Jump to content

Nå går det vel mot vestpåbud


Klumpen

Recommended Posts

De fleste påstår at de kommer til å bruke vest i de situasjoner det kreves uansett..

 

Og jeg tviler på at det blir så strengt at man må konstant bruke vest uansett båt og fart.

 

Så, hva er problemet med påbud når man uansett gjør det som påbudet krever?

Skjønner ikke det...

Link to post
Share on other sites

Det er nok de færreste som forstår dette Espen1978. :yesnod:

 

I ethvert samfunn vil det være et svært lite mindretall som fungerer som paragrafryttere. De ønsker seg lover,regler og retningslinjer sågar opp til nivå om hvordan ta på truse riktig om morgenen. Slike mindre oppegående pateter uten sosiale antenner slipper ingen samfunn unna, desverre. :headbang:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Vel, ikke vet jeg hva du har gjort, eller ikke, med hensyn til flytting, men at du kan mene at du bor i et land (Norge?) hvor den personlige friheten er stor og der folk må ta ansvar for egne handlinger kan du da umulig mene? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår jeg ikke hva du mener men regner vel med du snakker om vest dog i gåter, ikke hvor jeg bor :giggle: . Da må du lage en ny tråd. :giggle: For å prøve å tolke deg med vest som utgangspunkt så håper jeg vi kan beholde frihet under ansvar på sjøen uten ytterligere påbud og restriksjoner. Er du ikke enig i det da Mouche ?

 

(forbehold om feiltolkning) :giggle:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Jeg tror denne tråden ble startet for ikke så veldig lenge siden. :wink:

 

Husker også diskusjonene rundt bilbelte i 79, dog før jeg fikk lappen. Den diskusjonen tror jeg blir vanskelig å flette inn sammen med flytevest. I første rekke fordi det er rimlig liten sansynlighet at en frontkolliderer på sjøen statistisk, at en kjører utfor en fjellskrent, at en blir påkjørt av et vogntog osv. :giggle:

 

Om du oppfatter at trafikken har økt så betydelig på sjøen tror jeg vi ikke bare bør ha flytevest men, sikkerhetsbelte, hjelm, nakkestøtte sidespeil og blinklys sågar kanskje overlevelsesdrakt under flytevesten. Vi bør loveste forbud mot ankerdram/alkohol i båt, sågar forbud mot å bade etter inntak av alkohol. Lovfestet bruk av flytevest på brygger og inntil 10 m fra sjø.

 

Fyttikatta hvor fint vi kommer til å få det en varm sommerdag. :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Vi er jo så flinke i Norge med detaljregulering, så hvorfor ikke innføre slike vestpåbud:

 

-i åpne båter under fart over 5 knop

-når vinden er over lett bris

-i fart etter skymring

-alle som er i cockpit når storseil er reist

-ved promille over 0,8

-ved arbeid på åpent dekk

-ved manne-lensing over rekka...

 

Promillegrensene kan settes slik:

-båter under 3 tonn og med fart under 5 knop: 1,5

-båter over 3 tonn eller med fart over 5 knop, dog under 15 knop: 0,8

-båter med fart over 15 knop uansett størrelse: 0,2

 

Dette er iallfall "mine" interne regler :giggle:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Det med skymring tror jeg må defineres noe mere presist. La merke til at endel båter på fjorden i sommer hadde lanterner på kl 19 om kvelden. Om det kan ha med skydekke eller dårlig syn å gjøre vites ikke men for sikkerhets skyld bør det være påbudt synstest dersom ikke skymring blir definert. :giggle:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Det med skymring tror jeg må defineres noe mere presist. La merke til at endel båter på fjorden i sommer hadde lanterner på kl 19 om kvelden. Om det kan ha med skydekke eller dårlig syn å gjøre vites ikke men for sikkerhets skyld bør det være påbudt synstest dersom ikke skymring blir definert. :giggle:

 

At lanternene kommer på så tidlig som kl 19, er nok bare en slik føre-var-handling som blir utført når man er ned i salongen og henter den 5te øllen, eller den 3 hvitvinen..... :giggle::yesnod:

Vanskelig å definere nøyaktig, men man kan sikkert finne en tabell der man bruker astronomiske tabeller og legger inn følgende faktorer:

breddegrad, solens vinkel ift månen, tidevann, skydekke i %, alder skipper, type drivstoff på skippern osv..... :sleep:

 

Får sende en forespørsel til de i "NUMBERS", de har sikkert en formel klar for det...

Redigert av bombom (see edit history)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg hatt mer tid og ork, skulle jeg engasjert meg i denne debatten en gang til, men den har vært diskutert så mange ganger før, at jeg kjenner at jeg ikke riktig orker å bruke energi på det nok en gang.

i denne tråden sa jeg ting jeg enda står inne for.

