Jump to content

Toalett-tømming i sjøen forbys helt i Sverige fra 2015


Salt

Recommended Posts

En annen ting - hvis jeg forstår det riktig, så har svenskene frem til 15. april ingen forbud mot utslipp av septik nært land, de har ingen 300m-grense slik som vi har. Dersom dette stemmer, så skjønner jeg godt at det er oppslutning om et forbud. Det er jo litt ekstremt å gå fra en 0m-grense til en 12nm-grense. Personlig skulle jeg mene f.eks. en 2 nm-grense ville vært mer fornuftig langs Bohuslän-kysten, jeg kan ikke helt få meg til å skjønne at utslipp 2 nm fra land kan innebære noe problem - men, når det er sagt vil jeg selvfølgelig oppfordre alle til å respektere loven.

Link to post
Share on other sites

 

 

Bidraget til overgjødsling i norske farvann fra fritidsbåter som tømmer i svensk farvann, det tror jeg er så totalt insignifikant som det kan bli, uansett forbud eller ikke :-)

 

 

 

Du tolkar det jag skriver som faan tolkar bibeln. Att ta en mening av flera från ett sammanhang och sätta in detta i ett annat är ett välkänt och fult sätt att framföra sitt budskap på.

Link to post
Share on other sites

Den kommentaren var hverken ment som et personangrep eller som noe argument for å fremme en agenda. Vi er veldig enige i at det er en veldig uting å tømme i indre led. Jeg ser derimot ingen vektige argumenter for at grensa skal gå så langt ut som 12 nm langs vestkysten. Når det er sagt, jeg har heller ikke noe problem med det. (og det må sies, vi gjorde en innsats for å lete etter tilgjengelige septiksug i juleferien, uten hell).

Link to post
Share on other sites

Så man ser for seg at en 40-fots motorbåt som ligger på Väderøyene skal starte motoren og kjøre inn f.eks til fjellbacka for å tømme septiktanken når den er full, så så å kjøre ut igjen og legge seg til på nytt i skjærgården. Mulig det er sider i miljøregnskapet man ikke helt har tatt høyde for her...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Så man ser for seg at en 40-fots motorbåt som ligger på Väderøyene skal starte motoren og kjøre inn f.eks til fjellbacka for å tømme septiktanken når den er full, så så å kjøre ut igjen og legge seg til på nytt i skjærgården. Mulig det er sider i miljøregnskapet man ikke .

 

Etter 3 - 4 dager i uthavn må mange inn for å handle, så det går fint å tømme samtidig før en går til neste uthavn.

Er det lov å ligge lenge i uthavn i Sverige?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Så man ser for seg at en 40-fots motorbåt som ligger på Väderøyene skal starte motoren og kjøre inn f.eks til fjellbacka for å tømme septiktanken når den er full, så så å kjøre ut igjen og legge seg til på nytt i skjærgården. Mulig det er sider i miljøregnskapet man ikke helt har tatt høyde for her...

 

Litt logistikk må til før nettet med tømmestasjoner er bedre utbygd. I følge oversikten får man ikke tømt tanken i Fjellbacka. Grebbestad blir nærmeste. Kungshamn hvis man er på vei sørover. Eller man kan gå godt ut i havet, som kanskje er det kjappeste for en 40 fot hurtiggående båt?

 

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/Hitta-tomningsstationer/

 

https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=zuojJsQ3bC-8.kRgyUuBTtHGE

 

Kanskje greit å være obs på at man skal ha mulighet for tømming til land når man er i Danmark også, men da i hovedsak om man har båt som er fra 2000 eller nyere:

 

För dansk del undantas alla båtar byggda före 1 januari 1980 från konstruktionskraven (tank som kan tömmas till land om toalett finns i båten). Båtar byggda från 1 januari 1980 till 1 januari 2000 undantas också om de är kortare än 10,5 meter eller smalare än 2,8 meter. Övriga båtar och båtar byggda efter 1 januari 2000 omfattas av konstruktionskravet.

