Jump to content

Prosjekt: "Princess 35"


ray

Recommended Posts

Utrolig moro å polere dette skroget, blir blank så lett som helst jo

Engelsk båtproduksjon på sitt aller beste dette her. Glassfiberkvalitet og gelcoat av ypperste merke, og en egen klasse i forhold til norske båter fra samme periode. På minussiden vil jeg i første omgang trekke fram det elektriske opplegget. Det er under pari på disse båtene.

 

Når det gjelder motor er nok 41-serien litt i snaueste laget til denne båten. Med ferievekt på 8500 kg kommer den liksom aldrig helt ut av vannet. Skulle jeg kjøpt meg en ny 35 i dag ville jeg lete opp en av de (få) som var levert med 60-serie.

Link to post
Share on other sites

Flott tråd, blir morsom å følge det du legger inn.

Det blir jo en helt ny båt når du er ferdig ser jeg konturene av.

Praktisk spørsmål, hva slags utsyr brukte du til polishen? Ser du har brukt maguire produkter, noe spesielt sted du kan kjøpe dette i større volum og til gode priser? Hvor mye gikk med på ditt skrog?

Skroget ditt ble lekkert, jeg skal selv polere opp min Princess fra samme tid til våren, ser jo at det blir resultat gjør man dette riktig og med riktige produkter

Link to post
Share on other sites

Hvofor var det viktig å få Cummins motor?

Er båten kjøpt i Norge eller utlandet?

 

 

Jeg har bare en forkjærlighet for det som virker, altså amerikansk hehe.... Neida, jeg kjenner denne motoren fra før, trenger du deler i en fei er det bare å plukke fra en bil.

Stabile og slitesterke som er ok på dieselforbruk. Synes 41 motorene blir for lite i en så tung båt.

Båten er kjøpt i utlandet .

 

Engelsk båtproduksjon på sitt aller beste dette her. Glassfiberkvalitet og gelcoat av ypperste merke, og en egen klasse i forhold til norske båter fra samme periode. På minussiden vil jeg i første omgang trekke fram det elektriske opplegget. Det er under pari på disse båtene.

 

Når det gjelder motor er nok 41-serien litt i snaueste laget til denne båten. Med ferievekt på 8500 kg kommer den liksom aldrig helt ut av vannet. Skulle jeg kjøpt meg en ny 35 i dag ville jeg lete opp en av de (få) som var levert med 60-serie.

 

Er det på 12v siden det er "dårligst REM? eller gjelder det alt. Jeg brukte nesten en dag på å finne alle koblinger, har gått over alle og strammet til. Ikke antydning til varme noe sted

 

Praktisk spørsmål, hva slags utsyr brukte du til polishen? Ser du har brukt maguire produkter, noe spesielt sted du kan kjøpe dette i større volum og til gode priser? Hvor mye gikk med på ditt skrog?

Skroget ditt ble lekkert, jeg skal selv polere opp min Princess fra samme tid til våren, ser jo at det blir resultat gjør man dette riktig og med riktige produkter

 

Jeg har kjøpt en poleringsmaskin med soft start og stor pute, Samme typen som selges i båtforretninger i koffert. Også kjøpt på vårmessa. Trur jeg ga ca 500 kr.

Krever litt trening føre det blir bra, men ingen heksekunst. Bruker maskinen på bilen også.

Kjøper polish på vår messa. best pris da, 1 flaske av hver, holder 2-3 år. Går lite middel med så lett polert gelcoat

 

 

ray.

 

Hvor kjøpte du sitron syre? og blande du med noe eller bare ren sitron syre når du rense delene?

 

Sitronsyra kjøpes på Balkanboden i sverige. Dette er da pulver, blander det ut i spring varmtvann. Ca 2,5 dl pr 10 liter vann er det jeg bruker.

Blandingen tar veldig godt når vannet er varmt, for så å bli redusert noe når vannet blir kaldt.