 

Hele dette medieskapte hysteriet om kjempehøye dødstall osv osv som politikere velger å kaste seg over uten å ha finlest statestikken de selv referer til gjør meg litt oppgitt.

 

Ingen av rapportene sier noe som helst om hvor mange liv som ville vært unngått ved bruk av vest. Kano/Kajakk er b.l.a. sterkt representert, uten at jeg kan si jeg kan huske å ha sett en eneste kano eller kajakkpadler uten vest de siste ti årene. Jeg undres også hvor mye resurser som skal settes inn i dette langstrakte landet for å overholde påbudet. Det kan se ut som Oslo må avgi det meste av sine resurser om de skal kunne patruljere der dødstallene er høyest.

 

skjermbilde.png

 

RSL

(Som ofte men ikke alltid bruker vest. Feks.. når forholdene er slik at jeg vurderer om jeg skal ta jolla eller om jeg skal svømme.... da bruker jeg ikke vest om det er jolla valget faller på. Dette er et valg jeg ikke kan ta selv om jeg blir lovpålagt å bruke vest i åpen båt)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

(Som ofte men ikke alltid bruker vest. Feks.. når forholdene er slik at jeg vurderer om jeg skal ta jolla eller om jeg skal svømme.... da bruker jeg ikke vest om det er jolla valget faller på. Dette er et valg jeg ikke kan ta selv om jeg blir lovpålagt å bruke vest i åpen båt)

Kanskje det bør bli påbud om vest for alle svømmende også :giggle: ?

Link to post
Share on other sites

Flott opplysning fra Bliss. Legger frem noen tall jeg også sitert fra båtmagasinet.

 

Den store båtundersøkelsen ble presentert under båtmessen «Sjøen for alle» i ettermiddag. Det er KNBF som står bak prosjektet, i tett samarbeid med Norboat, Nærings- og handelsdepartementet, Sjøfartsdirektoratet, Kystverket og flere sentrale aktører i bransjen, blant dem Båtmagasinet.

 

Hvert fjerde hjem disponerer en båt, flest på Sør- og Vestlandet, minst i hovedstaden og Midt-Norge. Tallene viser at 1.750.000 nordmenn var på sjøen i fjor. Det viser at båt- og sjøliv er en meget viktig fritidsarena.

Av landets trekvart million fritidsbåter finnes det 290.000 dagsturbåter og drøye 200.000 bobåter, av dem 35.000 med seil. Halvparten av hovedbåtene har utenbordsmotor, mens en av tre har innenbordsmotor. 23 % har motorstyrke over 100 hestekrefter, mens bare 7 % av båtene har makshastighet på over 40 knop.

 

Av landets samlede fritidsbåtpark ble 86 % benyttet i løpet av sesongen 2011, og hver båt ble benyttet i gjennomsnitt 34 dager hver. Dags- og ettermiddagsturen den den aller vanligste bruksformen, og to av tre drar på fisketur.

Vi kommer tilbake med flere detaljer fra undersøkelsen.

 

 

Sammenligner vi antall båter med ulykker så er det forsvinnende, nesten meningsløst lavt. De fleste ulykker skjer under kjøring og er åpne båter med påhengskasse bak.

 

Under er hele statistikken sortert.

http://www.sjofartsdir.no/PageFiles/7927/Registrering_D%c3%b8dsulykker_hel%c3%a5r2011%20versj%20II.xls

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Sammenligner vi antall båter med ulykker så er det forsvinnende, nesten meningsløst lavt.

 

I overkant av 30 omkomne pr år er for mye, altfor mye. Det er ihvertfall verdt at samfunnet skal ha som mål å redusere dette kraftig. Dette er et mål som bør være innen rekkevidde.

Link to post
Share on other sites

Mål innen rekkevidde du..... Jeg står vår skaper ganske nær, og det er altså ikke slik at noe er eller kan bli perfekt, han skapte verden full av feil. Folk dør tilogmed. Stadig vekk. Noen rekker ikke å bli gamle engang, huttetu. Null-visjon snakkes det om i veg-trafikken. Sikkert flott. Hvorfor ikke se i øynene at ulykker skjer. I mitt firma har vi en meget velutviklet sikkerhets-organisasjon. Den jobber uavbrutt med å identifisere sikkerhetsfaktorer og måter å forbedre seg på. Akseptert risiko er med. Ibandt må vi akseptere en viss risiko. Jobber du som fisker i en liten sjark gjør du selvfølgelig det du kan for å ikke dævve utpå der, men helt risikofritt blir det aldri. Er du utforkjører må du leve med en forhøyet risiko for å bli lemlestet. Statistikken viser at fritidsbåtferdsel generellt ikke er noen høyrisikoaktivitet selv om det blir førstesideoppslag når noen omkommer under ferie og fritid. Og med så lite antall dødsulykker er det mere hensiktsmessig å undersøke hver enkelt ulykke enn å innføre restriksjoner som faktisk kan gi uønsket effekt. Holdninger og kunnskap er de mest effektive virkemidler mot uønskede hendelser. Et vestpåbud er selvfølgelig velment, men uten at brukerne har nødvendige holdninger og kunnskaper blir det lite effektivt. Et påbud kan bety at du blir strafferettslig ansvarlig ved ulykke uten at kontroller trenger å innføres. Da er det ingen kostnad. Penga bør heller brukes på å undersøke hva som faktisk kan gjøres, hvorfor de enkelte ulykker skjedde og med kampanjer overfor de forskjellige brukergrupper. Noen bor i båt, noen seiler for sporten, noen bare er ute å bader, noen er utenlandske turister, noen liker å kjøre fort, noen tøffer flybridgebåten mellom byer. osv.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De fleste ulykker skjer under kjøring og er åpne båter med påhengskasse bak.

