Jump to content

Comfort 30, mitt prosjekt.


Eureka

Recommended Posts

Hva med noe slikt?

http://www.proffnorge.no/renholdsutstyr/borster-svabere-og-skraper/flaskekost-stor-m-topp

Lang flaskekost, klippe av løkka i enden og sett i drillen. Hvis du finner lang nok...

Alternativt ha litt diesel og noe med slipeeffekt (sandkorn, hagl el) og rist rundt?

Eller sett den oppå vaskemaskina, med sentrifugeprogram :-)

Forutsetter god skylling etterpå....

Redigert av Sjøfare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo, kommer til med høytrykk, muligens også med vinklet underspyler for å ta veggene.

 

Så det er vann/ såpevann som skal løse dette?

 

Har søkt litt og rundt... Er det noen såpe som er å foretrekke? - hva med kaldavfetting, felgrens etc? Lar det seg vaske tilstrekkelig bort etterpå til at det ikke blir tull med motoren?

 

Har en gammel støvsuger som kan kjøre varm luft reversert. Det må vel funke bra til å tørke ut av tanken.

Link to post
Share on other sites

Får du fjernet alt, de fysiske siste restene av diesel/gugge så er vel resten av rengjøringen bare sjarmøretappen, og du kan bruke mye rart. Jeg brukte selv diesel og en klut som ikke loet til å vaske med da jeg var nede i tanken på Aall Inn i fjor vår.

 

Klarer du å få fikset de tæringsgropene på bildene?

 

Mvh, Even

Link to post
Share on other sites

Må jo få fiksa tæringen på et vis. Mannlokk hadde naturligvis også vært topp og beste løsningen for rengjøring. Jeg må regne litt på det, prisen for nytt lokk, prisen for rep av tæring, medgått tid etc. VS ny tank :)

 

Skal se nærmere på det hele til uka. Fjorden stenges for garnfiske fra i morgen, så jeg må komme meg utpå.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fyllepunktet for diesel i fremste enden av cockpitten,tanken som er på ca 45l er innstøpt bak motoren.Dersom denne måtte tas ut måtte motoren først tas ut etterfulgt av en del "kirurgisk" arbeid i motorrommet.

Etter retur fra Shetland og kjøp av noe ekstremt dårlig diesel med påfølgende dieselproblemer og 3 ganger skift av grovfilter,bestemte jeg meg for å åpne tanken.

Jeg skar et hull 30*20cm i dørken på cockpitten rett bak om fyllpkt for diesel, deretter et hull 15*12cm i toppen av tanken(dette er av tynn R/F plate). Jeg laget en flens, litt større enn hullet, med flere hull gjenget for 6mm bolter til feste av en manlock.Flensen ble sveist til tanken..

Manlocken har en rørstubb påsveist som går ned i tanken til 10cm fra bunnen,dette for diesel til webastoen.Denne kan aldri tømme tanken heilt, den ville slukne først.

En abs plastluke ble festet i dørken.Jobben ferdig.

Som altid når man har en løsning på problemet klar,så oppstår det aldri problem igjen! Det var verdt arbeidet, der var mye dritt å fjerne fra tanken.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fyllepunktet for diesel i fremste enden av cockpitten,tanken som er på ca 45l er innstøpt bak motoren.Dersom denne måtte tas ut måtte motoren først tas ut etterfulgt av en del "kirurgisk" arbeid i motorrommet.

Etter retur fra Shetland og kjøp av noe ekstremt dårlig diesel med påfølgende dieselproblemer og 3 ganger skift av grovfilter,bestemte jeg meg for å åpne tanken.

Jeg skar et hull 30*20cm i dørken på cockpitten rett bak om fyllpkt for diesel, deretter et hull 15*12cm i toppen av tanken(dette er av tynn R/F plate). Jeg laget en flens, litt større enn hullet, med flere hull gjenget for 6mm bolter til feste av en manlock.Flensen ble sveist til tanken..

Manlocken har en rørstubb påsveist som går ned i tanken til 10cm fra bunnen,dette for diesel til webastoen.Denne kan aldri tømme tanken heilt, den ville slukne først.

En abs plastluke ble festet i dørken.Jobben ferdig.

Som altid når man har en løsning på problemet klar,så oppstår det aldri problem igjen! Det var verdt arbeidet, der var mye dritt å fjerne fra tanken.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha fatt noe meget darlig diesel på Shetland bli jeg stadig plaget med dritt i filter.etter å ha skiftet filter innsats 3 gange bestemt jeg meg å rense tanken.

Dette er ikke så lett på Alo,tankenligge instøypt bak motoren.Motoren ville måtte ut først ettefulgt av ein dell "kirugiske"arbeid.

