Jump to content

Comfort 30, mitt prosjekt.


Eureka

Recommended Posts

Svart (redigert)

Hyggelig. Jeg holder på hver eneste dag, men siden jeg har brukt opp mye av tålmodigheten på arbeid gjennom dagene, har jeg ikke orket å forsøke å laste opp bilder når jeg ikke har 3G dekning på pc'n. Jeg har med kamera uansett hva jeg gjør, men det er klart, det er ikke alt som er av interesse.

 

Føler jeg har begynt å bli noe usystematisk når jeg holder på. Hopper fra det ene til det andre. Må skjerpe meg der og begynne å lage meg arbeidsliste og plan for dagen. Har kommet såpas langt på ulike deler av prosjektet at jeg kan gå fra det ene til det andre... Det var en milepæl å få lys i hele båten. Det var kjekt. Samtidig ble det nok litt for koselig ombord til at jeg orker å bruke hele kveldene på å styre på. Satte inn tv i båten i dag gitt.. Har ikke sett på tv på 2 uker. Her har det gått i P3 og P1. Noe streik har jeg ikke merket noe som helst til, annet en prat på radioen. I kveld regner det så jeg benyttet muligheten til å lyse litt rundt for å se etter lekkasjer. To rekkestøtter lekker, så de må ordnes neste finværsdag.

 

Ventilatorene i dekket skulle byttes i dag. Ble til at jeg setter en vanlig passiv i salongtaket og solcelle med batteri i forpiggen. Det er der fremme det oppstår mest fuktig luft og måmsørge for skikkelig ventilasjon. Rotet litt da jeg handlet så da jeg kom i båten, sto jeg med en uten batteri, kun solcelle. Så den må byttes på mandag. Den andre har jeg montert og det ble bra. De gamle hadde satt seg på bakbena og kunne ikke lukkes skikkelig.

 

Mtp ventilasjon, så må jeg gjøre noen modifikasjoner på eber-opplegget. Kald, stillestående og fuktig luft "låser" seg fremme i forpiggen. Det er delvis åpen løsning mellom toalett og forpigg. Ved toalettet et det ett uttak på eberen, men det er klin umulig å få sirkulasjon helt fremme. Så planen blir å sette på en "y" med regulering ved uttaket ved toalett og legge slange under senga i forpigg med luftuttak som vender bakover fremst i forpigg. Da får jeg presset bakover lufta som står stille der. På tross av at det da blir 9 meter mellom eber, som står helt akter, og uttaket helt fremst, så blir det nok tilstrekkelig luft til at det blir sirkulasjon i rommet, før en legger seg.

 

Handlet også ny el-tavle med automatsikringer i dag. Siden jeg ikke har gjort så mye av slikt arbeid før blir det en del tenking og læring. Men det er jo grei skuring igrunn.

 

Skal også skifte motorromsisolasjonen i morgen om tiden strekker til. Fikk ei isolasjonsplate, med blyinnlegg fra Grandezza til den andre båten som ikke har blitt brukt. Den kommer til nytte nå, og jeg tror den skal rekke til veggene i motorrommet. Blir lekkert med ny hvit isolasjon.

 

For de som venter på bilder, så kommer de. Men jeg har liksom ikke prioritert det enda.

 

Hmm.. merker jeg har litt for mange baller i lufta. Må bli flinkere til å ta en ting i

gangen.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Etter at jeg var ferdig på jobb i dag heiv jeg med rundt å startet på noe som hastet mer og mer. Bor jo for tiden i denne skuta fra tidlig 80-tall og det merkes at det er enkeltskrog og relativt kjølig om natten. Fryser ikke men det blir ganske rått og fuktig. Siden jeg ikke kjører hardt på varmen, så er det ikke sjans å få tørr madrass ettersom den ligger rett nedpå sengebunn av glassfiber.

 

Etter å ha fått inspirasjon og råd fra medlemmet volfro, satt jeg igjang med å bygge ribbebunn. Kunne alltids kjøpt noe greier på Jysk, men det måtte uansett sages og tilpasses. Så jeg forsynte meg at min fars lager med lekter i gran og satte igang. Fant også et bånd som opprinnelig brukes til å lage rynkete gardiner i syntet.-slikt har man jo liggende. :) Med solid stiftemaskin og god sag så gikk det på 2 timer fra start til slutt.

 

Resultatet er sålangt så bra at jeg tar meg tid til å laste opp et bilde uten 3G dekning.