 

 

Godt nytt år til dere alle newyearcheers.giffireworks3.giffireworks1.giffireworks2.gif

 

 

Takk for tilbakemeldingene !!

Redigert av ray (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det på 12v siden det er "dårligst REM? eller gjelder det alt.

Værst på 220V siden synes jeg. Engelsk standard for kopling av sikringer, med bare den ene fasen sikret. Kopler du ut en kurs ved å slå av automatsikringen på AC-panelet under førerstolen, er fortsatt kursen strømførende. :eek:

Fjerner du AC-panelet så ser du at 220V kablingene er terminert i de samme billige plast rekkeklemmene som er benyttet på 12V-siden. Jeg byttet ut alt sammen og monterte et sikringsskap med hovedsikring, jordfeilsbryter og tre hovedkurser. Byttet også ut all 220V kabling hvor det var benyttet kabler av typen plast skjøteledning.

0803_sikringsskap_003.jpg

27082010820.jpg

Link to post
Share on other sites

Etter å ha brukt båten en mnd er det ett problem som ikke vil gi seg. Pakkboksen til BB aksel lekker for mye vann. Strammer den til det kommer ett drypp nå og da, ut en liten tur og det renner vann. har nå ikke mere å stramme inn. Tette ringer må skifte! Bestilte Ptfe/g tette list/pakning.

 

Da var det bare å tasse bort til krana, løfta båten opp 1 meter. Jobber der mens båten henger i stroppen..

Skiftet først på SB aksel, de gamle talg pakningene hadde nok gått over sommeren. Men like greit å skifte på begge når jeg først driver. 3 nye ringer på plass.

 

På BB aksel var talgpakningen rustfarget og råtten, gikk i oppløsning når jeg tok den ut. Monterte 3 nye ringer der også. Men her var de vanskelig å få inn. Virker som om akselen sitter litt lavt i pakkboksen. Må nok line opp motoren her ja..

 

Ut på test tur, sb aksen er tett. men bb aksel "spytter ut pakningen under gange, kommer ut som løvtynne flak. Opp i krana igjen, valgte å ta ut pakningene igjen pga det var så vansklig å få de inn. Satte inn med nye pakninger igjen, det er ikke mulig å se anlegget på akselen så jeg får bare prøve igjen.

Ut på sjøen og samme historien igjen.

20052011954.jpg

 

Ser her den ytterste ringen etter en liten tur utpå.Går ikke lenge det føre pakningen er spist opp.

 

Da er det bare å få båten opp på hengern, ut med aksel for inspeksjon.

 

 

 

 

 

Båten står nå på hengeren. Tror dette kan bli spennende. Klemflensen er så rusten att det er vel bare å skjære den i stykker så jeg får akselen ut. Alternativet er å løfte ut motoren og ta akselen inn.

06112010322.jpg

 

Ikke godt å få løsnet denne fra akselen, sitter med 4 umbrakoskruer samt spenn pinne gjennom klemflensen og akselen.

Frem med vinkelsliperen og skjære seg veg. Får bare bestille ny klemflens.....

 

22052011956.jpg

 

Kutte kutte.. går veien detta. Må bare få splitta flensen nå også kappe spennpinnen som sitter gjennom akselen.

 

Fant ut hvorfor det var så vanskelig å entre tetteringene også. når jeg skulle ta akselen løs fra giret har motorfestene komprimert seg så mye så giret lå 1 cm forlavt. Var ikke mulig å entre akselen på giret igjen. Blir nok en justering der ja når akslen skal inn i båten igjen.

 

Så var det ned i kjellern og demontere sb ror så jeg får trukket ut akselen. Gikk akkuratt med proppelen på montert.

22052011960.jpg

 

1 stk aksel ute!!

 

 

22052011959.jpg

 

1 stk ror ute.

 

Ved inspeksjon av akselen så jeg raskt hva som var feil, bare å bestille ny.

