Jump to content

Nå går det vel mot vestpåbud


Klumpen

Recommended Posts

De som er født uten treskalle vet jo at vest er nødvendig når en ferdes i åpne båter, og dette med holdninger hjelper svært lite når de med treskalle ikke kan motta impulser. Det er treskallene en må til livs med, og der hjelper dessverre ikke holdningsendringer .. Det ser en jo helt klart her på forumet..

 

Det ser ut til at en treskalle blir nødt til å argumente med en treskalle. Det skal bli artig å se hva slags vakuum det kommet ut av det :lol:

 

Du snakker jo om at en vest ER nødvendig i åpne båter, hvorfor det og hvorfor hele tiden ??

Holdninger er det viktigste og viktigere enn påbud. Dersom en ikke har rette holdninger hjelper det intet hvor mange forbud en har. At noen svært få ikke klarer å begripe dette er for meg ikke særlig overaskende men vitner om manglende kompetanse på båt og sjøliv. :yesnod:

 

Hva er poenget med forbud dersom det ikke kan følges opp ? Dersom det skulle følges opp hvordan få bevilget nok penger til formålet og hvordan skal det kunne finansierer ? jo jo, vi kan jo innføre noen nye avgifter både på diesel og bensin samt innføre en vindavgift slik at noen ikke slipper billig unna. :lol:

 

Her er du nok helt på villspor min gode mann men så konsekvent som du er hva gjelder sikkerhet og påbud så er du vel for forbud mot basehopping,fallskjermhopping, skiturer utenfor merket løype,påbud med hjelm i pinnebåter osv osv :lol: Det er menn mellom 40 og 61 som er verstingen så for å treffe riktig bør det vel være forbud for dem å sette sjøbein i åpne båter gjennom sommerhalvåret. :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Koster det penger å håndheve et påbud? Hvis det kreves verneutstyr ifm en jobb du gjør så må du vurdere selv når det trengs å brukes, skjer det en skade/ulykke så vil bruk av nødvendig verneutstyr bli etterprøvd. Vi må hele tiden gjøre vurderinger ellers blir vi hjernedøde uten å merke det. Hvis vi skal måtte bruke vest for ikke å få bot står vi i fare for at skadeomfanget øker.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

 

 

Du er ny her, du?

 

:lol:

 

Neida, jeg har vært med helt fra starten, men etter litt "smekk på pung" fra de som styrer pga adskillig mindre enn å kalle andre treskaller og undermålere har jeg parkert meg selv på "folk i båt" nivå og trives bra der.

Link to post
Share on other sites

I tilleg til vest så bør det være påbudt med overlevingsdrakt, tannbeskytter, hjelm, og ryggskinne. Dersom vi også monterer alkolås i båtene og setter maxfart på 5 knop over alt i tilleg til et svømmekurs for alle så er båtførere trygge. Langs hele kysten setter vi opp et 2 meter høyt gjerde så er også alle på land sikret...

 

Alt vi foretar oss i hverdagen medfører en viss form for risiko, slik jeg vurderer min båtbruk så er den farligste delen av turen i bilen på vei til sjøen... Og da setter jeg pris på et påbud om å ha på vest hele tiden. Har selvfølgelig med vest til alle og disse er tilgjengelig, men det må vel fortsatt være lov å bruke hodet? Skal vi ha null ulykker på sjøen og i trafikken så må alle holde seg hjemme, men der skjer jo "alle" ulykker...

Link to post
Share on other sites

Problemet, sett i et norsk politisk perspektiv, er at det ses på som mangel på politisk handlingskraft å la folk bruke hodet selv når det hvert år gjentatte ganger viser seg at enkelte ikke har den nødvendige forstand til å ta på seg en så åpenbart fornuftig og enkel ting som en redningsvest.

 

Da blir alle tragiske eksempler som feks denne i Kosterfjorden sett på som nok en unødvendig ulykke.

 

Spørsmålet er om det skal være forbudt å være dum i hue, om man setter det på spissen. Jeg har tvilt meg frem til å være positiv til et vestpåbud. Dilemmaet er å finne en god avgrensning på hva slags båt og når. Lovavdelingen i Justisdepartementet gleder seg nok til å spisse de byråkratiske blyantene til den jobben.

 

Ombord hos oss praktiseres samme regel som på redningsskøyta. Er du innendørs henger vesten klar. Er du utenfor styrhus-/kabindøra er det vestpåbud.

 

Et paradoks for meg er at det nå er tøfft og kult med hjelm i slalombakken, men på vannet er det tøffest for noen å ikke bruke vest. Rare greier.

 

Jeg foreslo for en importør å få lagd en LV, Burberry eller Gucci vest. Kan koste 10.000 kroner, bare det synes at den er dyr. Da vil også RIB sossene i Kragerø og Marstrand bruke den.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror det var Jawik som skrev i en annen tråd noe som så: "Båtfolket trenger ingen fiender når de har venner som RS og KNBF."

 

Jeg tror mange av oss er lei denne barnepikementaliteten av alle velmenende organisasjoner som skal passe på hverandre. Den engelske RYA (Royal Yachting Association) kjemper konsekvent mot alt som innskrenker handlingsfriheten til engelske båtfolk. Fra økte tollkontroller til redningsvestpåbud. RYA har flere kampanjer for økt bruk av vest - men de er altså imot påbud. Dette synes jeg er bra.

 

Selvfølgelig har vi redningsvestpåbud ombord når forholdene tilsier det. Men det bestemmer vi.

