Jump to content

Toalett-tømming i sjøen forbys helt i Sverige fra 2015


Salt

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

 

Skinnhellighet er noe jeg ikke verken står for eller påberoper meg. Og ja, jeg tror nok ikke det det vil bli noe særlig forandring på folks utslipp i fjorden. De som tømmer ved badestrand/havn, vil nok ikke stoppe med det allikevel.

 

Ja disse skinnhellige svenskene, finnene, nordmennene osv. Bra du står fast på ditt :-D. Det er nok god kvalitet på det du slipper ut tenker jeg ;-)

Link to post
Share on other sites

Det er to hovedgrupper av sanitærvæske. Den ene typen inneholder "mat" for bakteriene og er helt uskadelig for miljøet, og den andre typen gift. Det "gode(!?¤) gamle såkalte "blåvannet" inneholder, eller inneholdt i hvert fall tidligere formalin (formalaldehyd) som et et sterkt kreftfremkallende stoff.

 

Sjøvann på tanken lukter av seg selv etter en stund, men påvirker ikke miljøaspektet. Lukt unngår en best med god tilgang av luft (oksygen) til tanken, og selvfølgelig ved å tømme tanken så snart en har anledning. Skal en vente med tømming til tanken er full og farte kysten rundt men manshitten for å finne en sugestasjon, kan det bli en del lukt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Med en slik sommer vi hadde i 2014 akselererer lukten på tanken noe hinsides. Når ikke noe skal slippes til sjø blir det vel også en del som kniper inn på skyllevannet.

At det blir storforbruk av sanitærvæske er utenfor enhver tvil, få håpe folk holde seg til den giftfrie som "forer" de gode bakteriene.

 

Har en misstanke om at en del Svenske havner vil fremstå som "stinkbomber" til sommeren......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Kloakk fra mange hundre husstander på Vesterøya slippes denne uka urenset ut i Sandfjordsfjorden

 

"Vi har søkt fylkesmannen og fått tillatelse til utslippene. Det som flyter blir fjernet ved pumpestasjonen og kloakken som går i sjøen brytes raskt ned og skader ikke sjøliv. Vinterarbeid gir også mindre ulempe for beboere og brukere av fjorden"

 

(Utheving i rød skrift av meg). Interessant ...

Link to post
Share on other sites

Kloakk fra mange hundre husstander på Vesterøya slippes denne uka urenset ut i Sandfjordsfjorden

 

"Vi har søkt fylkesmannen og fått tillatelse til utslippene. Det som flyter blir fjernet ved pumpestasjonen og kloakken som går i sjøen brytes raskt ned og skader ikke sjøliv. Vinterarbeid gir også mindre ulempe for beboere og brukere av fjorden"

 

(Utheving i rød skrift av meg). Interessant ...

Folk skulle egentlig visst hvor mange steder i Norge kloakkrørene går direkte og urenset ut i sjøen!

 

Jeg arbeider som Yrkesdykker og en stor del av min arbeidsdag går med på og fornye og reparere vann/avløpsrør under vann!

 

Og det er myyyye som ikke går via ett renseanlegg den dag i dag.

Og det finnes utrolig mange ulovlig private ledninger som går direkte ut i vannet!

 

regner med det er mye det samme i Sverige.

Trur det er ett større problem enn båtSeptik

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Det er jo dette som ha vært mitt poeng hele veien også. Det er for mange utslipp fra land som bør bekymre før man skal ta for seg noe jeg tror er ubetydelig ift å tømme en septik tank i trygg avstand fra land og badestrender. Skal miljøtiltak, som verden trenger, iverksettes av de som bestemmer (politikere), så hadde jeg satt pris på at tiltakene iverksettes der det har mest mulig effekt. Det tror jeg imidlertid kan koste en uakseptabel mengde med politisk kapital ift gjenvalg.

 

Har forøvrig lært en del av denne tråden. Det er mye jeg ikke visste om nasjonalparker etc. og forbud der.

 

Stusser litt på at det er lov å kjøre alt man vil av båter i en nasjonalpark, men ikke en vannscooter som er moderne, stillegående (ift en del andre båter med 2 taktersmotor etc).

 

Jeg tror generelt at det er mye som blir bestemt med følelser og preferanser, desverre uten objektive data.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Mener virkelig motstanderne av den nye loven i Sverige at man bare kan "drite" (unskyld utrykket) i det som er bestemt bare forde det finnes andre tiltak som sikkert hadde vært fornuftig og som kunne gi mye mer virkning, men ikke er iverksatt?

