Jump to content

Comfort 30, mitt prosjekt.


Eureka

Recommended Posts

De Comfortene jeg har sett med babystaget intakt (mange har fjernet det) har det enten permanent på plass med strekkfisk, eller festet med en pelikankrok http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/bilder?finnkode=33695992&reference=2012/3/12/2/336/959/92_-1586699571.jpg . Har ikke sett noen med taustramming, som du har. Det selvfølgelig viktig å ha noe tamp å gå på. Høres rart ut at du går tom for tau, men det er nok ikke mye som skal til for å stoppe vibrasjonene. Men egentlig vet jeg lite om dette, da min båt som sagt, var uten babystag!

Link to post
Share on other sites

Ligger i båten nå, kjenner vibreringa i karbonriggen godt. forsvinner med en gang jeg drar litt i akterstaget.

 

Fjernet også babystaget på min gamle båt, slet for mye på genoaen til at jeg vile ha det på.

 

venter nå på twostar båtene som skal komme til havn, med målbåtvakt fra klokka ni, og 2 timer søvn siden igår morges bør jeg sove litt!

Link to post
Share on other sites

Volfro, det er nettopp også en av tingene jeg tenker på mtp babystaget. Det er et øye i dekk som er gjenomgående. På undersiden av dekket, altså himlingen i forpiggen, er det to kun vanlige skiver på mutterene. Dimensjonen er ikke stor. Uansett, jeg kommer ikke til å seile særlig hardt med det første, dessuten har jeg lyst til å få en riggkontrollør ombord. Jeg har jo ikke snøring på "hvor hardt er hardt" mtp stramming av vant. Men jeg har en misstanke om at den er litt laus i fisken... Just nu er det egentlig septiktank som ligger fremst i pannebrasken, men deilig med et avbrekk om rigg.

Link to post
Share on other sites

Endelig fremgang.... Septiktanken er på plass og slanger er lagt opp. Hull i skrog til lufting og greier.. Skroget er forøvrig 19 mm tykt om noen lurer..

Har fylt den opp med vann og skal la den stå til i morgen for å se at alt er tett.

 

Siden det enda ikke er noe ikon for å leggi inn bilder, mulig jeg er blind, så blir det bildeorgie i morgen.

 

Det tvinger seg igjennom at jeg må fremskylde oppkobling av ny el-tavle. Trenger en 10ah sikring til septikpumpa og det blir bar tull med enda mere provisorisk.

 

Jeg ser at jeg trenger ny fiolinblokk med skjøtelås til akterstagstrammingen. en fjer i skjøtelåsen er defekt så da er det vel bare å kjøpe nytt?

Var innom lokal båtbutikk, men utvalget var smalt. Kunne bestille..

Biltema har en slik, en det er vel neppe noe å satse på? Isåfall må den uansett tåle belastningen. Så spørsmålet er, hvor stor arbeidsbelastning og Max belastning må en fiolinblokk takle til en slik båt?

 

Hvor handler dere slik utstyr, billigst, best og alt det der? Butikkene har ihvertfall elendig utvalg.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

tiden går og ting skrider frem. Dagen i dag har vært en milepæl. Satte for første gang forseilet sammen med storseil. Har til nå kun seilet med storseilet og har fått grei kontroll på det. Spenningen var stor da jeg satte bauen mot vinden og dro i fallet. Og jaggu gikk det bra! Men en ting var å få det opp, for etterhvert må man jo slå.. hehe, det gikk jo jaggumeg bra det også. dernest skulle det ned...pokker hvordan gjør jeg det, tenke jeg. Men det gikk, la seg pent på fordekket omtrent før jeg rakk frem for å berge det. Kan det bli bedre!!

 

Krysset frem og tilbake på fjorden og forsket på vind og seil. Kom opp i 5,5 knop og vannet bruste. Jeg var nok litt pyse og slapp opp på storseilskjøtet når krenginga tiltok. så på en youtubevideo om det... hehe..

 

Jaggu gøy å seile. Har til nå holdt på alene, ingen som har vist meg en skit, og ting går greit. På tide å få en riggkontrollør ombord for å se til at alt er som det skal før jeg drar på med strekere vind. hehe.

 

Prosjektet ellers går litt i rykk og napp. Bor fortsatt ombord og har det som en greve. En sommer uten ferie fra arbeid er helt ok når en bor på sjøen. Hver fridag er en feriedag. Har meldt meg inn i seilforeingen og nyter godene med å ligge gratis ved seilerhytta på ei øy et par nm unna.