07.06.2012_013.jpg

 

Så da blir det spennde hvordan natten blir og hvordan det blir med fuktighet fremover.

 

Har 2-3 cm avstand fra underlag og opp til tverrgående lekter, og en langsgående lekt på hver side. 1,5 cm mellom hver lekt. Stiftet sammen i soner slik at jeg har tilgang til luker under. Det blir nok litt tilpassing med trepopper på noen av lektene slik at det holder seg på plass og i strekk. Ellers blir det også ett strøk med maling for å holde fukt ute fra veden.

 

I går monterte jeg en Biltema solcelledrevet ventilator med oppladbart batteri i dekksluka. Nå sviver den pent og stille. Så får vi se om den klarer å holde koken hele natten. Termomenteret viser 11,4 grader i båten nå. Med ullsokker og en god genser gjør det meg lite. Frisk sjøluft er balsam for sjelen. Rakk å rubbe cockpit også i dag, så i morgen blir det pollering i sola.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

skitt au, jeg kjører på med litt bilder. Jeg har jo lovet så meget.

 

 

Vasken og kranen på badet er nok fra båten var ny. Kranen i krom hadde mange flekker av oksidasjon. Etter en runde med Starbrite var den som ny. Vasken i plast var litt gul og matt i fargen. Skit festet seg fort ved bruk, så den fikk en runde med cleaner og vanlig marine polish. Etterpå skinte den som bare det og null skitt setter seg fast i den. Kan anbefales på det sterkeste å pollere plastvasker, ny som gammel. Stålvasken i byssa fikk seg også en runde med Starbrite og ble riktig så lekker.

31.05.2012_034.jpg

 

Jeg la inn vegg til veggteppe i hele båten. Fant et som skal være ok å bruke i båt. Kunstfiber og gummi under. Gråaktig farge med lysere prikker. Skal liste rundt etterhver så det ikke fliser seg opp. 220 kr m2. Ble veldig lundt og godt i båten etterpå. Samtidg som bordet og sokkel var ute for å legge teppe, mattet og pusset jeg ned fote til sokkelen. Aluminium med lakk som var på god vei til å flasse av. Hadde grå metallik lakk stående som tidligere ble kjøpt for å fikse lakken på bilen min. 4-5 tunne lag med lakk og klarlakk oppå så ble den pen.

 

31.05.2012_016.jpg

 

 

Slik så det ut den kvelden jeg fikk til strømmen ombord igjen. Har vurdert å bytte lamper til led, men leste en plass at lakket mahogny og teak mister gløden med led. Så jeg beholder nok lampene. Funker som bare det, så får jeg leve med at de trekker 9w pr stk. Gir god og behagelig lys. Alternativt blir det led som tilleggsbelysning når jeg ikke ligger på landstrøm. Har også montert nye høytalere siden de gamle hadde fått fuktskader. Nok en gang, høytalere som har ligge ubrukt i 10 år. knallgode 2veis bilhøytalere fra Sony. -Nå mangler jeg bare en radio og høytalere ute.

 

31.05.2012_040.jpg31.05.2012_001.jpg

Fant et ubrukt Wallas varmelokk i en skap ombord i orginal forpakning. Etter en times knoting var det på plass. Gir god utnyttelse av ettervarmen etter vannkoking om morgenen. Gir også større benkeplass i byssa og skal være fin å tørke våte kalde hansker på.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stå på. Kjekt å lese seilbåttråder, når en har seilbåt selv. Jeg kjøpte forøvrig ribbebunn i fjor (men ikke fått den på plass ennå), som jeg skal ha i forpiggen. den er ferdig skråskåret, men sikker til en 50' og jeg har en 35 fots båt. hvordan gikk du frem ved tilmåling av lengdene?

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nå har jeg full bredde på ribbene uten understøtte midt på, og det er helt greit. Ribbene er jo ganske kraftige. Dersom jeg skulle kjøpt måtte jeg nok hatt todelt bunn. Ved tilmåling begynte jeg igrunn bakerst, tilmålte lengden og saget i vei. De første 5 ribbene målte jeg til med tommestokken og det ble minus 5 cm for hver ribbe, sånn ca. Så da trakk jeg fra 5 cm pr ribbe for resten. Dette er sikkert forskjellig fra båt til båt mtp skrogform. Dessuten har jeg den langsgående underliggende støtten 3-4 cm fra skrogsiden og dermed hadde jeg uansett slingringsmonn dersom det ikke ble helt presist. jeg tror du finner ut hvordan du best måler til i båten. Det er egentlig bare å begynne.

