Jump to content

Comfort 30, mitt prosjekt.


Eureka

Recommended Posts

Beundrer stadig isolasjonsprosjektet ditt. Har gjort litt småting her og der, men klarer ikke helt klemme inn de store mengdene isolasjon over himling, så får vel bare innse at jeg kommer til å trenge et par hundre ekstra watt.

 

LED-pærer var en god tanke, slike skal jeg bestille. Lysarmatur skal det også bli, av en eller annen grunn piper det nå i radioen hver gang jeg skrur på lyset i byssa.

 

(Jeg har VV-tank som kun får varme fra motor, og har hatt en plan om å bytte ut denne, men har stått over fordi jeg nå har en ekstatisk gledefølelse hver gang jeg faktisk har varmtvann etter å ha kjørt motor; viktig å ta vare på de enkle gleder.)

 

Det er artig å følge dette prosjektet, utfordringene ligner mye på de jeg selv har i omtrent like stor båt fra omtrent samme periode -- ser vi har samme strømpanel, til og med. Men jeg mangler toastjern, der må stekovnen til.

Link to post
Share on other sites

God formiddag, godt folk.

 

Morgenstund, , slappe av, akurat passe temperatur under dyna. Ikke noe stress. Sola skinner, blankstille på fjorden og frost i marka.

 

Armaturet jeg kjøpte var slikt som dette:

http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=606&category_id=75&option=com_virtuemart&Itemid=39

 

Det finnes sikkert mange andre som er like gode, men det er nå ihvertfall det jeg har kjøpt. Prisen var 350 kr hos Båthuset i Ålesund, som er Bestmarin forhandler. Kunne ikke finne det på noen andre webbutikker just nu.

 

Slike pærer kjøpte jeg til de gamle lampene:

http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=909&category_id=66&option=com_virtuemart&Itemid=39

 

 

Forleden testet jeg ut Clas O. sine led for G4-sokkel i Grandezzaen, Byttet ut en hel del G4 halogen pærer i spotter og lamper. Knallbra lys der også gitt.

 

 

Det blir liksom en avveining mellom å kjøpe nye lamper med led eller gi de gamle et nytt liv. Det finnes mange fine nye lamper og jeg har veldig lyst på et par eksemplarer av den som heter Opal. Men det går nå fort 3-400 kroner pr stk pluss bytte ut halogenpæren til smd-led. Bytter jeg pære i de gamle er det en Kirsten Flagstad pr lampe, men da kan ikke de pærene brukes til noe om jeg bytter ut lampene med tiden fordi de er av gammel type. Ledpærene kommer jo til å leve ut båtens levetid.

Den store fordelen med å beholde gamle lamper er jo at det er null ekstraarbeid, kun gleden av å få godt lys til betydelig redusert forbruk. Jeg har styrt unna BT sine diodelamper til dette. Det er SMD som er tingen.

Link to post
Share on other sites

Hei Fargo, nei det finnes ikke kondens på isolasjonen, og det er det jeg tror er hemmeligheten, erstatte overflater med isolasjon. Ihverfall mot skrog og andre overflater mot yttre vegger. Jeg har enda ikke isolert oppunder dollbordene fordi jeg vil montere ferdig rekkestøtteholderene først. Fremme i køya er det kondens på glassfiberen etter en natts pusting. der er det ren glassfiber uten laminat med plenty gjennomgående bolter. Når jeg får limt fast isolasjon der også så er nok også den kondensen borte.

Det var tidligere en kald trekk ut av håndtakhullene i skuffene på byssebenken, her kom det uansett ikke varm luft til og det ble kun nedkjølt luft som kom ut. Etter isoleringen er det slutt på den kalde trekken. Oppunder dollbordene innvendig over salongen ut mot skutesiden er det åpne oppbevaringshyller.

Her var det også normalt iskaldt og varm luft kom ikke til for å sirkulerer ut kondens. Etter isoleringen er det mye bedre mtp temperatur.

Det skal noko også sies at sirkulasjon av luft er viktig.

 

Men nå skal det jo sies at jeg også har Weaco DD8L avfukter som hjelper til. Dog er nok isolasjonen av stor betydning.