 

Det er vel nettopp derfor forslaget om vestpåbud gjelder disse båter og ikke andre båter...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Holdning Holdning Holdnings kampanje er tingen, ikke påbud. :lipseal::flag:

De som er født uten treskalle vet jo at vest er nødvendig når en ferdes i åpne båter, og dette med holdninger hjelper svært lite når de med treskalle ikke kan motta impulser. Det er treskallene en må til livs med, og der hjelper dessverre ikke holdningsendringer .. Det ser en jo helt klart her på forumet..

 

For de som bruker vest i åpne båter så spiller jo ikke et påbud noen stor rolle, men de som ikke evner å se dette... ja de er selvsagt imot et påbud..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

De som er født uten treskalle vet jo at vest er nødvendig når en ferdes i åpne båter, og dette med holdninger hjelper svært lite når de med treskalle ikke kan motta impulser. Det er treskallene en må til livs med, og der hjelper dessverre ikke holdningsendringer .. Det ser en jo helt klart her på forumet..

 

For de som bruker vest i åpne båter så spiller jo ikke et påbud noen stor rolle, men de som ikke evner å se dette... ja de er selvsagt imot et påbud..

:thumbsup::flag_bp:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

De som er født uten treskalle vet jo at vest er nødvendig når en ferdes i åpne båter,

 

Jeg har da antagelig treskalle, siden jeg ikke kan se at vest er en nødvendighet for å før åpen båt. Jeg har ført både åpne båter og båter med et dekk og en kalesje på både med og uten vest uten å merke noen forskjell.

 

Stille vann, solen skinner, 23 grader i vannet. Man stopper og bader ca en gang hver halvtime fordi det er så varmt. Badebukse er overflødig og man sitter der å lar seg soltørke mens man tøffer av sted. Jaja... jeg får ha et badehåndkle lett tilgjengelig slik at jeg kan dekke meg til når Politiet med sine økte resurser stopper meg for å gi meg bot. (Et påbud, kan ikke ha rom unntak alla hvordan man selv vurderer nødvendigheten for å etterfølge påbudet fortløpende.)

Påbudet om at man skal ha flyteplagg til alle ombord til en hver tid, støtter jeg fullt ut. Et påbud om bruk, blir for teit og umyndiggjørende etter min mening, men siden Sydvesten har konkludert med at jeg er en treskalle og en idiot, er det vel ikke annet å vente av meg.

 

For de som bruker vest i åpne båter så spiller jo ikke et påbud noen stor rolle, men de som ikke evner å se dette... ja de er selvsagt imot et påbud..

 

Nå har det seg slik at jeg faktisk er en av dem som bruker vest i åpen båt også.. og det helt uten å ha tatt av meg treskallen. Om jeg bedømmer det slik at det kan være fornuftig å ha på vest for ikke å måtte bruke tid på å ta den på om vær, vind, bølger skulle endre seg, bruker jeg vesten.

Allikevel synes jeg det gjør noen rolle om det blir påbud eller ikke. Hva skal vi med påbud om det ikke settes inn resurser for å håndheve påbudet. Da snakker vi faktisk om temmelig mange hundre mil med kystlinje som skal overvåkes og siden majoriteten av ulykkene skjer fra Rogaland og nordover, skal det tilføres betydelige midler for en eventuell håndheving og kontroll.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Vis emner ut fra nøkkelord:

    Utvalgte emner:
     Båtrelaterte nyheter i media
     Dagens Finn, spesielle båtannonser
     Denne helgen går turen til......
     Hva har du gjort med båten i dag?
     Hvor er dette?
     Seil regatta på nett
     Status på svenskekysten
     Youtube, båtrelaterte filmer

  • Statistikk

    • Antall medlemmer
      96 377
×
×
  • Create New...