 

http://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/Fragor-och-svar/Jamforelser-med-andra-lander/

Link to post
Share on other sites

hvis du spurte meg Tombåt så er svaret at jeg går ut i åpent farvann og tømmer der (frem til nå, jeg følger så klart regelverket). Men mener at det er ikke hensiktsmessig av miljømessige hensyn å kjøre to timer tur retur for heller å tømme til en landstasjon.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hva pleier du å gjøre tømme dritten der du ligger på Väderøerna?

 

Den lagtext som i praktiken styr allemansrätten ingår i huvudsak i 2 och 7 kapitlet av miljöbalken. Det enda som uttryckligen finns skrivet om allemansrätten i miljöbalken är dock: "Var och en som utnyttjar allemansrätten eller annars vistas i naturen skall visa hänsyn och varsamhet i sitt umgänge med den" (kap 7, 1 §). Naturvårdsverket sammanfattar allemansrätten i orden ”Inte störa – inte förstöra”.

----

 

Er ikke jurist men å tømme norskebæsjen sin i svenskene sine uthavner virker ikke helt å sammenfalle med allemannsretten og ”Inte störa – inte förstöra" samt "visa hänsyn och varsamhet".

 

Med tanke på at man kommer som utenlandske gjester og utnytter svenskene sin allemansrett så bør man vel holde lav profil og god stil så og si.

Link to post
Share on other sites

 

Den lagtext som i praktiken styr allemansrätten ingår i huvudsak i 2 och 7 kapitlet av miljöbalken. Det enda som uttryckligen finns skrivet om allemansrätten i miljöbalken är dock: "Var och en som utnyttjar allemansrätten eller annars vistas i naturen skall visa hänsyn och varsamhet i sitt umgänge med den" (kap 7, 1 §). Naturvårdsverket sammanfattar allemansrätten i orden ”Inte störa – inte förstöra”.

----

 

Er ikke jurist men å tømme norskebæsjen sin i svenskene sine uthavner virker ikke helt å sammenfalle med allemannsretten og ”Inte störa – inte förstöra" samt "visa hänsyn och varsamhet".

 

Med tanke på at man kommer som utenlandske gjester og utnytter svenskene sin allemansrett så bør man vel holde lav profil og god stil så og si.

 

:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

... å tømme norskebæsjen sin i svenskene sine uthavner virker ikke helt å sammenfalle med allemannsretten og

 

Har det noensinne vært ok å tømme dritten i uthavnene? Det Framtia sier er jo at han kjører ut i havet utenfor øyene, noe som etter min mening er mye mer fornuftig og miljømessig riktig enn å brenne diesel på å kjøre inn til Grebbestad fra Vederøarna for å tømme seg. Det er langt fra alle som må i butikken å handle for hver gang septiken er full.

Link to post
Share on other sites

Har det noensinne vært ok å tømme dritten i uthavnene?

Nei, det har aldri vært "OK", men så vidt jeg har forstått har det heller ikke vært noen konkrete svenske lover mot tømming av septiktank, eller bruk av toalett med direkte tømming til sjø i uthavner. De sitatene Pinkvin kommer med kan kanskje anvendes, men de virker ikke konkrete nok til at man faktisk kan bli dømt og straffet for slikt. Altså har jeg fortsatt det inntrykket at man nå går fra en "nullmetersgrense" til en "tolvmilsgrense", begge deler synes jeg er noe ekstremt.

 

Det Framtia sier er jo at han kjører ut i havet utenfor øyene, noe som etter min mening er mye mer fornuftig og miljømessig riktig enn å brenne diesel på å kjøre inn til Grebbestad fra Vederøarna for å tømme seg.

Det er min oppfatning også - så netto tror jeg mitt "forslag" om en 2nm-grense ville gi større miljøgevinst enn en 12nm-grense. Dog må det sies at denne problemstillingen nok er ganske marginal - det er nok ganske få båter som til enhver tid befinner seg på Väderöarna og tilsvarende steder som hverken har planer om å dra til Danmark (og dermed kan tømme utenfor 12nm-grensa) eller å passere nært en tømmestasjon innen tanken er full.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så man ser for seg at en 40-fots motorbåt som ligger på Väderøyene skal starte motoren og kjøre inn f.eks til fjellbacka for å tømme septiktanken når den er full, så så å kjøre ut igjen og legge seg til på nytt i skjærgården. Mulig det er sider i miljøregnskapet man ikke helt har tatt høyde for her...

