Jump to content

Toalett-tømming i sjøen forbys helt i Sverige fra 2015


Salt

Recommended Posts

De Gullkorna er fra en tråd fra 2012 (har hvert DØD siden, 59 innlegg). så fort var det unnagjort.

 

Husker jeg loven rett må en ta Hinken pottne NED i jolla og ro 926,5 m fra land og tømme de.

 

 

"Hinken potta" kan du lovlig i Sverige også i sommer hive rett over bord roger-jo :lol:

Gullkorna hadde jeg med som litt moro for å vise at ikke alle svensker synes forbudet er helt fantastisk, som det kan virke i denne tråden..

Synes hele tråden er litt morsom egentlig, voldsomt engasjement fra enkelte også på norsk side av kjølen :smiley: Siden vi står for 0,2% av uslippet er jo viktig å få tatt oss, bla. miljødirektoratet, og andre statlige organer, stadfester at den værste forurenseren er kommunene selv (renseanlegg), så landbruket og industri.

 

Regner med du kjører til Porsgrunn hvergang du skal tømme septiken roger-jo? ellers så er den nærmeste Risør hvis du kjører sørover :smiley:

Link to post
Share on other sites

Om du är intressera kan jag skicka en karta var det är värst och vilka stränder som det ligger mest folkeskit på.

Detta finns dokumenterat.

Ta en tur dit vecka 29 eller 30 får du se.

 

Kan dette være utslipp fra fritidsbåter da? Synes det høres litt merkelig ut at det skal ligge hele "kabler" rundt på strendene? Alle de båter jeg har hatt, så har ihvertfall alt utslipp fra septiktank gått ut under båten, og rett i propellvannet, slik at det bare er en "suppe". Har ennå tilgode å se hele "sigarer" bli sluppet ut fra fritidsbåter.

Men jeg sikkert ikke sett alt, heller. :confused:

Link to post
Share on other sites

 

Regner med du kjører til Porsgrunn hvergang du skal tømme septiken roger-jo? ellers så er den nærmeste Risør hvis du kjører sørover :smiley:

Der skulle jeg teste ny opplegget. men da var den til rep.

Så jeg ventet til jeg var 12 nm klar av land.

Når en stikker av i mai/juni og kommer hjem i septober er det nok med en pumpe på svenske kysten,

de i Danmark fungerer.

 

"""Har ikke lest tråden, men lurer på om det finnes et oppdatert kart over tømmestasjoner noe sted?"""

 

Svenske ""Klicka på kartan nedan för att öppna en interaktiv karta med tömningstationerna.""

http://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/Hitta-tomningsstationer/

 

Norske

http://projektwebbar.lansstyrelsen.se/havmoterland/SiteCollectionDocuments/kust-havsplanering/gor-vikene-fine-MS-Latrine.pdf

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest tråden, men lurer på om det finnes et oppdatert kart over tømmestasjoner noe sted?

Ingenting offisielt, men vi er to som prøver å holde kartene våre oppdatert.

 

Ms Fortuna: http://msfortuna.no/septik.html - inneholder også informasjon om Sverige.

 

Båtwiki: http://www.baatwiki.no/wiki/Spesial:Kj%C3%B8r_sp%C3%B8rring/Kartoppslag?Kartoppslag%5Bkoordinat%5D=59.5305149%2C%2010.4950528&Kartoppslag%5Bdistanse%5D=500nm&Kartoppslag%5Bgjestehavn%5D=No&Kartoppslag%5Bservice%5D=septiksug&wpRunQuery=true - mye av kartet fra Ms Fortuna er kopiert inn her.

 

Begge er tilgjengelig fra http://www.baatwiki.no/wiki/Septik

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Synes hele tråden er litt morsom egentlig, voldsomt engasjement fra enkelte også på norsk side av kjølen :smiley: Siden vi står for 0,2% av uslippet er jo viktig å få tatt oss, bla. miljødirektoratet, og andre statlige organer, stadfester at den værste forurenseren er kommunene selv (renseanlegg), så landbruket og industri.

