Jump to content

Comfort 30, mitt prosjekt.


Eureka

Recommended Posts

Steg to i tankrepp.

Det jeg ikke fikk tatt i går gikk på kort tid i dag.

Dukket stadig opp potensielle lekkasjeplasser, men hva gjør vel det. Om det er en eller flere steder spiller ingen rolle, så lenge man behandler en og en plass.

Så da skal tanken få hvile til i morgen. Så montere ny nivåslange, deretter fylle opp med diesel og vente si spenning. Alt som kunne minne om tæring/ groper/ ujevnheter er tettet eller sparket opp. Om jeg skal være skikkelig fjong, så pusser jeg lett over og maler. Men det spørs.

 

I iveren så gikk jeg også løs på et hakk i propellblader på utenbordsmotoren. Her brukte jeg alu epoksykitt. En pølse med hedrer inni som knaes en stund. Deretter påfører og former. Det blir uansett ikke værre enn det var.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ny tankøkt.

Mens jeg har holdt på med tanken, har jeg oppdaget at det ligger en 15 cm trekile nedi tanken. Gudene må vite hvorfor og hvordan den har havnet der.

Det har vært litt styr med å få den opp. Til slutt fikk jeg til noe som funket.

En spiker med hyssing, festet i enden på en bambuspinne. Spiddet trekilen med spikeren, så løsne spikeren fra bambuspinnen då trekilen hang i spiker/ hyssing og dernest trekke kilen opp påfyllingsstussen.

 

bilde

 

bilde

 

Med nytt mot ble det en ny vaskerunde av tanken. Prøver nå med bilgecleaner og pisslunka vann. Har blitt skeptisk til å bruke særlig varmt vann, siden jeg så hvordan den bulet ut av varmen, tidligere. Metall utvider seg jo med varme, og sveisene kan umulig ha godt av det.

 

bilde

 

Og så tok jeg en oppdagelsestur i huset. Han som bygde det i 1957 var møbelsnekker. Av den grunn så er det metervis med tykk , bred og lang teak og mahogny her og der. Listverk, hyller mm.

 

Jeg skal ta godt vare på det, og hvem vet om jeg får bruk for det i båten.

bilde

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I morgen blir det innmontering av reparert og ren dieseltank. Det ryktes om godt vær også.

Må det var ikke noe gjengetape, pasta etc på tilkoblingene til tanken, altså mellom kobberrør og stussen på tanken. skal det fortsatt ikke være noe der?

 

Enn så lenge, litt faglig input, i dag om skrogfriksjon fra Hamnen.se

http://www.hamnen.se/bloggar-kronikorer/batfeber/lar-om-skrovfriktion-och-hur-man-enkelt-okar-farten-pa-sin-bat.html

Link to post
Share on other sites

Deilig tur på sjøen etter å ha montert inn dieseltanken og skiftet filter.

Gikk som bare juling, og når det er sagt , så oppnådde jeg 7.1 knop på toppfart. Før tankeengjøring klarte jeg å tyne den opp i 6.1 i medvind.

Mao, båten går like fort som det den gjorde da jeg sjøsatte med ny bunnsmøring for ganske nøyaktig 1 år siden, og relativt lite bruk. Hvilket må bety at Hempel har gjort en god jobb.

 

Utrolig tilfredshet at tanken er på plass, og sålangt helt tett :)

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Etter nok en motorstans på fjorden, etter innmontering av gullende ren og tett dieseltank, så har jeg ihvertfall erfart at de siste 5-6 literene med diesel ikke lar seg suge opp av stigerøret. - ihvertfall ikke når man går for motor og hekken har satt seg godt ned i sjøen.

Fylte på 20 liter diesel, luftet, og fikk start. Nå går motoren som bare det.

 

Men jeg har fått trøbbel med batteriladeren. Smeltesikkringa på pluss-ledningen mellom lader og batteri, smelter av med en gang jeg setter inn ny. Dette skjer når laderen ikke er tilkoblet 230vold landstrøm. -ikke prøvd med laderen tilkoblet landstrøm. Sikringen på selve laderen ryker ikke.

Ledningene er koblet direkte til batteriet, så strømmen står jo " på"...

 

Etter mye tenking etter at jeg forlot båten, så har jeg igrunn kommet til at det da må ligge en feil mellom batteri og lader... Det står jo ikke spenning på fra " lader-siden".

 

Forøvrig er tanken tett, ihvertfall hittil. Så, tommel opp for BT's kjemiske metall, to-komponent alu, til 69 kroner.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er en mascot 10 amp lader. Mener sikringen som står i laderen er på 10 amp. På ledningen er det 8 amp, og jeg er temmelig sikker på at det har stått 8 amp i hele tiden, men mulig det er der feilen ligger, kombinert med at laderen ikke er tilkoblet landstrøm.

 

Hmmmm, får ta meg en tur i båten før senvakt i morgen. Er vel ikke så farlig å sette innpå 10 amp sikring...

Egentlig litt dumt om jeg får det til å funke. Hadde tenkt å bruke anledningen som påskudd for å røske opp i det elektriske anlegget totalt.

Har jo både nye ladere, ny landstrøm og nytt 12v panel klart til montering....

Link to post
Share on other sites

Ja, det utgjør noen prosent.. Jeg vet ikke med sikkerhet hvor mye jeg ikke får utnyttet.

Følgende forhold ligger til grunn for antagelsen:

Tanken og filter var tomme, og jeg fylte på 10 liter.