22052011975.jpg

 

Hele akselen ser bra ut uten om partiet på bilde, og det er anlegget til tetteringene. Når jeg pirker litt der med en skrutrekker virker det porøst innover.

Ny aksel blir bestilt med klem flens og nye cuttles lager.

Link to post
Share on other sites

I påvente av deler, har jeg tatt ut dynamoen på bb motor da denne kutter å lade på tomgang i perioder. Demontert kontrollert børster etc. pusset reint for irr på alle koblingspunkter.

 

Har også fått cuttleslagerene.

Valgte å demontere hele pakkboksen for oversyn.

 

040620111038.jpg

 

Innvendig her sitter det ett cuttles lager på ca 70mm samt en plast ring som fungerer som en sentreringshylse. Cuttles lagret er festet med en sett skrue.

 

 

 

 

 

 

040620111034.jpg

 

Lagret ute sitter med 2 settskruer

 

 

 

 

 

 

050620111042.jpg

 

Her er plast ringen, den er full av hull for vann til kjølingen av akselen

 

 

 

 

 

 

 

080620111047.jpg

 

Lager kappet i rett lengde.

 

 

 

 

 

 

 

080620111049.jpg

 

Her er alt montert inn i pakkboksen igjen, den har også ligget 1 døgn i sitronsyre

 

 

 

 

 

 

 

 

120620111050.jpg

 

Nytt lager på plass ute.

 

 

 

 

 

 

 

120620111053.jpg

 

Her er pakkboks montert inn igjen. Jeg har en litt spesiell måtte akselen blir kjølt ned på her. Vanlig løsning er att det er sjøvann fra motoren som trykkes ut gjennom pakkboks å kjøler akselen. Her er slangen koblet inn på eksosbendet, lager da ett undertrykk/vakuum som gjør att sjøen ikke slipper taket rundt culleslagret, men ligger der å kjøler ned akselen.

 

 

 

Ikke videre pent nedi her........ thumbsdown.gif

Link to post
Share on other sites

Endelig etter en mnd kom dela...

 

Har gått for en Centaflex AM-80 klemflens. Denne skal redusere støy og vibrasjoner..

 

240620111065.jpg

 

 

 

 

250620111090.jpg

 

Der sittern på plass. Boltene som fester akslingen skal dras med 90nm Kryss dro boltene ca 15 runder føre det blei rett moment på bolta

 

 

 

250620111088.jpg

 

Der er alt på plass, tilogmed ny aksel sink!

 

 

Neste var krana også ut på sjøen.

Testturen gikk bra. Pakningen sitter der den skal og det er faktisk så enn hører forskjell på sb og bb pga klemflensen. Blir vel til at den andre byttes ettervært også.

 

 

Da er klart til ferie tur!!

 

Måtte bare montere opp GPS´n først. Skal kunne flyttes mellom fly og styrhus.

Link to post
Share on other sites

De cumminsmotorne er bare helt best!

 

Men hvorfor er de så tungstartet når det er kaldt? har hørt flere med det problemet.

Har Cummins 6b i pickupen min, og den starter uten problemer i mange minusgrader.(-20)

Har ikke marineversionen gløding av inntakslufta slik som bilmotoren?

 

Dersom du skulle ønske å "trimme" motorene finnes det hav av deler beregnet for bil på E-bay.

Får fint ut 500hk med nye dyser og dieselpumpe. men så var det å få det kjølt da...

Link to post
Share on other sites

Cummins funker ja.

 

Kald starten skyldes nok att det ikke er noen form for forvarming på motorene. Eneste som står i manualen er att ved 5 minus eller mere skal det brukes halv gass under start.

 

Problemet jeg hadde var nok en kombinasjon av drukning, gammel diesel og att motoren gikk alt for sakte på tomgang.

Blir spennende å se til våren igjen, det her startet helt etter boka isommer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...