 

Minner derfor om at dersom man har planer om isoleringen til våren, så er det på tilbud nå hos maritim. Normalpris er 139 kr, nå 119. Og maritim er den eneste nettbutikken/ båtutstyrforhandler som fører slikt.

Link to post
Share on other sites

Trengs det noe utpå isolasjonen bakom skott og plater da? Jeg har brukt et slags gummiaktig skrogtrekk fra Maritim utpå der det er fare for at ting kan komme borti isolasjonen (inni skap og under benker som brukes til oppbevaring av ting). Har også brukt skrogtrekk utpå isolasjonen langs skutesiden der det ikke er noe annet som beskytter. Bak paneler og skott har jeg ikke brydd meg med å lime på skrogtrekk, da det ikke kommer til å bli noe mekanisk slitasje der.

 

Eureka, har du også isolert under dørkene? Tok siste rest selv i dag, ble merkbart lunere å stå på sokkelesten med isolasjon rett under :smiley: Varmekabler hadde nok vært hakket hvassere, men det får bli en annen gang :wink:

Link to post
Share on other sites

Hehe, du har ikke oversett noe. Jeg har bare ikke kommet så langt. jeg har hatt lyst til å bruke noe annet enn standard ekspandert vinyl 3 mm. Så en player 31.1 på finn i vår som var utrolig pent restaurert med et blått microfiberstoff som kledning. Har leitet lenge etter det, men til en meterpris på 600 kroner, så utgår det.

Så jeg skal kle isolasjonen med ekspandert vinyl, sannsynligvis kremhvit. Den typen alle båtbutikker har.

det måtte bli en slik prioritering siden kulda var på vei. Bort med gammelt skrogtrekk og deretter isolere. Egentlig er den mørke grå fargen på isolasjonen ganske pen :).

 

det forundrer det meg at det bare er 3-4 farger som er til salgs...

 

Så, skrogtrekk kommer...

I morgen skal jeg også montere sjøvannsfilter.

 

Link to post
Share on other sites

Hakkanen, nei jeg har ikke isolert under dørken...enda. Det er ikke sikkert jeg skal gjøre det heller. Jeg har teppe all over, så det er ikke så ille på beina. Dessuten er det jo noen årstider utenom vinteren også. Men jeg får se. Har jeg noen rester igjen, så kan jeg jo prøve. Jeg vil prioritere å isolere i taket i stede. Nesten ferdig med taket i forpigen.. Enda godt jeg har 2 armer og 2 bein for å holde inerlineplaten på plass mens jeg skrudde den opp igjen. Ikke lett å finne skruehullene gjennom 10 mm isolasjon..

Link to post
Share on other sites

Så var det frem med PC'n for å få lagt inn bilder av dagens utførte arbeid. Bruker Ipad ofte ellers.

Dagen startet forøvrig med å montere stativ over Grandezzaen og få på burkaen. Noen minusgrader var det, men sol og vindstille.

 

Uansett, det var denne isoleringen da. Dere må jo bli lei av det, men jeg håper noen har nytte av ideene man kan få og kanskje senke terskelen for å ta jobben.

Det er sikkert nevnt før, men dette er jo en båt av gammel årgang, med et ett lags glassfiberskrog på 8-10 mm. Dekket er sandwichkonstruksjon med balasatre som kjernemateriale. Skroget isolerer nada og gamle skrogtrekk inneholder ofte kondens på baksiden fra utette rekkestøtter og generell kondensavrenning. I slikt setter det ser også ofte lukt. For de av dere som sliter litt med fuktig/ rå båt, kan det være lurt å demontere litt innredning for å kjenne etter om det er fuktighet i de øverste 5-10 cm med skrogtrekk. Er det tørt her, så er det nok tørt nedover også. For fuktig skrogtrekk leder nok også kulde bedre enn ett tørt skrogtrekk.

I denne båten var det limt ett nyere trekk, med noen mm skum på baksiden, utenpå det orginale rutende trekket. Når jeg så nøye etter, så så det ut som at det rutede mønsteret var perforert. Mao, det nye trekket hadde stengt inne kondens, som før ville sluppet ut gjennom porene i dette rutede mønsteret. -som et moment til de som vurderer å legge nytt trekk UTENPÅ det gamle fra 70 oog 80tallet.

