Jump to content

Toalett-tømming i sjøen forbys helt i Sverige fra 2015


Salt

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Når det er sagt, selvfølgelig har septikutslipp fra fritidsflåten en reell impakt der man allerede har lokale/regionale problemer (på områder hvor det er tett med fritidsbåter i juli), og selv om fritidsflåten bare står for promiller av fosforutslippet i Østersjøen er det sikkert verdi i å redusere dette også.

 

Som nordmenn kan vi i det minste overholde Svenskenes regler når vi er der som gjester, å drite i deres "hage" er ikke god stil.

 

Som østlendinger og vestlendinger kan vi også overholde naturvernreglene på Sørlandet (som vel nå nær omfatter hele sørlandet?). Ei heller noe særlig god stil å drite i sørlendingene sin "hage".

 

Og som Østfoldinger osv må vi overholde de regler som gjelder lokalt, feks for Hvaler. Det er jo egentlig ikke noe særlig å drite i egen hage heller :-))

 

7.1 Forbud mot forurensning

Forurensning og forsøpling, samt utendørs lagring av materialer, gjerdeutstyr og lignende, er forbudt. All bruk av kjemiske midler som kan påvirke naturmiljøet er forbudt. Avfall skal tas med ut av området eller legges i utsatte søppelkasser.

Det er forbudt å tømme kloakkvann i sjøen.

7.2 Støy

Unødvendig støy er forbudt.

Bruk av vannscooter, motordrevet modellfly, motorisert isbor o.l. er forbudt.

----

 

Og de som tror at de kan tømme tanken lovlig på vei til Strømstad... det går jo ikke. Grensa til Ytre Hvaler nasjonalpark og Sverige er felles.

 

Ut fra kartet og kravet om 300 meter til land så er fortsatt deler av Singlefjorden lovlig grunn for å tømme tanken. Men lengre ut blir det ulovlig.

 

I tillegg er det en haug med mindre verneområder i Østfold så det gjelder å passe på så en gjør ting riktig. Eller rett og slett tømmer tanken på land så slipper en alt maset.

Link to post
Share on other sites

Om man er aldri så uenig i deler av denne symbolske loven, så håper jeg at svenske havner klarer å håndtere dette uten alt for mye venting. Det er jo veldig synd om dette skal ødelegge ferien for både svensker og normenn.

Nå er jo båtplassen ett ypperlig forum der man kan lage en erfaringstråd på tømmemulighetene utover våren og sommeren. Så kan man jo tipse svenske domyndigheter om denne. Om dette blir et problem så kan vi vel håpe på en hurtigere utbygging av tømmestasjoner

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg forstod blir det snakk om dagsbøter for småbåthavner som ikke får opp tømmestasjon tidsnok. Men, jeg undres på hvordan det blir vinterstid. Vi var jo nedover i jula, og det var ikke én operativ tømmestasjon å se, bortsett fra at Svensk kunne tilby tømming fra et innelåst sug. Nå er jo ikke loven trådd i kraft enda, og ettersom vi gikk på utsiden av Sotenkanalen på vei sørover hadde vi jo nettopp tømt da vi kom til Kungshamn.

Link to post
Share on other sites

 

Som nordmenn kan vi i det minste overholde Svenskenes regler når vi er der som gjester, å drite i deres "hage" er ikke god stil.

 

Som østlendinger og vestlendinger kan vi også overholde naturvernreglene på Sørlandet (som vel nå nær omfatter hele sørlandet?). Ei heller noe særlig god stil å drite i sørlendingene sin "hage".

 

Og som Østfoldinger osv må vi overholde de regler som gjelder lokalt, feks for Hvaler. Det er jo egentlig ikke noe særlig å drite i egen hage heller :-))

 

7.1 Forbud mot forurensning

Forurensning og forsøpling, samt utendørs lagring av materialer, gjerdeutstyr og lignende, er forbudt. All bruk av kjemiske midler som kan påvirke naturmiljøet er forbudt. Avfall skal tas med ut av området eller legges i utsatte søppelkasser.

Det er forbudt å tømme kloakkvann i sjøen.

7.2 Støy

Unødvendig støy er forbudt.

Bruk av vannscooter, motordrevet modellfly, motorisert isbor o.l. er forbudt.

----

 

Og de som tror at de kan tømme tanken lovlig på vei til Strømstad... det går jo ikke. Grensa til Ytre Hvaler nasjonalpark og Sverige er felles.

 

Ut fra kartet og kravet om 300 meter til land så er fortsatt deler av Singlefjorden lovlig grunn for å tømme tanken. Men lengre ut blir det ulovlig.