 

Forøvrig er det intet å vente med å montere ribbebunnen, før madrassen blir muggen og må kastes.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du etterlyser Comfort30-eieres erfaringer, og jeg kan forsøke å bidra litt. Har ikke Comfort nå, men seilte (og skrudde!) Comfort 30 i 10 år med mye glede før vi kjøpte hun vi har i dag. Comfort30 er en flott båt vi ble veldig glad i. Seiler pent opp LYS-tallet sitt på 1,09.

 

Septiktank: Vår var plassert på tvers under din nye spilebunn i forpiggen. Pumpa er plassert på styrbord benkeskott, i rommet du har "mistet" ved å legge spilebunn. Når du monterer septik, bør du finne på noe smart med avløpet fra vasken. Få det rett ut om mulig, da septiktanken ellers raskt blir full av vaskevann i stedet for dritt.

 

Ellers kjenner jeg godt igjen problemene med røstjernene og strøm. Røstjernene håper jeg ny eier har fikset og strømmen satte jeg bort til proffer. Er helt blank på slikt selv.

 

Fint vegg-til-vegg-teppe du har lagt, men jeg gjorde motsatt. Rev ut teppet og satte på noen remser anti-skli-tape. Så faktisk ikke så galt ut som det kanskje høres ut som. Årsaken til dette var at dersom du får mye vann ombord, og det er grisete vann i kjølsvinet, så blir det et helsike å få tørt og rent igjen. Vi seilte en natt fra Kr.sand til Skagen, og hadde litt motor underveis som støtte og til nødvendig lading av det som da var rufsete batterier. Oppdaget ikke at eksosmanifolden var gåen, og kjølevann endte ombord. Heldigvis har Comfort30 et skikkelig kjølsvin, men nå ble det såpass med guffent vann at det skvalpet opp over dørken. Teppet ble aldri bra igjen. Håper du er heldigere! Nyere motor har du i alle fall!

Link to post
Share on other sites

Blir bra resultat Eureka :thumbsup: Jeg ser du har den rust/eksosflekk fjerneren på bildet med vasken din. Har du noen erfaring med hvilken flekker den fjerner? Fjerner den oljeflekker tror du?

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

21.05.2012_061.jpg

Neste gang du har service på disse så pass på at leppene virkelig beveger seg i forhold til fjøra. Grisen kan bli noe tykk når kulda setter inn og da kan leppene henge seg opp. Du vil nesten ikke merke at en av leppene henger og da kan resten bli utsatt for for mye krefter. Bør helst ikke skje under seilas.

 

Enig med Skhuds. Tepper i slike båter er koselig så lenge de holder seg, men noe dritt som fort blir møkkede og til slutt kastes.

 

Ellers er det hyggelig å lese om din fremgang med et nytt båtliv. Blir bare bedre med åra :thumbsup:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Nok en dag er omme. I dag har jeg pollert ferdig hele cockpit og noe polleringsmiddel har den nok ikke fått på noen år. Går igrunn radig med rubb først for å få det rent. På motstridige flekker drar jeg på med med en skrape, derettet kjapt med 1200 våtslipepapir. En av de tidligere eierene har åpenbart hatt en kone sittende og vente i bilen når han skulle gå over med lakkosten. Makan til hastverk og slendrian arbeid skal man lete lenge etter. På alle lakkede flater er det sølt lakk på gelcoat ved siden av. Men nå er alle rester av lakk borte, til og med på antisklibelegg.

 

Så til det som kommer frem i de sisite innleggene:

 

Jawik:

på de to første vinsjene jeg smørte opp ble det nok litt greas på leppene. Men det skal jeg ta opp igjen. Siden min mor har drevet sybutikk så er tilgangen på symaskinolje god. Så de andre 7 vinsjene fikk symaskinolje på leppene. Har fått tilbud om å kjøpe en litersflaske med symaskinolje for en "Kirsten Flagstad" av en som tidligere var symaskinreparatør. -Da har jeg vel til et livs forbruk.

Det var jo rene oppdagelsen å åpne en vinsj. Må bestille/ kjøpe et repkit, for jeg mistet en slik halvmåne plastskive i sjøen... og nettopp en fjer til en leppe var knekt. Jeg mener jeg hører forskjell på den som har knekt fjer og de som er fine. Dessuten er det litt mere slark "mot klokka" når en fjer er knekt eller en leppe ikke slår seg ut.

