Jump to content

Toalett-tømming i sjøen forbys helt i Sverige fra 2015


Salt

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Jeg tror vi er alle enige med Pinkvin at sleppe ut drit nær land er uakseptabelt. (Og som Erik påpeker forbudt overalt i den vestlige verden).

 

Det vi er uenig om å føre "symbolpolitikk". Pinkvin argumenterer at et svensk totalforbud vil bedre også utslipp i badeviker. Jeg tror det er dumt av lovgiveren å ta "godt" i for å oppnå en viss effekt. Det vil tverrt imot føre til at man ikke respekterer tullelover. Minner litt om skattelovningen i Italia. Om en italiensk restauranteier hadde fulgt den til punkt og prikke ville han gått konkurs for skatteloven "tar godt i" for i det hele tatt få noe skatt ut. Urimelige lover som i tillegg ikke kan håndheves fører til lovforakt og forskjellsbehandling. Straff heller de som allerede bryter loven idag enn å la det gå inflasjon i regler. Men det er visst enklere å lage "strenge" regler enn å praktisere eksiterende regler strengt.

 

Ikke alle er enige at det å slippe dritt nær land er uakseptabelt, selv ikke i lukka uthavner eller tettpakka gjestehavner. Men flere vil bli enige i at det er uakseptabelt ettersom lovverk og holdninger endrer seg, men antagelig ikke de aller siste, de er alltid der.

 

Resten av det du skriver... tenke seg å være så respektløse at en velger å sleppe egen bæsjen ulovlig i sjøen til Svenskene med overlegg, hvor vi er som gjester... jeg tror ikke folk er så til de grader respektløse. Bare tanken på hva det vil ha å si for ryktet til "nordbaggar" skremmer meg.

 

Så kan jo "norbaggarna" argumentere så mye de vil ovenfor svenskene at de har tullelover, hvordan skal svenskene reagere på det? Nordmenn krever å få slippe norskesjiten ut i svensk sjø?

 

Og selve kronargumentet, svenskene skal kalle ut politi og marine for å overvåke nordmennene på ferie langs kysten eller så har de ikke annet å vente enn at vi slipper dritten rett i sjøen deres?

 

*Boink* Stang ut...

Link to post
Share on other sites

Tok dette mer som en teoretisk prinsippsak mot for mye regelverk. Jeg holder til i Bergen, og har ingen planer om å seile i svenske farvann og ødelegge vårt gode rykte der. :giggle: Når vi seiler så går det mest vestover og Skottene har RYA som passer vanligvis godt på at regelverket der borte blir utformet fornunftig.

 

Fant forresten denne interessante oversikt om vår bedritelige tema her: www.rya.org.uk/infoadvice/boatingabroad/Pages/holdingtanks.aspx som belyser at det er en internasjonal regelverk som ligger i bunn for dette i østersjøen.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Som flere har skrevet det er rart hvordan dette engasjerer :) Så da slenger jeg også inn mine tanker.

Selv har jeg ettermontert dekksavsug, Raskt og enkelt siden tanken av forberedt med ekstra utløp. Og er det tømmeanlegg i nærheten kommer jeg til å bruke det. Selv om det ikke er like enkelt når man er alene i båten og det er manuelle pumpe.

 

Samtidig kommer jeg til å tømme tanken i sjøen uten dårlig samvittighet når det ikke finnes tømmestasjon i nærheten.

 

Det er forøvrig spennende å observere at når det kommer miljøregler som man ikke er helt enig i så lurer vi ofte på hvorfor skal det gå utover akkurat "oss". Det finnes jo de som forurenser mer.........

 

Nye båter solgt med septiktank de siste 5-8 årene har vel vært pålagt dekksavsug.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Interessant tråd - forbudet er kommet og vi må jo bare respektere sånt... Glir seg sikkert på plass etterhvert.

 

Men - hvem kan en gå til som kan selge det som trengs av dekksgjennomføringer - er jo mange råd om iso ditt og datt som en enkel sjel må ha hjelp til... Hvem tilbyr dette og kan ha litt utvidet rådgivning til en med litt flere tomler enn fingre?

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder min båt, så kommer jeg til å bygge om og bruke tømmestasjonene om de er ligger greit til, er lettanvendelige og passer inn i reiseruten. Hvis ikke, så kommer jeg nok til å tømme utaskjærs....

Blir en del turer over til Sverige, så da må/bør man jo[emoji53][emoji572]️[emoji2]

Link to post
Share on other sites

Den der lurer jeg også på. I tilfelle er det ulovlig at jeg står på badeplattformen og dusjer når vil ligger i uthavn, og at oppvaskvann går rett ut i sjøen. Gråvannstank har jeg ikke. Trodde heller ikke det var vanlig på fritidsbåter.

Jeg finner ingenting hos hverken svenske eller norske myndigheter angående behandling av gråvann. Det eneste som er spesifisert er septik/kloakkvann. Så dette tror jeg at jeg tar med knusende ro inntil det motsatte er bevist.