 

God sommer godtfolk. En dag jeg har skikkelig nettdekning skal jeg lade en skikkelig oppdatering på prosjektet.

Link to post
Share on other sites

Takk for det. Jeg er veldig glad for at jeg gikk opp i størrelse på båt da jeg var i kjøpsmodus. Det hadde neppe vært like stas å oppholde seg så mye ombord i en maxi 77 når en er 189 cm på strømpelesten.

 

Når er jeg ganske spent på hvordan det går med Mambaen til Goodwill.

Link to post
Share on other sites

arbeidshelg.. nok en gang. Stod opp til soloppgang gjennom dekksluka kl 06:05. blankstille på fjorden. Morgenstund... nå er det overskyet.

 

Når arbeidsdagen er omme er det bare å ta seg et kjapp tur i soppskogen og plukke noen never kantarell. Dernest kaste loss og sette kursen for Ålesund seilforenings anlegg ved seilerhytta på ei øy, koble seg til strømmen og nyte lørdagskvelden, kjøtt på grillen og frese soppen på Wallasen.

 

gleder meg....

Link to post
Share on other sites

Glimrende goodwill. Gratulerer!

 

På vei ut til havnen jeg ligger i nå, spjæret jeg storseilet. Plutselig mye vind og hadde både forseil og storseil oppe. klønet det skikkelig til. Men seilet var ekstremt dårlig så igrunn var det ventet. Så da er det bare å håpe på at et medlem jeg hadde kontakt med tidligere har et brukt seil som passer... Jaja, slik går dagene. Kjøt på grillen og øs pøs regn. Deilig med cockpitkalesje.

Link to post
Share on other sites

Bedre sent en aldri, sies det....

 

Jeg har en stund hatt litt dårlig samvittighet for at jeg enda ikke har tatt service på motoren etter overtagelse. Nå har den riktignok ikke gått mere enn drøyt 400 timer siden 2004 den har fått oljer mm stadig opp igjennom tiden.

 

Ettersom ren brennoljeforsyning til motoen er av stor betydning, har jeg ikke fått slappet helt av siden dette enda ikke var gjennomgått av meg selv.

Nå er jeg nettopp ferdig med å rengjøre vannutskiller, CAV, og finfilter samt lufting. Jeghar jo ikke skiftet slikt på denne motoen før, eneste erfaring er en D6 motor, så boka måtte frem. Med suplerende opplysninger fra diverse tråder, så gikk det. Men makan så mye dieselsøl det blir ved lufting da gitt. Jeg skjønner godt at 10-15 år med lufitng av system etter filterskift gjør motorromsisolasjon temmelig bedriten.

 

Uansett, motoren startet etterhvert, dog litt kranglete i oppstart. Må nok lære meg å lufte dysene også. Men det står ikke i boka.

 

Nå kan jeg endelig være relativt trygg på at motoren ikke skal stoppe pga drivstoffproblemer. Tank og vannutskiller er renset samt filterbytte. I vannutskillern var det 1 cm med svart drit i bunnen. i koppen for finfilteret var det en del større partikkler.

 

I en tråd om problemer med Yanmars finfilterholder, lekkasje, så var det beskrevet at det var problematisk å få dette tett. Ny O-ring er betydelig tykkere enn den som sto i fra før, så det er mulig det her har kommet en forbedring. Dog følger ikke denne O-ringen med i filtersatsen, så man må huske å etterspørre den. Jeg måtte ihvertfall en ny tur til lokal merkeforhandler for å be om den, på tross av at de i første omgang mente det ikke var noen spesiell O-ring til den. ...

 

I morgen blir det et kjapt smøroljeskift og skifte av dynamoreim før jeg tar en overnattingstur. Sommerfesten på Giske er et godt alternativ.

 

Venter spent på å kjøpe meg et nytt, brukt, storseil av et medlem her. Håper det går i orden neste uke... enn så lenge har jeg et prosjekt på å tape og sy opp det gamle seilet.

 

det er en god følelse i å gjøre ting selv....

Link to post
Share on other sites

tror jeg nevte tidliger at jeg revnet storseilet mitt for noen helger siden. uansett, det var i dårlig stand og kombinert med at jeg sikkert klønet og gjorde alt feil, så revnet det fra akterliket og fremover i en søm. Nå har jeg vært så heldig at et medlem her hadde et brukt seil til overs, så det er nå på vei i posten. Håper det er her i løpet av få dager.

 

de største utfordringene jeg har ombord for tiden er at wallas safeflame1000'n soter noe grusomt, så mat tilberedes helst på weber grillen i cockpit. utfordring nummer to er kjøleboksen. begge deler må komme i orden...