 

Kaptein Fredrik:

Jeg har igrunn ikke prøvd Starbrite på noe særlig annet. Det er bare en av de mange flaskene med lurium som vi har stående. Men jeg syntes det var litt lettere å jobbe med enn Autosol hvor kluten aldri slutter å bli svart. Om det funker på olje vet jeg ikke, det kommer vel ann på hva slags olje og hvor den sitter?

Igrunn har jeg kommet til at ofte er det hipp som happ hva man bruker. Jeg bynner uansett på det mildeste middel først, såfremt det åpenbart ikke er tilstrekkelig.

 

Skhuds:Hyggelig at du gir deg til kjenne som x-comfort'er! Jeg har kommet til at jeg nok bør prøve å få plass til septikktanken i senter under senga, slik du beskriver. Jeg har en 60liter vanntank helt fremme i skroget/bauen under sengen også, så jeg må nesten se hvor stor tank jeg får plass til. Jeg vet ikke hva som er vanlig på eldre Comforter, men jeg har glassfiberstøpt innredning med finer utenpå. Så også "sengebunnen" og aktre vegg fra dørk og opp til aktre del av køya. Vanntanken er mao satt inn da båten ble bygget rundt denne. Har 3 luker i sengebunnen, så om jeg ikke sager ut et stykke av sengebunnen for å få den nedi, så må jeg nesten se på muligheten for fleksibel septikktank. Lurer på om Vetus har det faktisk.

Angående vann fra vasken, så kommer jeg nok til å legge den i egen gjennomføring. Spørsmålet i den sammenheng er om det er noen grunn for at seilbåter har avløpsvanngjennomføringer under vannlinja? På nyere motorbåter er jo disse oftest over vannlinja. Har det noen med krengning under seilas å gjøre?

Jeg skal ha båten på land om ikke så lenge for å bytte alle skroggjennomføringer og ventiler samt bunnstoffe da jeg ikke rakk å gjøre det ved inspeksjon ved overtagelse. Da ble det kun blr tid til rengjøring. Derfor har jeg muligheten til å legge gjennomføringen både over eller under vannlinjen.

Link to post
Share on other sites

Det er fortsatt god tilgang til rommet under køya i forpiggen mtp plassering av septikktank. Lukene er på 31x60 cm. Men de er på sidene, slik at dersom jeg skal få ned en tank i senter må jeg enten sage ut nytt hull med luke eller få den ned og vri den 90grader før den er på plass. Annet alternativ er å finne en tank på 30X60x45 som senkes rett nedi en av sidelukene, men da blir den liggende på bb eller sb side og ikke i senter. Mtp den tekniske installasjonen av septikkopplegget så ser jeg det som best å ha inn-stussen på tanken lavest mulig i forhold til toalettet. Får jeg til kontinuerlig fall reduserer det behovet for skyllevann og unngår at noe ligger i slangen etter skylling. Mtp vektplassering er det sikkert alfa omega å plassere den lavest mulig i senter. Dog blir det jo skjelden stor vekt i en septikktank annet enn i havn. Mulighetene for å sette på en treveisventil på septik ut er jo absolutt noe å vurdere så man bruker tanken kun når man ligger i havn eller for anker. Kommer til å montere komposit ventiler og gjennomføringer.

 

Førøvrig skal hageslangene som er ferskvannsopplegget byttes :)

 

08.06.2012_008.jpg

 

 

 

Før og etterbilde av dagens arbeid :) En del missfarget gelcoat like under rorkulten pga bronse eller messingdel over. 10 minutter med skraping og våtslip så ble det jo akseptabelt.

 

08.06.2012_001.jpg

 

 

 

08.06.2012_005.jpg

Link to post
Share on other sites

God aften volfro. Takk for tipset om hvor nødvendig det er med ribbebunn. Som du ser så er den på plass. Mistet noen cm på takhøyden over køya, men det er verdt det.

 

Tenke jeg skulle jobbe meg fremover dekk i morgen jeg også. Jækla gøy med antisklibelegg fra 80tallet. ...de kunne ikke laga det litt grovere nei. Bruker først international liquid rubbing først, deretter pollering og så blir det vel et lag voks også. Skal ta noen før og etter bilder i morgen. Pollermaskinahar jeg droppa for det blir så mye søl og sprut. Bedre å gjøre det for hånd... :)

Ang. seilsessong så har jeg begynt forsiktig. Må vel lufte seilet i i løpet av helga men har nok et stykke lerret å bleke. Har mye fri neste uke slik det ligger ann, så da blir det mere seiling på fjorden. En kjenning er nå på tur meg seilbåten fra Stavanger til Levanger. Kommer til Ålesund neste onsdag og videre på lørdagen, så da legger jeg meg vel i brosundet en av de dagene. Ryktes at han har en fortid som elektrikker...hehehe.

