Jump to content

Comfort 30, mitt prosjekt.


Eureka

Recommended Posts

Jeg merket en fin sak med denne tanken og det er at en kan støtte leggene mot denne i sjøgang når en pisser og derved treffer det en skal treffe :lol:

 

hehe... har du ikke sitteplikt?

 

Jeg får dra innom Eksund og se om de har den inne så jeg kan prøvesitte. Bygger den langt utenfor ramma i retning der man har baina?

Link to post
Share on other sites

Neida. Erindrer jeg ikke feil så merker du ikke at den er der når du sitter. Avhenger jo litt på hvor lange bein en har. Sitteplikt - hva er det ? Ombord er det jeg som er skipper mens alle andre må sitte :yesnod:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Trenger litt hjelp til å sette navn på en del på masta som mangler. Det er den delen som skal hindre seilet å skli ut av sporet. På bildet ser dere tau som har tatt dens funksjon. -en løsning fra tidligere eier da delen havnet i sjøen. Hva brukes egentlig her?

 

 

 

 

08.06.2012b_004.jpg

Link to post
Share on other sites

Har den noe norsk navn da ? En liten metallskinne med hull, gjenger og bolt som kan strammes opp i sporet slik at seilet ikke faller ut i overgangen mellom uttaket. En låsemutter på bolten sikrer det hele. Og en liten line festet i skinna slik at ikke denne forsvinner igjen. Dette kan du sikkert lage selv.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Men vil ikke vannforbruket bli uforholdsmessig høyt for å løfte septikken opp i høyden og ut av slangen? og vil det ikke da stå saltvann i slangen hele tiden? -mtp urinstein.

Her er forøvrig bilde at toalettrommet... Uansett, Hvor høyt må en slik tank monteres?

 

Jeg skal ikke skryte på meg mye erfaring, men jeg tror det er mest vanlig å ta saltvann til skylling av skåla. Saltvannet kan lukte litt og bli slimete når det står en stund. Sikkert lurt å kunne helle litt ferskvann i systemet når båten forlates for en tid. Urinstein kan medføre litt ekstra jobb, men med et så enkelt opplegg som du får så er det overkommelig. Få koblinger og overganger uten kanter er nok lurt for å hindre at det bygger seg opp ulumskheter..

Dette dokumentet fra Jabsco viser noen varianter av montering. Pumpa skal helt klart klare å pumpe opp i en tank. Husk å hindre mulighet for hevert. Om tilbakeslagsventilen i pumpa blir dårlig kan det medføre at det renner litt "farget" vann tilbake.

http://www.xylemflowcontrol.com/files/artdoc5841.pdf

 

Det var et enkelt opplegg du har nå! Smart. Heller du vann i vasken med bøtte?

 

Om du monterer høytstående tank så holder det at nederste del av tanken står over vannlinja. Og jeg ville valgt utløp under vannlinja. Hyggeligere å tømme da! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Godt folk...

Jeg har det med å holde på langt ut over natten når jeg har fri fra jobb dagen etter, så også i dag.

 

Var ute på recon i dag. Så på septiktanker og annet krimskrams. Jeg liker godt å ha en båtbutikk eller to i nærheten, og handler heller der enn på nettet. Gjør jeg ikke det, har jeg intet å klage på om de forsvinner med tiden.

 

Jeg har kommet til at jeg går for en 40 liters Blizzard tank med påmontert Jabsco pumpe ferdig med stusser, giver og mannhull. Koster skjorta men det er vel et bra opplegg.

For øyeblikket er det den eneste tanken som er å finne i de to båtbutikkene som er i byen!! Kun en tank!. Ser at Maritim på nett har en ganske lik tank til lavere pris. Men det ser ut til at de har kun svært store tanker på lager og målene er ikke oppgitt. Så da blir det ihvertfall å handle lokalt.

