Jump to content

Rssr - Sikkerhets- Og Småbåtregisteret


KOB

Recommended Posts

Jeg fikk bare en bekreftelse på skjermen der og da.

SAmme med meg - jeg tok en print screen av siden for å ha noe på papir.

 

Så en helt annen sak vedr register generelt - sett fra et skatteståsted (Dette er ditt felt KOB så du får korrigere meg om jeg har feil her)

Finansdepartementet er ansvarlig for å få inn skatten i Norge. I dette departementet er det mange sosial- og siviløkonomer som hele tiden jobber med å finne passende "skatteobjekter". For at en ting skal være et mulig skatteobjekt må tingen være definerbar (dvs. hva er tingen) og identifiserbar (dvs. hvem eier). Så behøver man bare et offentlig register som alle må registrere seg i - og vips har man et par hundre mill til inn i statskassen. Selv om "alle" visste at Småbåtregisteret ikke skulle være grunnlag for en fremtidig båtbeskatning var det mange som tenkte i sitt stille sinn at "her kommer det nok en båtskatt snart" da registeret ble innført for noen år siden.

 

Jeg har tenkt tanken på at det faktisk er en fordel for oss at Småbåtregisteret nå ikke lenger er i statlig regi - for da er det ikke like opplagt at man kan få en beskatning på båter. For man kan ikke basere en båtskatt på et frivilig, privatdrevet register. (hvem vil vel registrere båten om det kommer en ekstra skatt på den?)

 

I og med at det er NSSR som har fått registeret som "kompensasjon for bortfall av automatinntekter" (det er ikke bekreftet fra noe hold - men 1+1=2 eller...) vil det si at for at vi skal få en båtskatt må først politikerne flytte registeret tilbake til offentig regi (og da ta inntektene bort fra NSSR - det er ikke populært), så må de gjøre det obligatorisk for alle, og så må de beslutte seg for innføringen av en ny skatt. Jeg anser det som mindre sannsynlig at de gjør alt dette enn at de hadde gjort endringer på et register i offentlig regi. Dermed er resultatet av at private har overtatt registeret at vi er ett ekstra skritt unna en båtskatt. Og det synes jeg er bra!

 

Og bare så det er klart: for enhver politiker er båt et suverent skatteobjekt: Det er en klar luksusting å ha båt (det er ikke så mange som må ha båt) - så det er lett å argumentere for at "dette må båteierne ha råd til - det er ikke mer enn 1/2 tank diesel", og båtene er identifiserbare - dvs. at det er enkelt å se hvem som skal betale skatten. Også i tillegg begynner vi å få så mange båter her i landet at det faktisk blir en hel del ekstra skatt inn i statskassen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... flytte registeret tilbake til offentig regi (og da ta inntektene bort fra NSSR - det er ikke populært), så må de gjøre det obligatorisk for alle, og så må de beslutte seg for innføringen av en ny skatt.

Obligatorisk ja - men må det flyttes tilbake til offentlig regi for å danne grunnlag for beskattning?

Ref bankene der våre penger er registret og som jo må innberette innskudd. Regner med at staten har full innsynsrett og tilgang til RSSR slik at registeret sikkert kan danne grunnlag for beskattning av fritidsbåter dersom myndigheten ønsker det, selv om registeret er privatisert.

 

Eller er der andre hensyn som spiller inn?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hvordan det er med dere andre,men min båt står da tydelig oppført i selvangivelsen som formue? Ligningskontoret vet om båtene det er helt sikkert.

Hei Thor :seeya:

Nemlig akkurat! Derfor er det ikke relevant å knytte båtregisteret opp mot eventuelle skatter og avgifter på det å eie og bruke fritidsbåt. Vi vet at Finansdepartementet gjerne vil ha en årsavgift på båter tilsvarende årsavgiften på biler. Miljøverndepartementet vil gjerne ha en miljøavgift på motordrevne båter (inklusive seilbåter med motor). KNBF har i all ubeskjedenhet i sterk grad bidratt til at disse forslagene er blitt liggende i departementale skrivebordskuffer. Vi har tildigere utfordret samtlige politiske partier på dette, og samtlige har svart at avgifter på fritidsbåter er ikke aktuell politikk. Enn så lenge...