 

Ligger innerst i Borgundfjorden, som går øst-vest, så nordavinden passer igrunn bra for seiling...tror jeg :) Ulempen er at det er den eneste retningen som tar inni bukta jeg ligger, men får den rett i baugen så båten tar det fint.

Link to post
Share on other sites

Vår båt var 100% ferdigbygget på Sandefjord modellsnekkeri da den ble levert første eier, så den var heldigvis ikke preget av for mange smarte løsninger fra selvbyggere. Men septiktanken var ettermontert, og ja, babord luke var saget litt større for å få ned tanken. Hullet var heldigvis stort nok til at jeg fikk byttet tank da den sprang lekk i 2005. Jeg vil anbefale ståltank hvis det er mulig å få ned. På vår båt lå også vanntanken i baugen, men det var en veldig fleksibel poseløsning, som ikke kom i veien for septiken. Denne var nok original fra da båten var ny i 1979. Siden vanntanken kunne dyttes unna, gikk det også greit å vri septiktanken 90 grader så den kom tverrskips slik du selv ønsker. Det ser litt trangere ut med din faste vanntank.

Ser på det øverste bildet ditt i posten over: Jeg hadde ikke ekkolodd-giveren der. Det var bygget et platå som septiktanken sto på over der du har giveren. Viktig å få tanken helt inntil skottet, så du må kanskje flytte vannpumpesystemet ditt noe.

Link to post
Share on other sites

hehe, plastrøret som den giveren står i, er knekt så den er uansett ikke noe problem å flytte. Dessuten er det giver til en dybdemåler fra nitten-pil-og-bue som jeg uansett har kasta på land sammen med en gammel VHF og et annet radiosamband av et slag. . mulig den hadde funka nå som jeg har rydda i strømmen ombord, men utstyret er utdatert uansett i forhold til et skikkelig ekkolodd.

Vannpumpa skal skrues løs og legges gummidempere på festepunktene og slangene skal legges på nytt så det er ikke noe problem å flytte den. Skal ha det i mente når jeg jobber meg gjennom dette.

 

Tenkte å lage meg en pappmal av passende størrelse tank etter oppgitte mål. Så får vi se hva jeg får inn. Bør gå ann å sage ut en av lukene, BB, og utvide den innover i vinkel mot senter. Kan alltids plaste inn en avstiver etterpå eller den "drager" skrudd inn med bolter og skiver om det skulle gå ut over stivheten. (?)

 

40 liter syrefast tank hos maritim har oppgitte mål på 400x200x500 HDB. da er det god plass mellom vanntank og skott. 40 liter er litt lite, men i kombinasjon med treveis ventil hvor bimelim uten papir går rett i sjøen og bomelom og papir går i tanken, så bør det holde. Får måle mere i morgen og se hvor stor jeg får plass til. Jo større jo bedre. Vektforskjellen på tørr tank er uansett ikke stor eller ikke prisene om en går opp i størrelse.

 

Kan du bekrefte at det er enkeltlaminat på den verikale delen av overbygget som er rundt vinduene? hadde vært befriende å vite mtp eventuelle lekkasjer.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Takk for fin tråd. Artig å følge med på. :thumbsup:

Angående montering av septiktank. Jeg skal gjøre det samme, men vil montere den over vannlinja (du tømmer den selvfølgelig hvis du skal seile på skrå). En kompis med Maxi har det slik originalt. Du pumper innholdet fra potta inn i toppen av tanken. Når du skal tømme er det bare å åpne en bunnventil. Du slipper å ha egen septikpumpe, som selvfølgelig stopper når du mest trenger den.

Jeg skal også (etter tips fra en her) kople utløpet fra vasken til samme bunnventil som innløpet til potta. Du sparer en gjennomføring og det blir veldig enkelt å frostsikre: Steng bunnventilen, hell glykol i vasken, slipp litt ut gjennom bunnventilen, steng igjen, pump resten inn i potta. Finito! :smiley:

Link to post
Share on other sites

dvil:

den løsningen har jeg vært innom. Har jo lest noen tråder her hvor folk har tanken oppe i høyden. Gjør jeg det, kan jeg kanskje klare å montere den under vasken, bak toalettet. Vasken er av typen som er montert på en plate som du trekker ut og skyver inn. Skal den enda høyere opp må jeg forsake viktig skapplass. Men vil ikke vannforbruket bli uforholdsmessig høyt for å løfte septikken opp i høyden og ut av slangen? og vil det ikke da stå saltvann i slangen hele tiden? -mtp urinstein. Dette er det greit å få førstehåndskunnskap om.

