Jump to content

Ipad som plotter


benq

Recommended Posts

Høres bra ut! Da blir det vel kurs opp samt likt kart og fornuftige symboler som jeg er vant til fra Garmin min da!

 

Ja, venter i spenning på denne: Sitat: "Garmin BlueChart App er beregnet leveringsklar i App Store i løpet av sommeren 2012."

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Denne må du forklare!! hva mener du med det? så lenge den har nord opp vil den bare vise kurs opp når du styrer rett N Bildet er jo låst uansett om den står horisontalt eller hvertikalt. Jeg har også Iphone, og synes det er merkelig at dem ikke har åpnet for denne fungsjonen på Ipad. Jeg bruker kurs opp både på plotter og GPS i bil. For meg er det mest logisk.

 

Jeg låser bildet og snur padda, da får jeg enkelt kurs opp.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Må snu padda etterhvert som en endrer kurs da vet du, nett som på papirkarta :-)

Har du forsøkt å vende på en Ipad ? Forsøk det, så ser du at bildet på den vender seg også, i motsettning til på ett papirkart.

Jeg låser bildet og snur padda, da får jeg enkelt kurs opp.

Hvordan gjør man det ?

 

PS : personlig foretrekker jeg Nord opp. I alle båter jeg har hatt har jeg hatt papirkartet liggende på kartbord/fast plass og med nord opp, og jeg synes det er greit å ha samsvar mellom paipir og kartplotter kart. Å lese ett nord opp kart er kun en vanesak !

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Når jeg bruker papirkart så snur jeg karttet etter kursen min, sånn at jeg lettere kan orientere meg! det bruker jeg også i bil og båt GPS/Plotter også. På de aller fleste plottere går jo dette an! Dette er nok vanen og ikke noe er rett og galt, men min simple hjerne orienterer seg mye lettere når terrenget og retningene på karttet stemmer med virkeligheten. Derfor savner jeg kurs opp på Ipad. Det er ikke et problem for jeg bruker primært en Garmin plotter

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hos meg er det kun 'stille' knapp der. Finner ingen andre knapper heler for dette, så tror kanskje dere er noen tøysekopper begge to ?

 

I innstillinger på fjøla velger du om lyd av/på knappen skal fungere som det eller for å låse skjermbilderetningen.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Må I-PAD 2 med 3 g være på nett for å finne posisjonen, eller tar den posisjonen via GPS og i tilfelle hvor mange satelitter tar den inn??

 

Du trenger ikke være på nett for å å få navionics til å fungere ihvertfal. Nok med den innebygde gps`en men man mister en del fungsjoner som bilder osv. men ikke noe problem med å bruke den til navigasjon. Jeg har samenlikna med plotteren min og den er identisk i angivelse. hastigheten flikka lit uten at jeg vet hva det skyldes.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

har lenge synes Navionics på iPad har vært treg og sær. Oppgraderte til ny versjon for et par uker siden og det er som om applikasjonen har fått nytt liv. Anbefales! Ps. Har Denmark HD.

 

Hvordan har du oppgradert!? hvordan gjør men dette. Jeg har HD versonen men synes ikke den er hveken treg eller sær! men karttsymbolene er lit forvirrende når det gjelder grunner. grunner på 20m kan se ut som skvalpeskjer.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

Jeg veksler mellom Navionics og Isailor. Litt forskjellig styrke og begrensning på dem. Isailorkartet kan du tørne i ønsket retning. Alle navn på kartet orienterer seg da automatisk.

Mvh

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

Jeg har nu som den sidste person i verden fået en iPad. Har købt Nacionics til den og er fint tilfreds. På havet kan det tage lidt tid før man får et fix på gps men den virker. Og jeg savner nu virkelig en enkel måde at få overført ruter og waypoints fra iPad til min Simrad plotter.

 

Det oplagte burde være at på koblet plotteren på et trådløst net i båden og dermed også kunne hente vejr, vind og vejr/nedbør-radaroverlay på plotteren. Det må komme.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tatt i bruk Isailor. Jeg er missfornød med at jeg må zoome ett par hakk for langt inn før den viser fullt detaljnivå. Man kan mao ikke se alle småholmer før man er nede på ca 250m pr cm, jeg savner det detaljnivået minst fom ca 1000m, helst mer. Har lett og lett men finner ikke noe sted å endre dette.

 

Siste oppdatering når det gjelder detaljer i kart. Sendte Mail til iSailor og fikk svar.:

 

Dear Knut Torvestad,

 

Thank you for your message.

 

We are working to improve the situation with the displaying of the chart data depending on the scale.

In one of new versions the situation will be improved.

 

If you have any other additional questions about iSailor, please contact us.

 

Best Regards,

iSailor Support Team

www.iSailor.us

 

 

 

-----Original Message-----

Sent: Tuesday, May 22, 2012 7:44 PM

To: iSailor Support

Subject: iSailor map

 

Hello

Have got the map: Norway, Oslo to Aalesund. I think the iSailor App is wery good, But there is something I don't like! When i zoom out a little, I loose all details. I nede to have the map zoomed in a lot to Get the details.

I also have Navionics map, and there I have all details almost always.

(But I don't like Navionics, because you can't Get course up, and you don't Get the course and GPS coordinats in the chart when you move. Only speed.) Do you plan to do something about this problem?

 

Yours

 

Knut Torvestad

Redigert av Knut T. (see edit history)

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...