Jump to content

Nå går det vel mot vestpåbud


Klumpen

Recommended Posts

Bevares, etter å ha lest meg opp i denne tråden blir jeg skremt. :yesnod:

 

Alle vet at vest er tryggest, ungdommene i dag er særs flinke og vi ser også at ulykkes statistikkene er nedgående.

 

Noen ønsker regler og lover rundt alt. Det det lovkåte folket fra den rød fare ønsker seg mest er at folk ikke kan tenke. Hvorfor har statistikkene gått ned, jo grunnet ungdommens pålagte vestbruk av foreldre. De fleste ulykker skjer av de på vår alder som ikke tåler en anker dram men faller i vannet i middagsbukten (ikke nødvendigvis den)

 

Vest er viktig, flott at ungdommen bruker dem sågar meget mere enn oss gamlinger men spar oss for nye lover og regler på sjøen uten å kunne vise til hva ett lovpåbut hadde oppnådd.

 

For å bruke bil som eksempel. I år har vi hatt mindre ulykker i følge vegvesenet. Det har neppe noe med sikkerhetstiltak å gjøre men snarere at folk reiser i større grad til syden for å se solen. :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Så på Redningskøyta på TV3 i dag.

Så redningskøyteskippere uten vest. Når sjøens fremste representanter for sikkerhet ikke ser nødvendigheten med vest på kysten av Troms og Finnmark med vanntemp rundt frysepunktet, konkluderer jeg med at det hvertfall ikke er nødvendig her i sør på sommerstid når man sitter i cockpit og putter rundt.

 

Greit å få det bekreftet fra fagfolk innen sikkerhet til sjøs ;)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Har i mange år lurt på hvorfor Redningsselskapet omtaler sine egne Kystparuljekunder og båtregsiterkunder på noe jeg oppfatter som en respektløs nåte. (Kunden har åpenbart ikke alltid rett...)

 

Er det bare jeg som føler at hver gang noen fra Redningsselskapet uttaler seg kommer det svært nedlatende kommentarer om hvor håpløse vi er ?

 

Budskapet fra Redningsselskspet er nesten alltid at vi bør umyndiggjøres...senest i vest-utvalget hvor Redningsselkapets represntant gikk inn for obligatorisk vest.

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Statistikken viser at enkelte år drukner like mange av utforkjøring med bil og fall fra land som drukninger relatert til fritidsbåt.

 

Jeg mener derfor fortsatt at om vestpåbud kommer på sjøen, bør dette basert på statistikken innføres både i bil, til fots og ikke minst på sykkel. Det finnes airbag-vest for motorsyklister, denne fungerer nok som selvoppblåsende redningsvest også. Fargevalget er jo også en sikkerhetsfaktor, både til lands og til vanns. Vannutløst nødbelysning og gps-tracker, så er vi der. Hjelm og vernebriller bør selvsagt ikke utelates, man kan jo falle på land også.

 

:thumbsup:

 

2_09.jpg

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Jeg måtte le av følgende ordveksling under artikkelen som var linket i innlegg #26:

 

herr34

Obligatorisk båtfører bevis for alle.

Det er galskap at nyrike 40 åringer slapp unna. De kan frese rundt i skjærgården uten peiling, med vanvittige krefter i hekken.

Videre når det gjelder alkohol er det helt på sin plass å sette ned grensen, ikke mange her i landet vil si at det er greit å kjøre bil med 0,8 men på sjøen skal det lissom være ett fristed med alkohol, høy fart og ingen kunnskap.

 

Marie_Eriksen

Vi fikk obligatorisk båtførerbevis innført for 2 år siden. Det har beviselig hatt null effekt på ulykkesstatistikken.

Antallet drukningsulykker fra fritidsbåt holder seg lavt og konstant. I fjor var den 23, ikke 31. Kano og kajakk kan ikke kalles fritidsbåt.

For alvorlige ulykker med promille har det ikke for en eneste ulykke vært mulig å relatere årsaken til promille mellom 0,2 og 0,8. Der promille har vært en hovedårsak har promillen alltid ligget betydelig høyere.

De som vil kjøre i fylla gjør det uansett grense. En promillegrense på 0,2 vil tvert i mot gjøre store deler av båtfolket til lovbrytere. Er det da folket eller loven det er noe galt med?