 

Det blir nesten det samme som at det er greit å stjele en sjokolade forde det er andre som stjeler så mye mer.

 

Husk hvordan f.eks røykeloven ble mottatt når den kom, jeg har tilgode å høre at noen ikke synes den er bra i dag.

Vi mennesker har nok en iboende motstand for endringer og reguleringer, men jeg er rimelig sikker på at om 15-20 år (da har vi sikkert hatt samme lov i Norge en stund) vil de fleste synes at det er helt ok.

Den generasjonen som "regjerer" på sjøen da er forresten de som er unge i dag, og de er langt flinkere i miljøsaker en vi som sitter å diskuterer dette i dag.

 

Vær så snill, slutt å kom med allverdens motstand og unskyldninger og fosøk heller å respekter loven som er innført.

 

Alternativt kan man selvfølgelig som jeg vel har skrevet tidligere holde seg i hjemmlige farvann for så kunne ha gleden av å tømme tanken der det måtte passe.

Jeg tror ikke svenskekysten ville være spesielt lei seg for å slippe "kaksiga båtegäre" som tolker lover og regler etter eget godtbefinnende.

 

Ps. på båtmessen i Gøteborg vare det mye fokus og stands med tømmestasjoner og septiksystemer.

Kanskje en helgetur dit hadde vært fint?

Link to post
Share on other sites

Slapp av, slapp av, det ordner seg etterhvert og over tid.

 

Det trengs tid for å få etablert nok tømmestasjoner til at ventetiden kan bli akseptabel.

Det trens tid for å få klargjort båtene for tømming ovenfra.

Det trengs tid for å etablere nye vaner.

 

Røykeloven er et godt eksempel:

Alle røykere var ikke helt enige og sluttet på dagen da den ble innført, men se etterhvert hva som skjer!

Link to post
Share on other sites

Ventetiden ved tømmestasjonene tror jeg blir alfa og omega her. Om en blir liggende i kø ved stasjonene for lenge tror jeg nok at mange vil gå i stedet og heller tømme på veien, uansett om de har dekk-avsug eller ikke. Om en ser at en kommer sent til havn, vil nok også redselen for å ligge i kø ved tømme stasjonen gjøre sitt til at noen vil tømme tanken før ankomst.

 

Vi her på BP vil selvfølgelig ikke tenke i slike baner, men jeg tror nok at noen vil overse denne nye loven.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Spiller ingen rolle, for de har søkt fylkesmannen om lov, og derfor er ikke dette utslippet skadelig. Det er det ulovlige utslipp mann må til livs, det er det som skader miljøet.

 

Morsomt med ironi, men hva mener du egentlig? Skal det ikke være tilgang for konsesjoner? Skal det ikke eksistere lovbrudd innen felt hvor det kan gis konsesjon? Og gjør en konsesjon på ett utslipp et annet utslipp mindre forurensende?

 

Du mener kanskje at om noen får lov så er det forferdelig urettferdig at noen andre ikke får lov? :lol::lol: Da er det på tide å innse at verden er og blir urettferdig. ;-)

Link to post
Share on other sites

Mener og mener.... Det står da helt konkret både at det er søkt og derfor lovlig, og også at det ikke er miljøskadelig men tvert i mot at det brytes raskt ned og er uproblematisk.

 

Er ikke det flott da?

 

Hvis jeg på død og liv MÅ mene noe, så er det at enkelte muligens rir feil kjepphest, men jeg tror ikke jeg orker, for jeg er så matt ;-)

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Kan inte förstå att en lagändring i Ert grannland skapar sådant motstånd av en del pesoner.

Ni borde vara tacksam då strömmen oftast sätter norrut och tar med en del till Er.

Respektera eller stanna i Norge.

 

 

Ikke ofte jeg kan si meg en med en Svensk :smiley: , men denne ja :thumbsup:

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg burde kanskje ikke "rippe opp" i denne tråden ... men allikevel ... ;-)

 

Den generasjonen som "regjerer" på sjøen da er forresten de som er unge i dag, og de er langt flinkere i miljøsaker en vi som sitter å diskuterer dette i dag.

