Jump to content

Ipad som plotter


benq

Recommended Posts

Eller vi må innse at cash is king. :smiley: Man får det man betaler for. Fortsatt synes jeg iSailor svarer seg. Det er ikke dyrere dette enn at jeg kjøper Navionics i tillegg og har tilgang til begge to. Det er tross alt helt andre priser enn kartbrikker, anyway.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Jeg har allerede Navronics på Iphone, og da får man det automatisk også på Ipad, men ikke i HD, det blir ett oppblåst x2 bilde.

 

Jeg vurderer nå hva jeg skal kjøpe på Ipad som ekstra til den Navonic jeg har.

 

Det står mellom :

Navonics HD (Altså dedikert til Ipad)

Isailor

Plan2nav

 

Isailor eller Plan2Nav var mest aktuelt siden jeg allerede har Lightversjonen av Navonics.

 

Men nå er jeg i tvil. Hvis Isailor er ustabil, og Plan2nav har feil i dybdene, så er det kanskje bedre å gå for Navoics HD likevel ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Plan2nav har feil i dybdene, så er det kanskje bedre å gå for Navoics HD likevel ?

 

jeg vet ikke hva som er grunnlaget for å si at det er feil i dybdene, registrerer at det er skrevet over her...men jeg håper at den som skrev det kan legge ut informasjon om feilene. Ellers blir det litt galt å skrive det her. Noen feil vil det alltids være, men det kommer jo ann på hva som anses for å være "riktig". Oppdager man feil som har betydning for sikkerhet må man melde dette inn slik at kartene oppdateres med riktige mål ihht faktiske dybder, ikke i forhold til andre kart. Det var en tråd her tidligere om at noen fant en feil på en grunne, meldte dette inn, og det ble endret. Så det går ann...

 

I Plan2Nav kan du laste opp kart til 4 eller 5 enheter med samme Istore-konto. Så da har du plotter og kart til hele familien på tur om alle sitter med hver sin padde.

Anbefaler å lese gjennom brukerveiledningen til Plan2nav som ligger et godt stykke opp i denne tråden. Jeg synes det er svært enkelt å bruke programmet, og jeg er ingen dataguru. C80'n som står i Grandezzaen er langt mere komplisert i bruk.. men selvfølgelig noe mere muligheter.

 

Det blir spennende å ta Plan2nav i bruk i båten.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg trodde jeg hadde lest det her (at den krasja/låste seg), men finner det ikke igjen nå, så da husker jeg sikkert feil.

 

Isailor er billigst ser det ut for. Selv om jeg etterhvert må ha 2 kart (skal nord for Ålesund neste år) så er den fortsatt konkuransedyktig på pris, og ser flere foretrekker den pga funksjon.

 

Da leder Isailor for min del :yesnod:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Kan bli mye synsing og info til tider! :giggle: Båtplassen er plassen for de absolutte sannheter...he, he. iSailor er ikke like god på zoom og ruter. Det er det eneste jeg kjenner til. Du må bla zoome noe mer inn for å få samme detaljgrad som Navionics. På lengre turer kjører jeg ofte med en plotter/iPad som viser detaljer og en PC/plotter som viser oversikt. Veksler mellom disse devicene, som jeg stort sett har ombord. Og så hygger jeg meg med papirkartet inn i mellom; viser kona og lærer opp barna. :smiley:

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Ser at noen mener at iSailor med kart er billigste løsning. - Dette kjøpe jeg ifjor, men nå virker ikke kartet lenger. Får beskjed om å fornye abonnementet som har vart i ett år. Nytt kart kr. 175,-.

Kan det stemme at iSailor kart for kr 175,- kun er for ett år. Så må man fornye abonnementet for hvert år (til kr. 175,- for kart). Det blir dyrt det.

Men har noen andre vært borti dette?

Hilsen: Capitan of Canopus

Link to post
Share on other sites

Her er lisensavtalen - Link

 

----

 

Kan jo hende at noen av oss som aldri leser slik dokument får oss en nesestyver nå....men jeg finner ikke den begrensningen du henviser til i farten her.