 

 

USA, Kineserne, Inderne, osv, osv forurenser myyye mer enn oss. Selv om vi så la ned all renovasjon og miljøtiltak i morgen vil vi knapt synes på statistikken. Det vil alltid være noen som forurenser mer. Naboen har bil som slipper ut mer en meg, da trenger ikke jeg å tenke utslipp i mitt bilvalg.. Du tømmer septiken på fjorden, da gjør det ikke noe om jeg gjør det for jeg har bare 50 liters tank..

 

Så planen er at ingen skal gjøre noe før den som forurenser mest har gjort sitt? God plan... eh..

---

 

Det kan da ikke være så dumt å være for at kloakk skal gjennom et renseanlegg før det går på sjøen? Uansett om oppdrettsanlegg, Kinesere og naboen slipper ut mer?

Link to post
Share on other sites

Hele problemet med dette regelverket, er at veldig mange finner dette urimelig og totalt overregulert, da grunnlaget for betydningen av forurensningen fra småbåter, fullstendig drukner i den totale mengden forurensning som tilføres havet.

Politikere er flinke til å innføre lover og reguleringer, men de er svært dårlige på å se konsekvenser og resultater av det de innfører.

Videre er de dårlige på å legge til rette og forberede en innføring av et nytt regelverk.

Når problemene kommer hva gjør de da??

Ett lite eksempel fra Grimstad. Skulle tømme septiken jeg, men der lå det en 50 foter som hadde lagt seg til for natten. Andre steder virker pumpene ikke osv. Har mange eksempler!

Eneste sted med orden sånn ca 90% er Arendal!

Link to post
Share on other sites

Mange hytteiere langs kysten som lurer på hvorfor folk i båt kan drite rett i sjøen mens de selv må ha store utlegg for å koble til kloakknettet.

Felles for disse hyttene er jo at de ligger på land, ikke langt til havs. Et utslipp i sjøen fra en hytte må jo nødvendigvis bli i strandsonen.

 

USA, Kineserne, Inderne, osv, osv forurenser myyye mer enn oss. Selv om vi så la ned all renovasjon og miljøtiltak i morgen vil vi knapt synes på statistikken.

 

Det kan da ikke være så dumt å være for at kloakk skal gjennom et renseanlegg før det går på sjøen?

Jeg er enig i tankegangen om at vi bør forbedre oss der vi kan. Men så ser det jo også slik at alle tiltak koster ressurser. Det koster penger å lage en lov, det koster penger å håndheve den, det koster penger å opprette mottakstasjoner, det koster penger å drifte dette, osv. Poenget mitt er at vi har en viss pott, og den bør settes inn der effekten er størst.

Link to post
Share on other sites

Hva om dere heller brukte pennen eller røsten deres til å påvirke de reelle utslippene som forårsaker miljøproblemene rundt båtene våre?

 

Jeg regner med at det er flere av oss som aktivt gjør det. Selv har jeg jobbet hele formiddagen med et prosjekt for å bevare villaksen. Dette betyr å jobbe mot blant annet forurensing fra oppdrettsnæringen. Så et møte i forbindelse med et prosjekt med oppdrettsnæring, kommune og fylke der vi vil ha inn det lokale villfisklaget.

 

For å være ærlig, jeg tror heller de som er for å forurense er de som er late og ikke gidder å gjøre noe.

 

Jeg tror heller vi som er mot forurensning ser ting i et større perspektiv. For saken er at det er mange som kan argumentere for at det er noen andre som er verre og de bør tas og ikke jeg. Dette er en baklengs og kortsynt måte å tenke på. Selv om du ikke vet at noen jobber for at de som forurenser mer enn deg skal forurense mindre, så betyr det ikke at det ikke gjøres.

 

Det bør jobbes mot forurensning på veldig mange plan, og det er ikke bare greit, men ønskelig at det gjøres samtidig.