I mellomtiden bygger jeg om tømmesystemet for septiken ombord, og ferdig med det. Gråvannstank har jeg ombord, og dusjvannet går i den. Ved behov kan jeg legge om avløp fra vaskene, men da må jeg utvide tankkapasiteten for gråvannet. Dusjsumpen rommer ikke mange literne.

Hvordan er det med miljøvennlige vaskemidler til f.eks oppvask? Er det noen spesielle merker som peker seg ut, evt noen en ikke bør bruke?

Link to post
Share on other sites

Tömmestationer är det brist på och nu när nya lagen träder i kraft blir det ännu värre. Utbyggnaden kommer inte att ske i den takt behoven kräver

Det som redan är klart är att båtägare efter 1 april kommer kunna rapportera till Transportstyrelsen om de inte kan lämna sitt toalettavfall till en fritidsbåtshamn som normalt anlöps av båtar med avlämningsbehov.

Denne loven kom i 2001

Mottagning av avfall i hamn

Fritidsbåtshamnar är, enligt SJÖFS 2001:13, skyldiga att ha anordningar för att ta emot avfall från fritidsbåtar. Hamnarna får täcka sina kostnader för avfallsmottagningen genom att ta ut en allmän avgift, till exempel i form av båtplatsavgift, hamnavgift och gästhamnsavgift. Hamnarna får inte ta ut särskilda avgifter för avfallsmottagning beroende på mängden eller typen av det avfall som lämnas.

sugtomningsanordning_bat.JPGDen som tar ut hamnavgift eller motsvarande generell avgift ansvarar för att uppfylla kraven som rör mottagningen av avfall från fritidsbåtar. En fritidsbåtshamn som tar ut båtplatsavgift är alltså skyldig att ha de mottagningsanordningar som behövs.

Om ingen avgift tas ut är det fastighetsägaren som ansvarar för att kraven är uppfyllda. Den fastighetsägare som upplåter mark till icke avgiftsbelagd hamnverksamhet har naturligtvis möjlighet att i kontraktet se till att den som använder marken åtar sig att uppfylla kraven på mottagning av avfall.

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Sjofart/Broschyr-mottagning-av-avfall-fran-fritidsbatar-72dpi.pdf

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det som redan är klart är att båtägare efter 1 april kommer kunna rapportera till Transportstyrelsen om de inte kan lämna sitt toalettavfall till en fritidsbåtshamn som normalt anlöps av båtar med avlämningsbehov.

Denne loven kom i 2001

Mottagning av avfall i hamn

 

Fritidsbåtshamnar är, enligt SJÖFS 2001:13, skyldiga att ha anordningar för att ta emot avfall från fritidsbåtar. Hamnarna får täcka sina kostnader för avfallsmottagningen genom att ta ut en allmän avgift, till exempel i form av båtplatsavgift, hamnavgift och gästhamnsavgift. Hamnarna får inte ta ut särskilda avgifter för avfallsmottagning beroende på mängden eller typen av det avfall som lämnas.

 

bilde

Om ingen avgift tas ut är det fastighetsägaren som ansvarar för att kraven är uppfyllda. Den fastighetsägare som upplåter mark till icke avgiftsbelagd hamnverksamhet har naturligtvis möjlighet att i kontraktet se till att den som använder marken åtar sig att uppfylla kraven på mottagning av avfall.

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Sjofart/Broschyr-mottagning-av-avfall-fran-fritidsbatar-72dpi.pdf

 

Känner denna lag gott o väl.

Lag är lag. Verklighet är en annan sak i detta fall.

Har god insikt hur det ser ut i denna kommun och jag är 100 % säker på att det inte hinns med överallt här.

Vad som då sker återstår att se.

Link to post
Share on other sites

Det är väl igentligen några sakar här som jag tycker.

 

1, ett lag förbud måste göra att folk i större utsträckning kommer att annvända det och där med kommer antagligen flera hamnar att bygga ut sina stationer. Bästa vore om detta var en flotte som låg i hamnen så att folk inte kan springa till affären etc utan enbart tömma tanken.

 

2, problemet är väl att all skit mer eller mindre släpps ut under 3 månader med en jätte koncentration under juli och då blir det problem.

 

3, sen tycker jag faktiskt att ni norrmän som säger att ni minsan ska skita i våra svenskaregler tar och tänker om? Våra lagar och regler gäller alla på svenskt vatten vare sig ni/vi gillar det eller inte. Jag respekterar att betala era idiot skatter tex när jag är i norge (köra bil i norge kostar) man tar seden dit man kommer.

 

4, jag förstår att alla inte kommer (av olika annledningar) hinna konvertera till sugtömmning och då brukar man självklart vett precis som innan men att bara skit i det när man har sugtömmning tycker jag är idiotiskt.