 

----

 

END-USER LICENSE AGREEMENT

 

This End-User License Agreement ("EULA") is a legal agreement between you (either an individual or a single entity) and Transas Marine International AB (“Transas”) for the use of iSailor ("Licensed Application"). You agree that this EULA is enforceable like any written negotiated agreement signed by you. By using all or any portion of the Licensed Application, you accept and agree to be bound by this EULA, just as you would for any other written document signed by you. Please read this EULA carefully. By using all or any portion of the Licensed Application you accept all the terms and conditions of this EULA

YOU AGREE TO BE BOUND BY THE TERMS OF THIS EULA BY INSTALLING, COPYING, PRESSING “I AGREE” BUTTON OR OTHERWISE USING THE LICENSED APPLICATION. IF YOU DO NOT AGREE, DO NOT INSTALL, COPY OR USE THE LICENSED APPLICATION.

 

1. GRANT OF LICENSE: Transas agrees to grant and you agree to accept on the following terms and conditions, a non-transferable non-exclusive license to use iSailor ("the Licensed Application") delivered with this Agreement. This Agreement confers no ownership or title in the Licensed Application and confers no rights whatsoever in any associated source code or in any other intellectual property of Transas or its suppliers.

2. COPYRIGHT: Title, ownership and intellectual property rights to this Licensed Application shall remain vested in Transas and its suppliers. The Licensed Application is protected under copyright law and international treaties. This License does not grant any rights to obtaining future upgrades, updates or supplements of the Software. If upgrades, updates or supplements of the Licensed Application are obtained, however, the use of such upgrades or updates is governed by this EULA and the amendments that may accompany them and may be subject to additional payments and conditions.

3. LICENSE: This EULA authorises you to use the Licensed Application as provided in the Licensed Application user manuals or published at www.isailor.us/eula

This EULA and any of the licenses, programs or materials to which it applies may not be assigned, sub-licensed, hired, lent or otherwise transferred by you. YOU MAY NOT MODIFY, TRANSLATE, DISASSEMBLE, DECOMPILE OR REVERSE-ENGINEER THE LICENSED APPLICATION OR ANY COPY, IN WHOLE OR IN PART, UNLESS TRANSAS PRIOR WRITTEN CONSENT IS OBTAINED OR NOT REQUIRED BY LAW.

3. TERMINATION: This EULA is effective until it is terminated. You may terminate this EULA at any time by destroying all copies of the Licensed Application in your possession or under your control. This EULA will automatically terminate if you violate any of the terms of this EULA. Upon termination of this EULA, all license rights granted to you shall immediately terminate. All other provisions of this EULA shall survive such termination.

4. DISCLAIMER OF WARRANTY: THE LICENSED APPLICATION IS PROVIDED "AS IS" AND "WITH ALL FAULTS" AND THE ENTIRE RISK AS TO THE QUALITY AND PERFORMANCE OF THE SOFTWARE IS WITH YOU. SHOULD THE SOFTWARE PROVE DEFECTIVE, YOU ASSUME THE ENTIRE COST OF ALL NECESSARY SERVICING AND REPAIR. TRANSAS HEREBY DISCLAIMS ALL WARRANTIES WITH RESPECT TO THE LICENSED APPLICATION, EXPRESS OR IMPLIED, INCLUDING ANY WARRANTIES OF MERCHANTABILITY, NON-INFRINGEMENT, OR FITNESS FOR A PARTICULAR USE OR PURPOSE. TRANSAS DOES NOT WARRANT THAT THE SOFTWARE WILL MEET YOUR REQUIREMENTS IN ANY RESPECT, OR THAT THE OPERATION OF THE LICENSED APPLICATION WILL BE UNINTERRUPTED OR ERROR-FREE.

