Jump to content

Comfort 30, mitt prosjekt.


Eureka

Recommended Posts

lazyjacks kan du fint lage selv, alt du trenger er tau og så lages de etter ett bilde. Knytes rundt noe på bommen nede og ha 2 blokker som du fester på masten oppe. Mine blokker på masten er kun knytt rundt midterste salingshorn, eventuelt popper du på noen beslag. Jeg har 3 "ben" på mine, men holder sikkert med 2 hos deg. Jeg ville tatt ett tau lazyjacks.png

Link to post
Share on other sites

Lazyjacks er flotte greier, men om det totalt sett er positivt for sikkerheten ved soloseiling er jeg ikke sikker på. Det er definitivt en kjemepfordel å slippe å krype rundt på dekk, samtidig kan jo storseilet finne på å henge seg opp i lazyjacken. På den annen side er det jo bare å slippe linene til lazyjacken hvis det virkelig skulle sette seg fast i en kritisk situasjon.

Link to post
Share on other sites

Finnes ikke noe sikrere og bedre måte.

Jeg fikk laget en lazybag. Tre bein må til for å få lina så nær masta at det ikke hekter.

Har blokker i masta rett under toppvant. Øverste del av lina går gjennom bungeecord som er festet i enden av salingshorna. Når jeg slakker lina åpner bagen. For å berge seilet går jeg opp i vinden og åpner avlasteren. Seilet ramler rett ned i bagen på sekunder. Så er det bare å dra igjen glidelåsen.

Bagen sitter i sporet oppe på bommen. Når båten rigges ned tar jeg med meg bagen med seilet i hjem.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

takk for innspill. jeg må nok få sett en lazyjack eller lazybag ved selvsyn for å skjønne det her. -såfremt ikke noen har lyst til å være flittig med kamera og beskrivende tekst :)

 

for å begynne med det første, står bena på lazyjacken på samme plass hele tiden, eller tas de bort under seilas? så liksom for meg at snorene kunne komme til å gnage på seil og sømmer...

 

er det vanlig flaggline som brukes til dette?

 

dette er jeg grønn på, kjenner jeg. hehe

Link to post
Share on other sites

De aller fleste seilmakere kan lage lazybager, boding var billigst til min båt, men jeg vet at elvstøm har en til 3 meters bom på lager de har også 3,95 og 4 meter. http://www.elvstromsails.com/images/stories/contacts/ES-Norway/PDF/demo%20liste%2022022012.pdf her er liste over det de har på lager. Den på 3 meter koster 3900.

Jeg er også veldig for å bruke den lokale seilmakeren, så når jeg bestiller til neste sesong bruker jeg heller min lokale seilmaker å betaler en 1000-lapp mer. Det er viktig å ha lokale seilmakere når man skal reaparere eller trenger noe spessielt utstyr.

 

Jeg har pålestikk i enden av tauene der de deler seg for å slippe blokker da disse sliter mer på seilet enn bare knute. Mine henger oppe hele tiden, men har mulighet for å ta de ned, da knyter jeg de bare langs masta.

Link to post
Share on other sites

Takk for linken til Elvstrøm, Kristian. Den de har på 3 meter, lager, som ville passet som fot i hose, hånd i hanske, seil i pose :) -er rød... jeg har blå cockpitkalesje og sparyhood... Igrunn har jeg en slik gammelblå farge som er en del lysere enn dagens mørkeblå farge. Jeg kommer nok ikke til å kjøpe ny cockpitkalesje med det første. Den er riktignok gammel, men så og si ubrukt. Om jeg skal bytte ut noe, så måtte det blitt sprayhooden som har stått på siden 1991 (har jeg fått opplyst av en som kjente den tids eier)

 

 

 

Det er absolutt er godt alternativ å kjøpe zippack med lazyjack først som sist. Bomtrekket mitt er gammelt og forleden lappet jeg det opp. 2 timer med symaskin og spinnakertape og det ble helt igjen. Pr nå er funksjon viktigere enn utseende. Blir unødig å først eventuelt kjøpe lazyjack, for deretter kjøpe zippack med lazyjack. Men det hadde vært artig å lage lazyjacken selv.

 

Jeg er også enig med deg at det er viktig å handle lokalt. Gjør vi ikke det, så har vi intet å klage over den dagen lokalt håndtverk forsvinner.

 

Forøvrig gikk det greit å ta av seilnummeret uten hjelpemidler. -så får vi se hvor mye lim som satt igjen mtp drit og støv som setter seg i det med tiden.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

http://www.boding.se/kapell/lazy-bag/modell/comfort-30/

 

 

Over er link til et bilde av Boding sin lazybag med lazyjacks. 5000 kroner... Det skal jo gå ann å sy dette selv.

