Jump to content

Toalett-tømming i sjøen forbys helt i Sverige fra 2015

Salt

Recommended Posts

Hei,

Dette var jo interresant lesning.

Mellom Grebbestad/Tanum og Lysekil finnes ett sted å tømme, Kungshavn. Jeg vil tro at alle ville måtte planlegge tømming i Kungshavn på både oppover og nedover tur. Tenker man at en tømming tar 10 minutter så er det mulig å få tømt 120 båter i døgnet. Tipper det passerer minst 1000 kanskje dobbelt så mange båter i døgnet her i fellesferien. :nonod:

Om jeg ligger i Fjellbakka, eller skjærgården utenfor, så må jeg altså ta en flere timers tur for å få tømt dassen, hva er miljøgevinsten i dette :nonod:

Jeg vet hvilken tømmestasjon jeg vil velge :yesnod:

La oss være realistisk: Det er sommerferie og dotanken blir full. Nå få skipperen valget:

1) Reise en time til den nårmeste tømmestasjon. Oppdager at den er full/ute av drift/passer ikke til din båt. Reiser en time videre til den neste. Stå i en laaaang kø foran tømmestasjonen. Håndtere driten.

2) Kommer seg en halv kilometer fra land i åpent farvann, ser rundomkring om lovens lange arm er i sikte, og så tømme septik i sjøen.

Hva gjør du?

Rett vest en nautisk eller så, åpne ventilen.

Gjorde det i fjor, kommer sikkert til å gjøre det i år også. Dårlig samvittighet? Nei.

I 5 knop tar det 12 minutter å dra en nautisk mil fra land. Ikke akurat noen omvei. Men å dra fra Koster og inn til Strømstad for å tømme blir helt høl i hue. Får håpe på en effektiv tømmestasjon sentralt på Koster i nær fremtid.

Redigert av jandrea (see edit history)

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Hei,

Dette var jo interresant lesning.

Mellom Grebbestad/Tanum og Lysekil finnes ett sted å tømme, Kungshavn. Jeg vil tro at alle ville måtte planlegge tømming i Kungshavn på både oppover og nedover tur. Tenker man at en tømming tar 10 minutter så er det mulig å få tømt 120 båter i døgnet. Tipper det passerer minst 1000 kanskje dobbelt så mange båter i døgnet her i fellesferien.

Om jeg ligger i Fjellbakka, eller skjærgården utenfor, så må jeg altså ta en flere timers tur for å få tømt dassen, hva er miljøgevinsten i dette

Kjenner jeg svenskene rett så er kartet bedre i 2015.

De har jo hatt loven siden 2002 så det haster for mange havner, selv om noen kan samarbeide om felles tømme stasjon.

http://sjofartsverket.se/upload/SJOFS/01-013.pdf

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ja men, hvor tett skal det være med tømmestasjoner?

Har politikerene brukt regnestaven?

Hvis det er 100 gjestplasser og halvparten skal forlate havn og tømme samtidig og dette tar 10 minutter pr. båt, DA kan det bli over 8 timer ventetid for å komme avgårde.

Hvis eneste mulighet til å tømme skal være på tømmestasjoner vil det kreve en formidabel tetthet av slike og ikke bare en her og der! Hvis en skal sammenlikne med oppfylling av vanntankene, som også er så ofte nødvendig, så kreverer det jo opptil mange slanger i alle havner av noe størrelse.

Utbyggingen vil også skje i takt med tilskudd. Skal det være en betalingsløsning med at den enkelte marina står for drift/innkjøp vil dette ta tid. Mulig den enkelte marina/gjestehavn over en viss størrelse blir pålagt og sette opp mottaksstasjonen selv.

Helt klart kostnader ved drift av dette. En skikkelig dritt-pakke:)

Vi sees!

Helt klart kostnader ved drift av dette.

Ja nettopp. Penger som kunne ha vært brukt til langt mer fornuftige tiltak, som f.eks å begrense farlige miljøutslipp fra industri og jordbruk.

Blir det innført et forbud, kommer jeg til å forholde meg til det. Men det er litt surt når jeg ikke skjønner vitsen.

Men det er litt surt når jeg ikke skjønner vitsen.

Venezuela og Aruba innførte dette på 60ti tallet. Årsak var å bevare den vakre kysten og strendene. Tyrkia har det samme opplegget med samme begrunnelse. Ulovligheter på dette område kan koste en flesk.

Resten av Europa kommer nok etter da det er mange som ikke tømmer tankene utenfor gjeldende områder, men velger den enkleste løsningen som helst ikke skal koste noe.

Vi renser kanaler og elver der det er mulig kun fordi vi ønsker å se rent vann. Spesielt Norge kunne hadd behov for et strengere regime på dette område. Vi har vært så vant med at sjøen rydder opp i vårt avfall at vi tar det for gitt at vi kan fortsette med dette. Industri og jordbruk rydder opp i dette etter hvert, men dette vil ta sin tid.

Mange av oss ligger på svai i bukter og viker og synes ikke noe særlig om at det kommer flyttende en drolt forbi oss når vi hopper ut i sjøen for morgenbadet. Å tro at alt avfallet synker blir feil dersom en har tatt inn vegetarkost dagen før. Dette flyter :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

De fleste bruker vel toaletter på land ved landligge i havner med gode toalettmulighter. Nattestid og i spesielle tilfeller (f.eks akutt diare :giggle: ) så kunne man muligens hatt en annen løsning?