Ulykker som gjelder fart har i stor grad også vært knyttet til promille og/eller kjøring om natten eller i redusert sikt. Fart alene er som oftest ikke en utløsende faktor for ulykker.

Bruk av flyteplagg er ikke påbudt. Dette samtidig som i overkant av 80% av drukningsulykkene skyltes fall eller velt fra små åpne båter/joller. Av de som druknet hadde nær 100% ingen redningsvest eller annet flyteplagg. Med andre ord kan omlag halvparten av dødsulykkene med fritidsbåt unngås hvis brukere av små åpne båter/joller bruker vest. Om de vil bruke vest ved et eventuelt påbud er uvisst, men at flere enn før vil bruke vest er temmelig innlysende.

Spørsmålet blir om man har rett til selv å velge vest eller ikke. Det frie valg bør vektlegges så fremt valget ikke setter andre i fare. Man er ikke en fare for andre hvis man velger å leve farlig uten bruk av vest i små åpne båter.

På et eller annet tidspunk har man så mange regler og påbud i samfunnet at en stor andel av befolkningen bevisst bryter mange regler hver eneste dag. Et samfunn der gjennomsnitts-Ola er en lovbryter. Et slikt samfunn ønsker vi oss ikke.

Selv drister jeg meg til å gå eller sykle på rødt lys når det ikke er annen trafikk i nærheten, men selvsagt er det ikke lov. Jeg er en lovbryter.

I tillegg hender det at jeg tar meg et par pils i snekka en solskinnsdag på fjorden. Et snev av dårlig samvittighet har jeg selvsagt. Det er neste umulig å unngå i dette gjennomregulerte sosialistlandet.

PS:

Folk burde lese ulykkesstatistikken og årsakene på nettsidene til Norsk Folkehjelp. Det ville hjelpe stort på folkeopplysningen.

Jo mindre man vet o en sak, jo lettere er det å være skråsikker og jo lettere er det selvfølgelig også å ha feil.

Ha en god sommer i trygg forvissning om at bøllene er bøller fordi de er bøller og det er de uansett regler både på landeveien og på sjøen.

 

Ola Nordmann som svar til Marie_Eriksen

Med litt politi på sjøen hadde vi nok hatt langt lavere ulykkesstatistikk.

 

Marie_Eriksen4 som svar til Ola Nordmann

Du er tydeligvis en av de som ikke har satt deg inn i problemstillingen.

Godt over halvparten av de som omkommer er enslige personer som faller ut av jolla eller at jolle går rundt. Hvordan vil du at politiet skal bidra til å forhindre dette?

Med over 800.000 fritidsbåter som brukes i snitt 30 dager i året, gir 24 millioner båtturer på fjorden. Hvis hver båt i snitt har 3 personer ombord gir det 72 millioner personturer i året.

Ser du tegninga? Skjønner du at politiet ikke har en sjanse i helvete til å ha oversikten? Skjønner du at med så få skader og ulykker er båten et av de sikreste stedene du kan oppholde deg?

Kollisjoner mellom båter er nærmest fraværende. Skade skjer når båter kjører på grunn, synker ved kai, blir utsatt for hærverk eller stjålet.

Få faktagrunnlaget ditt litt på stell før du slenger ut info at mer politi løser alle problemer. Skal man ta halvparten av UP og flytte på sjøen, eller skal vi nedprioritere vold og tyverier og heller ønske oss at politiet ligger på lur bak hver en holme?

 

Alfred Sælid som svar til Marie_Eriksen

Veldig bra, Marie!

Link to post
Share on other sites

Marie Eriksen har tydeligvis mere innsikt og mer realistisk tilnærming til livet enn fagpersonene myndighetene har satt til å håndtere dette, og de selvutnevnte fagpersonene som frekventerer baatplassen.no .

 

I en tid hvor det settes av større plass til festtaler enn handling, bør vi være glade for å se at det fortsatt finnes folk som tenker sjøl.

 

:thumbsup:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Av Mare Eriksens refleksjon kan man slutte at a) mere politi på sjøen ikke ville gjøre den store forskjellen og b) derom flere brukte vest, ville færre drukne...

 

Så synes det ikke å være den store uenigheten om pkt. b. Resten synes å være en ideologisk debatt.