 

Dette handler dessverre ikke om miljø. Det handler om etikk og moral.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Dette handler dessverre ikke om miljø. Det handler om etikk og moral.

 

Hva er moralen her da? :smiley:

 

Brenne 50L fuel på og gå inn til Grebbestad eller brenne 10L fuel og ta en tømmerunde i åpent farvann..? med de problemer dette måtte medføre for fisken...

 

Men om påbudet gjør at folk ikke tømmer septik i naturhavn og gjestehavner, Og bruker tømmestasjoner hyppigere så er jo dette bra..

Tror nok ikke jeg kommer til se ned på de som allikevel blir fristet til trykke litt på "knappen" i åpne farvann.. Tror heller ikke Svenske myndigheter kommer til og sette inn store resurser på som forglemmer seg litt når forholdene tillater det.

 

Men jeg har selv opplevd at tømmepumper har surret og gått innerst på gjestebryggene i Tanumstrand og dette er det helt greit at det svir litt på labben og gjøre.

Noe dritt er det uansett.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Moralen er at man skal følge Svenske regler når man er i Sverige.

Sunn fornuft må mann legge igjen hjemme, den har ingen nyttig funksjon i Sverige uansett :lol:

 

Etikken går på at enkelte synes det er ekkelt å bade i vann der andre har tømt båtseptik. Selv om det er 2Nm unna er det fortsatt ekkelt å tenke på.

Hva som er tømt fra folk og fe på land er ikke like etisk utfordrede synes det som.

 

Miljøregnskapet tror jeg dessverre ingen får til å gå helt opp, men Oljenasjonen Norge kan gni seg i hendene over den økte fossile forbrenningen dette forbudet kommer til å medføre, både på land og til sjøs :lipseal:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Moralen er at man skal følge Svenske regler når man er i Sverige.

Sunn fornuft må mann legge igjen hjemme, den har ingen nyttig funksjon i Sverige uansett :lol:

 

Etikken går på at enkelte synes det er ekkelt å bade i vann der andre har tømt båtseptik. Selv om det er 2Nm unna er det fortsatt ekkelt å tenke på.

Hva som er tømt fra folk og fe på land er ikke like etisk utfordrede synes det som.

 

Miljøregnskapet tror jeg dessverre ingen får til å gå helt opp, men Oljenasjonen Norge kan gni seg i hendene over den økte fossile forbrenningen dette forbudet kommer til å medføre, både på land og til sjøs :lipseal:

:lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Så da er vi enig? Ja for bæsjing i hagen er vel mer en etisk enn miljø/forurensningsmessig ting ?

 

Det sagt så er det vel mer snakk om fornuften i å kjøre snøskuter 2 mil inn fra vidda for å bæsje i byen, for at du fremdeles skal kunne føle deg bekvem hjemme i hagen din å slippe å tenke på at det ligger en bæsj langt der ute... :rolleyes:

 

Og igjen : Det at man diskuterer fornuften i en lov er ikke det samme som at man har til hensikt å bryte den.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Etikken går på at enkelte synes det er ekkelt å bade i vann der andre har tømt båtseptik. Selv om det er 2Nm unna er det fortsatt ekkelt å tenke på.

"Æsj-faktoren", som jeg kaller det. Vi må ta hensyn til dét - dersom naturopplevelsen blir ødelagt for andre mennesker, så blir det galt å slippe ut septik, selv dersom utslippene ikke har noen beviselig negativ helse- eller miljøeffekt. Tenk om du var på båttur i en annens båt, fikk servert vann fra krana, og så fikk vite at båteieren for ikke så lenge siden hadde byttet ut en lekk vannsisterne med en kassert, brukt septiktank. Hadde du drukket vannet uten en mine? Jeg tror jeg ville vært skeptisk, selv om eieren hadde bedyret at tanken ble veldig grundig vasket og desinfisert, samt at han hadde tatt bakterieprøver av vannet.

 

Men allikevel - jeg har litt problemer med å skjønne at dette kan være et problem når septikken blir tømt f.eks. 2 nm fra land og på 70m dyp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...