to post
Luco Posted January 6, 2012 Share Posted January 6, 2012 Hadde av varme veksleren og vasket den med syre, ble gullende ren. Sjøvannsfilter er faktisk ikke montert hos meg... Nye impeller så jeg tenker belegg innvendig i ferskvanns delen eller blokkert ved eksos bendet. Renner alt gear oljen ned i gearet når motor står så det ikke blir så mye gris å ta den av? Her må en vel unngå å få syre og vaskemiddel inn i olje delen? Flott tråd! jeg burde tatt et strøk maling på mine og... Ray, kan du nå kjøre på fullt pådrag uten at tempen stiger for mye? Link to post
ray Posted January 6, 2012 Author Share Posted January 6, 2012 Når det gjelder oljekjølern, så tok jeg og beholt den ene slangen på kjølern, den andre satt igjen på giret. Så tar du den løse enden på slangen som står igjen på kjølern og setter på der du tok av slangen som sitter igjen på giret. På den måten har du blindet av olje delen i kjølern og den kan ligge i syrebad så lenge du vil. Mine motorer går ikke varme på max turtall, jeg hadde litt problem på tomgang. dette er nå borte. Men synes fortsatt det går for lite vann ut gjennom eksosen. Link to post
ray Posted January 6, 2012 Author Share Posted January 6, 2012 Fortsettelse: Står igjen med detta. Kvalifiserer vel til Norges styggeste tror jeg. Neste del var vaske, vaske, vaske og når det var klart vasket jeg litt til. Her er det grov rengjort. All gammel motorroms isolasjon er fjernet. Skal vaskes over med bremserens og så aceton, litt sliping også males. Kommer til å bruke 1k emalje lakk. Er ikke sikker på hva som er brukt før. Har her fått på 2 strøk, skal ha ett til. Har også fått sett på tanka og de skal byttes, har kjørt de gamle til Ilas Marine. De laget faktisk nye på 4 dager Gikk for alu tanker. Nye tanker med 3 manlokk for seinere innvendig vask. Nye tankgivere og uttak til webasto på SB tank. Motorrommet er nå klart, venter bare på motorer.. Har byttet alle motorfester med underlagsplater og bolter. Skiftet påfyllingsslanger til tanker Ny motorroms isolasjon Hatt ut SB aksel og skiftet indre og yttre cuttleslager Lagt om batterikabler, skal flytte batterier til foran motorer, ca 100kg ca 2,2 meter lenger frem i en baktung båt. Lagt opp lys Montert kuleventiler til tapping av tanker, påmontert klar slange som ligger overtank. Kan også brukes for manuelt å sjekke tank nivå. Sikkert mere også som jeg ikke husker. Og ja, jeg vil ha det så lyst (og upraktisk) som mulig, da ser du med en gang om det er en olje eller frostvæske dråpe der det ikke skal være. Link to post
Luco Posted January 6, 2012 Share Posted January 6, 2012 god ide.. men tåler slangen utblandet 30% saltsyre eller er det best med sitron syre?? Link to post
Ktveiten Posted January 6, 2012 Share Posted January 6, 2012 Nydeligt maskinrom! Sånn skal det se ut! Skal kunne gå på hvite sokker i et skikkelig maskinrom, i hvertfall ombord hos meg! Link to post
ray Posted January 6, 2012 Author Share Posted January 6, 2012 god ide.. men tåler slangen utblandet 30% saltsyre eller er det best med sitron syre?? Med tanke på slange er det vel best med sitronsyre. Men går det til hel..... med slangen lager tess en ny for en billig penge. Mine tålte da 24 timer i sitronsyre Nydeligt maskinrom! Sånn skal det se ut! Skal kunne gå på hvite sokker i et skikkelig maskinrom, i hvertfall ombord hos meg! Takk, det blir kun skokker/tøffler der nå ja.. hehe Link to post
