Jump to content

Hentetråd, Molde- måløy-Bergen- Stavanger-Nøtterøy


TerTitt61

Recommended Posts

Var litt deilig å runde Tønna, og tusle inn Vestfjorden vil jeg tro :-) Husker selv følelsen av å trå i land etter vår hentetur, og den var blåbær i forhold til hva dere har vært gjennom.. Gratulere med vel gjennomført tur, dere er noen skikkelig tøffinger.... Helt rått med innsatsen til felles forumister gjennom påsken.... Faith in humanity restored..... :-)

Link to post
Share on other sites

Det er nok jeg som er Morten "Drev". Forstår godt at man blir litt opphengt i filter, motor, tank og drev etter en slik uke og blander det inn i nye navn. Selv har jeg fast aksling, men er fornøyd med det nye etternavnet. Da jeg var innom og ønsket velkommen til Arendal og lurte på om det var noe Terje og Lisbeth trengte, møtte jeg på uvanlig hyggelige mennesker som viste meg rundt i båten. Ikke rart at dere får god oppfølging, med det humøret. Var litt bekymret for dere i dag også, etter at jeg via landeveien var i Vestfold og så hvor mye tåke det var. Godt at dere har kommet trygt hjem. Har selv hatt et par henteturer med ukjente båter fra Vestlandet og vet at det ikke er bare/bare. Det hjelper med BP-venner, men vi må ikke la det bli en sovepute i forhold til å vurdere risiko.

Link to post
Share on other sites

Godt å høre dere er kommet hjem ...har desverre vært litt opptatt i dag og ikke fulgt opp kontakten i dag :rolleyes:

men ser ut til at andre tok over stafettpinnen og det er bra :flag_bp:

Viktig å følge med på være BP venner når de henter nytt utstyr langt hjemmefra så vi kan bistå med hjelp hvis det trengs :thumbsup:

 

Alltid moro å følge med på hentetrådene og det viser seg at de er nyttige når store strekk skal gjenomføres

. formidling av fuelstations og verksteder underveis er alfa omega mange ganger :sailing:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

img_0267.jpg

 

Dette var starten på turen.

 

img_0392.jpg

 

Nødrepp av vindusviskere.

 

 

 

img_0344.jpg

 

Stadt.

img_0351.jpg

 

Lisbeth har fått seg en meget god biff, servert på Skjæret GjesteHavn. Silda

 

img_0355.jpg

 

Meget hygglig servitør på Skjæret, ANBEFALES på det sterkeste.

 

img_03641.jpg

 

Meget trivlig atmosfære over hele gjestehavnen.

 

img_0365.jpg

 

Bare for å vise fram flaggskipet.

 

img_0393.jpg

 

2 Røde, Lisbeth og Bergen Dørk

 

.img_0423.jpg

 

Energi på kartong, he he.

 

img_0437.jpg

 

Her trodde vi at alt var over, Ved nærmere ettersyn så viste det seg at vannkjøleren ( rillet boks akt ut på bildet) Lekker. Så det var vann som hadde skvalpet

 

rundt i motor rom samt at det er olj lekk fra bunnpanna ( pakning). Men var ikke noe hyggelig syn og se.

 

img_0439.jpg

 

Her er vi endlig til kai i Obrestad havn. Snekka i bakgrunnen ble reddningen, da siste motor også stoppet i havnen å vi var på vei mot steinene akterut. Lisbeth fikk hoppet over til snekka med tau, drev stoppet heldigvis på sandbanke, og vi fikk tak på folk som hjalp oss til og få dratt båt til brygga.

 

img_0447.jpg

 

Reddningsmann nr 1 til venstre som heldig vis var på kaia når vi stoppet. Det kom også et par på Harley bikes som hjalp til, glemte og få tatt bilder av dem.

 

Morten Obrestad i kjeledress kunne motor, og var ikke sen om å tilby hjelp.

 

img_0446.jpg

 

Morten trodde nok ikke at det var her han skulle være når han sto opp om morgen...TAKK Morten.

 

Samt takk til broren Leif for lånet av sjøteledning så vi hadde varme om natten. Det var mange kalde netter på turen, selv med varmeovn ombord.

 

img_0457.jpg

 

Når vi ankom Egersund så stod flere folk for å gi oss en hjelpene hånd. Eigerøy Båt og Motor A/S

Nyåskaien

4370 Egersund

Jan Oddvar stillte opp, åpnet butikken og filtre og støvsuger til Lisbeth ble kjøpt inn.

Takk Jan Oddvar han kom også ned senere på dagen med utstyr så vi kunne få sugd ut guffe fra diesel tanken.

