Jump to content

Riktig av Andhøy å seile til Antarktis igjen?


Mariell

Andhøy på ny tur  

562 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Men i alle dager, følger ikke disse menneskene med i det hele tatt?

 

Det har vært godt kjent i tre uker nå at en del av depotene er hentet inn av mannskap fra McMurdo, og at disse depotene sammen med det som ble satt igjen på McMurdo basen er sendt tilbake til New Zealand.

 

Snakker vi ikke om to ting her, det ene er utstyret som stod i igjen på basen, de omtalte depotene som Jarle skulle finne var nedgravd i snø og is og markert med varder av is.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Det er sikkert jeg som har misforstått, men det har vel vært gitt signaler om at utstyr er hentet inn fra diverse steder av mannskaper på basene der nede.

 

Her er en artikkel fra NRK som er en måned gammel, hvor det står:

 

Sjef ved Scott-basen, Iain Miller, sier til NRK at utstyret ble samlet inn og lagret for å hindre at det skulle forsøple miljøet i Antarktis.

 

– Vi fant utstyret ute på isen. Det kunne lett ha blitt ødelagt av vinterstormene og kunne også være en trussel mot miljøet, sier Miller til NRK.

 

Ville det ikke normal være en ide å finne ut akkurat hva som er samlet inn, og fra hvor, før man begynner å lete etter det?

 

 

 

Her er forøvrig bloggen til Leonard Banks søster, som støtter Gareth Morgan sine uttalelser og også var den som forsøkte å stoppe serien i Norsk rettsvesen, for de som måtte være interessert ?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Nå vet vi vel ikke om dette er fra de etter sigende utlagte depoene eller om det er noe av utsyret han etterlot seg på sin ferd mot polplatået i fjor på denne tiden.. som vel bel avbrutt da Berserk forsvant.

 

En kan ikke se bort fra at han hadde ekstra terreng motorsykler lagret i depoene på land, men det er vel ikke umulig.. Det er kjent at han brukte dette i sitt forsøk på og nå selve sydpolen, men hva som var lagret vet en vel ikke eksagt... Kun Andhøy vet dette

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Det er noe som ikke stemmer her.

Det var jo avtalt at ATV'ene og utstyret for turen til Sydpolen skulle sendes til NZ.

Fra McMurdo. Jarle hadde ikke mer bruk for det. Han skal ikke til Sydpolen nå.

Ellers kan en jo lure på hvorfor man trekker inn depoter uten å si fra til eieren. Det er egentlig uhørt.

Trekker man også inn depotene til alle andre på tur der nede?

Dersom de er så bekymret for miljøet kan NZ begynne med klovnen Gareth Morgan som tjener gode penger på å operere der nede med et utrangert russisk skip, RIB's, ATV'er og helikoptre.

Med gourmetkokker ombord.

Under dekke av å være en "ekspedisjon".

Nå er det kun kranseremonien igjen.

Undres hvor Jarle dukker opp neste gang. Ushuaia?

Link to post

Litt stille her, legger inn en leder fra Vestfold Blad:

 

Når helter skal hylles

Pioner er et begrep som på norsk først og fremst brukes om en person, en gruppe eller et selskap som har vært nyskapende, banebrytende og først ute på et bestemt område.

 

For meg blir dagens pionerer de som står for norsk innovasjon og bærekraftig samfunnsutvikling. Det er lett å glemme sin historie, og at selve nasjonen vår er tuftet på pionerer som hadde mot til å gå opp nye spor på helt andre arenaer enn dem vi ser i dag. Det er fort gjort å glemme at de også er delaktige i velferdssamfunnet Norge.

 

Gjennom et snaut tiår har Jarle Andhøy gjort oss oppmerksomme på en rekke pionerer som det er fort gjort å se på som ubetydelige i vår moderne verden. Jeg snakker om Roald Amundsen, helten som skulle hylles i Berserks ekspedisjon, og jeg tenker på alle de andre heltene Andhøy har gjort en innsats for å vise oss betydningen av.

 

Andhøy har også vist at polfarerne og pionerenes tid ikke er over. Til tross for den siste ukas dramatikk og redningsaksjoner, med i skrivende stund uvisst utfall. Andhøy har formidlet vår nære historie på sin måte. Han har vist at han ikke er en mediekåt person som uten mål og mening legger ut på hasardiøse turer for en kjendisstatus. For hver episode vi har fulgt Berserk, har flere generasjoner i TV-stua lært gjennom virkelig drama, vi har holdt pusten, vi har ledd, vi har begitt oss inn på politiske diskusjoner som følge av de dokumenterte ekspedisjonene.

 

Andhøy har hedret våre helter som uten hans innsats ville ha vært noen linjer i en historiebok for de unge– i beste fall blåst liv i gjennom et foredrag eller to i en tilårskommen lokal historieforening. Andhøy og Berserks historie kan du lese mer om i ukens Vestfold Blad.

 

Han har inntatt de unges arena, valgt en annen formidlingsform, gitt oss nye helter og idealer. Idealer som ellers var i ferd med å bli støvet ned mellom stive permer. "Jeg bøyer meg i støvet for Dem som i svette, slit, nerver og blod bygget landet og sikret vår frihet" skriver han i bloggen sin.

