Jump to content

Prosjekt: "Princess 35"


ray

Recommended Posts

Nogva motor fabrikk var vel bare den norske levrandøren av cummins på 90 tallet og dine er vel satt i hos princess i UK.

 

Noen som vet forskjellen på 210hk og 250hk?

 

Jeg sliter litt med økning av temp ved fullt pådrag, tenkte å prøve QMI radiator rens...

 

Skal og sjekke eksos bendet.

Link to post
Share on other sites

Erfaringene fra mange her inne er kanskje at det er like greit å ta av varmeveksleren først som sist og rense den :smiley:

 

Ta også med oljekjølern på giret.

Hos meg var også sjøvannsfilteret irret, har fin masket netting i filteret. kjørte dette også en runde i sitronsyre.

Link to post
Share on other sites

Hadde av varme veksleren og vasket den med syre, ble gullende ren.

Sjøvannsfilter er faktisk ikke montert hos meg...

 

Nye impeller så jeg tenker belegg innvendig i ferskvanns delen eller blokkert ved eksos bendet.

Renner alt gear oljen ned i gearet når motor står så det ikke blir så mye gris å ta den av?

Her må en vel unngå å få syre og vaskemiddel inn i olje delen?

 

Flott tråd! jeg burde tatt et strøk maling på mine og...

 

Ray, kan du nå kjøre på fullt pådrag uten at tempen stiger for mye?

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder oljekjølern, så tok jeg og beholt den ene slangen på kjølern, den andre satt igjen på giret.

Så tar du den løse enden på slangen som står igjen på kjølern og setter på der du tok av slangen som sitter igjen på giret. På den måten har du blindet av olje delen i kjølern og den kan ligge i syrebad så lenge du vil.

 

Mine motorer går ikke varme på max turtall, jeg hadde litt problem på tomgang. dette er nå borte. Men synes fortsatt det går for lite vann ut gjennom eksosen.

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse: Står igjen med detta. Kvalifiserer vel til Norges styggeste tror jeg.

Neste del var vaske, vaske, vaske og når det var klart vasket jeg litt til.

011020111335.jpg

Her er det grov rengjort. All gammel motorroms isolasjon er fjernet. Skal vaskes over med bremserens og så aceton, litt sliping også males.

Kommer til å bruke 1k emalje lakk. Er ikke sikker på hva som er brukt før.

161020111454.jpg

Har her fått på 2 strøk, skal ha ett til.

Har også fått sett på tanka og de skal byttes, har kjørt de gamle til Ilas Marine. De laget faktisk nye på 4 dager smash.gif

Gikk for alu tanker.

 

 

 

221020111485.jpg

 

Nye tanker med 3 manlokk for seinere innvendig vask. Nye tankgivere og uttak til webasto på SB tank.

 

 

030.jpg

 

Motorrommet er nå klart, venter bare på motorer..

Har byttet alle motorfester med underlagsplater og bolter.

Skiftet påfyllingsslanger til tanker

Ny motorroms isolasjon

Hatt ut SB aksel og skiftet indre og yttre cuttleslager

Lagt om batterikabler, skal flytte batterier til foran motorer, ca 100kg ca 2,2 meter lenger frem i en baktung båt.

Lagt opp lys

Montert kuleventiler til tapping av tanker, påmontert klar slange som ligger overtank. Kan også brukes for manuelt å sjekke tank nivå.

Sikkert mere også som jeg ikke husker.

 

Og ja, jeg vil ha det så lyst (og upraktisk) som mulig, da ser du med en gang om det er en olje eller frostvæske dråpe der det ikke skal være. smash.gif

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

god ide.. men tåler slangen utblandet 30% saltsyre eller er det best med sitron syre??

Med tanke på slange er det vel best med sitronsyre. Men går det til hel..... med slangen lager tess en ny for en billig penge.

Mine tålte da 24 timer i sitronsyre

 

Nydeligt maskinrom!

Sånn skal det se ut! :thumbsup:

 

Skal kunne gå på hvite sokker i et skikkelig maskinrom, i hvertfall ombord hos meg!

 

Takk, det blir kun skokker/tøffler der nå ja.. hehe

 

 

Link to post
Share on other sites

Da er det dags for en liten oppdatering til.

Nå er det lakkering av motorer som står for tur.

 

Har hatt utrolig mange timer med sliping av rust!!

 

Begynte med styrbord motor. Demonterte alt utvendig med el.nett. valgte å ta en motor omgangen for ikke å rote sammen for mye deler.

 

300920111322.jpg

 

Her er utgangspunktet etter varm steaming med avfetting.

 

 

 

081020111424.jpg

 

Her er el.nettet avmontert, dette skal gåes over, releer skal skiftes ut og kabelsko som er dårlige skiftes ut.

 

 

 

 

081020111427.jpg

Lettvint å ta ventiljustering også når motorene er ute, Var litt trange innsugs ventiler og noen romme eksosventiler.

 

 

 

301020111534.jpg

 

Her er det slipt ned etter beste evne, har brukt fiberskive, lammelskiver, dremel med slipestein/fres og vanlig sandpapir.

Vasket med bremserens og tynner. Skal nå grunnes med epoxy og deretter lakkes med bil lakk. Alt skjer med sprøyte.

 

 

 

301020111541.jpg

 

Beklager dårlig bilde, men her er epoxyen ferdig sprøytet. lakk neste

 

 

 

311020111560.jpg

 

Der var lakken på plass også

 

 

301020111550.jpg

 

Da er en motor klar, bare en til samt alt tilbehør

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...