 

Stor takk til Careka som organisert så Jan Oddvar stilte opp.

 

img_0460.jpg

 

Guffe fra diesel tank, ikke rart at motorene ikke ville gå.

 

img_0583.jpg

 

Som skrevet tidligere. Vinduspussere var ikke hjelpsomme på turen. Prøvde det meste, men de falt av, og selfølgelig når vi hadde mest brukt for dem.

 

Vi snakket om Larvik ferja at vi måtte være på vakt, ikke før vi var ferdig med setningen så dukket den opp.

 

Turen fra Arendal og hjem, så tok vi den innaskjærs mest mulig. Sørlandsleia var smal noen steder, men utrolig fin.

 

img_0544.jpg

 

Inn og til styrbor skal vi, Tror sundet hette trangsundet.

 

img_0545.jpg

Kommer dette til og gå???? Joda var plass til oss.

 

img_0567.jpg

 

Flere trange plasser+ mange til som vi glemte og ta bilder av..Sjefa var utnevt som fotograf, men ser av bilder så har vi ca 100 fjelltopper. 150 hus/ hytter, osv.

 

Har masse bilder til, men slutter av turen her.

 

Denne turen hadde ikke lat seg gjennom føre uten all hjelp på BP. Samt tilfeldige personer som var tilstede på riktig tid ( for oss)

 

Film av de stoore bølger og dårlig vær fikk vi ikke lastet opp.

 

Sjefa og jeg er forsatt sammen. Men meget viktig at man får fortalt at man er glad i hværandre etter det var på det tøffeste.

 

Kansje og tror er dårlig uttrykk i en båt. he he.

 

Vi ønsker alle en god båt sesong frammover, er dere uten for nøtterøy, gi beskjed, vi stiller opp for og hjelpe.

 

Takk igjen til alle dere som ga oss all info og hjelp som vi trengte for at turen skulle bli vellykket.

Redigert av TerTitt61 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Igjen

 

Ser du skriver Blindleia men ser du er i "Sørlandsleia"som strekker seg fra Arendal til Lyngør

Moro å se noen bilder om ikke noe pent syn nedi maskinrommet ...kan bli oppgitt over sådant syn når en åpner opp ja :rolleyes:

Men dere greide nå å komme hjem i påsken og det var vel målet om det begynte å røyne på med tid på slutten :thumbsup:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

jeg har fulgt tråden med interesse og synes det hele er spennende. Jeg hadde veldig lyst til å stille på kaia i Ålesund men ble nedstemt og det ble 13 timers biltur nordover for en impulsiv påsketur i stedet. -og så 13 timer kjøring tilbake etter 5 dager. Men fikk meg noen flåtte skiturer, så det var verdt det.

 

Det som i utgangspunktet ble omtalt som rene og pene dieseltanker tidlig i tråden, så jaggu ut til å bli en av de største hinderene. Det er en påminner til oss alle selv med nye båter.

 

Jeg er imponert over innsatsen til medlemmene her og blir litt stolt over å føle tilhørighet til dette forumet.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt, og vel overstått hjemtur :smiley:

 

Vi begynte turen vår for ca. 3-4 uker siden, og hadde nok en fredeligere tur fra Tananger til Sandvika enn dere opplevde. Utrolig hvor slitsomt 1 meter bølger kan oppleves, i forhold til hvor lett det ser ut når man leser værmeldingen på PC. Hamrer og slår når man prøver på noe mer enn 10-12 knop :yesnod:

 

Fint å få båten hjem, og gjennomtestet på veien, så dere har god til til å utbedre "diverse" før sommersesongen starter.

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som i utgangspunktet ble omtalt som rene og pene dieseltanker tidlig i tråden, så jaggu ut til å bli en av de største hinderene. Det er en påminner til oss alle selv med nye båter.

 

Husk det skal ikke mer enn en uheldig bunkring til før tankene går fra rene og pene til en sikkerhetsrisiko. Mye rart kan følge med ved bunkring, er man uheldig så kan man være ille ute selv med årlig rengjøring av tanker...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Husk det skal ikke mer enn en uheldig bunkring til før tankene går fra rene og pene til en sikkerhetsrisiko. Mye rart kan følge med ved bunkring, er man uheldig så kan man være ille ute selv med årlig rengjøring av tanker...

 

Da er det en fordel å sjekke fasilitetene allerede ved 1/2 tank så en har mulighetene til vente til neste havn.

Og hopp over de sommerbunkringstedene som flyter på vannet er mitt råd.

Og bunkre der som fiskebåtene bunkrer er smart.

Og ha en drenering for å sjekke om det er vann i egen dieseltank er et must.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Heisann TerTitt61 !