Brukte båten i ca 2 timer under fiske, for det meste på tomgang. Neste tur stoppet motoren etter 30 minutter gange på full fart.

Så 4-5 liter er vel en grei antagelse av forbruk.

Stigerøret er i forkant av tanken, som er plassert langskips. Så når båten setter seg i hekken, blir det nok lavest nivå fremst i tanken, ved stigerøret.

 

Ettersom motoren starter og går fint etter påfyll av nok diesel, så går jeg ut ifra at det er dieselnivået som var feilen. Det beste ville jo være å prøve å suge opp diesel via stigerøret, før jeg etterfylte diesel.... Men så var det dette med utålmodighet etter å få det til å funke....

 

Det har aldri vært noen fare for å kjøre tanken tom tidligere. Kan jo plukke ut stigerøret og måle lengda, bare for å være sikker.

 

Tipper nivået var på grensen, så ble det en del skvalping i tanken, den suger i korte perioder luft, og motor begynte å fuske...

 

-om den stopper på neste tur, da begynner jeg å bekymre meg.. ikke før :)

Link to post
Share on other sites

En nyyyydelig dag på fjorden. Droppa båtmessa i byen og nøt livet utpå. Har jo hatt trøbbel med motor i det siste, og trodde ting var i orden. Men etter 45 minutter hørte jeg turtallet sank og det var på'n igjen. Stoppa etter like lang tid som sist..

 

Nå var det jo full tank også!

 

Følelsen gikk i retning av luft i systemet, da den gikk ok på lavt turtall og fusk på høyt turtall. Mistanken gikk nå mot lufteskruen på motorens finfilter. Tørket med fingeren rundt den, og jaggu var det fersk diesel på fingra.

Stoppet motoren og skrudde opp.... Jeg har nok juksa i faget, og ikke skiftet kobberpakning ved filterskifte og lufting, som er utført flere ganger. På med ny kobberpakning etter rengjøring av flatene, lufting, og vips; motoren gikk jevnt i mange timer. ( ble 3 timer seiling).

Men relativt kort tid etter utbedring av dieselsystemet, så fikk jeg et plutselig og kontant rykk i båten. Kunne ikke se noe i kjølvannet bak, og alt var som før.. Dog var det en anelse vibrasjon i båten. Helt svakt.

Tenkte på jo litt på plastpose etc. -men oppnådde god maxfart og propellen foldet seg fint ut begge veier.

Men da jeg var fortøyd, så jeg at det er viklet inn ei tøyfille i propellen.... Pokker. Må nok uti vannet med kniv.. Men får prøve med kniv fester med slangeklemmer på en stang først. Men jeg tviler...

 

Jaja, en opptur og en liten nedtur. Men ingen bekymring, annet et lett solbrent på nesa :)

 

Moralen er ihvertfall at en liten kobberpakning kan gjøre mye faen.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Forøvrig, filla i propellen var en svart søppelsekk. Ble skåret ut med kniv på et skaft.

 

I morgen blir siste del av tredekket på brygga lagt på. Det blir stas. Og en stor takk til mine forfedre som ikke solgte ut utmarka på gården til kommunen, slik at mange etterkommere i dag kan benytte seg av strandlinja i ei skjermet bukt.

 

I dag ble det et koselig smøreoljeskift. Har rota bort yanmarboka, så jeg er usikker på hvor mye olje som skal på giret. Peilepinnen på giret er helt håpløs. Kan det stemme med 1,8 dl mon tro...

Link to post
Share on other sites

I dag fikk jeg meg ny båt!!! -på en måte...

 

Siden det blir en 3 ukes seilas i sommer, så blir det en intensiv jobbeuke om ord senere denne uken. Mye har samlet seg i båten siden jeg kjøpte den for 3 år siden. Den der jo "bare" 30 fot, så all plass er nødvendig plass.

Et annet moment er vekt.

 

Tok en intensiv rydde og tømmesjau ombord. Alt skulle ut. Rubbel og bit!

 

Og så var det det å laste opp bilder her da..

 

 

bilde

 

Jeg gir opp bilder!!! Dette er noe skikkelig tull!!

 

Vel, båten løftet seg 8 cm i vannlinja.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eksempler på det jeg tok ut var:

-8 stk middagstallerkner, tunge som fy. Samt suppeskåler

-10 glass, av glass. -når jeg også har masse hardplastglass.

-Dobbelt sett bestikk

-diverse serveringsfat

-4 stk lange skjøtekabler.

-en kasse med polleringsmiddler. ( som har stått siden båtpussen 2014)

En umontrert dabradio.

En umontrert autopilot

Kassa til kartplotteren

Diverse remser skrogisolasjon (som jeg sikkert hadde tenkt til å gjøre noe lurt med)

Trelekter

Gamle fall og skjøter og annet utbytta riggutstyr.

-og så fant jeg endelig klatreselen min.

-fastnøkkel str 56.... Ka søren gjør den der...

Og generelt alt for mye verktøy...

 

Jo, bryggeanlegget ble meget bra. 3 båser med rikelig lysåpning. Faktisk så synes jeg båsen ble litt for bred :)

 

Læring om stag i land: alle stag må være nøyaktig like lange og nivileres opp på land om det skal være 3 eller flere stag. Meninga var å bruke 4 stag. 2x6 meter og 2x7 meter. Men det lot seg ikke gjøre pga tidevann. Jaja. Lærte noe om det også. Nå er stagene med lik lengde bolter sammen, inntil hverandre. Så styrken er enorm.

Flytebrygge i stål som er kledd med plank.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...