Dessuten, sliter du med å få bort ALL gammel båtlukt, fjærn skrogtrekket også. Dessuten er skrogtrekk med skumgummi på baksiden noe skikkelig dritt å få bort om det er limt direkte på glassfiber.

 

 

Dagens arbeid:

Isolering mellom inerliner og dekk i forpigen.

Her er inerliner tatt ned og fin og klar glassfiber åpenbarer seg. Det er en del mikkmakk, men siden platene er heldekkende, så kom jeg til over del hele. En times arbeid, så var det gjort. Men man glemmer litt tiden når man gjør slikt, blir småsvett og varm i trøya.

 

29.10.2012_084.jpg

 

 

Ferdig. Litt lapping blir det for å få avrundingene fine og tette.

29.10.2012_085.jpg

 

 

Samtidig som jeg har lagt på to plater med isoalsjon utvendig på dekksluka, så merker jeg i kveld enda bedre temperatur i skuta. Herlig når ting gir umiddelbart resultart.

 

 

Må få slå et slag for gammel norsk støpejernindustri. Introduserte jo mitt toastjern i går, for bruk på kokeplate.

Laga meg en digg toast på Wallasen i kveld.

29.10.2012_087.jpg

 

Ser man det, en deilig toast. Det fine med dette jernet er at det er plass til så mye godt inni, i motsetning til nymotens elektrisk som skviser den sammen på midten. Plass til masse ost, skinke, rødløk, paprika, tomat, krydder, sennep og chilisaus, uten at alt tyter ut. Til der som har barn, dette blir en vinner om dere får tak i et slikt!

 

29.10.2012_088.jpg

 

 

Høst/vinterstemning:

 

29.10.2012_081.jpg

 

Jeg flytter til vinterhavn mot slutten av uken. Mistet sola for 2 uker siden, så det skal bli deilig når den gjør jobben med å smelte is på kalesjen. Alle tau er stive som pinner og kalesjen like så. Dessuten må jeg fylle vinterluft i fenderene :)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjøvannsfilter:

 

Igrunn skjønner jeg ikke helt hvorfor det ikke ble montert sjøvannsfilter da motoren ble montert ny i 2004. ...men noe skal man jo lure på.

 

Sjøvannsfilteret vil ha 4 funksjoner i denne skuta.

 

1: Hindre drit å komme inn i kjølekretsen.

2: Enkel vurdering om impeller funker som den skal.

3: Lette konservering av motor gjennom vinter sesongen, ved å helle glykol rett i filteret mens motoren går.

4: Siden dette er en saltvannskjølt motor, så har jeg lyst til å gi den et godt liv. Planen er da å kjøre innpå ferskvann i kjølekretsen, via sjøvannsfilteret, dersom motoren skal stå ubrukt i årets frostfrie perioder.

 

 

Så et Vetus modell 140 ble innkjøpt. ( Kjøpte først feil filter, -men hva gjør vel det når man hadler lokalt, og ikke på nett)

 

Nok en gang er det en tilfredsstillende følelse å handle noe som gir minimalt med arbeidsinnsats. Totalt medgått tid: tja, en time, inklusiv prøvekjøring.

 

Plassering er valgt ut ifra enkel betjening/ inspeksjon og egen erfaringer med VP D6 motorer hvor lekkasje i utett filterlokk medfører kritisk skade på dynamo og vann utover drivrem. Skadepotensialet er ihvertfall redusert, selv om jeg kanskje kunne montert det lavere for å hindre sprut utover motor. Ifølge Vetus' bruksanvisning må dette filteret monteres minst 15 cm over vannlinjen. På det filteret jeg kjøpte først, "Thor", hos Best Marin forhandler, måtte det monteres 45 cm over vannlinjen. men nå er jo dette en seilbåt, og en vannlinje kan jo variere etter bruken.

 

30.10.2012_003.jpg

 

 

 

Dobble syrefaste slangeklemmer ihht "boka" samt at strammeskruen på hver av klemmene stå på hver sin side for å være sikker på at det er tett. Ettersigende er slangeklemmer med perforerte "gjenger" svakere enn klemmer hvor gjengene kun er presset som et spor. Så jeg skal bytte den ene, som da er av ringere kvalitet, senere.