 

Når seilet er oppe, hva gjøres med sideveggene på bagen? står de opp slik som på bildet eller slakkes lacyjackene ned og frem mot mast slik at de ikke kan berøre seilet samt at sideveggene på bagen pakkes ned mot bommen?

Link to post
Share on other sites

ny dag og litt mere arbeid ombord.

 

Først et hjertesukk.

For 3-4 uker siden var jeg hos den lokale Yanmarforhandleren for å handle diverse serviceartikler til min kjære sølvklump. Gikk ut døra med smørolje til motor og gear, filter til brennolje og smørolje og impeller uten oring. Selv om jeg ba om o-ring til brennoljefiltereholderen og impellerpumpe, så ble det hevdet at det var ikke noen spesiell pakning der... de hadde ihvertfall ikke på lager. ok. Gikk der ifra med restbestilling på motorzink, dynamoreim, kjølevannspumpereim og eventuelle o-ringer. (klart det skal være pakning)

 

Så telefon etter en uke om at reimene hadde kommet. Kjører 4 mil tur retur for å hente. Får da med meg reimer og ber om at det undersøkes om o-ring til brennoljefilter...joda, de har hele tiden ligge ved siden av brennoljefilteret....

 

I helgen skulle jeg montere dynamoreima, V-belt. Pokker ta....den er både bredere og kortere enn orginalreima som har stått på siden motoren var ny. Forsåvidt smettet den på og den går delvis ned i sporet.

 

Ringte tilbake i dag til forhandler og rådfører meg om det skal være slik og jeg sier at Yanmar er nytt for meg. Blir bedt om å komme tilbake så skulle de hjelpe meg. (vedkommende jeg snakket med er nok en av de som har jobbet i bedriften lenge og kan mye) Kjører ut dit og møter en annen ansatt enn han jeg snakket med. Lite vettugt å få hjelp til, før vedkommende jeg snakket med dukket opp etter en stund. Joda, jeg har åpenbart fått feil dynamoreim... og har de den på lager? -nope.

Har de fått inn zink? -nope. Har de o-ring til impellerpumpe? -jada, lå ved siden av impellerene.

Blir bedt om å dra til Mekonomen å få dynamoreim og får kreditnota på den reima jeg fikk feil når jeg kommer tilbake med den,-med kvittering.

 

Så nå har jeg en lekker reim fra Continental til en brøkdel av prisen som båtbutikken skulle ha. Manko på zink... Det blir spennende å se om o-ringen til impeller og impellerpumpereim passer.

 

Det sure er igrunn at en må kjøre 4 mil for å hente varene...særlig når det er feil vare og en har lyst til å ta en fullstending service på en kveld...

 

Og dette er til en 2GM20...ikke en helt ukjent motor.

 

 

Så over til kjekke ting:

 

Lazyjack/bag.

Tok meg en tur i havna til seilforeninga i dag. En av portene til bryggene sto åpen så jeg fikk titten på ulike løsninger. Fikk masse god inputs, så jeg kommer nok til å gå løs på det prosjektet i morgen tidlig. Det spørs om ikke jeg kommer til å ofre blokken til vipelsnora som er festet i nederste salingshorn i første omgang. Lazyjacken blir da litt bredere i toppfestet enn om jeg fester i selve masta. Er det av betydning? -og er det av særlig betydning hvilket materiale snorene er laget av? tenker da på flaggline vs andre tynnere kvaliteter som jeg har liggende.

 

Så over til kveldens hovedattraksjon, min Supercool kjøleboksen. Dog er den ikke særlig "cool"...

 

Gjøyv løs i dag med tanken om at den skal få en siste sjanse for å overbevise meg om at den er liv laga.

 

La opp solid kvadrat med kabler direkte fra batteriet, egen sikring og bryter. Tidligere har den delt kabler med Wallas Safeflamen...

 

Plukket ut enheten og lærte litt om hvordan det hele ser ut.... rengjorde ribber og vifteblader.

 

07.08.2012_018.jpg

 

I instruksjonsboken har jeg sett bilde av at man kan legge opp en lufttilførselkanal fra kjølen og opp til enheten. Da jeg gikk igjennom hele båten tidligere, fant jeg en krans som mulignes kunne passe sammen med en kanal. Jaggu var det ikke rette krans/ feste for luftekanal. Rart hvordan tidligere eiere har latt vær å montere ullike enheter fullstending...dog ligger delene her.. ubrukt, som nytt. Nevner diverse kalesjestenger, wallas safeflame varmetopp mm

 

Nu jevlar....