 

I tillegg er det en haug med mindre verneområder i Østfold så det gjelder å passe på så en gjør ting riktig. Eller rett og slett tømmer tanken på land så slipper en alt maset.

Og akkurat det stedet du referer til tømmer jeg tanken. Helt lovlig Fortsatt :smiley:

Jeg her helt enig at vi skal forholde oss til lover og regler, men akkurat i dette tilfellet synes jeg ting er dratt litt for langt. Og når det foreligger et forbud mot all kloakk tømming fra Fritidsbåt over hele Hvaler så er det i utgangspunktet greit det, men når Kommunestyrene selv vedtar a det er greit og slippe all kloakk fra Sarpsborg Urenset rett i Glomma over lengre tid fordi "det var litt dårlig planlegging" og dette havner jo nettopp rett i Hvaler skjærgården. :thumbsdown:

Og samtidig så vedtar de samme styrene at det er greit og dumpe mudder med masse forurensing midt i singlefjorden. https://www.facebook.com/singlefjorden?fref=ts (Dette blei heldigvis stoppet etter en stund)

Da mener enkelte her at vi som da tømmer en skvett i sjøen laaangt fra land, at vi nærmest driter i egen hage???

Dette er nonsens og tullball og høre på.

Og om jeg må tømme tanken midt i sekken. Så får vel jeg også skylle på "dårlig planlegging" det er jo det lovgiverne våre sier nå de bryter loven så til de grader.

 

Jeg forsvarer her på ingen måte de som tømmer kloakk rett i badevannet eller nærme land. Jeg har selv 200L septiktank og kunne aldri tenkt med og tømme dette i uthavn eller lign. Og ja jeg har dekkavsug og kommer til og bruke dette i Sverige.

Men er tanken full og jeg befinner langt til sjøs. så bruker jeg ikke 100L Diesel på og finne en tømme stasjon. (Hva som forurenser mest er ingen vits i og diskutere en gang)

Link to post
Share on other sites

 

Jeg forsvarer her på ingen måte de som tømmer kloakk rett i badevannet eller nærme land. Jeg har selv 200L septiktank og kunne aldri tenkt med og tømme dette i uthavn eller lign. Og ja jeg har dekkavsug og kommer til og bruke dette i Sverige.

Men er tanken full og jeg befinner langt til sjøs. så bruker jeg ikke 100L Diesel på og finne en tømme stasjon. (Hva som forurenser mest er ingen vits i og diskutere en gang)

Takk for et bra innlegg Jørn Kynningsrud.

Pinkin og hans likesinede har jo blitt helt fanatiske opptatt av båtseptikk til sjøs, på grensen til det religiøse! Hvis vi overholder de regler og bestemelser som er idag, er dette et ikke problem.

Uff, nå har jeg skrevet i denne septik tråden jeg også.. :lol:

Link to post
Share on other sites

Takk for et bra innlegg Jørn Kynningsrud.

Pinkin og hans likesinede har jo blitt helt fanatiske opptatt av båtseptik til sjøs, på grensen til det religiøse! Hvis vi overholder de regler og bestemelser som er idag, er dette et ikke problem.

Uff, nå har jeg skrevet i denne septik tråden jeg også.. :lol:

:giggle:

 

Ja og blande religion og politikk er ikke bra har jeg hørt... :lol:

Redigert av Jørn Kynningsrud (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Fanatisk og religiøst? Har ikke løftet eller foldet en finger for å få de reglene som nå vil gjelde for det store flertallet av norske fritidsbåter.

 

Fritidsflåten i Oslofjordområdet, og også vestlendinger som ferierer sørover, vil måtte forholde seg til reglene både langs hele sørlandet, ved Hvaler og Færder nasjonalparker, pluss mange andre plasser og hele Sverige. Om du mener alt det er fanatisme så vet ikke jeg...

---

En må jo bare forholde seg til virkeligheten. Og siden du nevnte det, tro kan du gjøre i kirka.

Link to post
Share on other sites

Fanatisk og religiøst? Har ikke løftet eller foldet en finger for å få de reglene som nå vil gjelde for det store flertallet av norske fritidsbåter.

 

Fritidsflåten i Oslofjordområdet, og også vestlendinger som ferierer sørover, vil måtte forholde seg til reglene både langs hele sørlandet, ved Hvaler og Færder nasjonalparker, pluss mange andre plasser og hele Sverige. Om du mener alt det er fanatisme så vet ikke jeg...

---

En må jo bare forholde seg til virkeligheten. Og siden du nevnte det, tro kan du gjøre i kirka.