 

30.10.2012_005.jpg

 

 

Det ble litt mere handel enn sjøvannsfilter i dag.

Ledlysarmaturet på 2,4 W jeg skrev om her en dag, var jeg så imponert og fornøyd med at jeg kjøpte ett til. Det skal på badet.

Så har jeg sikklet på vegg/leselampen ved navn "Opal". Av alle lamper jeg har sett i kataloger, så synes jeg den er noe av det peneste. Burde vel strengt tatt kjøpt med messingfot, men det ble crom. (fordi den var billigst.)

Ellers er den en liten samling med lyspærer her. 3 led og en gammel gødetrådpære.

For de som ikke har satt seg inn i dette her, så er det bare en ting å gjøre, kjøp led.

Nummer 1 fra venstre er CO sin G4 på 1,3 W. Gå rett inn i Opal-lampen. Gir et veldig intenst og bra varmhvitt lys, ørlite blendende om den stikker utenom skjermen og du ser direkte på den. Kostet 59 kroner på CO.

Nummer to, fra venstre, er Båtsystem's BA15S på 1,3W. Gir et pent og varmvitt lys. BA15S og D, singelpolet og dobbelpolet, passer til mange gamle lamper. Knallbra at det produseres noe for gamle lamper også så man ikke må kjøpe nytt for å få led. Pris er 130 kr... -antagelig fordi den har plastkuppel og at det sikkert omsettes mest av f.eks G4...

Nummer 3, fra venstre, er også Båtsystems BA15S, men på 0,7 W. Denne gir et noe hvitere lys, slik jeg viste bilder av lengre oppe i tråden, men faktisk på høyde med opplevd effekt som 1,3 W. -koster også 130kr

Sist og aller minst er den gamle gjøken av en strømtyv. BA15S 10W med glødetråd. Gidder ikke si noe om den annet enn følgende:

 

Nå har jeg satt led i alle eksisterende lamper, da er også lysarmaturene byttet. (ikke byttet lanterner enda)

Totalt stømforbruk før bytte: 130 W

Totalt strømforbruk etter bytte til led: 10,8 W

 

130 W er mer enn det batteriladeren min leverer.

 

EN glødetrådpære brukte omtrent like mye som det samlede forbruket med LED.

 

Pris? æssa, det er verdt det. Nå har jeg alt lys på, hele tiden. Lei av å gå rundt i mørket.

 

 

30.10.2012_006.jpg

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Misunner deg det tempoet du holder i oppgraderingen av båten din! Du gjør det jeg har lyst å gjøre, bare en million ganger raskere, og med et nydelig resultat i tillegg :clap: Her går det stort sett i en lett panisk oppdagelsesreise, i båten jeg har foreløpig døpt til Sveitserosten.

 

Jeg ser du har fjernet rekkestøttene, har du tettet hullene midlertidig med noe jumgum?

Link to post
Share on other sites

Bare nevner, mens jeg er inne og holder meg oppdatert :yesnod: jeg byttet alle pærer til led i den forrige båten. Biltema - kostet lite, aner ikke noe om holdbarheten, da jeg har byttet båten. De passet ikke helt i eksisterende holdere men det var bare og bøye til. Det er snakk om de gammeldagse lanterne pærene =) Forøverig, så har min bror en lik båt som deg. Han har pusset den skikkelig opp, ny motor og bygd ny inredning, støpt om noe der båten er skjøtet, for og få den tett

Flotte båter, med en tøff skrog form! :thumbsup: Fortsett den gode jobben! Artig og følge med

Link to post
Share on other sites

Hyggelig at tråden leses. Det er jo ikke den aller største aktiviteten på forumet for tiden, så da leser man vel det som er :)

 

Lucky Silver: Jeg bor jo i båten vet du, det er nok årsaken til at det blir gjort noe jevnt over. -og så er jeg jo litt ivrig også etter å få ting på stell. Nå blir det en varmere periode noen dager, så da skal rekkestøttene på plass. Det har jevnt over vært 2 til 4 minusgrader den siste uken, og sola er bak en fjellknaus, så da blir det innearbeid. Rekkestøttene ble tatt helt bort for å få has på lekkasjene siden jeg skulle isolere skroget. Hullene er tettet med et hypermoderne produkt, hvit elektrikkertape :) Ville ikke bruke gaffa pga det er noe drit å få bort limrestene. Tapen holder tett.