 

Underveis i sin karriere har ikke Andhøy unnlatt å lytte til erfarne sjøfolk, men vært åpen for å lære – og formidlet kunnskapen videre.

 

I ettertid faller det mange lett å være kritisk til handlinger man ellers hyller – man vet om risikoen, og så lenge alt går greit, er alt greit. Når det tragiske skjer, liv kan ha gått tapt og redningsaksjonene blir ressurskrevende, kan det være lett å glemme at akkurat dette er noe av det Andhøy har forberedt seg selv og de unge besetningsmedlemmene på fra første stund.

 

Og det er nettopp denne risikoen som ville gjort ekspedisjonen ærerik og hyllesten til Roald Amundsen fullkommen. Ekspedisjonen ble gjort for å markere og formidle hva som i sin tid bygget nasjonen Norge, hva godt sjømannskap kan tilføre mennesker i avgjørende livsfaser, og at tryggheten verken er fullkommen her hjemme eller der ute på havet. La Berserks siste ekspedisjon bli en hyllest til mannskapet, til de som måtte gi tapt, og til de som bygget landet.

 

For pionerenes tid er ikke forbi.

 

 

Gareth Morgan har også oppdatert sin blogg i dag med følgende innlegg:

 

You can be an adventurer and a moron at the same time

 

I'm starting to get pretty sick of this Jarle Andhoy clown and his antics in Antarctica. Let's just recap on fact and fiction about this fellow who aspires to be the Norwegian version of Jackass.

1. In order to sell his books and videos he espouses adventure and self-reliance – environmental protection is not on his agenda and he has a string of offences in the regard to his name.

2. It is this promotional devotion to self-reliance that led him to admonish his three fellow crew members after they had perished for letting off their EPRB during their dying hours. His self-promotion is so much his prerogative that he has shirked contacting the families of the dead, had no empathy whatsoever with their shattered lives as a result of the delinquency in his leadership. I've talked to the families which is more than he has.

3. He claims that the RNZ ship Wellington entrapped the crewmen who perished by advising they leave the shore and take their yacht out into a southerly storm. I've looked at the log and it was the crew of the Berserk that contacted the Wellington, not the other way around. In other words their adherence to Jarle Andhoy's "self-reliance" had expired by then, anchored in the southerly facing Backdoor Bay their yacht was in big trouble..

4. His latest doco for TV is the return to Antarctica 12 months after the tragedy, purportedly to "find the truth". It has seen a litany of looney tunes type behaviour from Andhoy and his fellow "Wild Vikings" ranging from a staged appearance at Scott Base to reclaim his quad bikes and other supplies when he'd already been informed they'd been shipped out, a bizarre accusation that those supplies included food and diesel he needs to complete this voyage and claims he had placed supply depots along the coast of and they have gone too.

5. The connections of the New Zealander Busby Noble, travelling on the Nilaya with Andhoy have made even more bizarre media releases about their predicament. One minute they're without food and diesel, the next minute people have boarded the yacht and removed their food and clothing and then they're on about requesting he be picked up from the yacht.

6. All the while this circus has been conducted, we have been in the vicinity of this yacht in the Ross Sea and if any of these claims had a skerrick of truth and their predicament was dire, they could have called us up for supplies and a passage out of trouble for their sorrowful New Zealander.

7. The preference though has been to stage a media beat up and get headlines back in Norway to help the upcoming book and movies sales. This reveals the true agenda of these jackass stuntmen.

8. The latest is they're headed for South America – what a relief.

9. What a contrast this is with the just reported achievements of a real adventurer, New Zealander Aaron Halstead who is in the Norwegian Sector of Antarctica and has just climbed the highest mountain on the most remote island in the world. (Read more) How ironic that Halstead had full permission of the Norwegian government, are compiling a scientific report for them and took their flag to the summit and it will be delivered to the Norwegian King.

 

Hopefully we've seen the last of Andhoy and his silly little media beat ups and the cargo cult he's created in talkback land will fade into obscurity with him. But the affair does establish that the members of the Antarctic Treaty System need to beef up their mutual support of protecting the continent. The spectre of a dozen or more Andhoy wannabes venturing down here, inadequately prepared and calling on other ships and research bases to come out and rescue them from their own incompetence, let alone the environmental impact their disregard for complying with those safeguards entails.

 

Good riddance.

Link to post

"environmental protection is not on his agenda"

 

Sier han som farter rundt der nede med to gamle Russki Diesel uten NOX kit.

Og som frakter betalende passasjerer med et fartøy uten isklasse.

 

Dette Morganfjolset trenger å få justert oppfatningene sine. En omgang spanskrør vil vel endre adferden såpass at en psykolog kan se etter de bakenforliggende årsaker.

Link to post
  • 2 uker senere...

Flott serie! Jeg synes spesielt siste episode av serien viste at de var langt bedre forberedt enn det mange har uttalt seg om i media. Det ble også tydeliggjort at det ikke var noe som helst tvil om hvilke oppgaver som var de viktigste og hvem som hadde ansvaret for hva. Synes også det virket som mannskapet har lært mye ila turen og var godt forberedt. Spesielt skipperen virket som å være både erfaren og tok ansvaret på alvor. Det er flott at TvNorge sendte denne serien til tross for noen protester.

Link to post
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...