 

Det er en god ide å få montert utløp på vann via septik utløp. skal ha det i mente.

 

Her er forøvrig bilde at toalettrommet. På begge veggene var det montert masse krimskrams i teak, såpeholder, toalettpapirholder og to store tannkost/koppholdere. Nesten så det ikke var plass til å sette seg på ramma mellom alt. Det er nå borte og jeg saver det ikke.

 

Uansett, Hvor høyt må en slik tank monteres?

 

Forøvrig er vannavløpet fra vasken splittet i to, en del går direkte på pumpa og en del rett i potta. Bruker jeg propp i vasken og tapper ut alt på en gang, klarer jeg å pumpe mye av vannet rett ut. Jeg er forøvrig helt enig i at færrest mulig gjennomføringer er å foretrekke. -så fremt jeg ikke legger det over vannlinja. Kommer til å ha båten på sjøen hele året og jeg ser ikke bort ifra at den kommer til å bli brukt flittig utenom normalsesong. -vurderer å bo i båten....

 

18.05.2012_048.jpg

Link to post
Share on other sites

I "nybåten" jeg overtok i år er septikken montert rundt og i forkant av klosettskålen. Aldri sett dette opplegget tidligere og ble noe overrasket av denne løsningen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jawik:

 

Er det denne tanken du har?

 

http://eksund.mamutweb.com/Shop/Product/RM-Buffertank-25-ltr/176056

 

Den selger de jo rett borti høgget i Spjekavik.

 

Så den for første gang i år, og den er ikke dum. Men er 25 liter nok? Her er det definituvt kort vei mellom pumpe og tank så jeg går ut ifra at den trenger lite vann for å skylle?

Er det slik å forstå at pumpa til toaletter fungerer som lensepumpe for tanken?

Siden den tilsynelatende har svært lett tilgjengelig vendehendel for å velge mellom "i sjø" eller "i tank" så er det jo langt enklere i la bimelim uten papir gå i sjøen når en ligger i havn og skal ligge der som innerste båt noen dager :) Det er jo utvilsomt bimelim, les urin, som det går mest i.

 

Om du skriver litt om hvordan dette funker, så blir denne løsningen plutselig høyaktuell, såfrem den passer til mitt TMC999 toalett

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det denne tanken du har?

25 liter spørsmålet kommer jo an på hvor mye en fyller på tanken og hvor ofte :wink: Har brukt 60 liter tidligere og det holdt i massevis. Fungerer toalettet som det skal bruker du lite vann ved skylling. Du må ha egen lensepumpe for å tømme tanken og denne kan monteres i bakkant. Og når sant skal sies så har vi kun bodd i båten i ei lita uke så det helt store eksperimentet med denne tanken er ikke utprøvd, men jeg tror det blir bra. Og nå fant du henvisning til forhandler så da kan jeg få tak i den røde venderen som mangler hos meg. Plassen foran toalettet er avgjørende om dette egner seg hos deg. Er det trangt i toalettet blir det ikke bedre med denne løsningen.

 

Og du bør nok sørge for at avløpet fra vasken din går utenom tanken.

 

Når jeg studerer tegningen fra Eiksund Marin så lurer jeg nå på om ikke tanken hos meg er feilkoblet og at toalettpumpa kan fungere som lensepumpe. Punkt #3 :thumbsup:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Når jeg studerer tegningen fra Eiksund Marin så lurer jeg nå på om ikke tanken hos meg er feilkoblet og at toalettpumpa kan fungere som lensepumpe. Punkt #3 :thumbsup:

 

med andre ord, dersom den manuelle dasspumpa brukes som lensing, og tanken nærmer seg faretruende full, så går det ann å lirke ut noen liter fra tanken uten at noen merker det, lydløst og forsiktig. :)

 

I Grandezzaen har vi 70 liter septikktank og jeg har opplevd at den har gått full søndag morgen i Brosundet. Men nå lever jo jeg etter mottoet, bedre med full tank enn tett tank, mtp vannforbruket.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...