Det blir vanskelig å plassere en tank midskips mellom vanntank og skott. Så det blir å plassere den på SB side ved å skli den rett ned i ei luke. Vannpumpe skal flyttes. Om noen har innvendinger mot sidemontert tank, så må dere skrike ut raskt. Kommer til å handle i morgen formiddag. Jeg får se om jeg setter på en 3-veis ventil en eller annen plass. Han som driver butikken har sikkert noen gode innspill.

 

Om noen kjenner til tanken eller pumpen, kom gjerne med en kommentar.

 

http://eksund.mamutw...co-40-l/FL34317

 

 

Dagens gjøremål var å gå løs på motorrommet. Hadde isolasjon/tungplater liggende på lur, så det har foreløpig blitt rimelig. Må kjøpe ei plate til i morgen. Mulig det ikke blir tungplate men en selvklebende celleskumtype . Mangler å dekke taksiden av motorrommet samt aktre vegg.

Er det noen som vet hvor jeg får tak i hvit tape til bruk for å tape skjøter? Har aluminiumstape, men det blir mye penere med den hvite pastaktige tapen som jeg vet finnes.

 

Edit: Ser at Maritim har hvot tape for lydfellskum... Håper de har på den lokale butikken. Ellers blir det min førstehandle på Maritim. Tror det blir mye penere med hvit tape ettersom platene er hvite...Dersom hersker liten tvil.

 

Før jeg gikk løs på å renske opp i oljetrukket isolasjon:

 

11.06.2012_016.jpg

 

 

Etter:

 

11.06.2012_021.jpg

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette blir kjempebra Eureka, båten blir bedre en ny! :thumbsup: Har sett etter deg ved et par annledninger når jeg har kjørt forbi, uten å se livstegn. Får ta meg en tur innom neste gang jeg kommer hjem. :smiley:

 

Ellers ser jeg at du har vært innom Eiksund Marina, jeg har også handlet her en del i det siste. Før handlet jeg alt hos Båthuset i Breivika men opplever nå å få bedre priser hos Eiksund. Er enig med deg i at om man handler alt på nett så kan man ikke gramme seg om båtbutikkene går konkurs.

 

God sommer!

 

Mvh

Renita.

Link to post
Share on other sites

Morsomt å følge tråder som dette, båten blir nok bra. Godt for innemiljø og bytte gammel isolasjon dersom den er full av diesel/olje. Ser ut som det ligger en slange/wire over dynamoen, denne ville jeg prøvd å fått hengt opp. Ellers er jeg enig med en annen kommentar angående teppe i båten. Hadde selv en kjedelig opplevelse på vei til Skagen nå i pinsen hvor jeg oppdaget diesel lekkasje på natten. Da var det godt å ikke ha et "vegg til vegg" teppe fastmontert... Gleder meg til å følge tråden videre!

Link to post
Share on other sites

Takker for gode ord. Hyggelig det. Jeg setter utrolig stor pris på å holde på med dette her. For meg er det mye nytt hele tiden og uten alt det jeg har plukket opp på bp gjennom de siste åra, så hadde jeg ikke holdt på med dette her nå. Så takk til alle som har skrevet om små og store ting og stor takk til dere som holder dette forumet oppe.

 

Renita, ja du får ta deg en tur innom. Dersom det står en bil i bakken ovenfor brygga, så er jeg nok ombord. Merker fort om det er en båt på vei inn i bukta, så jeg pleier å titte ut. Skal gi meg tilkjenne. Merker jo sjøen fra båtene som passerer her ute, som skal under broda, men heldigvis er det noe avstand.

Eksund gir gode priser, og det er hyggelig. Han sjøl er der visst for det meste på formiddagen og står det en sort varebil der, så er han inne.

 

Iwrig. Ja, jeg har bete meg merke i anmerkningene om teppe og tar det med meg

videre. Enn så så lenge har det vært vell anvendte kroner og arbeid mtp komfort ombord siden jeg har bodd ombord i 20 dager og det har vært lite turer på sjøen. Men det tar meg ikke en kalori å hive det ut om jeg skal på tur utover en sbipptur på fjorden og legge det i bilen så lenge. Og kanskje jeg bør gjøre det... Hehe, har jo teppe i cockpit også... Men det er svært enklelt å ta bort.