Kanskje man burde tenkt på en "camping-løsning" i båten og på land, der man har mulighet for å ta av tanken og gå til tømmestasjon for tømming når som helst. Ala Porta Potti.

Septiktanken i båten kunne da tømmes både når man ankommer havnen, eller når man drar.

Kan nok være en del løsninger som kommer opp omkring dette med at man ikke får tømme i sjøen. Hva med tømmefartøy som legges ut i skjærgården i sesongen.

Redigert av olpi (see edit history)

Jeg tror det "lille" som kommer fra fritidsflåten som havner i havet er ubetydelig i forhold til f.eks. et overløp fra en kloakkledning.

Det er vel nettopp derfor myndighetene ikke legger sjela si i å legge forholdene til rette for tøæmmestasjoner langs kysten.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Totalen i havet fra fritidsflåten er peanuts, men lokalt og gjerne i kort tidsperspektiv kan det bety en del. I havner med bra toaletter på land, der man ikke bader i sjøen er det nok ikke noe problem.

I populære uthavner der man bader kan det bety en god del hvis mange slipper septik ut nær områdene, noen få gjør det jo faktisk også i uthavna (kanskje i nattens mulm og mørke). Når også alle slipper ut oppvaskvann, matrester mm så ser man jo at vannet ikke lenger er like innbydene alltid. Kanskje ikke farlig, men de fleste liker vel klart og rent vann som badevann. Vi som bader hver dag når vi er i båten merker jo forskjell når det er "stinn brakke" og når vi ligger nesten alene.

Båttettehten har jo økt mye i de senere årene, særlig i sentrale strøk. Kanskje like greit å begrense utslipp direkte til sjøen der båttetttheten er størst her også?

?

Hadde det vært 95% seilbåter så hadde nok situasjonen vært en annen, slik jeg opplevde på Bryggen i Bergen for 2 år siden. 200 seilbåter godt pakket sammen langs kaia, lekkert. Det lå en hinne på vannet, solen glittret så vent og vakkert, søndags morgen i 09-tiden. Der ville jeg ikke badet...

Interessant, dette må du nesten forklare nærmere hvordan henger sammen...

vel, kanskje jeg snakker mot bedre vitende. Men jeg fikk ihvertfall ett inntrykk av at vært mange (eldre)seilbåter ikke har septikktank. Og da går som kjent alt rett ut i havnebassenget.

-og dersom det lå tilsvarende antall seilbåter i Brosundet i Ålesund, som har betydelig mindre vannmengde, da da hadde det kanskje ikke vært så lekkert. Dette er ikke noe stigmatisering av seilbåter.

Redigert av Eureka (see edit history)

I Sandspollen i Hurum har det vært et problem t folk benytter toalett ombord med fritt slipp til sjøen. Denne pollen har kun en liten innseiling og gjør utskifting av vannet vanskelig. Heldigvis blir det tatt vannprøvet om sommeren og oppslag på lnd hvis vannkvaliteten er dårlig. I

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

• 2 uker senere...

Totalen i havet fra fritidsflåten er peanuts, men lokalt og gjerne i kort tidsperspektiv kan det bety en del.

Tja, kanskje det merkes. Men ting blir satt litt i perspektiv når en kommune kan gjøre som det passer seg. Det er liksom ikke så nøye lenger da... :headbang:

I ni uker skal urenset kloakk fra Sarpsborg sendes rett ut i Glomma. Det liker folk i nabobyen Fredrikstad ille dårlig.

Årsaken er at Alvim renseanlegg i Sarpsborg skal rehabiliteres. Dårlig planlegging fører til at Fylkesmannen i Østfold tillater å la kloakken gå urenset rett i Glomma,

Sverige er østvendt, og hele øst og sydkysten av Sverige sokner til denne grunne oksygenfattige brakkvannspølen de kaller Østersjøen. Skjønner godt at de, sammen med de andre 50 mill menneskene som grenser til Østersjøen nå må innføre tiltak etter at de i alle år har latt forurensningene gå fritt og urenset i sjøen. Dette har ingen relevans for Norge og Nordsjøen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Sverige er østvendt, og hele øst og sydkysten av Sverige sokner til denne grunne oksygenfattige brakkvannspølen de kaller Østersjøen. Skjønner godt at de, sammen med de andre 50 mill menneskene som grenser til Østersjøen nå må innføre tiltak etter at de i alle år har latt forurensningene gå fritt og urenset i sjøen. Dette har ingen relevans for Norge og Nordsjøen.

Vi får håpe at norske myndigheter også er i stand til å se den forskjellen. Tipper de kommer til å annamme de svenske reglene ukritisk om et år eller tre, bare for å styrke sitt eget miljøalibi.

Vi kan da ikke være dårligere enn svenskene på miljø, må vite!

Men i Skagerak sliter jeg med logikken.

Joda, men her er det vel "bordet fanger" og et politisk ønsket om å behandle alle likt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

• 2 år senere...

Det er vel litt tidlig, denne er i vinterdvale.

http://batmiljo.se/?id=7068

Denne som i fjor

https://www.google.com/maps/d/viewer?ll=58.573981,12.722168&source=embed&ie=UTF8&msa=0&spn=2.646409,9.118652&z=6&hl=sv&mid=z-h05ozRg52g.kJ5iU6-5GShw

Nå skal vi vel væreglad for at Svenskene og de ander renser badevannet vårt. Når vi driter i det.

Den norske kyststrømmen som vi har langs land, den kommer fra Østersjøen opp vestkysten den grå stripa.

Så hvorfor skal vi fortsette og spe på med dritt.

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...