Jump to content

Comfort 30, mitt prosjekt.


Eureka

Recommended Posts

Jupp, masten kan stå. Tror det er 19 meter under taket det en 36foter som var der samtidig gikk akurat..

 

Men er ikke Stryn litt langt unna?

 

Sobo, ja det var skikkelig vinter på den turen. Holdt meg godt fast når jeg gikk frem på dekk. Snø, seilstøvler, med minimalt mønster, og gelcoat er ikke den optimale kombo.

Link to post
Share on other sites

 

 

Sobo, ja det var skikkelig vinter på den turen. Holdt meg godt fast når jeg gikk frem på dekk. Snø, seilstøvler, med minimalt mønster, og gelcoat er ikke den optimale kombo.

 

Ja det kan jeg godt forstå. Is, snø, bevegelse og gelcoat er ikke alltid noe god kombo nei.

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Beklager Eureka,nå blir siden ditt forurenset!

Endelig fikk jeg laste opp bilde av mitt Alo\en,men selfølgelig med feil addressen.

 

Håper du ikke bli fornærmet.Hvis vi treffes på fjordan bli der en par pils på deg.

 

Ellers takk til alle som hadde forklaring på måten å opplaster bilder,når eg fikk det inn med skje vart det nokså enkelt :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hehe, det går bra :) men om du angrer at alt ble lagt inn her, så er det bare å trykke på "rediger" innen 30 minutter og du kan slette innholdet i innlegget.

 

Men det gjør ikke noe. :)

 

Men helt i mål med å legge inn bilder er du ikke :) du har limt inn linken, uten at det er åpnet. -men det kommer seg.

Link to post
Share on other sites

Stemmer nok som Sindre sier ang høyde. For oss er det uansett ikke noe problem.

Kontakt Cato i god tid for å avtale tidspunkt. Det er ikke ubegrenset med plass.

 

De har til og med flytebryggene under tak, med plass til 2-3 båter.

 

Det er tilgang til strøm ja. Har du med egen kabeltrommel og arbeidslys, så er det uproblematisk. Står sikkert noen arbeidslamper der, men greit å ha sitt eget. Dessuten er det store gardintrapper der, samt noen arbeidsstillas på hjul. Varmt vann på toalettet, så bøtte må medbringes. Ellers er høytrykk som sagt tilgjengelig.

Og så ser det veldig greit å ha noen gamle teppebiter som du kan legge på dollbord, dekk, cockpit etc. Det blir ganske skittent ombord med mye tråkking. Det er betongdekke der, men mange tiår med spyling av båter, bunnsmøring etc, så blir det alltids litt drit.

 

Han har en liten butikk der hvor han selger diverse bunnstoff, Hempel, koster, ruller etc. Noe Zink. Det er 2 mil til nærmeste skikkelige båtutstyrbutikk.

Men om du gir lyd fra seg når du er her oppe, så skal vi nok få ordna med skyss.

Link to post
Share on other sites

Dagens tur på sjøen: det er godt å ha en plan.

 

Var utpå for å fiske. Ingen andre båter utpå og perioder med sterk vind og regnbyger. Med det i mente, så la jeg meg alltid i le av skjer og land..

 

Lå helt opptil et skjer da motoren døde ut... Ikke sjans å gå start. Sjekket alle umiddelbare punkter. ( har opplevd at dieselkranen har skrudd seg igjen av seg selv)

 

Jeg har tenkt igjennom situasjonen noen ganger. Opp med fokka i en fei. Valgte den minste mtp heftige vindkast som av og til kom. Styring på båten oppnådd. Så døde vinden helt ut periodevis, og det var ikke sjans å vinne høyde mot havna. Ca .1 nm unna...

 

Går ut ifra at det er dieselfilter som er tett... Og det gidder jeg ikke skru på når jeg har seil. Selv om jeg ikke har lagt til kai for seil før, så har jeg ihvertfall hatt en plan dersom hvis at...

