Jump to content

Prosjekt: "Princess 35"


ray

Recommended Posts

Neste del av motor jobben

Skifte av bunnpanne pakninger, dette gjøres nå fordi det er veldig trangt når de er montert.

Motorene hadde ikke noen lekkasjer av olje eller frostvæske når jeg tok dem ut.

 

 

 

031120111575.jpg

 

Bunnpanne etter varmsteaming. Alle tappeplugger etc. har fått nye kobberpakninger.

 

 

 

031120111577.jpg

 

Alt løst er fjernet, skal pusses og lakkeres.

 

 

 

031120111592.jpg

 

Ferdig lakkert.

 

 

 

 

041120111606.jpg

 

Ny pakning med pakningslim. Da er motorene tette under.

 

Eventuelle andre lekkasjer som måtte kommer med åra kan fint tas med motorene i båten.

Link to post

Flott stykke arbeid..

Siden du har nå motorene strødd ut over garasje gulvet, vet du hvordan det ser ut der kjølevannet kommer ut i eksos bendet?

Ser helt rent og fint ut på stussen der vannet går inn men jeg møter motstand der det går ut i eksosen.... er det en guide plate eller noe, eller skal det være åpent hull ut i eksosen der?

Skal prøve å få tak i et lite speil til å se inn, prøvde meg på skruene på bendet men der satt det godt ja...

Link to post

hei,kan jeg spørre deg hvor mye du måtte ut med for dieseltankene og hvor store de er,står foran samme jobben selv på min princess 412-2

Edited by princess 412-2
Link to post

Flott stykke arbeid..

Siden du har nå motorene strødd ut over garasje gulvet, vet du hvordan det ser ut der kjølevannet kommer ut i eksos bendet?

Ser helt rent og fint ut på stussen der vannet går inn men jeg møter motstand der det går ut i eksosen.... er det en guide plate eller noe, eller skal det være åpent hull ut i eksosen der?

Skal prøve å få tak i et lite speil til å se inn, prøvde meg på skruene på bendet men der satt det godt ja...

 

Det ser ut som 2 rør lagt utenpå hverandre med en falls full av små hull. Det indre røret er vel ca 4" og det yttre er 5"

Har dessverre ikke noe bilde

Link to post

Motor jobben fortsetter..

 

 

 

091120111638.jpg

 

Alle små deler er slipt helt ned, føre epoxi og lakk.

 

 

 

 

221120111737.jpg

 

Her er begge motorer nesten klare, ventil justering på BB motor viste 2 innsugs ventiler som lå på.

 

 

 

 

241120111744.jpg

 

Tok ut silen på gira også i forbindelse med oljeskift. Disse gira skal ha ren 30 olje. mineralsk motor olje. Går ca 4 L pr kasse.

 

Har også skiftet olje og filter på begge motorer, nye dieselfilter og frost væske.

 

Fant også ut att blokka på SB motor er byttet en gang.

 

Alle releer på el,nettet er byttet ut samt dårlige kabler/kabelsko

 

025.jpg

 

Klare for inn montering i båten igjen.

Link to post

Et lite tips før du monterer motorer, Har du modifiserte motor labb feste eller lav motor labb bolt?

På ene motoren min måtte motor labb mutteren av ved impel pumpa og motor jekkes opp for å få ut impel huset med aksling..

Da denne må trekkes rett ut noen cm, går den rett i motorlabben..

Det finnes to muligheter om du har det problemet, eller får det problemet med nye lange labber.

Enten må labben kortes ned eller sett inn en avstands plate på motor så motorfestet blir flyttet ut fra motor.

(og labb må flyttes tilsvarende avstand vekk fra motor)

 

Vet ikke hvilke modeller som har dette problemet, mine er fra tidlig 90 tallet...

Link to post

Ja det ser ut som feste ditt går litt lenger ut.

Men bilde er ikke rett ovenfra, er nye labben høyere en den gamle?

Hele den ovale plata skal rett ut lengre en bolten, så om den er i veien så stopper den..

Link to post

De nye motorfestene er identiske. så det er ikke noe problem hos meg. men takk for the heads up.

Jeg har kjøpt festene hos de som produserte de orginale.R and D marine. Fant de på deres web side. Bestilte på mekonomen en mandag og fikk alle 8 morgenen etter.

Link to post

Hei ray

skal til med samme operasjon med skifte av cuttless lager, hvor kjøpte du lagerne?

sitter hylsa veldi fast etter du har skrudd av de 3 boltene, jeg har en fairline med 38mm aksling

jeg har en klemflens uten bolter som klemmer akslingen, lurer litt på hvordan akslingen er festet

er vel muli at det er en mutter på akslingen inne i klemflensen når jeg løser den fra giret, må vel terses av.