Link to post
Share on other sites

 

USA, Kineserne, Inderne, osv, osv forurenser myyye mer enn oss. Selv om vi så la ned all renovasjon og miljøtiltak i morgen vil vi knapt synes på statistikken. Det vil alltid være noen som forurenser mer. Naboen har bil som slipper ut mer en meg, da trenger ikke jeg å tenke utslipp i mitt bilvalg.. Du tømmer septiken på fjorden, da gjør det ikke noe om jeg gjør det for jeg har bare 50 liters tank..

 

Så planen er at ingen skal gjøre noe før den som forurenser mest har gjort sitt? God plan... eh..

---

 

Det kan da ikke være så dumt å være for at kloakk skal gjennom et renseanlegg før det går på sjøen? Uansett om oppdrettsanlegg, Kinesere og naboen slipper ut mer?

Har ventet på dette innlegget, favoritt logikken til natur og ungdom. Les innlegget til Vidar B engang til Pinkvin, for det innlegget hans egentlig handler om svarer du ikke på. Det koster norges kommuner miliarde og ta tak i det egentlige problemet, men det har de ikke penger til, så da er jo litt enkel symbol politikk letter å gjennomføre? selv om det ikke hjelper en dritt, bokstavelig talt. Men ennå har det ikke kommet i Norge da, men rimelig sikker på at det kommer, politikerene må jo vise til at de har gjort noe..

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Felles for disse hyttene er jo at de ligger på land, ikke langt til havs. Et utslipp i sjøen fra en hytte må jo nødvendigvis bli i strandsonen.

 

Jeg er enig i tankegangen om at vi bør forbedre oss der vi kan. Men så ser det jo også slik at alle tiltak koster ressurser. Det koster penger å lage en lov, det koster penger å håndheve den, det koster penger å opprette mottakstasjoner, det koster penger å drifte dette, osv. Poenget mitt er at vi har en viss pott, og den bør settes inn der effekten er størst.

 

Det er på en måte håpløst å diskutere hvem som skal begynne først, det jobbes på alle områder parallelt og de fleste har iverksatt tiltak og må sikkert innføre enda flere etterhvert.

 

Fordelen med tiltak i "fritidsbransjen" er jo at en ikke rammer næring i noen stor grad, å være i fritidsbåt er både frivillig og skjer på fritiden til folk, det er en overskuddsgreie som vel egentlig burde gi minst mulig miljøavtrykk i utgangspunktet. Det er ikke mange som taper penger om fritidsbåter begynner å tømme tanken på land. Tvert i mot drar det kanskje flere fritidsbåter inn i gjestehavner osv. enn før.

 

Rent politisk og praktisk så er det vel også lett å få gjennomslag for. Det er antagelig veldig få som har medynkt med sutrende fritidsbåteiere fordi de ikke lengre kan tømme septiken i sjøen.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har ventet på dette innlegget, favoritt logikken til natur og ungdom. Les innlegget til Vidar B engang til Pinkvin, for det innlegget hans egentlig handler om svarer du ikke på. Det koster norges kommuner miliarde og ta tak i det egentlige problemet, men det har de ikke penger til, så da er jo litt enkel symbol politikk letter å gjennomføre? selv om det ikke hjelper en dritt, bokstavelig talt. Men ennå har det ikke kommet i Norge da, men rimelig sikker på at det kommer, politikerene må jo vise til at de har gjort noe..

 

Symbolpolitikk som er enkel å gjennomføre er viktig. Når du blir irritert over at du må bidra, ja faktisk med noe så meningsløst som fritidsbåten din, så kanskje det engasjerer deg et par hakk mer ifht til de store forurenserne?

 

Da er to ting oppnådd. Først og fremst mindre utslipp i sjø, dernest ditt engasjement og kanskje holdning? Du er jo allerede miljøengasjert her :-) Det er ikke uvesentlig.

