Jump to content

Riktig av Andhøy å seile til Antarktis igjen?


Mariell

Andhøy på ny tur  

562 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Noen har kalt dette for en "selvmordsaksjon"------men han har da også med seg minst en person til. Og jeg lurer på om unge Massie, (som var den eneste overlevende ved siden av Jarle ved forrige ekspedisjon) er helt klar over hvor ekstremt farlig dette er. Og hr. Andhøy har også ansvaret for sitt mannskap. :diving::nonod:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

.. har forlatt NZ uten løyve...

Tøv. Jarle fikk tidsfrist på å forlate NZ og det er nettopp det han holder på med - tar bare litt tid. Dog med båt (muligens som passasjer) som jo heller ikke er ulovlig.

 

Og en ting til som mange glemmer i kaoset som har oppstått. Hvem er legitim skipper ombord i en russisk registrert seilbåt ? At fokuset er satt på spekulasjoner fra media er jo ikke noe nytt når det gjelder denne gutten som lever ut sine ideer. Norske myndigheter trør i myra så det suser rundt byråkratiet og oppdager nok snart hvilken fadese de har satt igang.

 

La båten å gutta ombord være i fred med sin testseilas for det er jo det som foregår nå og til det trenger de ikke noen tillatelser fra norske eller NZ myndigheter. NZ territorium er svært og forlates ikke før du krysser over denne grensen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg (som du) må desverre forholde meg til hva andre sier, og når folk som er kjent i området sier at nå er det en dårlig tid på året å reise dit, må man jo anta at det finnes andre tider på året der det er mindre is og bedre forhold?

Trakk seg fra ekspedisjonen på grunn av båten...

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg (som du) må desverre forholde meg til hva andre sier,

 

Jeg forholder meg til hva Jarle sier ! Han er ute og testseiler nye båten ! Thats it, i følge hans egen pressemeldig ! "Han deltar nå i en testseilas utenfor New Zealand. Andhøy ønsker ikke å ta seg frem til polpunktet, sier Vordahl."

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tøv?

Q/

To travel within New Zealand on a boat did not require customs clearance, but it was an offence to leave New Zealand waters without Customs clearance, the spokeswoman said.

/EQ

 

Q/

Ved observasjonstidspunktet var «Nilaya» utenfor New Zealands territorialfarvann som strekker seg 24 nautiske mil fra kysten.

/EQ

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Og dersom båten består testene vil han gjennomføre ekspedisjonen...

Q/

Avgjørelseen om ekspedisjonen skal gjennomføres vil ifølge Andhøys advokat bli tatt når mannskapet er helt sikre på båtens sjøegenskaper.

 

I øyeblikket er det stiv kuling som er varslet å gå over til storm i området båten befinner seg. Dersom mannskapet er trygge på båtens sjøegenskaper, vil avgjørelsen blir fattet.

 

- Båten kommer ikke til å vende tilbake til New Zealand om den gjør det, sier Vordahl.

 

Dersom testseilasen er vellykket og manskapet beslutter å gjennomføre en 2012-ekspedisjon, vil de være fremme i områdene Horseshoe Bay og Backdoor Bay i februar 2012, sa han.

/EQ

Det er vel lite sannsynlig at ekspedisjonen blir avbrutt dersom de finner båten trygg nok?

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg er imponert over det engasjement som vises over en båttur. - tror nok det er fiskere o.l som utsetter seg for like store farer og er like lite forberedt som Herr Andøy ved denne turen, - og det hver dag. Jeg misunner gutten, og det urokkelige pågangsmotet han har.

 

Selvmordsaksjon ? Tja hva skal vi si om de som frivillig drar på FN tjeneste til Afganistan og Yemen da?

 

- det blir vel drøyt å si at han har ansvar for sitt mannskap bla bla. Det er jo ingen kommersiell tur, men en gjeng med eventyrere på tur ( joda formelt har han sikkert et kapteins ansvar). Tror både tidligere og eksisterende mannskap har vært veldig klar over hva de gikk til. - Lenge leve litt uskyldig anarkisme. Han( og de han har med) lever trolig et mye rikere og lykkeligere liv enn oss som sitter bak et skrivebord og synser. ( og som egentlig bare er jæ.. misunnelig)

 

Jeg ønsker dem rett og slett en god seilas,og bryr meg lite om hva slags tillatelse de har/ikke har. En liten seilbåt der nede kan umulig greie å gjøre særlig skade, om ting skulle gå galt. :flag:

Link to post
Share on other sites

For meg var det en viktig nyhet at han ikke har med nødpeilesender. Da har han forstått at dette er hans eget ansvar å rydde opp i det han måtte stelle istand, og det står det respekt av.

Så dermed må nok jeg innrømme at det er et skille mellom Andhøy og Moland & French, hvis skjebne jeg enda ikke forstå at noen skal bry seg om ut over de som har privat tilknytning.

Link to post
Share on other sites

Så dermed må nok jeg innrømme at det er et skille mellom Andhøy og Moland & French, hvis skjebne jeg enda ikke forstå at noen skal bry seg om ut over de som har privat tilknytning.

 

De sistnevnte bør vel egentlig ikke nevnes i sammenliginingen engang. Selv om rettasapparatet i Kongo sikkert ikke er av de beste, så var det vel neppe et uskyldig eventyr de var ute på. :lipseal: Der er det en stooor forskjell.

Link to post
Share on other sites

Nå vil jeg også tillate meg å "spekulere" litt i en alvorlig sak som hendte i 2011.

 

Hvorfor forlot Berserk en god havn og ankringsplass ?

Ble de tvunget til å forlate område og seile ut i uværet ?