Bitteliten Posted January 6, 2012 Share Posted January 6, 2012 (edited) Båten vår er baktung med jolla på badeplatformen. Vi setter på speedrails og større flaps i vinter for bedre bæring. Kanskje en tanke for dere også? Edited January 6, 2012 by Bitteliten Link to post
ray Posted January 6, 2012 Author Share Posted January 6, 2012 Har vurdert større flaps ja. Eventuelt støpe på ei bære "flyndre" på hver side siste 1,5 meter bakerst. Skal bli spennende å teste til sommern da med batterier flyttet frem og ca 50 kg fremme i bauen (thrusteren og batteri) Link to post
REM Posted January 6, 2012 Share Posted January 6, 2012 Dette hjelper når du begynner å bli litt tung i sessen. Link to post
Faxen Posted January 6, 2012 Share Posted January 6, 2012 Har du ikke justerbare flaps lenger? Link to post
REM Posted January 6, 2012 Share Posted January 6, 2012 Joda, jeg utøkte de justerbare flapsene slik at de stakk ut like mye som det faste jeg støpte Link to post
ray Posted January 6, 2012 Author Share Posted January 6, 2012 Hmm ikke dum den der REM, hjalp det noe mellom 5 og 10 knop eller kom effekten over 10. Link to post
Faxen Posted January 6, 2012 Share Posted January 6, 2012 Hva har du til "kjærnemateriale"? Link to post
REM Posted January 6, 2012 Share Posted January 6, 2012 Ingen merkbar effekt når jeg marsjet i mine 6,5 kn. Merket det på høy marsjfart rundt 18-20 kn. ved at båten flatet ut lettere enn tidligere. Link to post
ray Posted January 6, 2012 Author Share Posted January 6, 2012 Flott jobb REM, spennende lesing. Får nok vurdere ett prosjekt til høsten igjen Link to post
Christel III Posted January 10, 2012 Share Posted January 10, 2012 Noen oppdateringer på gang her Ray? Dette ble fort en favoritt-tråd, og nå vil vi ha mer!!!! Slike prosjekttråder kan være sterkt vanedannende... Link to post
ray Posted January 10, 2012 Author Share Posted January 10, 2012 Kommer snart mere. Er jo også snart kommet frem til dags dato. Link to post
Marida Posted January 10, 2012 Share Posted January 10, 2012 Eller kjempeirriterende da man vet at man burde gjort samme jobben selv. Dette blir kjempebra, kjenner jeg blir litt misunnelig her nå. Link to post
ray Posted January 10, 2012 Author Share Posted January 10, 2012 Bare å hoppe idet Marida. Moro, men slitsomt i perioder. Og takk for tipset ditt om å montere dyse fra webastoen på wc. Kjempe godt natterstid. Link to post
ray Posted January 10, 2012 Author Share Posted January 10, 2012 Da er det dags for en liten oppdatering til. Nå er det lakkering av motorer som står for tur. Har hatt utrolig mange timer med sliping av rust!! Begynte med styrbord motor. Demonterte alt utvendig med el.nett. valgte å ta en motor omgangen for ikke å rote sammen for mye deler. Her er utgangspunktet etter varm steaming med avfetting. Her er el.nettet avmontert, dette skal gåes over, releer skal skiftes ut og kabelsko som er dårlige skiftes ut. Lettvint å ta ventiljustering også når motorene er ute, Var litt trange innsugs ventiler og noen romme eksosventiler. Her er det slipt ned etter beste evne, har brukt fiberskive, lammelskiver, dremel med slipestein/fres og vanlig sandpapir. Vasket med bremserens og tynner. Skal nå grunnes med epoxy og deretter lakkes med bil lakk. Alt skjer med sprøyte. Beklager dårlig bilde, men her er epoxyen ferdig sprøytet. lakk neste Der var lakken på plass også Da er en motor klar, bare en til samt alt tilbehør Link to post
Christel III Posted January 10, 2012 Share Posted January 10, 2012 Nice! Gleder meg til å se de ombord igjen! Link to post
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now