Jump to content

Toalett-tømming i sjøen forbys helt i Sverige fra 2015


Salt

Recommended Posts

Svenskene har nok tatt Østersjøen og Bestkusten i en og samme sleng. Når de første måtte gjøre noe på østsiden ville det være naturlig å ta kysten rundt vil jeg tro.

Tror det er lite å frykte for oss nordmenn som skal innta svenskekysten til sommeren. Men har man gjort jobben og bygd om til dekkstømming så er alt såre vel.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Loven gir fritak for å pisse i en bøtte og helle overbord, men ikke noe fritak for å pisse direkte fra dekk ... såvidt jeg har fått med meg. Å pisse fra land og på sjøen, ja ... er det lovlig eller ikke ... i Norge eller Sverige ... interessant spørsmål. Jeg tenker som så at det er mer bruk for urinen min på land enn i sjøen, så jeg unngår å pisse fra land til sjø dersom jeg kan ;-)

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker som så at det er mer bruk for urinen min på land enn i sjøen, så jeg unngår å pisse fra land til sjø dersom jeg kan ;-)

 

Hvem er det som har bruk for urinen din på land :confused::confused:

 

Og for det andre, mener du alvorlig at hvis du står ute på en holme helt for deg selv en stille kveld og nyter utsikten mot havet, så ville du fått dårlig samvittighet for å slå lens ut i sjøen?

Link to post
Share on other sites

Hvem er det som har bruk for urinen din på land :confused::confused:

 

Og for det andre, mener du alvorlig at hvis du står ute på en holme helt for deg selv en stille kveld og nyter utsikten mot havet, så ville du fått dårlig samvittighet for å slå lens ut i sjøen?

Jeg ville heller ha gjødslet buskene på holmen i stedet for havet - om det gir mening eller ikke vet jeg ikke. :-)

Link to post
Share on other sites

Når man nå først er inne på dette med kloakk / spetik. Og vi har jo også diskutert Hvalerskjergården i denne tråden. Da lurer jeg på hva folket mener om alle disse sauene som ferdes rundt på Hvalerøyene. Og rett og slett driter ned alt. (ja også i hagene til folk bokstavelig talt)

Vi la oss til i Tese bukta i fjor sommer og kunne rett og slett ikke ha barna på stranden pga. sauedritt. Det samme gjelder Singløya. Det ligger ruker etter disse dyra overalt. Er dette greit??? i naturhavner. eller burde de hvert gjerdet inn lenger inne på øyene?

Dette er nok en liten avsporing og skulle kanskje vært laget en egen tråd om...?

Link to post
Share on other sites

Når man nå først er inne på dette med kloakk / spetik. Og vi har jo også diskutert Hvalerskjergården i denne tråden. Da lurer jeg på hva folket mener om alle disse sauene som ferdes rundt på Hvalerøyene. Og rett og slett driter ned alt. (ja også i hagene til folk bokstavelig talt)

Vi la oss til i Tese bukta i fjor sommer og kunne rett og slett ikke ha barna på stranden pga. sauedritt. Det samme gjelder Singløya. Det ligger ruker etter disse dyra overalt. Er dette greit??? i naturhavner. eller burde de hvert gjerdet inn lenger inne på øyene?

Dette er nok en liten avsporing og skulle kanskje vært laget en egen tråd om...?

 

Tycker inte detta är en avsoring utan en viktig del i detta med övergödning

Det som du beskriver (om än i liten skala) är roten till mycket av övergödning och då framförallt i Östersjön med lite vattenutbyte.

Mellan 50 och 70 % av konst och naturgötsel som lägga på åkrarna hamnar i vattendrag och förs till sjöar och hav. Här kan man snacka om övergödning.

Det är egentligen här det skall sättas in de största resurserna men nu handlar det om jordbruk och då är det inte så lätt och det går inte fort.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

http://www.sa.no/glomma/sarpsborg-kommune/fredrikstad/na-skal-kloakken-rett-i-glomma-igjen/s/5-46-167220

"Det planlagte utslippet vil være på 0,19 kubikkmeter i sekundet"

Derfor har kommunen søkt om tillatelse av Fylkesmannen til å slippe avløpsvannet rett ut i Glomma i to uker

190ltr*60sek*60min*24timer*14dager=229.824.000 liter septik.

Hva er snittet på en septiktank, 60ltr?

229.824.000/60=3.830.400 fulle septiktanktømminger rett ut mot Hvaler på bare 14 dager...

Da blir vel tømming av septiktankene fra fritidsbåtene å regne som "å pisse i havet" eller...?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Helt en med deg pinkvin. Vi skal feie for egen dør. Når alle lystbåter oppfyller kravet så har vi jo tross alt redusert utslippene med 0,2 prosent. Dette vil nok motivere landbruk og industri til å ta sine grep.

 

Om noen få år så utgjør de som feier for egen dør en pressgruppe/velgermasse som vil gjøre det enklere å få til de store endringene. 

 

En plass må man begynne. Fritidsbåter er jo en veldig enkel plass å plugge hølet. 

Link to post
Share on other sites

Også ...

 

dette høres verre ut enn det faktisk er, understreker lederen i Enhet kommunalteknikk. (...) Kommunen vurderer altså de miljømessige konsekvensene av utslippet som minimale.

Men på den andre siden ...

 

For å gjøre minst mulig skade, ønsker vi å gjøre jobben nå som det neppe frister til å bade uansett,

Dette er i tråd med hva jeg alltid sier, fra et miljøvernmessig ståsted er fritidsbåtenes septiktanktømminger som ... eh, "å pisse i havet" ja, forutsett at man unngår slikt i populære uthavner, nært land, etc - man skal imidlertid ikke undervurdere "æsj-faktoren" - det er rett og slett utrivelig å drive med bading, fisking, dykking etc og ha visshet eller mistanke om at det forekommer septiktankutslipp i nærmiljøet.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...