USE OF THE LICENSED APPLICATION IS AT THE USER'S OWN RISK. THE LICENSED APPLICATION MUST NOT BE USED FOR PRIMARY NAVIGATION. THE LICENSED APPLICATION IS NOT DESIGNED, MANUFACTURED OR INTENDED FOR USE AS CONTROL EQUIPMENT IN HAZARDOUS ENVIRONMENTS IN WHICH THE FAILURE OF THE LICENSED APPLICATION COULD LEAD DIRECTLY OR INDIRECTLY TO DEATH, PERSONAL INJURY OR SEVERE PHYSICAL OR ENVIRONMENTAL DAMAGE.

5. LIMITED LIABILITY: TO THE EXTENT PERMITTED BY LAW, IN NO EVENT SHALL TRANSAS BE LIABLE FOR ANY DIRECT, INDIRECT, SPECIAL, CONSEQUENTIAL, INCIDENTAL, OR PUNITIVE DAMAGES WHATSOEVER (INCLUDING, WITHOUT LIMITATION, DAMAGES FOR LOSS OF BUSINESS PROFITS, BUSINESS INTERRUPTIONS, LOSS OF BUSINESS INFORMATION, OR OTHER PECUNIARY LOSS) ARISING OUT OF THIS EULA, YOUR USE OF OR INABILITY TO USE THE SOFTWARE, OR YOUR USE OF OR RELIANCE ON ANY DATA YOU MAY ACCESS IN CONNECTION WITH YOUR USE OF THE LICENSED APPLICATION, EVEN IF TRANSAS HAS BEEN ADVISED OF THE POSSIBILITY OF SUCH DAMAGES.

 

Exclusions. Some jurisdictions do not allow the exclusion of certain warranties or the limitation or exclusion of liability for incidental or consequential damages. Accordingly, some of the above limitations and disclaimers may not apply to you. To the extent that Transas may not, as a matter of applicable law, disclaim any implied warranty or limit its liabilities, the scope and duration of such warranty and the extent of Transas' liability shall be the minimum permitted under such applicable law.

 

6. TRANSAS CHARTS: Transas charts are derived from copyright material from other sources such as the Hydrographic Offices of various countries, and Customer shall not infringe these copyrights.

WARNING: THE LICENSED APPLICATION IS ONLY A NAVIGATIONAL AID AND IS NOT A SUBSTITUTE FOR ANY NAVIGATIONAL EQUIPMENT THAT MAY BE REQUIRED UNDER APPLICABLE REGULATIONS OR LAW.

No National Hydrographic Office has verified the information in this product and none accepts liability for the accuracy of reproduction or any modifications made therein. Transas electronic charts are not intended to substitute for official government charts. They do not necessarily contain the latest chart corrections and should always be used in conjunction with updated government paper charts.

7. GENERAL: If any of the above provisions or portions thereof are invalid under any applicable law, they are to that extent only deemed to be omitted. This Agreement constitutes the entire agreement between you and Transas relating to the licensing of the Licensed Application. No variation or amendment or addition to the terms and conditions of this Agreement shall be effective unless the prior agreement of Transas in writing shall have been obtained. Any third party supplier of software contained in the Licensed Application may protect its rights in the Licensed Application against violations of this EULA, including any infringement of the third party supplier’s copyrights. The governing law of this Agreement shall be that of the Republic of Ireland.

8. CONSENT TO USE OF DATA: You agree that Transas and its affiliates may collect and use technical information gathered as part of the product support services provided to you, if any, related to the Licensed Application. Transas may use this information solely to improve its products or to provide customized services or technologies to you and will not disclose this information in a form that personally identifies you.