Unnskyld at jeg nevner det nok en gang, men KNBF er landets eneste interesseorganisasjon for eiere og brukere av fritidsbåter. Hittil har vi klart å gjøre jobben med kun 19.000 medlemmer, men vi hadde stått enda sterkere med flere medlemmer... Jeg bare nevner det :headbang:

Hilsen Syvert :flag:

Redigert av Syvert (see edit history)
knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Obligatorisk ja - men må det flyttes tilbake til offentlig regi for å danne grunnlag for beskattning?

Ref bankene der våre penger er registret og som jo må innberette innskudd. Regner med at staten har full innsynsrett og tilgang til RSSR slik at registeret sikkert kan danne grunnlag for beskattning av fritidsbåter dersom myndigheten ønsker det, selv om registeret er privatisert.

Skattemyndighetene har full innsynsrett i registeret, sammen med mange andre. Se Lov om fritids- og småbåter

§ 11. Kontroll av opplysninger

      Registreringsmyndigheten kan sammenholde opplysninger som nevnt i § 10 med opplysninger som kan kreves fra:

1. politiet, 

2. skatte- og avgiftsmyndighetene 

3. Fiskeridirektoratet, 

4. skipsregisteret (NOR), 

5. det sentrale personregisteret, 

6. båteiere, 

7. båtorganisasjoner, 

8. importører, tilvirkere og forhandlere av båter og båtmotorer, og 

9. forsikringsselskaper. 

[/color]

Nå vet ikke jeg hvordan det er med dere andre,men min båt står da tydelig oppført i selvangivelsen som formue? Ligningskontoret vet om båtene det er helt sikkert.

Forsikringsselskapene rapporterer til ligningsmyndighetene, de. Men hvordan blir dette hvis man ikke registrerer seg her i landet, og bruker et utenlandsk forsikringsselskap? Får skattemyndighetene tak i opplysningene da tro? Annet enn ved at noen angir meg? :confused::lol:
Link to post
Share on other sites

Hei LALUNA

 

Hadde håpet i mitt stille sinn at denne skulle få synke stille og rolig ned på under 10 meter, men...  :smiley:

 

Rene EU debatten dett her  :smiley:

Noen spesiell grunn for at du drar den opp?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Samme her.

:seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Hei LALUNA

 

Hadde håpet i mitt stille sinn at denne skulle få synke stille og rolig ned på under 10 meter, men...  :smiley:

 

Rene EU debatten dett her  :smiley:

Noen spesiell grunn for at du drar den opp?

<{POST_SNAPBACK}>

Dro den opp av haugen da det ble påbegynt en ny poll på samme emnet ,,,mener det holder jo med en EU-Debatt :fishing:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Sendte denne mailen til Redningsselskapet:

 

Hei.

 

Har akkurat kjøpt en "ny" båt, og ønsker å registrere denne.

Båten er en 1986 modell. Må jeg nødt til å spore opp all info siden denne var ny?

Virker som en umulig job...

 

 

Fikk til svar:

 

Hei

 

Gratulerer med ny båt. Jeg skjønner at det er vanskelig å spore opp hele historikken, spor opp det du kan og send det over med registreringsskjema så ser vi hva vi kommer frem til. Det er fint om du kan sende oss papirene etter 1. mars siden vi ikke har tilgang til registeret før etter denne dato.

 

 

Ser ut til at dette kan ordne seg likevel :smiley::wink:

Link to post
Share on other sites

Har meldt nybåten inn i registeret! Håper at dette registeret utvikler seg til noe positivt for alle parter (som har gode hensikter)! Hvis prisen på kr.100,- pr. år (etterhvert) kan bidra til det,- er det flott!

 

Jeg mener det ville vært en stor fordel om registrering var lovpålagt og obligatorisk for alle!

Link to post
Share on other sites

Redningsselskapet regner ikke med å tjene noe på registeret, hvorfor har de da kjempet seg til registeret? Har de et kall?