 

Det ble helt mørkt ute...

 

For å ha sjans å få krysse mot havna, så måtte storseilet opp. Synes det er litt køddent å få opp storen med fokka oppe, da man raskt kommer ut av vindøyet. Men med blafrende fokk, så gikk storen opp.

Og båten skøt fart i rett rettning.

 

bilde

 

Så var det å komme seg inntil brygga... Plan plan plan...

 

I passe avstand og posisjon, 50 meter i lo, gikk storen ned, frem på dekk å trekke ned siste del for hånd, godt bredt utover bom og ruffen..

Vinden spaknet perfekt.... Fokka jorde jobben.15 meter fra brygga, parallelt, gikk fokka ned, med styrefart og siget i båten, snudde jeg den 180grader og la seg perfekt til brygga, i lo, og vinden presset båten inntil... Phiuuu... Så lett.. :)

 

Så: har du ikke lagt til kai for seil før, øv på det, i dagslys :)

 

bilde

 

På tross av at jeg ikke har heist seil siden i sommer, så var ting på stell, skjøter og fall på plass, seil pakket greit... Gikk noe utstyr i dørken nede i salingen men..,

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motorbåtfolk diskuterar stadig vekk sikkerheitsutstyr som må vere ombord. Dei gløymer det viktigaste - seil :lol:

 

Eg har også hatt hjelp av denne ekstra motoren, og kome meg greitt i hamn. Fekk f.e. ein pressening rundt propellen på årets første tur for nokre år sidan, seila meg elegant inn i båsen i heimehamna. Dreiv nesten på land under krabbefiske for to år sidan, ein spint på gearoverføringa svikta, kjapt ut med fokka og fekk dreia båten mot djupare vatn. Utan seilet hadde eg hamna på skjeret.

 

Greitt å trene på dette under kontrollerte forhold, slik at ein er litt budd når ein seile til hamn.

 

Skulle eg hatt motorbåt, hadde eg prioritert to motorar med seperate drivstoffsystem høgt. Det kjem nok ikkje til å skje med det første :lol:

Link to post
Share on other sites

Eureka,Takk for bilde info,men dette med å "åpne" ha jeg fremdelles ikke fått med meg, Hvordan??????? :worry:

 

Det ha gått noe dager med å svare, men tips om Aspevågen var gull verdt,Takk skal du ha.

 

Båten er på vann nå,men må opp før sesong begynne for fult.Jeg må ha kran å ta det opp her inne då er det like bra å gjøre det der og ca,billigere.

 

Takk igjen.

Link to post
Share on other sites

Så var det å brette opp ermene og gyve løs på drivstofflinjen.

 

Som skrevet tidligere, så stoppet motoren plutselig, uten jagende turtall, mens den gikk på tomgang ute ved et fiskeskjer.

Forøvrig en yanmar 2gm20 fra 2004.

 

Jeg har opplevd en gang før at motoren stoppet under gange, da med ca 3000 omdr. Da gikk den først ujevnt, før den stoppet. Lot seg starte, men stoppet raskt.

Den gang var det stengeventilen som hadde skrudd seg igjen.

 

Når det er feil som man antar skyldes drivstoff, så håper man jo på å finne masse vann og rusk i vannutskilleren. Jeg har typen uten noe filter.

 

Tappet først ut fra bunnen. men det var knapt vann å spore. En og annen perle i bunnen av en juice-flaske. Noen svarte fragmenter fulgte med.

 

Mengden rusk og vann ser jeg på som ubetydelig i forbindelse med motorstans. Da jeg kjøpte båten, så var det betydelig med grums i utskilleren.-uten at det medførte stans.

 

Demontere bunnskåla og inspiserte. Knapt nok fragmenter nedi.

bilde

 

Så var det finfilteret.

Demontert og tømte innholdet i en isboks. Tja, ikke særlig med rusk der heller å finne. Eneste at filteret var litt mørkt, men ikke svart...