 

07.08.2012_019.jpg

Lufttilførselkanal motert ihht instruks.

 

Jeg må erkjenne at jeg er skuffet over tykkelsen på kjøleboksisolasjonen. Målte den til 2 cm på en 50 liters boks. Det er alt for lite. Det positive med boksen er at den ikke er alt for dyp og at det er helstøpt plast inni. Mulig jeg prøver meg med å etterisolere utvedig på boksen.

 

Uansett, resultater er at vifta går som ei kule med nye kabler...støyer ihvertfall mer enn før og det må jo bety høyere fart. Det er godt sug i luftkanalen og den henter luft fra et annet rom enn omgivelsene til boksen. I morge tidlig får vi se temperaturresultetet. Om det uansett fører til ny kompressor, så har jeg lært noen mere om Supercool.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da ble det nattevakt på meg og dagens arbeid fikk en brå slutt. Jeg har lenge tenkt på å legge ny fuge mellom skrog og dekk. Fugen som var der har blitt utett, stygg og lånet noen steder. Dessuten har det tidligere blitt jukset i faget ved å legge ny fuge oppå gammel fuge.

 

Jeg har en stund spekulert i om jeg skal bruke grå Tec-7 eller hvit. Men erfaringene fra bruk av hvit tettemasse på røstjerngjennomføringene gjore at jeg falt ned på grå. Synes hvit fuge tar til seg for mye drit og blir missfarget. Og er det en plass hvor det kommer mye drit, så er det der jeg fuger nå....

 

Fikk skrapet rent, vasket med aceton, pusset med våtslipepapir og ny acetonvask. Siden det er første gang jeg fuger noe mere enn små detaljer så var det nok av erfaring. La på alt for mye fugemasse i redsel for at det ble for lite. Endte da med å sitte med noen klatter av fingeren som gikk til spille. Siden jeg ikke visste hva slags masse som var brukt tidligere, forhåpentligvis ikke silicon, så la jeg fugen ca. 4mm bredere begge veier for å få garantert heft.

 

Resulterer ble bra, deilig å se en skinnende fin og ny fuge. Skal ta sb side i morgen, sittende i jolla.

 

Lover bilder.. Da dette innlegget er skrevet på jobben.

 

Ellers må jeg ha nye seilkroker til to forseil. Det blir jo en formue til 56 kr stykke, ganger 15-20 stk. Nesten billigere å få tak i brukt seil...

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Tetting av rekkestøtter.

 

Siden det endelig har vært noen dager med oppholdsvær, gikk jeg i dag løs på rekkesøttene. Jeg har hele tiden registrert at det har vært noe utett. Nå vil jeg det til livs siden jeg skal rive ut gammelt skrogtrekk, isolere og legge nytt, samt at vinteren er på vei.

 

Nå er alle plukket av, rengjort gelcoat med aceton, rubbet med våtslipepapir og ny acetonvask. Den tettemassen som har vært brukt minner om silicon, så rengjøringen ble gjort ekstra grundig.

 

Før rengjøring. Synes det har vært sparsommelig med tettemiddel. Men er det kanskje meningen at det kun skal være tetting i selve skruehullet?

 

25.09.2012_023.jpg

 

 

Tips om hvordan jeg skal få det skikkelig tett mottas med stor takk. Hva er viktig, Hvordan legger jeg tettingen? Planen er å bruke tec-7, grå på farge.

Legger ved et illustrasjonsfoto.

 

25.09.2012_024.jpg

 

 

Neste utfordring er at flere av rekkestøtteholderene er langt fra helt plan i anleggsfalten mot båten. Skal det være slik? -er det en slags tilpasning fra fabrikken eller er det 30 år med vinterstorm som med tiden har bøyd dem. Hvordan retter jeg opp slikt? Noen av rekkestøttende er også bøyd en anelse. Ha ikke bilde av det i dag, men det forundrer meg om det skal være slik.

 

25.09.2012b_002.jpg

 

Dessuten ser jeg at holderene, er merket med "S" og "B", og det ser ut som at de haller litt fremover. Er det noe spesielt system på hvilken som hører til hvor, utenom SB og BB side? Grunnen til jeg lurer er at en tidligere eier har bygget opp innsiden av holderen med 3-4 skiver slik at de haller litt utover. Samtidig undrer jeg meg på om det er for å kompensere for at støttene er bøyd.

 

Hullene til rekkestøtteholderene er i skrivende stund tettet med tape for å tørke ut fuktighet. Avfukteren tar seg av den jobben.

 

 

-jeg har gjort mye med båten siden sist innlegg... i morgen skal jeg våge meg på å demontere bomen...