Og hva da med deponiene på land ?

Er disse fjernet og i så tilfelle av hvem ?

 

Tviler sterkt på at daværende skipper på Berserk tok denne beslutningen for så å utsette skuta og mannskapet for den risikoen som de viste var under veis av værgudene. McMurdo basen og deres autoriserte ledere har ikke svart på dette viktige spørsmålet som mange av oss, rundt Jarle, stiller oss.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Ved observasjonstidspunktet var «Nilaya» utenfor New Zealands territorialfarvann som strekker seg 24 nautiske mil fra kysten.

Og da skulle saken være løst for Nilaya (blir kun en liten "parkeringsbot" vist NZ gidder å forfølge saken) og nå kan gutta selv bestemme hva som videre skal gjøres.

 

Verre er ikke dette vist ikke media vil fortsette å koke stormsuppe på dette :giggle:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Ja, tøying av regler gjør vi alle og får vi bot, betaler vi den ! Det dreier seg foreløpig kun om en regel som er strukket til nå på denne 2012 ekspedisjonen.

Det er:"To travel within New Zealand on a boat did not require customs clearance, but it was an offence to leave New Zealand waters without Customs clearance", som var problemet..

 

Jarle har jo heller ingen planer om å dra til sydpolen nå! (altså som polferd til polpunkt)

 

Det som overrasker meg til nå er den enorme støtten han får i denne meningsmålingen!

Selv trodde jeg det ville bli ca 50/50, men er positivt overrasket til nå !

Over dobbelt så mange som er positive til ekspedisjonen som negative her inne!

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vist du Trond med dette mener at det er Jarle som har begått lovbrudd ja da er du ute å kjører på noe du ikke har grunnlag for å uttale deg om.

 

Jarle har forlatt NZ slik han ble beordret om. Nilaya og dens skipper er ansvarlig for tollklareringen - altså ikke Jarle - og må selvfølgelig ta konsekvensen for dette, noe han sikkert kommer til å gjøre. Guts i den skipperen og han lar seg ikke pelle på nesa av NZ byråkratene :giggle:. Litt uheldig at de fikk med seg en ekstra munn å mette, men de ordner nok opp i dette også på et eller annet vis.

 

Er selv uønsket på NZ for samme forseelse i fjern fortid da jeg fikk byråkratiet helt opp til halsen og forlot derfor holmen om natta. Rart med byråkratiet som helst ser at du blir i land på NZ og som helst ønsker deg ditt der pepper gror (Ceylon) vist du nærmer deg sydpolen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

...Over dobbelt så mange som er positive til ekspedisjonen som negative her inne!

Dette viser vel bare at sofaseilerne fra urbane strøk, som egentlig ikke har noe forhold til lov og orden, godt sjømannskap, respekt for naturen og elementene, er de som mest viser sitt engasjement i denne pollen......!

 

Lurer stadig vekk på hvem som er mest seriøs av Kaptein Andhøy og Kaptein Sabeltann :confused:

Link to post
Share on other sites

Moland og French er en helt annen bøtteballett, for med sine ugyldige / stjålne militære tjenestebevis så vil de uansett komme i en vanskelig situasjon, uavhengig hva de er tiltalt for og eller har gjort / ikke gjort. Den Norske stat kan ikke annet gjøre enn å nekte ethvert kjennskap til saken, og hadde Moland og French tjenestegjort litt lenger i Norge så hadde de nok lært om dette.

 

De slippes nok fri når de ikke er en attraksjon for Kongo lenger i form av advokat og diplomati turisme etc. Jeg tipper at en del Freia Twist fortæres av Kongolesere i noen år til, sendt med kjerlighet og et kristent budskap fra en sørlandsbygd, for man velger jo sine venner med omhu.

 

Jeg tror Polarinstituttet for tiden er i lykkerus over å ikke ha gitt tillatelse, for nå er ikke Norge i Moland og French klemma på noen måte. Man kan heller ikke utelukke at når Jarle ikke har svart på spørsmål fra Polarinstituttet vedrørende manglene på søknaden så er dette en bevisst handling, like bevisst som å ikke svare på radio og ikke ha med seg nødpeilesender.

 

Fri som fuglen og totalt ansvarlig for egne handlinger.

Link to post
Share on other sites

Eller er det jeg ikke har fått med meg?

Du får lese hva jeg skrev og skriver.

 

Det er ikke Jarle som har begått noe lovbrudd annet enn å følge opp forvisningen. Dog på sin måte - sjøveien.

 

Skipper på Nilaya tok avgjørelsen da han kastet loss og forlot NZ-havn uten tollklarering. Her må en holde, båt + skipper, og mannskap adskilt med hensyn til byråkratene. Og dette med tollklarering ved avreise er jo noe tøv - vist en ikke ønsker dette selv med hensyn til neste havn - da en sjelden smugler noe ut fra NZ. Hvem tollklarer ved utgang fra Norsk havn...

 

På samme måte som jeg selv som skipper på egen båt valgte å gjøre, da byråkratiet mente vi ikke var sjødyktige nok. Jeg er jo like hel idag på kropp og sjel (håper jeg) så det viste seg at de feilvurderte både meg og båten.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

 

To travel within New Zealand on a boat did not require customs clearance, but it was an offence to leave New Zealand waters without Customs clearance, the spokeswoman said.

 

Tja, dette er vel like ulovlig som å ta med seg ei "flaske ekstra" inn til Norge og ikke fortolle den "custom clearance". Eller ikke melde sin ankomst til tollmyndighetene i f.eks Tyskland når en ankommer med egen båt... det er det vel ingen av kritikerne her som vil finne på formoder jeg.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...