Men om du legger regelverket litt til side. Mener du seriøst at og tømme tanken i ytre Hvaler nasjonalpark er et problem??

Vi alle vet hva som er regelverket, diskusjonen går vel mer på hva mener båtfolket om disse reglene..

Og det er jo også forskjell på å tømme hele Danskebåten kontra en fritidsbåt.

Link to post
Share on other sites

Fast vad spelar det för roll vad man tycker? Regler är regler och det är ju bara att välja att följa dom eller att skita i att följa dom. Men jag föreslår att dom som tänker skita i reglerna håller sitt kakinkast stängt ang det. Låter lite som trotsiga tonåringar. var och en gör ju som den vill i slutändan iallafall

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Da er Astor bygget om til å kunne tømme i mottakerstasjoene også på vestkusten til sommeren. En vendeport er montert slik at vi kan velge hvilken vei septiken skal ta veien. Greit å få dette gjort. Det tok meg et par tre dager å få dette gjort. Prislapp i rundt 2500.- kroner inkl. ny giver og septikmåler. Da fikk jeg også skiftet alt av alle gamle slanger slik at alt er nytt fra tanken og ut.

Mer detaljert kommer i neste utgave av Båtens Verden 1-15.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Personlig har jeg ikke noe fanatisk forholdt til feks fartsgrenser, men jeg vil for all del at de finnes. Samme med tømming av egen avføring i sjøen til de på Hvaler, sørlandet, Færder, Tjøme eller svenskene, men jeg syns det helt på sin plass med reglene for det er jo en uting som er like greit å bli kvitt så langt som overhodet mulig.

 

Vi alle skjønner at det er en vesentlig forskjell på om Scand29bal alene tømmer avføringen sin i sjøen til sørlendingene, eller de på Hvaler og det om alle velger å gjøre det. Er ikke få hundre båter som drar gjennom Singlefjorden en fin sommerdag.

-----------

 

Faktisk er det et poeng at området for lovlig tømming av septik er blitt begrenset feks i Østfoldskjærgården. Det vil fortette utslippene til sånn ca forbi Singleøya. Om alle forholder seg til reglene vil det bli ganske intenst med septikutslipp der i løpet av noen hektisk sommeruker.

 

Er vel egentlig like greit å få et gjengs regelverk for hele kysten som svenskene. Slik som det er nå gjelder det lokale og regionale regler i hytt og vær. Det fremstår som lite logisk at en kan tømme tanken et godt stykke inn i feks Singlefjorden men ikke når en kommer lengre ut i mer åpent farvann. Det samme vil være tilfellet med den nye nasjonalparken på sørlandet.

Link to post
Share on other sites

Sitater fra svenske debatt forum, hvor de utviser mer "gangsyn" der en i Norske kanskje :lol: Merk: før forbudet, kunne du dumpe septik i gjesthavner og uthavner lovlig i Sverge, noe som heldigvis IKKE er lovlig i Norge. At svensker skal være mer tilbøylige til å følge regler en nordmen har jeg absolutt ingen tro på, kanskje snarere tvert imot.

Jeg vet ikke jeg, kanskje jeg ikke forstår... jeg tror verken i kjerka eller utenfor, men tror på rasjonelle vitenskapelige forklaringer. Når politikere finner på forbud uten viten, men kun basert på følelser uten fornuft, får jeg og flere med meg, problemer med å ta lovverket/politikere seriøst, og det er et allment større problem enn om noen skulle slippe ut sin septik 300m fra land i den Svenske skjærgården.

 

For ordens skyld, jeg har septik tømming til sjø, jeg har septik tømming overdekk. Jeg HAR fulgt de Norske reglene i Norge og brukt norske regler i Sverge, så godt det lar seg gjøre. Hva jeg gjør i framtiden, vil tiden vise, men jeg forsøker å være lovlydig.

 

Försiktighetsprincipen du vet !

Transportstyrelsen har i sin utredning räknat ut att det kan finnas 54 milijoner fritidsbåtar med normal toatömning innan några gränsvärden överskrids.

Så några breddningar av Stockholmstypen är nog inga större problem.

Men en försiktighetsfaktor på 1000:1 när det gäller båtägare det kan vi väl klubba igenom. Vi är ju bara politiker. Vi kör på kartan i stället för verkligheten, det har ju funkat förut.

 

Jag har en lösning på problemet, eller iallafall en vög runt den fåniga lagen.

Man skiter som vanligt på sin mugg, kör in det i tanken. Kommer det sedan en kontrollant så pumpar man glatt över sörjan till en potta (stor) och kastar detta överbord, man får göra detta ganska många gånger, men då har man iaf kommit runt lagen..