<{POST_SNAPBACK}>

Nå er NSSR en stilftelse - jeg tror til og med at de anser det som humanitært arbeide - så at de har et kall tror jeg så absolutt. Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En liten avisartikkel om NSSR.

Ser at Gry Selte gir følgende forklaring på hvorfor de må ha årsavgift:

 

- Vi må kjøpe noen tjenester som har vært gratis så lenge registeret ble drevet av det offentlige. Skal vi greie oss, må vi tjene penger et sted

 

Kan ikke huske å ha sett at dette har blitt nevnt i debatten.

Noen som vet hva hun sikter til?

Link to post
Share on other sites

Nå er NSSR en stilftelse - jeg tror til og med at de anser det som humanitært arbeide - så at de har et kall tror jeg så absolutt.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Følger deg et stykke på veien (må da være små lokallag strikking, basarer til inntekt for NSSR,frivillige) Ellers tror jeg ikke her er mer kall enn andre som driver med redningstjenester.

Mener forøvrig at redningstjenesten lang vår flotte kyst burde vært drevet av det offentlig i en eller annen form. Gjerne av Marine eller Kystvakt, resurssene kunnskapen er jo der. Men her ser jo ikke politikerene sitt ansvar.

Men, dette blir jo en annen diskusjon.

Link to post
Share on other sites

Mener forøvrig at redningstjenesten lang vår flotte kyst burde vært drevet av det offentlig i en eller annen form. Gjerne av Marine eller Kystvakt, resurssene kunnskapen er jo der. Men her ser jo ikke politikerene sitt ansvar.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har hatt gleden av å være ett år i Kystvakten. Der hadde vi masse redningsoppdrag. Mulig det er tilfeldig men jeg kan bare huske ett SAR oppdrag der også NSSR var innvolvert - og det var nære kysten. Vi pleide å slepe båtene til 4 mils grensa - der møtte vi redninsskøyta som tok båtene til kai.c Jeg vet ikke om det var en avtale mellom NSSR og KV om dette.

 

Jeg ser at begge organisasjoner har sine roller. KV blir nå mer synlige i Oslofjorden - det er bra! Og NSSR har sine Redningsskøyter - og det er bra. Summen av det hele er større beredskap.

 

 

Men, dette blir jo en annen diskusjon.

<{POST_SNAPBACK}>

:yesnod:

Som lystbåtskipper føler jeg stor trygghet ved å være medlem i Kystpatruljen. Både ved at jeg og andre kan bruke Redningsskøyta om det trengs.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en YachtGuard skjult i båten min og jeg stoler mye mer på den enn jeg stoler på registrering. Dersom jeg kommer unna med det med forsikringsselskapet kommer jeg ikke til å melde inn båten. Dromedillen som jeg har på hytta kommer jeg uansett ikke til å melde inn.

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke for å være kritisk - men er ikke et av poengene med Yacht Guard o.l. at den skal være skjult og at det ikke skal være kjent at man har en slik ombord? Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en YachtGuard skjult i båten min og jeg stoler mye mer på den enn jeg stoler på registrering. Dersom jeg kommer unna med det med forsikringsselskapet kommer jeg ikke til å melde inn båten. Dromedillen som jeg har på hytta kommer jeg uansett ikke til å melde inn.

<{POST_SNAPBACK}>

Er helt enig med deg LEJ. Slike alarmer og GSM alarmer er nok det beste.

 

Ikke for å være kritisk - men er ikke et av poengene med Yacht Guard o.l. at den skal være skjult og at det ikke skal være kjent at man har en slik ombord?

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke for å være kritisk Bitteliten, men hva så ?

Stoler du mer på et merke, tyven bare kan rive av ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Ikke for å være kritisk Bitteliten, men hva så ?

Stoler du mer på et merke, tyven bare kan rive av ?

<{POST_SNAPBACK}>

Poenget var vel heller at det kanskje ikke er lurt å opplyse at båten har YachtGuard? Selv om den skal være godt skjult, gir det jo mulige tyver et tips og dermed muligheten for å finne senderen.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...