 

Ellers har jeg kommet til at jeg skal beholde navnet på båten, "Samos". Det er åpenbart mange som kjenner båten og en av de tidligere eierene. Tror det er oppmot 10 personer, seilere, som har ganske fort kommet bort og spurt om det er gamlebåten til nn. Forleden kom en kar og sa han hadde eid søsterbåten og i tidligere tider hadde vært mye ombord. En miniatyrmodell av båten som henger i salongen var det han som hadde laget. Mao jeg får mange tips på brygga og det er en kjempemulighet til å lære av andre.

 

Nå ser jeg fram til å få unnagjort morgendagens arbeidsvakt og ta en tidlig helg på fjorden.

Link to post
Share on other sites

Herlig. Da er nytt, brukt, storseil hentet. Rullet det ut på en veranda og det ser veldig bra ut. Drøyer til i morgen med å montere det. Først må jeg sy over et hullete og revnet bomtrekk som diverre har vært ute mang en vinterstorm.

Med tiden blir det nok å sy nytt med det gamle som mal.

 

-om noen har et ok bomtrekk liggende ubrukt så gi meg et hint :) helst blått, til bomlik 3 meter

 

Nå som jeg har fått meg et så fint storseil, så får jeg vurdere lasyjack..

Link to post
Share on other sites

Takk for det Storskarv.

 

Jeg har vært en slendrian mtp å legge ut mere bilder. Men siden jeg har mobilt bredbånd med 3 GB i måneden på 3G hastighet så får jeg heller ta en skikkelig runde en dag jeg er i et hus...

 

I begynnelsen syntes jeg Samos var et litt Harry navn. Ikke har jeg vært der heller. Hadde egentlig tenkt Eureka eller Heureka på latin, men men.. det får bli Samos. Dessuten er det mye som skal gjøres før jeg bruker tid og penger på nye deklarer, dyreste champagne og rydde ut alt som har med det gamle navnet å gjøre....

Link to post
Share on other sites

Nyseilet var opprinnelig til en IW31. På seilet står det IW31 og seilnummer. Nummertapen er så fin at det egenlig er for ille ta den bort...men jeg har ingen IW31 og det er feil seilnummer naturligvis.

 

Er det bare å rive det forsiktig av? og bør eventuelle limrester vaskes bort?

Link to post
Share on other sites

Wallas Safeflame'n har vært kranglete. Sotet som bare juling etter at jeg klådde på den med ny veke og glødetråd. Har prøvd 3 ulike merker fritidsparafin, siste var Blåtind, med samme svarte resultat.

 

Her etter 20 minutter brenning. Ettersom utløpet er på karmen i forkant av cockpit, så sier det seg selv at dette funka dårlig.

 

31.07.2012_060.jpg

 

 

Så i dag mannet jeg meg opp til å gå løs på den igjen. Tanken var egentlig bare å skru den fra hverandre og så skru sammen igjen. Av og til funker det også.

Inni var den solid sotet, så det måtte skrapes og støvsuges ut. Pakket veken godt nedi skåla og bøyde glødetråden litt mere opp, ihht bruksanvisningen. Det det er det siste jeg tipper var løsningen. For etter 1 time med matlaging etter på, så så det slik ut:

 

05.08.2012_016.jpg

 

Ikke en tøddel med sot. Problem løst.

 

Det nye, brukte, storseilet er montert på plass. Ser meget lovende ut og passet bra.

 

05.08.2012_003.jpg

 

Så da er det vel snart på tide å pusle seg hjem igjen etter en fin helg på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Goodwill, ja det er det som er case'n. Det går forsåvidt på et vis å berge seilet men jeg har stort sett tatt det ned i lett vind og lite sjø. å balansere på dekk i sjø er nok en langt mere krevende øvelse, og siden jeg drar oftest på tur alene så er lazyjack et stort sikkerhetsmoment.

 

Jeg har Skarven mast og bom. Ser at Selden har et ferdig opplegg til en hyggelig pris, tusenlappen, på diverse nettbutikker. Lurer på om ikke Selden har et eget spor under bomen for fester(?) men nå har jeg aldri fått studert lazyjacks på nært hold på andre båter. glemte å gjøre det i helgen på tur. det er noe omkring dens prinsipper jeg må bli klok på.

 

Ellers lot jeg være å seile hjem på søndag med det nye seilet. Jeg må ta en alvorlig økt med stramming av vant og stag. Jeg har veldig lyst til å betale noen for å gå over riggen, men jeg har forhørt meg en del rundt og det virker som at ingen jobber med dette her...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...