 

Så. 380 000 000 liter orenat avloppsvatten 2010 bara från Stockholm.

Den gamla utredningen gissar att ca 80 000 båtar har toa, varav (32% 13%)*80 000= 36000 har toatank.

En tank är väl runt 40 liter.

Då skulle ALLA sveriges båtar med toatank tömma sina toatankar ca 380 000 000/36000/40 = 263 gånger för motsvarande utsläpp.

 

Kanske är jag som helt saknar moral inför tokiga lagar(lagförslag) men är det någon här som kommer bry sig om denna lag skulle gå igenom en vacker dag?

 

I Finland har de haft en lag om sugtömning i några år nu. Jag låg i gästhamnen Rödhamn på Åland förra sommaren mittemot tömningsstationen så jag såg alla båtarna som var där och tömde sina toatankar. Efter 36 timmar i hamnen och ca: 75-100 båtar i snitt inne vid bryggorna, så kan jag säga att inte en enda båt som jag kunde se var till tömningsstationen och tömde. Vad drar man för slutsatser av detta tro?

 

 

:lol: Mange gullkorn fra våre svenskebrødre :lol:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Færder nasjonalpark, ink Bolærne osv:

 

7. Forurensing 7.1 Forurensning og forsøpling er forbudt. All bruk av kjemiske midler som kan påvirke naturmiljøet er forbudt. Det er forbudt å tømme kloakkvann i sjøen.

 

+ forbud mot vannscooter, som også gjelder på Hvaler.

-----

 

Raet Nasjonalpark og Jomfruland, dvs Sørlandet +, kommer etter. Tipper 2016.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og ingen ting kommer til å bli forandret mtp på septik tømming i overnevnte nasjonal park, det er jeg hundre prosent sikker på. septik i sjøen har aldri vært noe problem her i skjærgården, og vil nok heller aldri bli det så lenge renseanleggene til kommunene fungerer.

Link to post
Share on other sites

Og ingen ting kommer til å bli forandret mtp på septik tømming i overnevnte nasjonal park, det er jeg hundre prosent sikker på. septik i sjøen har aldri vært noe problem her i skjærgården, og vil nok heller aldri bli det så lenge renseanleggene til kommunene fungerer.

Mycket möjligt att det inte finn proböem hos er.

Här kan du ta en titt på stränderna syd Sotenkanalen, Fisketången, Hestrand och stränderna runt Havstensund.

Vad har dessa platser då gemensamt?

Alla ligger "lite" otom hamnområde och naturhamnar. Tömning av septitankar sker i innre leden syd om dessa.

Strömmen sätter norrut 96 dagar av 100 och då hamnar både svensk o norsk skit här på stränderna.

Om du är intressera kan jag skicka en karta var det är värst och vilka stränder som det ligger mest folkeskit på.

Detta finns dokumenterat.

Ta en tur dit vecka 29 eller 30 får du se.

Om nu en ny lag kommer att hjälpa är jag osäker på när jag läser många resonemang här på BP.

När jag låg på Ormelätt i somras var det någon som tömt tanken och den båten hadde inte kvarn i sitt system kunde jag se.

Link to post
Share on other sites

 

 

For ordens skyld, jeg har septik tømming til sjø, jeg har septik tømming overdekk. Jeg HAR fulgt de Norske reglene i Norge og brukt norske regler i Sverge, så godt det lar seg gjøre. Hva jeg gjør i framtiden, vil tiden vise, men jeg forsøker å være lovlydig.

 

 

Jag har en lösning på problemet, eller iallafall en vög runt den fåniga lagen.

Man skiter som vanligt på sin mugg, kör in det i tanken. Kommer det sedan en kontrollant så pumpar man glatt över sörjan till en potta (stor) och kastar detta överbord, man får göra detta ganska många gånger, men då har man iaf kommit runt lagen..

 

 

 

I Finland har de haft en lag om sugtömning i några år nu. Jag låg i gästhamnen Rödhamn på Åland förra sommaren mittemot tömningsstationen så jag såg alla båtarna som var där och tömde sina toatankar. Efter 36 timmar i hamnen och ca: 75-100 båtar i snitt inne vid bryggorna, så kan jag säga att inte en enda båt som jag kunde se var till tömningsstationen och tömde. Vad drar man för slutsatser av detta tro?

 

 

:lol: Mange gullkorn fra våre svenskebrødre :lol:

De Gullkorna er fra en tråd fra 2012 (har hvert DØD siden, 59 innlegg). så fort var det unnagjort.