Link to post
Share on other sites

Maritim og Seatronic kan du trygt handle fra via nettet. Eventuell reklamasjon fungerer kjempebra hos disse og de går ikke konkurs med det første. Har handlet fra disse og er fornøyd med produktene og servicen. Og rask leveringstid med poste-restante uansett hvor du befinner deg langs kysten. Men det er farlig å gå inn i en av disse butikkene for dragsuget i lommeboka kan bli ganske kraftig :wink:

 

Å handle hos lokale er et must for disse har også behov for stabilitet. Og så er det jo hyggelig å vite at en kan få tak i det meste hos disse på kort tid så lenge en oppholder seg i område.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

...filosofi...

 

I går kveld ble jeg drit lei. Alt jeg gjør tar tid, ingenting kommer gratis. Ofte, når man kjøper seg noe nytt, av noe verdi, kan kan oppleve en slags glede, ny-følelsen, "endelig, dette var gøy"... men det er jaggumeg ikke ofte jeg føler det nå for tiden. Alt jeg kjøper gir bare mere arbeid, og det baller på seg.

I går kjøpte jeg septiktank, slik som jeg har beskrevet i en annen tråd hvor jeg søker innspill. En skulle jo tro at det ble kjekt, "endelig kan jeg ligge i gjestehavn" eller ta et morgenbad etter å ha gått på do. Men neida, en blir bare syltet ned i mere arbeid. Flytte vannpumpe, som forøvrig ikke ble flyttet langt nok bort og kom i konflikt med septiktanken, bygge innfesting til tank, kjøpe nye slanger, legge opp nye slanger, borre hull i skott, demontere innredning for å lage lufting og dekksgjennomføring, borre i dekk, kjøpe og montere 3-veis ventil. ...Alt dette for å gå på do... NYfølelsen uteblir og en blir sliten og lei.

...og da har jeg enda ikke nevnt at det skal trekkes nye ledninger til pumpa... arrrg -hadde jeg bare kjøpt manuell pumpe i stede....

 

Jeg har en klokke, slik du har på håndleddet. Den kjøpe jeg med et solid innhugg i studielånet i år 2000. Den gang man fikk studielån 2 ganger i året. Jeg tar meg fortsatt i å se på den og tenke " det var jaggu en fin klokke". -den gir fortsatt ny-følelsen, 12 år etter. En klokken gir ny-følelsen, den fungerer knirkefritt fra første stund,krever ikkeno arbeid, ikke noe slit, ikke noe pes. Den bare fungerer. En septiktank derimot, til samme pris, gir bare arbeid og blodslit.

 

 

Så, over til noe enkelt som nok fører til innkjøp og "ny-følelsen":

 

I båten henger det termometer, hydrometer og barometer på ei fjøl. Ingen av de fungerer, dvs isåfall er det permanent 9 grader i båten, alltid delvis overskyet og 80% luftfuktighet.

 

Er det noen måte å fikse slike? -det hadde jo vært umåtelig kjekt å ordne dem.

 

 

13.06.2012_002.jpg

 

 

Vannpumpa bråket mye. Det ristet i båten. En av hovedårsakene var nok at kun 2 av 3 fester var skrudd fast.

 

I forbindele med at jeg flyttet vannpumpe for å få plass til septiktank, la jeg på noen dempere mellom feste og skott. En ødelagt fender måtte bøte med livet. Skar opp små, passende biter som fungerte utmerket som demping.

Nå er det meget bedre, bortsett ifra at jeg må flytte den en gang til. -fordelen med en bråkete pumpe er at man merker om det er lekkasje i systemet og den jobberr med små støt når man ikke tapper vann. Forøvrig ei tilsynelatende god pumpe som gir bra trøkk.

13.06.2012_001.jpg

 

 

Nå er det dags for å gå på land og tjene penger.