Link to post
Share on other sites

Ser at jeg har vært skikkelig slendrian med å oppdatere.

 

Så her kommer noe jeg tok for et par uker siden.

 

25.09.2012_004.jpg

 

Tetningen rundt hele båten mellom skrog og overbygg var ikke pen. Den hadde glippet noe steder, igunn mange, og det var lagt ny fuge oppå den gamle, som igjen hadde glippet.

Det tok en dag å få bort gammel fuge, skrape med kniv, vaske med aceton, rubbe med våtslipepapir og ny vask med aceton før jeg lot det tørke og påføring av ny tetning.

Maskerte over og under der jeg ville legge fugen og brukte grå tec-7. Valgte grå for den er mere UV-bestandig og tar ikke til seg så mye missfaring, synlig, som hvit.

 

25.09.2012_003.jpg

 

Bilde når ferdig:

 

25.09.2012_002.jpg

 

Ble knallfornøyd med meg selv etter å ha fuget for første gang. og det ble vel litt over 20 meter med fuge og siden jeg var vel raus når jeg la på fugen, så gikk det halvannen patron.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal bestille skrogisolasjon, 10mm fra Maritim og rive ut alt av gammelt skrogtrekk og legge isolasjon deretter nytt skrogtrekk, 3mm ekspandert vinyl.

Det er litt fortvilende at isolasjonen ved navn Armaflex ikke er å oppdrive lenger da prisene har gått i været og importøren har sluttet å ta det inn. Solheim Diesel i Florø, som er BestMarin forhandler, hadde dette på sin nettside, men da jeg ringte dem i dag, hadde de bare en rest igjen på 1 meter. Prisen har vært 100 kr på 1x 0,5 meter mens Maritim skal ha 139 kr for samme stykke av ukjent merke. Om noen vet av 10 m2 Armaflex, gi meg et hint!

 

Oppunder dollbordene, hvor gjennomgående bolter for rekkestøtter og boltene som holder sammen skrog og overbygg er synlige, legger det seg mye kondens på glassfiberen og ikke minst på selve boltene. Noe av fuktigheten, som har rent inn på baksiden av det gamle skrogtrekket, må tilskrives utette rekkestøtter. Men hva gjør jeg med fukt som kondenserer på gjennomgående bolter? Jeg har veldig lyst til å legge isolasjon på disse boltene også. Synspunkter? _Altså heldekkende isolasjon hele veien fra skrogside og videre opp i taket. Uten isolasjon vil dette området, helt ut i borde under dollbord, også være en plass hvor det lekker ut mye varme. Er det best å la det stå uisolert slik at avfukteren tar seg av kondens? -tenker da på faren for at det kan bli kondens uansett som jeg ikke vil de pga isoleringen.

 

Kom nå på at Båthuset her i Ålesund har en rull Armaflex tape. Dersom jeg lar det stå uisolert 2 cm rundt hver bolt og skrue og så pakker Armaflekstape på selve bolten!skruen, så vil jeg kanskje unngå kondens på selve bolten og samtidig ha oversikt om det lekker vann gjennom hullet til bolten. -Tror ikke jeg rekker å ta opp alle sammenføyningsbolter og legge ny tetning i høst. -selv om det er veldig fristende.

 

et illustrerende bilde over området. Normalt ligger det en 15 cm kryssfinerplate som dekker for dette.

25.09.2012c_003.jpg

 

Med inpirasjon fra Grandezzaen, så har jeg lyst til å bytte ut mahognyfinerplatene som er brukt oppunder bollbordet for å dekke området på bildet over, til en type plater, harde celleplater, som er lette, kle disse med skrogtrekk og feste dem på plass med borrelåstape....

Link to post
Share on other sites

Korleis ligg det an med temperaturen i kjøleboksen din etter modifiseringa av Supercool-en?

Eg hadde ein tilsvarande Supercool-boks i min forrige båt. Den greidde å halde kjølebokstemperaturen konsekvent ti grader kaldare enn lufta i båten. Det enda med at eg til slutt kasta heile driten på dynga og i staden investerte i ein kompressor til åtte tusen. Det vart noko heilt anna. Kompressor kostar flesk, men det er verd pengane.

Link to post
Share on other sites

Det er litt fortvilende at isolasjonen ved navn Armaflex ikke er å oppdrive lenger da prisene har gått i været og importøren har sluttet å ta det inn. Solheim Diesel i Florø, som er BestMarin forhandler, hadde dette på sin nettside, men da jeg ringte dem i dag, hadde de bare en rest igjen på 1 meter. Prisen har vært 100 kr på 1x 0,5 meter mens Maritim skal ha 139 kr for samme stykke av ukjent merke. Om noen vet av 10 m2 Armaflex, gi meg et hint!