Løsning bli å ta et hull 30*25cm i dorken på cockpitten over tanken, ein ny hull i tank toppen 15*12.jeg laget ein flens med samme inv,mål som bli påsveist tanken. Flensen ha flere hull rund om som er gjenget 6mm forbolter til fest av manlock.Manlock bli påsveist en rør stk som rekke ned i tanken til 10 cm over botn dette for diesel tilførsel til Webastoen denne ville aldri kunne tomme tanken da Webastoen ville slukke først.

I hull pa dorken bli der festet ein ABS plast luke fra BestMarin.

Som altid når mann ha løsning på problem oppstå det aldri igjen,Det vart ein jobb vell verdt arbeid da det var mye dritt i tanken.

Link to post
Share on other sites

-skjønner at jeg er heldig med tank og plassering :)

 

Jeg hadde nok ingen/ lite levende dieseldyr i tanken, siden det ikke var noe vann i den.

 

Hadde vært veldig kjekt om det var tilstrekkelig å kline på tec7 etter en god avfetting.... Men det ville vel være å jukse.

Hva med kjemisk metall fra BT?

Link to post
Share on other sites

Det går meg imot å gå på butikk og kjøpe nytt hver gang jeg har problemer.Dette av diverse grunner og priser på båtutstyr.Det er lenge siden lystbåter,enten motor eller segl var forbeholdt den rikeste del av samfunnet."Maritimt utstyrs" priser har ennå ikke fått dette med seg En annen grunn er egen tilfredse følelse av å ha ordnet problemet selv.Å bruke det du kaller for lureri er en helt annet sak.

Hvorvidt man kan bruke stålplast til dette formålet på tanken, vet jeg ikke ,men etter mange år i Nordsjøen på boring,7 med drift og vedlikehold av høytrykks pumper har jeg sett og brukt dette til tetning av div lekkasjer, med komplett suksess,vil jeg ikke uten videre kalle dette for lureri.

Det andre alternativet er sveising, hvis man kan, eller har utstyr til å reparere en tank eller lage et manlock en fullgodt løsning.Det er heller ikke sikkert at passende plasttanker har manlock.Det og kan trenge rengjøring av av og til,da er metall lettere å tilvirke enn plast om det skulle bli nødvendig.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Tok en sjau på dieseltanken i dag . En deprimerende seanse. Pirket i noen tæringsgroper og der ble det hull rett inn i tanken. Det er 4-5 tæringsgroper som er så dype at det ikke er langt igjen før det er hull igjennom.

Hull
bilde

 

http://www.plastinvent.no/produkter/privat/tankprogram/tank-staende-45l-


Flak har en " bensintank" som er smal mtp krengning og lavt dieselnivå. Dog er den 91 liter, med giver til 4000 kr.

http://flak.no/produkter/Motor-_og_tilhengerutstyr/Drivstoffutstyr/Bensintank_CAN_91_l_m_giver

På finn ligger det en brukt tank til salgs, med lik form som jeg har, men større. Skal få eksakte mål i morgen. Da blir det 500 kr...

Så var jeg innom en lokal båtbutikk. Han kunne sveise på aluplater over tæringsgropene. Dog vil det gå et par arbeidstimer til 650 + mva..

For å bøte på dårlig humør, kjøpe jeg meg en ny seilbåt.
bilde

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jaggu, satt å tenke over alle ulike leverandører jeg har siklet gjennom katalogen til. Så kom jeg på Vetus.

 

De har en kjekk tank til 1700 kr med alle tilkoblinger.

Dog er den bare på 25 liter, men den er smal og lang, og fin høyde. Hvit tank som gjør at det ikke blir behov for giver, som er fordyrende.

http://shop.univa.no/vetus/tanker/dieseltank-ftank

 

så spørs det da, blir 25 liter for snaut.. Fordelen er at en man har god kontroll på innholdet i tanken. Når man kommer til vintersesongen, er det ikke mye sommerdiesel som må ut, for å fylle på vinterdiesel. Å ha en 20 liters jerrykanne om bord er ikke noe problem. Motoren, Yanmar 2GM20 bruker jo heller ikke mye diesel heller. Husker ikke tallet, men det er vel 1-2 liter i timen? ( her må det Googles litt)

Link to post
Share on other sites

Da har jeg pusset ned områdene med groptæring. Det er kun tæring, utvendig, på den ene kortveggen og området på 2 cm inn på topplata og ene langveggen inntil plata som er mest angrepet.

bilde

Den alvorligste tæringen, hull, er i sveisen.

Skal jeg beholde tanken, noe som vil være bra, tror jeg at jeg faller ned på to alternativ:

Enten kline på et tettemiddel eller faktisk kappe av kortveggen, slik at tanken blir et par cm kortere. Deretter få sveiser på ny endeplate. Da vil alt som er alvorlig, bli kappet bort og erstattet med ny plate. Sa vil jeg også få rengjort tanken 100%.

Dette må jo bli billigere enn å lage ny tank...

Er det for mye tæring utover et for stort område til å ta på noe tettemiddel?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...