 

Husker jeg loven rett må en ta Hinken pottne NED i jolla og ro 926,5 m fra land og tømme de.

 

I dag er det 90% av Finske båter som tømmer i land (mulig de 10% er små båter)

​Og alle ventiler til havet fra toalettene er plombert.

 

Når vannet på Skagerrakkysten i et belte på 30 dybdemeter er 20% Østersjøvann.

Da bør vi vel ikke pøse på mer dritt.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Og ingen ting kommer til å bli forandret mtp på septik tømming i overnevnte nasjonal park, det er jeg hundre prosent sikker på.

 

Spennende, da vet du noe ingen andre vet. Ordførerne i kommunene det gjelder jubler, det er "sexy" med nasjonalpark og de tror det vil fremme turisme i området. (http://www.fvn.no/tema/godhelg/--Det-er-sexy-a-markedsfore-skjargarden-som-nasjonalpark-2636749.html)

 

Restriksjoner rundt bruk av sykkel og hest er under drøfting, de undres på å ha et litt slakkere regime enn på Hvaler. Noen bønder er bekymret, andre er ikke.

 

At Raet og Jomfruland nasjonalpark skulle ha noen annen policy på utslipp av septik i sjø, bruk av vannscooter osv er ikke nevnt med et ord noen plass. Tilsynelatende er ikke dette engang et tema, selvsagt nok egentlig men.

----

 

Så hva gjør deg så sikker på at dette vil bli den første marine/kyst nasjonalparken som tillater utslipp av septik i sjø? Jeg vil tro at så og si alle åpenbart skjønner at det ikke vil skje.

 

Andre restriksjoner du er sikker på at det vil bli lempet på? Utslipp av giftige kjemikalier, lov å bruke vannscooter?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ingen problemer med å forstå eller respektere lover å regler på dette. Og det er bare tragisk at folk er så egoistsisk at man slipper ut septik der man ikke bør gjøre det helt uavhengig av lover og regler.

Men jeg er overrasket over hvor lite kristisk folk er til de som lager dette regel eller lovverket. Tidligere innlegg viser at hele lystbåtflåten står for 0,2 prosent av det totale utslippet. Her er det ene innlegget krassere en det andre for å forsvare dette som altså ikke har noen betydning for miljøproblemene rundt båtene våre.

Hva om dere heller brukte pennen eller røsten deres til å påvirke de reelle utslippene som forårsaker miljøproblemene rundt båtene våre?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Mange hytteiere langs kysten som lurer på hvorfor folk i båt kan drite rett i sjøen mens de selv må ha store utlegg for å koble til kloakknettet.

 

I Kragerø ligger tilkoblingsavgiften enkelte steder på rundt 100 000,-

 

Hvis det ikke er så nøye om alle båtene der om sommeren slipper bæsjen sin i havet så kan det vel ikke være så nøye med hyttene.

 

Om vi ser på det store regnskapet så slipper USA og Kina uansett ut en zillion ganger mer enn oss så egentlig kan vi vel kutte ut renovasjon generelt, det hjelper så lite. Bare å kaste søppla ut vinduet og håpe på snø.

---------

 

Edit: Så plutselig at det jeg skrev lignet fælt på faktiske argumenter. Det var da altså ironisk ment.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Noe utenfor emnefeltet - men finnes det noen kart over hvilke soner på norsk side hvor det er ulovlig å tømme septiktanken?

 

Når en ser på kartene som dekker nasjonalparkene, Hvaler, Tjøme, Færder, Raet/Sørlandet og Jomfruland så dekker de på utsiden og ganske langt ut i havet.

 

I teorien så kan man da tømme tanken på innsiden av nasjonalparken, der hvor det da er 300 meter fra land. Med alle holmer og skjær i de områdene må man vel rett og slett sette seg ned med kartet og finne områder hvor det er lov, eller gå godt ut i havet på utsiden av grensen til nasjonalparkene.

 

Tror nok et gjengs regelverk for dette på sjøen vil presse seg frem. Blir litt for dumt om en må sitte med passer og linjal i kartet for å finne lovlige "dumpingplasser" når man skal nedover sørlandet på ferie.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel bevist at hvis alle som bare slipper ut 0,3% av totalutslippet får fortsette med det, så blir ikke trenden snudd.

 

Klart at Oppdrettsnæringen burde hvert på land for lengesiden, så de kunne renset vannet sitt og tenk hvor mye de hadde tjent

på all fisken som de i dag mister.

 

Å pålegg andre å rense, før en har feit for egen dør, er vel heller ikke rett.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...