Og det er ikke det samme som glava.no har på sine nettsider? http://www.glava.no/produkter/marine-offshore/armaflex/afarmaflex-platerull/ Eller har de bare ikke oppdatert sidene?

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Korleis ligg det an med temperaturen i kjøleboksen din etter modifiseringa av Supercool-en?

Eg hadde ein tilsvarande Supercool-boks i min forrige båt. Den greidde å halde kjølebokstemperaturen konsekvent ti grader kaldare enn lufta i båten. Det enda med at eg til slutt kasta heile driten på dynga og i staden investerte i ein kompressor til åtte tusen. Det vart noko heilt anna. Kompressor kostar flesk, men det er verd pengane.

 

Jeg fikk en del lavere temperatur etter modifiseringen. Ihht Supercool-bruksanvisningen så skulle det jo være påmontert en slik luftslange.- Og jeg har mere å hente på isolering av boksen. Nå trekker jeg jo luften nede fra kjølen, som er et adskilt rom fra byssebenken. Den utvendige vifta står da ikke lenger å sirkulerer i den samme lufta som har vært igjennom vifta før. Nå, på denne årstiden, står kjølevifta oftere i hvilemodus enn den jobber. Mao, termostaten oppnår 5 grader. Den står da på eco. Dog produserer den fortsatt noe kondens og når det blir varmt i været igjen til våren og sommeren, må jeg skifte til kompressor. Har lyst til å beholde boksen, men må da isolere den bedre. Jeg ser at waeco med danfoss kopressort får jeg ned i 3500 nå. Men sparebøssa for ny kjøling gikk på en smell forleden og ble brukt på rotasjonsavfukter, Meaco DD8L. Den kunne jeg ikke vært foruten nå.

 

Egilwh, ja det er den samme Armaflexen som på nettsiden til Glava. Lurer på å sende en epost til dem å forhøre meg. Det er ihvertfall det merket Bestmarin har forhandlet inntil i fjor da prisene ble ettersigende flerdoblet.

Link to post
Share on other sites

Dessuten ser jeg at holderene, er merket med "S" og "B", og det ser ut som at de haller litt fremover. Er det noe spesielt system på hvilken som hører til hvor, utenom SB og BB side? Grunnen til jeg lurer er at en tidligere eier har bygget opp innsiden av holderen med 3-4 skiver slik at de haller litt utover. Samtidig undrer jeg meg på om det er for å kompensere for at støttene er bøyd.

 

Wikipedia om rekka (http://nn.wikipedia.org/wiki/Rekkje): "På seglfarty har ho same helling som skroget under."

 

Estetisk bør vel rekkestøtter videreføre linjene i skroget. Praktisk bør vel dette unngås hvis rekkestøttene blir pekende utover slik at de treffer kaia før skuteside/fendre.

 

Ellers: fiin "langfuge"!

Redigert av vestlenning (see edit history)

Bortenfor tvers...

Link to post
Share on other sites

Synes det har vært sparsommelig med tettemiddel. Men er det kanskje meningen at det kun skal være tetting i selve skruehullet?

Det ser vel tynnt ut fordi det har vært skrudd hardt sammen vil jeg tro. Jeg ville lagt Tec7 både i og rundt skruehullene, og en "dert" nedi skruehullet i selve foten også, så det blir tett mellom skruehodet og foten, just in case. Måtte rette en rekkestøtte for et par uker siden selv, både selve rekkestøtta og foten var blitt skjeve, men det ble helt brukbart ved å klemme det rett i skrustikke, og bruke litt håndmakt ved siden av.

Link to post
Share on other sites

Tetting av rekkestøtter.... Synes det har vært sparsommelig med tettemiddel. Men er det kanskje meningen at det kun skal være tetting i selve skruehullet?...Tips om hvordan jeg skal få det skikkelig tett mottas med stor takk. Hva er viktig, Hvordan legger jeg tettingen?

 

Hei,

Jeg har linket til denne siden flere ganger, for jeg synes den er så bra. Se spesielt på "Re-bedding deck hardware".

http://www.pbase.com...g/boat_projects

Selv har jeg kjøpt neopren pakningplate og o-ringer for å teste det noen steder. Kan ikke skjønne at det skal være nødvendig med det tubeklinet over alt. O-ringen tilpasser jeg rundt skruen nede i det forsenkede hullet.

Lykke til! Artig lesing i tråden din. :thumbsup:

Redigert av dvil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...