 

Det å ha friheten til å bestemme selv vil nok føre til at den ene eller andre gjør noe dumt. Men for det første ville mange gjør noe dumt selv om det er ulovelig, for det andre vil et fullstendig "sikker" samfunn være nokså kjedelig. Jeg foretrekker friheten, selv om det betyr at den ene eller andre ikke har vet å bruke den og vil skade seg.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Ikke helt riktig tråd dette , men jeg reagerte på varslingen av ulyken utenfor Nord-Koster natt til søndag.

 

Vi låg oppankret i området.

På søndag morgen slo jeg på VHFen når jeg stod opp. Det var en stund etter kl. 08 - jeg fikk med meg kustväderet som vel starter sånn ca. kl 08:30.

Ser av avisartikkelen at myndighetene fikk melding om ulykken kl. 08:12.

Jeg fikk ikke med meg noen varslinger eller kommunikasjon på kanal 16 om at det var en leteaksjon på gang. Jeg såg selvfølgelig de to helikopterene, og seilte rett igjennom området retning nordover med Polis helikopeteret svevende rett over oss flere ganger. Jeg trodde det var snakk om en øvelse fordi det ikke var noen informasjon på kanal 16. Først ved ca. 12 tiden hørte jeg at Stockholmradio kalte opp Bohus som var på utgående fra Strømstad og spurte om de var klar over at det var en leteaksjon på gang. Bohus' styrmann/kaptein bekreftet at de ikke var klar over dette. Selv om de var nord for området ble de bedt om å holde ekstra utkikk.

Av annen kommunikasjon hørte jeg at Sundt Flyer ble sendt ut fra Skjærhalden noe tidligere for å assistere en båt med motorstopp utenfor Rauer - det betyr at heller ikke Sundt Flyer var engasjert i søket.

 

Det er mulig at de hadde informasjon fra personen som kom seg i land som gjorde at de ikke varslet mer omfattende, men på meg virket det der og da noe merkelig.

Link to post
Share on other sites

Ombord hos oss praktiseres samme regel som på redningsskøyta. Er du innendørs henger vesten klar. Er du utenfor styrhus-/kabindøra er det vestpåbud.

Dette er en meget fornuftig praksis, og hadde de som hevder å evne å tenke selv også kommet frem til dette så hadde en nok spart mange menneskeliv hvert år, og ikke minst komme til å spare mange menneskeliv i fremtiden... og tanken om vestpåbud hadde neppe vært påtenkt engang...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg foretrekker friheten, selv om det betyr at den ene eller andre ikke har vet å bruke den og vil skade seg.

 

Din mening tiltredes fullt og helt.

 

Jeg foretrekker og tenke selv. De som ikke kan tenke selv, bør overlates til Darwin.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Er absolutt for et påbud med vest i åpen båt. Vi praktiserer vest ombord og ønsker ikke å bli et tall i statestikken over omkomne til sjøs.

Vi må komme dit at det er en selvfølge å ta på vest som det er å ta på belte i bilen. Det er dypt tragisk når noen mister noen på sjøen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

 

.......

Et paradoks for meg er at det nå er tøfft og kult med hjelm i slalombakken, men på vannet er det tøffest for noen å ikke bruke vest. Rare greier.

......

 

Kommer den økte hjelmbruken via påbud, lover og regler? Eller er det brukt andre metoder som virker? Ikke vet jeg. Uansett, slalomfolket tar av seg hjelmen når de spenner på seg bortoverskia, så det er fortsatt rom for flere regler og påbud.

Link to post
Share on other sites

I Sverige er det påbud om bruk av hjelm for barn som sykler, i Norge er det ikke det. Allikevel er det langt flere barn i Norge som bruker hjelm enn i Sverige. Dette er sikkert til stor skuffelse for påbudsfolket!

 

I alpint er det vel for lengst innført påbud om bruk av hjelm hvilket betyr at alle de gode bruker hjelm hele tiden og sikkert har gjort det litt coolere å bruke hjelm samt at de utseendemessig har blitt langt coolere, behageligere og lettere .

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg er ofte utpå . Jeg overholder 5 mils fartsgrensen og dersom jeg er lenger utpå og skal passere noen som f.eks fisker

holder jeg godt klar og setter ned farten dersom bølgene mine sjenerer.

Hver eneste gang jeg er utpå blir jeg mellom 5-10 ganger passert av folk som ikke respekterer fartsgrenser

og kjører kloss oppi meg.

Men det rare er at alle disse har på seg flotte oppblåsbare vester, så de synes sikkert at alt er trygt og godt.

Sånn er det med den saken.

Link to post
Share on other sites

Problemet med en høring er at privatpersoner sine uttalelser ikke blir vektet noe særlig. Det som taes hensyn til er organisasjoner som har medlemstall av litt størrelse.

Når vi da har organisasjoner som står med lua i hånda og nikker pent til mor stat så får vi det akkurat som vi fortjener. Det som også gjøres dersom medlemsmassen ikke er helt på bølgelengde med styret, er at det oprettes organisasjoner med den rette meningen som snaut noen har hørt om. Likevel er du medlem og støtter saken pga disse organisasjonene har din organisasjon som medlem.

Slik vries og vrenges det til det resultatet som en liten kjerne vil ha...

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjøfartsdirektoratet er godt igang med arbeidet allerede.

En rapport er lagt ut til høring og det er fritt frem for alle som måtte ønske å komme med sine innspill.

Høringsfristen er 13. juli.

 

Det var viktig informasjon! Det er klart nå skal båtlivet reguleres. Fart, Aldersgrenser, Promille, Redningsvest - alt skal skjerpes inn. Kanskje dette burde diskuteres i en egen tråd? Jeg syns jo det er tragisk at regjeringen syns tillstandene på sjøen er slik at de krever en omfattendende regulering. Jeg syns ikke det.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...