Link to post
Share on other sites

Det är väl igentligen några sakar här som jag tycker.

 

1, ett lag förbud måste göra att folk i större utsträckning kommer att annvända det och där med kommer antagligen flera hamnar att bygga ut sina stationer. Bästa vore om detta var en flotte som låg i hamnen så att folk inte kan springa till affären etc utan enbart tömma tanken.

 

2, problemet är väl att all skit mer eller mindre släpps ut under 3 månader med en jätte koncentration under juli och då blir det problem.

 

3, sen tycker jag faktiskt att ni norrmän som säger att ni minsan ska skita i våra svenskaregler tar och tänker om? Våra lagar och regler gäller alla på svenskt vatten vare sig ni/vi gillar det eller inte. Jag respekterar att betala era idiot skatter tex när jag är i norge (köra bil i norge kostar) man tar seden dit man kommer.

 

4, jag förstår att alla inte kommer (av olika annledningar) hinna konvertera till sugtömmning och då brukar man självklart vett precis som innan men att bara skit i det när man har sugtömmning tycker jag är idiotiskt.

Vel talt :flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Det är väl igentligen några sakar här som jag tycker.

1, ett lag förbud måste göra att folk i större utsträckning kommer att annvända det och där med kommer antagligen flera hamnar att bygga ut sina stationer. Bästa vore om detta var en flotte som låg i hamnen så att folk inte kan springa till affären etc utan enbart tömma tanken.

2, problemet är väl att all skit mer eller mindre släpps ut under 3 månader med en jätte koncentration under juli och då blir det problem.

3, sen tycker jag faktiskt att ni norrmän som säger att ni minsan ska skita i våra svenskaregler tar och tänker om? Våra lagar och regler gäller alla på svenskt vatten vare sig ni/vi gillar det eller inte. Jag respekterar att betala era idiot skatter tex när jag är i norge (köra bil i norge kostar) man tar seden dit man kommer.

4, jag förstår att alla inte kommer (av olika annledningar) hinna konvertera till sugtömmning och då brukar man självklart vett precis som innan men att bara skit i det när man har sugtömmning tycker jag är idiotiskt.

 

Selvsagt må vi forholde oss til lover også i Sverige. Vedtatt er vedtatt og det blir litt som å prøve å overbevise politiet om at det er trygt å kjøre i 70 i 60 sonen. Trur ikke det har noe hensikt... Men det blir jo spennende å se på hvordan kapasiteten utvikler seg etterhvert på tømmestasjonene.

 

Og vi betaler dessverre også idiotskattene her vi også Scand

Link to post
Share on other sites

 

Og norsk lønn i snitt ca 50% høyere en Svenskene sin.

 

Så da er norsk skattetrykk vesentlig lavere enn i Sverige.

Og enda klager en på at en må kjøpe en dekksgjennomføring og en slangestump, for å feriere i Sverige med båt.

 

Og alle andre skal redde havet , bare ikke Nordmenn.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Dette ordner seg nok og blir neppe noe stort problem. Bare bruke fornuften på dette så glir det seg nok til etterhvert. Det er jo på tide at disse havnene, som ofte er driftet av kommunene nedover, bruker noe av de litt stive havneavgiftene (de selger jo også flere av havneplassene opp til 6-7 ganger når det ligges longside :-)) på å investere litt i anlegg. Kanskje utvider de og forbedrer andre saker samtidig.

 

Tror også at de er lempelige på "nødvendige" avvik i en overgangsperiode.

Link to post
Share on other sites

Og alle andre skal redde havet , bare ikke Nordmenn.

Det er passelig hyklerisk å kalle Norge en "miljønasjon" - hadde vi seriøst ønsket å berge kloden ville vi sluttet med fiskeoppdrett og oljeutvinning på dagen. Men, de økonomiske realitetene tillater ikke helt dét - så da blir det symbolpolitikk, som landstrøm til oljeplatformer (globalt sett blir antageligvis CO2-utslippene større og ikke mindre av dette), og kraftige subsidier på el-bil (ditto, iom at produksjonen av elbiler er energiintensiv, og at elbileiere stort sett skyr mer miljøvennlige transportformer som f.eks. sykling). Utslippsforbud av septik i norske farvann kommer nok det også, bare vent ...

 

Sjekk grafene litt ned på denne siden: http://www.miljostatus.no/Tema/Hav-og-kyst/Overgjodsling/Tilforsel-fra-fiskeoppdrett/ - ganske oppsiktsvekkende, ikke sant? ... og hvor mange titalls tonn var det fritidsflåten stod for?

 

Når det er sagt, selvfølgelig har septikutslipp fra fritidsflåten en reell impakt der man allerede har lokale/regionale problemer (på områder hvor det er tett med fritidsbåter i juli), og selv om fritidsflåten bare står for promiller av fosforutslippet i Østersjøen er det sikkert verdi i å redusere dette også.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...