Jump to content

Comfort 30, mitt prosjekt.


Eureka

Recommended Posts

x_stoffer skrev On 30.4.2017 at 18.09:

BTW; står samme riggen på Albin Ballad og Comfort 30?

 

Så på tegninger at det stod dobbel masthead-rigg på Comfort 30, men her om dagen så jeg en med enkel masthead... Vet at det er benyttet ulike størrelser på rigger på andre båttyper, f.eks HR 352, og antar at det har med byggeår å gjøre.. Noen som vet mer om dette i forhold til Comfort 30?

 

 

 

Ble levert med dobble salingshorn, masthead. De første prod.årene ble de levert med enkle salingshorn.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Noe aktivitet blandt Comfort eiere her nå? Kjøpte en Comfort 30 i fjor høst. Hatt prosjektet gående gjennom høsten og vinteren. Siste rest av planlagte utbedringer skal gjøres nå før slutten på April.

 

Kommer tilbake med nærmere info over hva som er gjort, hva som skal gjøres og bilder om det er ønskelig. Deler gjerne tips, triks og løsninger.

 

Eureka; kanskje greit å ta mitt prosjekt i en egen tråd?

 

Kim Øvstegård

Sarpsborg

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev 2 minutter siden:

Velkommen som medlem ? 

utifra navnet ditt, høres det ut som du har en Comfort30 ?

Takk! Har finlest meg gjennom tråden din og utrolig hvor likt vi har tenkt underveis. Noe av jobben har du gjort før meg, tok meg friheten til å bruke dine beskrivelser som verkstedmanual??

 

Forøvrig er interiøret i min veldig lik din. Desverre har jeg også rustne røstjern. Mest overflaterust. Men, kan jo likegreit ta det nå, når jeg først er i gang.

 

Båten er rigget med Skarven mast. Har hendvendt meg til kontaktpersonen der og utrolig nok fått svar. Har skrevet flere eposter med han. Jeg har samme lange inntaksspor som deg. Har lurt lenge på dette. Skarven hadde ikke noen "original" løsning, så det ble en seilstopper fra Benns, lik den du mistet på sjøen..?

Link to post
Share on other sites

? så skarven er online altså ? 

du får legge ut noen bilder av båten din om du vil. Har du hatt den lenge?

Jeg har vært mye bortreist siste året, men kom til Ålesund før helga. Var nedom den i formiddag.... utrolig godt å sitte der og slappe av litt. ?

Link to post
Share on other sites

Jada, Skarven svarte til slutt, måtte bare purre to - tre ganger..? Han har fått i oppdrag å ordne nye trinser til fallboksen på mastetoppen. Har wirefall på storseil og genoa nå, med delvis ukjent tilstand. Så vil bytte til dyneema. Da er det greit å bytte trinsene samtidig. De som står der er beregnet for wire. Venter også på pris på ny bom fra Skarven. Det står en gammeldags rullebom på båten nå. Ikke veldig glad i rullebom..

 

Jeg kjøpte båten tidlig i høst. Så har holdt på gjennom høsten og vinteren. Står igjen en del, så blir tre - fire uker med intensivjobbing fremover.

 

Sommer, høst og vinter 2016, og vår og deler av sommer 2017 ble brukt på å renovere en 28 fot Kosterbåt / Øresundkoster. 64 mod seilbåt med langkjøl. Mahogny på eik. Mercedes OM636 innenbordsmotor. Volvo Penta kjøpte disse motorene fra Mercedes, som Mercedes brukte i biler og andre produsenter brukte i traktorer, skurtreskere, aggregater og alt annet mulig rart som kunne drives med en dieselmotor.  V.P monterte varmeveksler fra Bowman og sjøvannspumpe. Ga de nytt navn, Volvo Penta MD4. Denne solgte jeg i Juli 2017. Hadde da stort sett gjort alt som burde gjøres med den, både med treverk og med motor.

 

Så gleden var stor når jeg kunne gyve løs på plast, glassfiber og epoxy...☺ Var litt lei treverk, linolje, amerikansk terpentin og tjæredrev..☺ Morsom båt å seile da, veldig bred og tung, ikke mye uventede bevegelser i den selv ved skikkelig dårlig vær og høy sjø. Men, nok om "Sommarvind", selvom jeg savner henne fortsatt?

 

Skriver en litt mer omfattende post etterpå om båten, jobben som er gjort og det som skal gjøres når barna er i seng. Det kommer også bilder?

 

Kim

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei Eureka 

Hvordan går det med båten din? Jeg har nettopp kjøpt meg en Comfort fra 1976 og jeg leste et sted her inne på tråden din at du hadde noen dokumenter som du hadde fått fra en tidligere svensk Comfort 30 gruppe?? Er det noe du har lyst til  å dele?  

Link to post
Share on other sites

Spot on, Sunnmøre. 

 

Båten og permen ligger og dupper 750 km unna. 

 

Mulig jeg har det liggende på en datamaskin som ikke har blitt starta på 3 år. Skal nedover om en drøy uke og skrape blåskjell og skal se om jeg finner filene. Isåfall kan jeg sende de på mail fiala. Send meg e-posten din på IM, så skal jeg prøve å huske på det. ?gratulerer med Comfort30! 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 10 måneder senere...

Du må av med selve rorkult og den klumpen som klemmer rundt rorakslingen oppe ja. 
deretter skrur du ut de to boltene nede og den splittes. ( der den holdes fast i bunnen)
 

siden jeg var alene, stablet jeg opp noen paller og satte en garasjejekk under roret. Tok løs alt og senket det ned. Det veier litt, men ikke så ille at en mann kan holde igjen. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei. Denne tråden er gull verd for alle Comfort 30 eiere. Takk til Eureka som har bidratt med tips og triks over så lang tid. 

Jeg har akkurat anskaffet meg en Comfort 30 byggeår 1976, en båt som tidligere eier ikke rådde med på grunn av " 4 unger og et prosjekt for mye". Hjemmehavn nå er Tromsø og jeg gleder meg virkelig til å få den på land for første gang på 6 år..

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei! Fant denne tråden nå etter å ha kjøpt meg en Comfort 30 forrige sommer. Har mye arbeid med den fremover, så var utrolig gøy å se alt det fantastiske arbeidet du har gjort (og ikke minst dokumentert) Eureka.

 

Hjemmehavn her er også Tromsø @Øyeøy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...