Bare en liten anekdote ... for en uke siden hadde jeg et barn ombord som aldri hadde vært i båt før. Han gikk rundt og inspiserte båten, deretter måtte han på do. Vi har to toaletter ombord, men aktertoalettet går rett ut i sjøen. Så jeg svarte ham da: "ja, bare gå på do, men bruk for all del den forreste doen!" Jeg husker ikke eksakt ordskiftet, men han spurte om hvor ting havnet, så jeg forklarte at den bakerste doen gikk rett ut til sjøen mens vi har en tank på den forreste doen. Han spurte ikke hvordan tanken ble tømt, så det ble ingen debatt om dét, men han syntes det virket naturlig å ha en tank: "åh, for å redde kloden og slikt, så klart!". :-) Han syntes forøvrig at det var veldig merkelig at vi kunne bruke dusjen ombord, når gråvannet går rett ut i sjøen.

 

Jeg tror på sikt at dette kommer til å "gå seg til" - det vil bli flere forbudssoner, flere og bedre tømmestasjoner, mer respekt for forbudssonene og færre båter som har toalettløsninger uten dekksgjennomføring i ISO-8099-format.

 

Ni borde vara tacksam då strömmen oftast sätter norrut och tar med en del till Er.

Bidraget til overgjødsling i norske farvann fra fritidsbåter som tømmer i svensk farvann, det tror jeg er så totalt insignifikant som det kan bli, uansett forbud eller ikke :-)

 

Forøvrig har jeg "drodlet" litt mer om miljøaspektet på Båtwiki - Septik - miljøaspekt. Raskt oppsummert:

  • "Æsj-faktor", estetiske og helsemessige problemer er kanskje det mest signifikante problemet med utslipp til sjø. I en tettpakket uthavn hvor mange båter slipper kloakk rett ut vil det kunne bli reelle helsemessige problemer med å bade - men "æsj-faktoren" i seg selv må ikke undervurderes - selv når ting blir så utvannet at det ikke er noen rasjonell grunn til å la vær å bade eller fiske, så vil visshet eller mistanke om at båter slipper ut septik (samt synlige bevis, så som toalettpapir) kunne ødelegge naturopplevelsen veldig for de som bader, fisker eller går tur langs strandlinjen. Dette må man ta hensyn til!
  • Det er reellt at utslipp fra fritidsflåten medfører lokale problemer med forslamming og overgjødsling.
  • Fritidsbåten bidrar også til regionale problemer med overgjødsling, f.eks. i Østersjøen, selv om bidraget fra fritidsflåten er ganske lite.
  • At bidraget er på 0.2%, og ganske insignifikant f.eks. i forhold til avrenning fra landbruket gir ikke noe "moralsk frikort" til å slippe ut septik i sjøen.
  • Selv om bidraget bare er på 0.2% - hvor stor andel av befolkningen er i gjennomsnitt ute på sjøen i fritidsbåt med toalett til envher tid? Dersom egen andel av fosforutslippene triples når man er ute i fritidsbåt, hvordan kan man da hevde moralsk suverenitet på bakgrunn av at dette er "insignifikant"?
  • Argumentene om at det er et "naturlig kretsløp" og "bare bra med litt ekstra gjødsling" er ugyldige så lenge vi ikke alle spiser økologisk mat og resirkulerer det meste av toalettavfallet vårt på land.
  • Globalt og uttaskjærs langs norskekysten er ikke overgjødsling noe problem.
  • Forbud mot toalettutslipp fra båt kan sant nok være "symbolpolitikk". Mtp å løse regionale problemer er det ressursmisbruk dersom et slikt forbud er signifikant mer kostbart ifht utslippsreduksjoner sammenlignet med andre potensielle tiltak.
Svenske lover er også kommentert på båtwiki'en, men der er det ikke blitt endret på en stund - ser ikke behov for å endre noe der. :-) Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er rart hvordan argumentasjonen om at siden noen andre forurenser mer enn meg så er det ingen grunn til at jeg reduserer mine utslipp stadig vekk brukes.

 

Ja, selvsagt har dette forslaget noen snodige sider og ja det finnes tiltak som kanskje har større effekt, men det betyr jo ikke at det ikke bør gjennomføres eller saboteres.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

At en ombygging er lettvint, får stå for din egen regning. Det er nok svært avhengig av båttype, hvor tanken er plassert osv. Jeg har funnet ut en løsning for min Saga 27 fra -86, men ideell er løsningen ikke. Noen komponenter er innkjøpt allerede, så det blir nok muligheter for tømming til land til sommeren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...