--------

 

Ang. politisk vilje til å gjennomføre og ta kostnader, ja det er en stor og lang debatt. Men med de internasjonale avtalene som vi er med på så presser nok en del tiltak seg frem. Vi er heldige som har såpass stor andel vannkraft og samtidig et samfunn med høyt teknologisk nivå og god økonomi. Uansett politisk ståsted så er vi godt rustet til å klare de endringene vi har forpliktet til å gjøre med liten kostnad og bry for hver enkelt av oss.

Link to post
Share on other sites

..., det jobbes på alle områder parallelt og de fleste har iverksatt tiltak ...

Det er jo akkurat det som ikke skjer virker det som, ref. innlegg lengre opp i tråden om at bæsjen fra Sarp. i lengre tid gikk rett i Glomma og ut hit til oss her på Hvaler, det var tydeligvis greit.

 

Fordelen med tiltak i "fritidsbransjen" er jo at en ikke rammer næring i noen stor grad,

Fordelen for politikerne med tiltak i fritidsbransjen er at det ikke koster noe å gjøre et vedtak, det havner på private og gjestehavner.

 

fritidsbåt er både frivillig og skjer på fritiden til folk, det er en overskuddsgreie som vel egentlig burde gi minst mulig miljøavtrykk i utgangspunktet.

Jeg er ikke så sikker på at det blir så mye miljøavtrykk av å tømme septiken i sjøen uansett, dersom bare folk hadde respektert at dette må foregå langt ute. Jeg presiserer at jeg er veldig mot tømming av septik nær land, for ikke å snakke om i havner eller uthavner eller nær strender.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

 

Jeg er ikke så sikker på at det blir så mye miljøavtrykk av å tømme septiken i sjøen uansett, dersom bare folk hadde respektert at dette må foregå langt ute. Jeg presiserer at jeg er veldig mot tømming av septik nær land, for ikke å snakke om i havner eller uthavner eller nær strender.

 

Paradokset med alle de marine nasjonalparkene er at tømming av tank i praksis vil måtte skje nærmere land. Det er i praksis de færreste fritidsbåter som går så langt ut at de er utenfor grensene til parkene, men "innenfor" er de ofte.

 

Et godt eksempel er jo hvis man har båt i bunnen av Singlefjorden i Østfold. Da kan/må man tømme tanken, lovlig, ganske tidlig før man kommer ut i Hvaler og Koster/Sverige hvor det ikke er lov. Samme vil bli tilfelle i Færder nasjonalpark og Tjøme. Man må tømme tanken på vei ut fra Tønsberg der man er 300 meter fra land før man kommer inn i parken feks på Bolærne. Innenfor Jomfruland er det vel også noen områder med 600 meter på tvers hvor en kan tømme, og nedover Sørlandet må man tømme når man går inn/ut i fjordene før man kommer ut i Raet nasjonalpark.

----------

 

Men om alt dette fører til at de fleste tømmer på land, eller går over til andre toalettløsninger, så blir det ikke noe problem. Hvis det blir et problem med økt utslipp nærmere land så mener jeg gjengs regelverk med Sverige og Finland vil presse seg frem.

 

Er ikke bombesikker på at "øvrigheita" har sett helheten.

Link to post
Share on other sites

Det er selvsagt sant Pinkvin. Mine tanker var egentlig sett i et metaperspektiv, løsrevet fra lover og regler. Jeg har vondt for å se at det har miljømessige konsekvenser at vi tømmer tanken midt mellom Koster og Tisler, eller midt mellom Tisler og Asmaløy. Men som du sier, det stoppes jo av nasjonalparkreglene. Så hvis nasjonalparkreglene tvinger folk til å pumpe ut bæsj nord for Nordre Sandøy istedenfor i Tislerrenna der det er flere hundre meter dypt, og plenty med organismer som resirkulerer biologisk avfall, så vil jeg si reglene for nasjonalparken virker mot sin hensikt.

 

Men nå snakker jeg egentlig om ting jeg ikke har greie på, så dette blir bare synsing. Jeg er heller ikke ute etter å trekke opp stemningen i debatten :smiley:

Nå er det fredagskvel, så da tar vi en :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...