Jump to content

Comfort 30, mitt prosjekt.


Eureka

Recommended Posts

Har vært litt i dvale mtp båtbruk hittil i vinter. Men torsken er vel på vei inn fra storhavet, så da blir det vel å starte opp igjen snart.

 

Ser at jeg har lovet gjennomgang av hva jeg har gjort ombord, så det er vel på tide å ta seg sjøl i nakken en dag, ta bilder og skrive litt :)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Hehe, neida. Ligger på plassen sin den, klar til bruk :) har bare ikke blitt så mye seiling i sommer. Fikk meg en sørlandstur i stedet med motorbåt. Etter fire dagsetapper med VP D6 på 2700 omdreininger, 6 timer om dagen, så kan det hende det gjør godt å rusle utpå med yanmaren, og heise seil.

Link to post
Share on other sites

Nei, til salgs nei :) det er vel igrunn ikke noe "prosjekt" lenger. Nå er det en fult ut brukandes båt med det man trenger av fasiliteter.

 

-jeg fly til Sørlandet for å hjelpe til med å ta motor båten til mine foreldre opp igjen hit. Flytta jo der ifra for 26 år siden og det ble en gylden mulighet til å bruke noen dager i Mandal sammen med min far der nede samt at han "overleverte" en del kunnskap til meg om strekningen Mandal-Ålesund. Han har tross alt gått den 5 ganger tur/retur siden 2009. Sannsynligvis var dette siste gangen. Han var kartleser mens jeg styrte, et utmerket samarbeid. ( en anselig bunke med papirkart vi seilte gjennom).

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Hopaneng, her er prosjekttråden min. Et stykke ned i trådens første innlegg er det et bilde av kjølsvinet mitt, før rengjøring, dessverre ikke noe etterbilde. Du ser antydning til en innplastet kjølbolt like bak flotørbumpa. En hvit sak som stikker opp av oljevannet.

Innlegg nummer 209 viser forøvrig en skadet kjøl på en Comfort30 som ligger i Portugal.

 

Når jeg er i Ålesund neste gang, så skal heg ordne bilde av kjølboltene.

 

Til dere andre som leser dette: har dere erfaring med at det må byttes kjølbolter på en båt med med blykjøl? På min båt er kjølboltene mer eller mindre plastet inn. Jeg ser at boltene er der, men det er et tykt lag med coating som dekker hele bolten og noen mutter er ikke synlig.

Link to post
Share on other sites

Hopaneng, her er prosjekttråden min. Et stykke ned i trådens første innlegg er det et bilde av kjølsvinet mitt, før rengjøring, dessverre ikke noe etterbilde. Du ser antydning til en innplastet kjølbolt like bak flotørbumpa. En hvit sak som stikker opp av oljevannet.

Innlegg nummer 209 viser forøvrig en skadet kjøl på en Comfort30 som ligger i Portugal.

 

Når jeg er i Ålesund neste gang, så skal heg ordne bilde av kjølboltene.

 

Til dere andre som leser dette: har dere erfaring med at det må byttes kjølbolter på en båt med med blykjøl? På min båt er kjølboltene mer eller mindre plastet inn. Jeg ser at boltene er der, men det er et tykt lag med coating som dekker hele bolten og noen mutter er ikke synlig.

 

takk takk. min ser noe mer rotete ut:

 

bilde

Redigert av hopaneng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei!

 

Jeg har fått tilbud om å overta en Comfort 30 som har vært offer for en høststorm for noen år tilbake. Båten har hull i baugen og vannskadet interiør, mangler rigg og en motor som trenger en overhaling. Ellers ser den OK ut;)

 

Jeg har en del erfaring med seiling fra tidligere, men ikke med større reparasjoner og monteringsarbeider. Men skal få hjelp med reparasjoner av skrogskader og motor, så det skal ordne seg.

 

Men båten mangler rigg. Jeg lurer derfor på om noen av dere her på forumet har noen formening om hvor mye en må ut med for en brukt rigg til båten?

 

I tillegg lurer jeg på hvor man finner merke på verft/byggenummer...

 

Har en mistanke om at båten er halvfabrikat, dvs at innredningen avviker en del fra det jeg har sett av andre båter av samme type. Blant annet er toalettet plassert helt akter på babord side ved leideren ned fra cockpit, og på resten av babord side av salongen finner en byssa..

 

Jeg er veldig interessert i overta båten, da jeg vurderer det som ganske realistisk å få den tett og seilklar innen rimelig tid (så vil det nok heller gå et år eller to før den er "beboelig". Men det står og faller litt på hvor mye jeg må ut med for en rigg til båten...

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei, artig med flere comforter! 

 

Jeg har en 1982 modell, sannsynligvis halvfabrikat fra Sandefjord modellverksted. Det er ingen byggenummer eller plate fra produsent på den. Jeg er eier nummer 4. 

Jeg har sett bilder av en comfort 30 med toalett på SB side for nedgangen men ordinær bysse på BB side. Dette var på blocket.se for noen år siden. 

 

Nå har jeg fulgt med på finn/torget/ seilbåtutstyr  siden 2011. Det dukker jo opp noen rigger av og til, men aldri sett noe til comfort eller aktuell størrelse. 

 

Tipper ny mast og rigg havner på 100+. 

Da er det kanskje billigere å kjøpe en annen Comfort30 med en bra rigg og flytte den over. Har sett båter ned i 60 tusen. 

Hva med å legge ut en rigg ønskes kjøpt annonse på finn? 

 

Selv om comfort 30 er en relativt rask seilbåt, så er det nok ikke en regattabåt man bytter rigg på for å seile bedre, og konkurrere med, slik som Albin express til eksempel. 

 

Det er leit at gode båter nesten ikke får noen verdi om masta ryker og man er uten forsikring. 

Link to post
Share on other sites

Så da kan man få indikasjon på fukt/råte i sandwichen ved å tråkke rundt gjennomføringene i dekket? Dersom man skal skifte ut kjernen, hvordan går man fram? Skjære bort glassfiber over det området man tror er rammet av råte og fjerne råtten kjerne og erstatte med nå/støpe over ny glassfiber?

 

Planen er å ta av all dekksutrustning og tette gjennomføringene. Båten har som nevnt fått en del juling, slik at rekkestøtter mv. er borte, og det er en del skader i gelcoat/glassfiber langs rekken. Dette må repareres. Siden skroget skal lakkeres etter reparasjoner, vurderer jeg å gjøre det samme med overbygningen etter rep.

 

Det er forresten mulig det ordner seg med rigg gjennom han som eier båten nå. Krysser fingre... 

Link to post
Share on other sites

BTW; står samme riggen på Albin Ballad og Comfort 30?

 

Så på tegninger at det stod dobbel masthead-rigg på Comfort 30, men her om dagen så jeg en med enkel masthead... Vet at det er benyttet ulike størrelser på rigger på andre båttyper, f.eks HR 352, og antar at det har med byggeår å gjøre.. Noen som vet mer om dette i forhold til Comfort 30?

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...