Link to post
Share on other sites

Eureka,

 

Foreslår at du fyrer opp Grandezaen og tar deg en tur i helga for å slappe av og samle ny energi :smiley: Du har jo jobbet i et kjør på Comforten siden du fikk den, blir sliten av slikt, og det er alltid letter å begynne på nytt igjen etter å ha vært borte fra prosjektet noen dager :yesnod:

Uansett det er en formidabel jobb du har gjort og jeg tror nok at resultatet blir strøkent når du er ferdig, stå på videre men husk å ta pauser inn i mellom.

 

Mvh

Renita.

Link to post
Share on other sites

Ja, hvordan går det med vindusviskermotoren din Trophy ? :)

 

gleder meg til den dagen jeg skal kjøpe noe som umiddelbart kan taes i bruk uten merarbeid... hva nå det kan være... må være diesel det da...

 

Takk for oppmuntringene folkens. Er opp løftende både det, og kommentarer ellers i tråden.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøp en flaske pils, den kan nytes umiddelbart. (eller en kasse)

Du må huske på at det skal være kos å mekke båt. Eg er og utolmodig som deg med å få ting på stell, men det er en stygg uvane som ender med kraftige leidebyger.

Gjør noe annet noen dager, fks. en tur på maritime sommer (brrrrr....) dager i Fosnavågen denne helga.

Link to post
Share on other sites

Trophy: ja det med å skyve rundt på prioriteringslista har jeg fått godt kjennskap til i det siste. Skulle til å begynne motering av septiktank i morges, men så falt cabinlyset ut i noen sekunder. I og for seg ikke nødvendig med lys nå, men lysa skal ikke blinke sånn plutselig. Vips så ble det omprioritering og pølsefingra inn bak el-tavla.

 

Så trøster jeg meg med en kopp kaffi og venter på å at motivasjonen kommer sigende til å begynne med tanken.

 

Enn så lenge, her kommer noe seilbåtrelatert:

 

Jeg har forstått det slik at jeg har et baby-stag fra fordekk til et stykke opp på masta. Til nå har det bare vært en pest og plage fordi dersom jeg har dette passe stramt, for at det ikke skal henge og slenge og lage skranglelyd om natten, så ligger skjøtet stramt over dekksluka og det er ikke mulig å åpne luka. Tenker da på nødutgang om natten. Legger jeg det i slakk utenom luka, så er det mye skrammel. her må det tilpasses.

Det til side.

Den praktisk bruken av babystag er vel for å sette masta i spenn under seilas for at den ikke skal vibrere. Det jeg ikke helt skjønner meg på, er at jeg skal få særlig kraft i stramminga. Avstandene mellom blokk og terminal på stag er så kort at det kun er få cm som kan strammes før spleisingen på tauet går inn i blokka.

Nå har jeg prøvd å se på tilsvarende båter på finn for å sammenligne, men det er vanskelig å se. Lurer litt på om staget er for langt? -men det igjen vil jo være veldig rart.

Er det vanlig at avstandene her er korte? og er det lite kraft som skal til for å sette babystaget stramt nok for å stanse mastevibrasjon, når det er nødvendig?

 

Beklageligvis ser det ut til at det ikke er mulig å laste opp bilder for tiden. Det kommer når det blir mulig.

Link to post
Share on other sites

Forrige eier av min båt (og han har peilig på hardvindsseiling - ligger akkurat NÅ som nr. 2 i sin klasse ved runding Brofjorden i Watski TwoStar) hadde fjernet babystaget, og vi savnet det ikke på de 10 årene vi hadde båten. Lettere å slå uten. Men jeg vil ikke nødvendigvis si at masten er trygg uten, men det gikk greit for oss! Vi hadde en mer profilert mast enn standard, beregnet for racing, men med korrekte mål. Men ja, den pumpet noen ganger, men det lot seg som regel trimme bort. Mest plagsomt var det om natta når masten begynte å vibrere. Men det lot seg fikse med litt kreativ bruk av spinnakerbommens opphal.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...