 

Utover dette er det nokså normalt i vårt samfunn å overholde lover og regler uavhengig v om man frykter å bli tatt for brudd eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Det er det som er så fint. Og det er det vi risikerer å miste hvis vi lager for mange unødvendige forbud og påbud som pga. formulering går på tvers av normal praksis basert på sunn fornuft.

 

Alle kan bli så vant til å være lovbrytere at de etterhvert bryter andre lover de ellers ville respektert.

Link to post
Share on other sites

Et lite sidesprang: Husk smårollingenee!

 

Halvannet-åringen vår var med familien på 5 når vi så på båter på bryggene.

Plutselig var hun borte uten en lyd:

Hun hadde tippet over kanten nå hun bøyde seg ned for å se noe i vannet. Plops!

 

Burde jo hatt hundebånd festet til henne, men heldigvis hadde hun redningsvest.

Så der duppet hun i vannet, såre fornøyd, men uten en eneste lyd pga overraskelsen.

 

Nå er hun 18 og vi har registrert at det ikke er "kult" med vest blant ungdommene som låner familiens speedbåt i god fart, særlig ikke når det er sol og bikinilinjer skal lages.

 

Da brummet far når han så det bildet..og ultimatum ble gitt ved planefart.

 

Link to post
Share on other sites

Tror denne debatten om et par tiår, vil fremstå som rimelig sær. Min gamle far husker debattene fra da bilbeltepåbudet kom. Nokså mye rare argumenter den gangen også for hvorfor man IKKE burde ha påbud.

 

Påbud ifht bilbeltebruk og vestbruk kan ikke sammenlignes.

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med den regulerings- og påbudskåtskapen enkelte utviser kan det jo tenkes at fritidsbåter rett og slett blir forbudt av sikkerhets- og miljøhensyn.

 

Er ikke parlamentet vårt et uttrykk for velgernes preferanser? Lovgiver er ikke en eller annen odd gruppe isolert fra resten av samfunnet. Vestpåbud i en eller annen form kommer nok - forbud mot fritidsbåter kommer nok ikke.

 

Mulig vestpåbud er provoserende for enkelte, men jeg finner det noe merkelig at en del av mine båtfrender argumenterer mot et tiltak som det er all grunn til å tro vil ha positiv effekt.

 

Link to post
Share on other sites

Parlamentet burde det Fargo men føler kanskje at Sv i størrelse har meget større innflytelse enn hva velgerene i prosenter har gitt dem anledning til.....så jeg vet ikke :giggle:

 

Andre har sikkert skrevet det tidligere i tråden. Ulykkene er nedadgående, svært få i forhold til flåten. Er det slik at vi skal slutte å tenke selv og la lovgiver gjøre det for oss. Det er en farlig vei.I joller er det naturligvis viktigst der kan en heller bruke gulerot fremfor pisk og ungdommen nå til dags er svært flinke etter mitt syn. :thumbsup:

 

Vest er naturligvis positivt men ikke en nødvendighet i 25 grader,vindstille 3 kn fremover og få båter på sjøen. Eller ved ankring.

 

Vi kan sågar gå enda ytterligere til verks. Badende på flytebrygger må pålegges vest, hjelm kan forebygge hodeskader ved grunnstøting, speil bør være obligatorisk sågar tidvis i trafikkerte leder kan blinklys være en god ide. Hvor skal det hele stoppe ? :nonod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

...

 

Mulig vestpåbud er provoserende for enkelte, men jeg finner det noe merkelig at en del av mine båtfrender argumenterer mot et tiltak som det er all grunn til å tro vil ha positiv effekt.

 

Det blir jo ikke mindre provoserende av at enkelte av debattantene ønsker et påbud blant annet fordi man lettere skal finne likene.

Link to post
Share on other sites

For å være litt generell.

 

Om ulykkes statistikkene er nedadgående. Ungdommen er flinke til å ta på vest i joller. Hvorfor skal vi da bruke pisk fremfor gulerot ?

 

Er det noen som er klar over hvor dumt det ser ut med Blazer og silkesjerf på toppen av Cb dekket påført vest :lol:

 

 

(litt sarkastisk og muligens over kanten, vest til lik er vel neppe nødvendig, de flyter jo opp igjen ) :lol:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...