Det er kjøpt inn en rull Butyltape fra Maritim til tettejobben. Skal gi den et forsøk. Blir det ikke tett, erstattes den med tec-7. Siden rekkesepterene og bolter må "pakkes" med tettemiddel, så tror jeg Butyltape blir lett å jobbe med. Er som en tykk stripe kitt.

 

Steinvik, du har vel en såpass ny båt at det er G4 sokkel det går i? - hvilket merke har du kjøpt og hva er din erfaring mtp lys, lysfarge og hvordan det lyser opp interiør? Jeg tror forbruksbatteriene kommer til å få et langt bedre liv med LED i alle lamper. Et vesentlig moment er jo at en kan klare seg med mindre ah batteribank. Trivselen øker ombord ifbm full belysning. Hva skal man finne på med de gamle halogenpærene? :) Skal bytte all G4 halogen i den andre båten, og da blir vi sittende igjen med 20 pærer....

 

Cosmic: nå skal jeg ikke påberope meg den store kunnskapen om LED. Leser jeg oppigjen noen av de mest matnyttige trådene her om LED, som jeg har lest tidliger uten å ha tatt i en LEDpære, så vil jeg nok forstå alt så meget bedre siden jeg har stått å rota i lyspærehylla i båtbutikken noen ganger nå. For meg er det kliss ny erfaring og langt fra utfyllende.

Med SMD led mener jeg typen hvor det er flere diode, gule på farge, på samme pære, ala de jeg har lagt ut bilde av. Med annen type led, som jeg styrer unna, er slike med et enkelt lysfelt, med en glassaktig linse foran. Typisk eksempel på dette er LED-lamper fra BT, og andre, som gir et ubehagelig blågrønt lys. Det virker også som den type LEDlamper har en veldig konsentrert lyskjegle. Jeg foretrekker at lampene lyser opp rommet og ikke punktet lampen er rettet mot. Enkeltlamper, som tilleggsbelysning, kan brukes til leselys eller arbeidslys.

Jeg anbefaler deg å plukke ut samtlige pærer fra lampene dine og se hvor mange ulike typer du har. Ta de med i butikken og finn tilsvarende. Det er flere ulike typer, selv om de tilsynelatende ser like ut.

Ta en titt på nettbutikken sparelys.no. de har et rikt utvalg med LED og gode bilder av dem. Det er igrunn overraskede hvor lite komplett utvalg det er på diverse maritime nettbutikker og leverandører.

 

Og jeg kan ikke få sagt det nok ganger hvor lettvindt det er å handle lokalt i butikk. Alltid lett og tidsbesparende om man har kjøpt feil. Særlig om man er usikker på hvor mange W man må ha for å få en pen og god belysning.

Jeg begynte med å kjøpe 2 x 0,7 W pærer, testet de ut og kom til at det ble for hvit belysning for salongen mtp farge på inerliner og mahogny. Siden det er identisk sokkel i lugaren, så satte jeg dem der og kjøpte 1,3w til salongen.

Det er ikke dyrt å handle dette inn, det er bare dyrt å kjøpe feil. Har du først kjøpt LED, vil du ha pærene der all den tid du har båten.

 

Har jeg forstått det riktig så tilsvarer 1,3 w LED ca 10 W glødepære eller halogen.

 

Dessuten foretrekker jeg å bruke/ kjøpe lamper som har enket utskiftbare LEDpærer slik som G4. Det betyr at jeg i fremtiden kan skifte pære om det kommer enda bedre pærer på markedet. Det blir nok også billigst å kjøpe lamper med G4 da det er denne typen sokkel som det muligens omsettes mest av. Co sine G4pærer er både rimelig og fine på fargen.

 

Stian83: Du får lokke han inn på dette forumet! Hadde vært artig med flere Comforteiere her. Støpt om skjøt i skroget? jeg ha hørt om at det kan bli en langsgående sprekk aktenfor kjølen. Båten er støpt i to deler, langsgående, i hver sin form pga skrogets form. For så å bli støpt sammen. Dette kom av at det ikke er mulig å få skroget støpt i en del opp og ut av formen.