 

En spennende tråd som jeg har fulgt helt fra start !!

 

Mye god assistanse har du fått fra mange medlemmer her inne ! :thumbsup:

Det viser hvor unik baatplassen er for medlemmer som farter utenfor sine egne kjente farvann, langs hele vår langstrakte kyst.

 

Det virker som at det alltids finnes et medlem i aktuelle nærhet som er villig til å assistere, innehar viktige lokalkunnskaper og/eller gi gode råd!!

 

 

Når det gjelder den gjennomførte henteturen, så lurer jeg på om du har ført en form for logg, mhp dieselforbruk, fart og distanser??

 

Ville vært intressant å vite totalt dieselforbruk, snittfart, og distanse, på hele turen ??

Kan være nyttige erfaringsverdier for oss andre her inne !

 

Lykke til med båt og båtliv !! :flag_bp:

 

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hei. Nei logg ble ikke direkte ført. DVS, Garmin kartplotteren har sikkert dette. Men siden vi hadde "litt" fram og tilbake på turen, så ble vi mere opptatt med utfordringene.

 

Men grovt regnet så tilbake la vi på 7 dager tur, 1143 km fra Harøysundet til Nøtterøy.

 

Det ble aldrig hele dager med kjøring, foruten etappen Arendal- Nøtterøy. Startet kl 10.00 og framme kl 20.00. Men vi hadde masse 5 knop kjøring, var innom Langesund + at vi hadde meget dårlig vær etter Sørlandsleia og oppover.

Med 2 Volvo Penta 2x 200 så hadde vi et forbruk på ca 21 000 KR i Diesel, med snitt på ca 10 kr literen.

 

Ettape vis så kjørte vi :

 

Harøysundet - Måløy.

 

Måløy- Kvernsøya.

 

Kvernsøya- Bakkasundet.

 

Bakkasundet- Obrestad.

 

Obrestad - Egersund.

 

Egersund- Arendal.

 

Arendal - Nøtterøy.:flag:

 

Som sagt så var det en del vær som gjorde at diesel forbruk ble fordobblet, siden man ikke fikk noe spesielt ut av farten, når man kjører berg og dalebane over lange sttrekker, samt at vi måtte krysse en del siden vi hadde bølgene rett bak på mya av turen.

 

Snitt fart, Ca 12 knop

Redigert av TerTitt61 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

img_0583.jpg

 

Som skrevet tidligere. Vinduspussere var ikke hjelpsomme på turen. Prøvde det meste, men de falt av, og selfølgelig når vi hadde mest brukt for dem.

Dette er det sikkert flere som har opplevd, meg selv inkludert. Så jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg nye motorer, armer og blad men det viser seg at innfestingen av viskerbladene er like skrøpelig på de nye! På biler er den en 180 graders bøy ytterst, men de jeg har funnet på en-arms til båt er det en flat pinne med en liten tapp på. Ikke mye som skal til før det ramler fra hverandre. Så neste idé er å finne armer på høggern og montere sammen med de gamle båt-viskerarmene som ikke er slitt eller skadet, bare en teit patent. Plaststykkene som følger med nye viskerblad passer iallefall ikke godt nok på dem. Gratulerer med fin båt og innholdsrik tur.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

............

Men grovt regnet så tilbake la vi på 7 dager tur, 1143 km fra Harøysundet til Nøtterøy.

 

Det ble aldrig hele dager med kjøring, foruten etappen Arendal- Nøtterøy. Startet kl 10.00 og framme kl 20.00. Men vi hadde masse 5 knop kjøring, var innom Langesund + at vi hadde meget dårlig vær etter Sørlandsleia og oppover.

Med 2 Volvo Penta 2x 200 så hadde vi et forbruk på ca 21 000 KR i Diesel, med snitt på ca 10 kr literen.

.......

Snitt fart, Ca 12 knop

 

Takk for tallene TerTitt61 !! :thumbsup:

 

Som jonn skriver over; en distanse på ca. 617 nm og med totalforbruk på ca.2100 ltr.

 

Dvs. en snitt på 3.40 ltr/nm.

 

Noe i overkant av hva jeg hadde forventet utifra hva du skriver (Mye 5 knop og snitt 12 knop)!

Men været "midt i trynet" får ta mye av skylda :confused:

 

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke hvor dere får 614Nm fra :rolleyes:

turen var jo iflg, trådstarter Men grovt regnet så tilbake la vi på 7 dager tur,1143 km fra Harøysundet til Nøtterøy.

og 2100 liter delt på 1143 gir ca 1,8 liter pr NM eller er jeg helt på jordet ?

 

Lagt til

Og de hadde vel det meste av været i hekken (bak) NV

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...