9. APPLE REQUIREMENTS: You acknowledge and agree that (i) this EULA is concluded between you and Transas, and not Apple, Inc. nor its subsidiaries (hereinafter – “Apple”); (ii) Transas, and not Apple, is solely responsible for the Licensed Application; (iii) Apple has no obligation whatsoever to furnish any maintenance and support services with respect to the Licensed Application; (iv) in the event of any failure of the Licensed Application to conform to any applicable warranty, you may notify Apple, and Apple will refund the purchase price for the Licensed Application to you; (v) to the maximum extent permitted by applicable law, Apple will have no other warranty obligation whatsoever with respect to the Licensed Application; (vi) Apple is not responsible for any claims that you may have arising out of your use of the Licensed Application; (vii) Apple is not responsible for the investigation, defense, settlement and discharge of any third party claim that the Licensed Application or your possession and use of the Licensed Application infringes any third party's intellectual property rights; and (viii) you acknowledge and agree that Apple, and Apple's subsidiaries, are third party beneficiaries of this EULA, and that, upon your acceptance of the terms and conditions of this EULA, Apple will have the right (and will be deemed to have accepted the right) to enforce the EULA against you as a third party beneficiary thereof. You represent and warrant that (i) you are not located in a country that is subject to a U.S. Government embargo, or that has been designated by the U.S. Government as a "terrorist supporting" country; and (ii) you are not listed on any U.S. Government list of prohibited or restricted parties.

 

Any end-user questions, complaints or claims with respect to the Licensed Application should be directed to the following email address: support@isailor.us

 

Transas is the registered trademark of Transas Marine Ltd.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte Navionics på I-phone for å teste ut dette. Kjøpte meg Ipad senere og fikk jo da appen automatisk! Jeg gidder ikke bruke tid på lasting av kart og opdateringer, så jeg følger strømmen og bruker fortsatt Navionics på Ipaden. Jeg tenker sånn at det er best å bruke den typen som har flest brukere og som er mest kjendt. fordeler og ulemper har man med alle systemer. Men for backupp/tillegg til Garmin plotteren funker Navionics helt fint for meg. Fint å planlegge seilas hjemme i stua! Jeg har Ipad med 3g og wifi

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

iSailor hadde en stor oppdatering for en stund tilbake. Etter oppdateringen forsvant kartene. De er jo betalt for og var bare å laste ned igjen via "handlekurven" i programmet. I handlekurven ser man hvilke kart man har betalt for tidligere og kan laste dem ned på nytt. Gratis.

 

Går jo forsåvidt greit å laste ned noen kart en sjelden gang, men håper ikke det blir en vane at man skal måtte laste ned kartene hver gang iSailor oppdaterer appen. Selv oppdaget jeg at detaljeringen I kartene manglet da jeg var kommet et stykke utpå og nærmet meg ukjent farvann. Heldigvis hadde jeg Navionics innpå padda og kunne bruke den mens kartene til iSailor ble lastet ned.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale også å sjekke ut iNavX.

 

Benyttet iPad som plotter hele sesongen i fjor. Begynte med Navionics, men byttet til iNavX da jeg mener den har mye bedre brukergrensesnitt.

 

Denne kan benytte Navionics kart, men de må kjøpes separat for iNavX.

Det er ohså mulig å laste ned anddre kart, feks fra NV.

 

Har også sett litt på Plan2Nav og iSailor. Foreløpig så er det iNavX som er favoritt. iSailor har et fint brukergrensesnitt, men jeg føler det mangler litt detaljer i kartene i forhold til Navionics kartene.

 

Plan2Nav har jeg ikke fått testet på sjøen enda. Ser bra ut, men føler det er litt vel mye farger i kartet med de forskjellige dybdene.

 

På iNavX så kan man sette en sikkerhetsdybe, og da blir allt som er dypere enn det hvitt i kartet.

Redigert av to-vid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Koster iNavx kr 349,-+ kart fra Navionics til kr? Dyreste løsning eller?

 

Det er nok ikke den billigste løsningen. I tillegg til selve appen så må en også betale for kartene avhengig av hva en laster ned.

 

Navionics 45XG For Skagerrak and Kattegat koster $84, eller man kan benytte kart fra NV Verlag som koster enda litt mer. Ekempel her

 

I forhold til Navionics sin egen app så har iNavX såpass mye bedre funksjonalitet at jeg synes det var verdt prisforskjellen.