Link to post

Hvordan var det å få løsnet gamle bolter, brukte du noe triks?

varma du gods eller rust løser?

Jeg prøvde meg såvidt på eksos bendet og så kjente jeg på termostathuset, men gav opp i første omgang da jeg var redd for

å ødelegge boltene og virkelig ordne meg arbeid.

 

Noen som har tips til å smøre boltene inn med for å unngå at de ruster fast til neste gang?

Har god erfaring fra jobb med aqualube på bolter som skal under vann, men vet ikke om den tåler varm/kald sekvensen...

Link to post

Bruk antiseise på gjengene. Biltema har sk. montasjepasta som er kopper eller alubasert. Kopperpastaen benyttes i stål/stålforbindelser. Alupasta hvor du skrur i aluminium eller andre lettmetaller.

Link to post

Hei ray

skal til med samme operasjon med skifte av cuttless lager, hvor kjøpte du lagerne?

sitter hylsa veldi fast etter du har skrudd av de 3 boltene, jeg har en fairline med 38mm aksling

jeg har en klemflens uten bolter som klemmer akslingen, lurer litt på hvordan akslingen er festet

er vel muli at det er en mutter på akslingen inne i klemflensen når jeg løser den fra giret, må vel terses av.

 

Hylsa blei slått løs. Brukte en 2"x 4" mot hylsa fra utsiden og slo den inn. Boltene er messing og løsnet med engang.

 

Hvordan akselen din sitter i klemflensen har jeg ingen aning om. Regner med att du ser det når du løsner den fra giret

Link to post

Når det gjelder boltene på eksosbbendet , satt de hardt, Tok i det jeg turte og litt til, ikke noe seig trekking, bare hard og bestemt. Løsner som regel da.

Når den har løsnet men fortsatt går tregt,må bolten skrus inn og ut, litt lenger ut for hver gang. Bruker da wd40 i tillegg.

Link to post

Hej super projekt

 

Vi er også igang med en P35 og er næsten lige så langt som dig (skal til at male motore men venter på 2 nye turboer).

Jeg har et spørgsmål i indlæg nr. 39 (pakkboksen) der er en slange på pakkboksen hvor er den monteret i den anden ende ? ps vores er med 2 Tamd 41.

Skulle der være en med samme motore der kunne hjælpe med et foto (slangen var ikke monteret da vi fik båden)

 

Hilsen

Johnny

Danmark

Link to post

På min P36 Riviera så går det sjøvann til kjøling/smøring inn på hver pakkboks. Regner med det skal være det samme på P35. De er koblett inn på saltvannskretsen på motoren.

 

Forøvrig en veldig fin tråd! Gleder meg over å se hvor fin båten blir!

Link to post

Meget inspirerende tråd

Winum: om du søker opp REM sin gamle tråd om girkassene sine var det noen veldig gode bilder og illustrasjoner av pakkboksene i P 35 når han skiftet pakninger. Det var vel 2x Volvo innstallasjon, og detaljerte bilder.

 

edit: HER

Edited by nordan family 27
Link to post

Ja den er rigtig fin.

Mit problem er hvor man skal koble slangen til.

På MS4 gearkassen er der tilslutning men det kan jeg ikke finde på HS1.

Måske REM kan hjælpe med et foto ?

 

Hilsen

Johnny

Link to post

Hej super projekt

 

Vi er også igang med en P35 og er næsten lige så langt som dig (skal til at male motore men venter på 2 nye turboer).

Jeg har et spørgsmål i indlæg nr. 39 (pakkboksen) der er en slange på pakkboksen hvor er den monteret i den anden ende ? ps vores er med 2 Tamd 41.

Skulle der være en med samme motore der kunne hjælpe med et foto (slangen var ikke monteret da vi fik båden)

 

Hilsen

Johnny

Danmark

 

På de med cummins og vann"trykk" smøring/kjøling er slangen koblet inn på det som er tappe pluggen på oljekjøleren til giret.

På min utgave er den koblet inn på eksos bendet.

 

Vil tro REM kan svare da han monterte HS1 gir

Link to post

Mit problem er hvor man skal koble slangen til.

På MS4 gearkassen er der tilslutning men det kan jeg ikke finde på HS1.

 

Vil tro REM kan svare da han monterte HS1 gir

Tilførselslangen til pakkboksen har intet med gearkassen å gjøre, det være seg MS4 eller HS1. Slangen går fra saltvannskretsen på motoren, fra oljekjøleren hvis jeg ikke husker feil.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...