 

Det var mao diesel i begge filter, men kanskje en en anelse mindre diesel i finfilteret enn forventer.

 

Skrudde alt sammen og startet luftinga.

Litt klønete å fylle opp vannutskilleren. Den er jo delt på midten, så for å lufte dette, må man løsne på bolten som holder det hele sammen. Da blir det fort litt dieselsøl i sammenføyningen.

 

Så, var det å pumpe på fødepumpa til det kom ut diesel fra den avmonterte slangen som går inn på finfilteret. ( her ble det forøvrig registrert at slangeklemma var litt løs, som gir meg assosiasjoner til falsk luft)

bilde

 

Deretter lufting av finfilter.

bilde

 

Etter noen runder på starteren, 8-10 forsøk med tiltagende respons fra motoren, så startet den. Dog men svært ujevn gange, fallende turtall, og gikk en stund på en sylinder ut ifra vibrasjonene.

 

Etter 4-5 minutter stabiliserete turtallet seg og gikk jevt på alle turtall.

 

Ok, motoren går. Men føler meg ikke helt trygg. Er temmelig sikker på at det er drivstoffrelatert. Hadde det vært noe annet galt, så hadde det vel neppe løst deg på denne måten.

Jeg kommer nok ikke utenom å ta ut dieseltanken, som står lett tilgjengelig, og drenere den skikkelig. Men jeg er fristet til å bytte ut tanken. Det er noe groptæring på topphjørnene, og det blir sikkert ikke lett å rengjøre den skikkelig.

bilde

 

Så får vi se... Håper jeg finner masse grums og kanskje kan ha tettet til stigerøret... Skjer jo det også. Det skal ihvertfall gjøres før neste tur. Mao ASAP.

Fra finfilter.

bilde

 

Fra vannutskilleren

bilde

 

Ser forøvrig at det ikke ble de beste bildene. Hadde ikke så lyst å tafse for mye på telefonen med dieselsøl på nevene...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ha du sjekke matte pump (lofte pump) som stå foran fin filter.Derinne er der 2 små ventiler samt ein liten filter.Det kan også være probleme med membrane.

service booken anbefalle å skifte dette om det er suspect men Yanmar ha ikke dette som reservedellen,man må eventualt shifte hele punpen.

 

Jeg og hadde altid problem med ujevn gang etter lufting,dette ga seg etter ca.3-4 minuter,

 

Eg ha nå Yanmar 3YM20 etter 2GM haverert på vei hjem frå Shetland.jeg ville hatt 2GM20 på nytt om mulig men det var ikke å få takk i (2008)

Link to post
Share on other sites

Dersom du opnar dekompresjonshendlane når du luftar er det viktig å stenge igjen vatnet. Grunnen til dette er når desse er opne, så vil ikkje motoren danne vanleg eksostrykk. Då vil ikkje motoren klare å drive ut vatnet som sjøvasspumpa presser til eksosrøret. Er ein uheldig så kan ein risikere at vatnet renn tilbake i motoren. I verste fall kan ein oppleve at motoren ikkje går rundt, pga at ein sylinder er full av vatn. Prøvar ein å starte motoren då kan det bli (veldig) dyrt....

 

Dersom eg må køyre motoren for å lufte på høgtrykkssida, bruker eg å gjere dette med opne dekompresjonshendlar og stengt sjøvassinntak. Etter kvart når eg trur at luftinga er bra, så stenger eg dekompresjonshendlane. Etter litt småharking startar motoren, og sjøvassinntaket blir opna. Gjer ikkje noko om motoren går nokre straksar utan kjøling, impellaren toler det. Siste gongen eg skifta impellar, var den gamle 7-8 år, såg ut som han kom rett frå butikk. Kunne sikkert stått 7-8 år til, men vart til at han fekk velfortjent kvile.

 

Lufting av lavtrykksida er enklare. Der bruker eg fødepumpa til å mate fram diesel til finfilteret, lufter deretter finfilteret og startar motoren. Då er det ikkje nødvendig å stenge vassinntaket.