- Veksle mellom nord opp eller kurs opp

- Mulighet for offset av båtens posisjon (kun med nprd opp)

- Kan opprette mange forskjellige ruter

 

- Ruter, waypoints og sporlogg kan lagres til nett (backup)

- Egen nattmodus (rødt skjermbilde)

- Link mot google maps.

+ mye mer

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte Navionics på I-phone for å teste ut dette. Kjøpte meg Ipad senere og fikk jo da appen automatisk! Jeg gidder ikke bruke tid på lasting av kart og opdateringer, så jeg følger strømmen og bruker fortsatt Navionics på Ipaden.

 

Til Ipad er det en egen Navionics HD versjon med mye bedre oppløsning.....

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg for sammenlikningens skyld en Ipad2 64mb 3g med Plan2Nav og tilhørende Jeppesen (C-map)kart, ISailor med de tilhørende kartene til kr. 175 pr. stk. og Navionics kartprogram med sine kart. Av disse tre er uten tvil kombinasjonen Plan2Nav og c-map den desidert beste, og betydelig bedre enn de to andre.

Er fortsatt Plan2Nav og C-map det beste alternativt til iPad3? Hva er prisen på C-map kart for midtNorge?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Dette må da vere riktig forum å opplyse om kartnøyaktigheten til de forskjellige appene. Jeg har aldri hevdet at plan2nav har feil,men for lite info.I ett område der plan2nav viser en 10 meter. Så er det kanskje 5,6,og 7 meter dybdekoter som ikke er avmerket.Derfor skreiv jeg sjekk mot vanlig kart. Dette er ikke en feil for det er nok rett dybde der... Men er andre dybder rundt som ikke er merket.Så ikke feil info men lite info hva angår dybder. Det er min erfaring men dette får folk sjekke selv:)

 

Link to post
Share on other sites

dette fungerer helt fint jeg har selv en iPad 2 uten simkort i og den fungerer kjempe fint som plotter får det, som du også ser i bilde over så kommer GPS pilen/symbile frem oppe i høyere gjørne. men jeg har wifi aktivert på min, får når jeg da kommer til havner rundt om så er det mangen plasser det er trådløst nett og gratis å koble seg til, og da spretter det opp et lite vindu som lurer på om du vil koble til et av følgene net :) og skulle jeg ikke ha tilgang til nett der jeg er så kan jeg dele tilkobling mellom iPhonen og iPaden.

 

og til tidligere inlegge.. Nei jeg tok ikke feil av plan2nav og iSailor, men fant begge kartene i appen men det ene var billigere en det andre. og jeg trengte ikke kart helt ned til danmark i øyblikket.

 

Kan du gi eg en teskje forklaring på hvordan jeg parrer Iphonen og Ipaden?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Kan du gi eg en teskje forklaring på hvordan jeg parrer Iphonen og Ipaden?

 

På IPhone:

Innstillinger - Slå Delt internett PÅ

Innstillinger/Generelt - Sett Bluetooth PÅ

 

På iPad:

Innstillinger/Generelt - Sett Bluetooth PÅ

Velg din iPhone når listen over tilgjengelige enheter kommer opp.

 

Det var det.... Nå skal den hente GPS-signal på Navionics Marine app'en selv om du bare har en Wifi-versjon og ikke 3G med innebygget GPS-chip. Den henter GPS-signalet fra iPhone. Men akkurat dette har jeg ikke testet på sjøen enda. Båten ligger på land...

 

Med ovennevnte aktivert har du også innternett-tilgang for mail, surfing osv.

 

Kjører selv en iPhone-versjon på min iPad2 på den måten, i påvente av at de legger ut Marine HD på nytt i app-store

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Thank you da får jeg internett over Iphone på Ipad1 og da kan eg og etterhva eg har forstått laste ned katplotterprogrammet og bruke den i båten. Ga kona en Ipad2 3g i julegae men har ikke turt engang å fåreslå den som kartplotter :lipseal:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...