 

Har vært på seinvakt i dag, så intet er gjort. Kun nytelse av tilfredsheten som ligger i nymontert sjøvannsfilter.

 

For de som kunne tenke seg en super kokeplate i eldre båt, så ble det lagt ut en Wallas safeflam1000, slik jeg har, på finn.no i dag for 1500 kr. Angivelig tenner den ikke og jeg tipper det er glødetråden som er brent av. Slik som skjedde hos meg. Repsett for 3-4 hundre kr. Disse omsettes normalt for flere tusen kroner...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare hyggelig. Tenkte jeg skulle søke opp noen tråder om LED og lese litt ekstra. Kommer til å lære mye av det.

 

Hehe, nei, isåfall er det best å ha herolyset det på badet.

 

 

En annen ting jeg merker etter at jeg skiftet til led er at det er slutt på blinkingen i lampenene når vannpumpa gikk.

Link to post
Share on other sites

Eg hadde som du ein del lamper(14) som hadde 10w pære med G4 sokkel, har skiftet ut mesteparten med CO sine LED (flate, runde)ca. 90kr pr. Har i tillegg montert litt BT lamper, deriblant 2 spotter på badet med blått lys i bryteren. Der snakker me skikkelig heroinlys. Men greit å sleppe å slå på lys om natta for å orientere seg. I tillegg skifta eg ut 3 lamper i taket i salongen, der ein lyser fint og varmt og dei to andre lyser kaldt og kvitt. Utrulig bra lys i båten om eg skrur alt på og forbruket er på ca 40W med 16 lamper på. Stor forskjell fra 140W ja.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

... Skrudde på wallas kokeplata i sta for å steike kjøttkaker... Fikk det for meg at jeg måtte skru av noen lamper så det ble nok strøm, alt står jo påskrudd av lys... Men nei, jeg har jo led :) jeg venner meg til det etterhvert at jeg ikke trenger å stå i halvmørke og lage mat.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda, jeg skal notere meg det bak øret. Jeg har igrunn hørt det en plass før. ..kan det være i boka til D6 motoren mon tro.

 

Men er det rart at dette ikke nevnes oftere i forbindelse med tips og råd om vinterklargjøring her på forumet. Det er flust av råd om hvordan man skal få inn frostvæsken, men det blir skjelden nevnt ang at anodene ikke liker dette.

 

Men hva er det værste som kan skje? -raskere oppspist anode eller tæring i motor?

Siden jeg har planer om å bruke båten i vinter og eventuelt bruker frostvæske mellom hver tur, så kan det jo være like greit å droppe anoder i det hele tatt.

 

Eller er det et unødig tiltak i det store og hele. Først og fremst er det saltvannet jeg ikke liker.

 

Er det frostvæske som er mere hensiktmessig å bruke, siden du bruker benevnelsen "vanlig frostvæske"?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jaggu ble det ikke litt arbeid ombord i kveld også.

Kjøpe jo slike "Opal" vegglamper forleden som jeg tenkte å montere en eller annen plass i tillegg til eksisterende lamper. Den ene salonglampa har hatt fuskende av/på snor som en trekker i. Skrudde den ned for å demontere og se om det var noe jeg kunne ordne. Så da koblet jeg opp den nye lampa med det samme siden det "plutselig" stakk to ledninger ut av veggen. Måtte jo bare se hvordan den lyste.

 

Og nå ble jeg veldig sugen på å plukke ned de gamle lampene for evig tid og erstatte dem med de nye. Det var jo nettopp det jeg ville unngå, for jeg har jo brukt 200 kr på LED pærer til de gamle som ikke blir anvennelig til noe annet.

 

Så hva sier menigheten, beholde de gamle eller motere de nye? Om det er noen tvil, den nye er til høyre. (Det gjør ikke saken bedre at lysopplevelsen av den nye er bedre enn den gamle, og mye bedre som leselys. G4 led 1,3W fra CO til høyre.

 

 

 

31.102012_020.jpg

 

 

31.102012_021.jpg

 

 

nå har jeg kløna det slik til at lampa jeg tok ned, ble defekt..så da gir valget seg selv.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...