 

Har elles same type motor som du.

Link to post
Share on other sites

Forstår jeg rett, så er det uansett ingen fare iom at jeg ikke åpnet dekomopresjonshendlene? -men det er verdt å ha i bakhodet dersom man har flatt batteri og må starte på sveiva.

 

Jeg luftet kun frem til og med finfilteret.

 

Apropos fødepumpa. Jeg har ikke prøvd andre yanmar fødepumper, kun på Volvo D6. Er det vanlig at det ikke er noen motstand i hendelen før den "nesten" når bunnen, deretter kommer noen millimeter med motstand og et lite skvis? -da jeg luftet i går, og forrige gang, så var det slik, og det ble kun pumper frem diesel på denne siste "skvisen".

I skrivende stund sitter jeg og moter meg opp til demontering av dieseltank. Sitter forran vedovnen og varmer meg, og ser ut på øs pøs regnvær. En liten seilbåt passerte på sjøen nedenfor huset for litt siden... Påskeliljene spirer opp av jorda ute i hagen. Våren er på vei!

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser hvordan andre sliter med sine dieseltanker, så burde jeg kanskje ikke skrive dette innlegget.....

 

Dro ned til båten kl 12:45. Hjemme igjen 13:30. Tanken står nå på tunet....

 

Tanken i benkerommet ved cockpit.

bilde

 

Tre skruer og noen tanktilkoblinger, så var tanken ute.

bilde

 

 

 

Den har nok aldri blitt tatt ut, så det var en god samling luktkilde under tanken..

bilde

 

Tenker å bytte ut "tankmåleren" med ny, gjennomsiktig slange. Er det en spesiell type slange som brukes?

bilde

Egentlig en helt grei "giver" ikke noe tull med feil nivå.

 

Det er noe groptæring langs en vertikal sveis. Det lekker ikke synlig igjennom, men det bør nok utbedres.

bilde

 

Det er kun her det er tæring, men det er et område på 8-10 cm. Sveise eller Tom Rør-metoden?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Riktig som Hulda seier. Hender seg at eg må dreie litt på motoren for at pumpa skal ta tak. Elles så kan det hende at eg også må skifte denne pumpa snart, såg ut som ho sveitta litt i fjor. Om veret held seg, så tek eg av presenningen til helga. Då blir det å starte med vårklargjering, og m.a. vurdere denne pumpa.

Link to post
Share on other sites

Da var tankens innhold tømt.

 

Av det jeg fikk ut, var det ikke spor av vann. Dette kan ha en sammenheng med at jeg brukte en oljesugepumpe og sugde opp det som var mulig å få opp, da jeg kjøpte båten for 3 år siden . Den gang fikk jeg opp 1-2 dl vann. ( inkludert brun guffe)

Men jeg gikk nok ikke opp all guffa. O-ring på påfyllingslokket har vært hel og i orden all den tid jeg har hatt båten.

 

Det var en del brun-svart guffe i det jeg fikk ut i dag. Men dieselen i seg selv var klar.

Klarer så vidt å se nedi bunnen av tanken og ser et lag med guffe i bunnen. Dette må ut.

Fylte på en liter ren diesel og ristet rundt, men belegget renner ikke unna, for å si det slik..

 

Hva brukes for å vaske tanken ren? Det er ikke mulig å komme til og tørke med papir. - ikke mannlokk. -men siden det er en stuss helt nede, i et hjørne på tanken, så skal det gå temmelig greit å få drenert, så lenge guffa løsner.

Ellers ser tanken hel og pen ut, bortsett fra tæringen som tidligere nevnt.

 

- igjen, hva brukes til å vaske?

 

Ellers ser jeg at BT har oljebestandig gjennomsiktig pvc- slange. Funker nok den, men satser på at båtbutikken min har i metervis, siden jeg trenger 35 cm. Skal også bytte påfyllingsslange og hageslangen som er brukt til luftinga.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...