Jump to content

Comfort 30, mitt prosjekt.


Eureka

Recommended Posts

8 cm var voldsomt! Selv i maksimal langfartsmodus tror jeg ikke jeg har trykt vannlinja ned mer enn 3-5 cm eller så. I prinsippet mener jeg det ikke finnes noe som heter «for mye» verktøy i en båt, men 56mm fastnøkkel var kanskje ikke blant det aller mest nødvendige.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

:) kanskje det er på tide med en oppsummering av hva som er gjort med båten, selvfølgelig med bilder...

Nå har jeg hatt båten i snart 4 år.

Romjulen 2011/12 var det orkan her i vest. "Dagmar " gjorde skader på en Maxi77 som etter noen uker ble gitt bort i lokalavisa. Da jeg ringte på den, så var den allerede gitt bort. Det var det som tente gnisten og jeg begynte å se på seilbåter på finn.no og rundt om i havnene. Etter 3 sørgelige visninger, så jeg på SY Samos, på min fødselsdag. Den ble kjøpt, og har siden gitt livet nye sider.

 

Jeg får gjøre et forsøk i romjulen på å skrive et sammendrag!

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har fortøyd godt :)

Gammel brygge under vinterstorm :

 

bilde

Ny brygge, riktignok i vindstille men høy vannstand:

 

 

bilde

I skrivende stund er det svært høy vannstand. Sterk vind, som dytter ekstra mye vann inn fjorden.

I morgen er det vel 4 år siden Dagmar. La oss håpe vi slipper unna denne jula.

 

God jul til deg også. Blåser vel godt i yttre søre også tenker jeg.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joa, sterk vind vest/ n-vest merkes jo, men brygga ligger dønn. Bølger blir det ikke før det er nord/ nord-øst.

Det kan hvite på sjøen 200 meter ute, men stille i havna/ bukta.

 

I dag kom vinden/ kastene fra alle kanter. Vinden bøyes av, snur og kommer nesten i retur :) nesten litt underholdende å følge vinden.

Men det er ikke så nøye. Jeg sover godt.

 

Kan jo benytte anledningen til å montere julegaven, raymarin Ray60 VHF.

 

 

( begynner å bli værsjuk... Hadde jeg ikke sett snøen på fjelltoppene, så hadde alt vært trist utenfor vinduet)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alt går ann :)

 

Fremme i forpiggen er det god plass til 2 på ca 180.

Jeg er 189 og fruen er ca 180. Men om begge er lange, så ligger føttene nesten i hverandre... :)

 

Stikkøyen, bak kartbordet, er veldig god og lang. men det er litt øvelse å komme inn i den :) titt trangt mellom kartbordet og køyen. Men med øvelse går det bra.

 

Så må man lage til en god køye på SB side i salongen. Den er lengst, men for å få en god natts søvn, så bør nok den ha en trykkere madrass/ sittepute enn standard.

 

Køyene er lange nok til å strekke ut bena når man sover.

 

Det skal gå ann å lage dobbel køye i salongen.

 

4 voksne, 180, er jo alltids en utfordring mtp plass. Oppgavefordeling er keyword.

To lager mat, to sitter oppe, eller ser på. :) etter at maten er spist, vasker de to andre opp... ;)

 

Ideelt går alle på toalettet før de legger seg, og særlig før de som skal ligge fremme i forpiggen legger seg :)

 

Forøvrig er cockpitkalesje alltid viktig på slike båter, 30 fot. Det gir en betydelig større båt.

Koster 16tusen for ny.

 

Er man flexibel og tar hensyn til hverandre, så bør det gå fint å sove 4 personer i båten. Jeg har ikke prøvd.

 

Det er god plass til lagring under salongbenkene og bak ryggene i salongen.

Pakk lett og enkelt.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk for den gode infoen Eureka! :smiley:  Jeg vurdere kanskje å kjøpe en comfort30 jeg òg. Skal se på en om noen dager og er ganske godt forbered - takk tråden :wink: ! Men lure på om det er mulig å ta en titt på røstjernfestene uten å demontere noe saerlig...?

Redigert av powermickel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, røstjernfestene skal du lett kunne se.

Det er to røstjernfester på hver side i salongen. Som regel er det åpning eller luke i innredningen rett under det fremste vinduet. Ta også bort ryggputen i salongen og åpne platen bak puten. Da ser du nedre innfesting.

Det er også et røstjernfeste over vasken, ved toalettet og ett på motsatt side.

 

Jeg skal ned i båten om en time, så da kan jeg ta bilde.

 

Ligger båten du skal se på, på finn.no?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ett av røstjernfestene bak innredningen i salongen.

bilde

Her har jeg ikke plastet ferdig det horisontale vinkeljernet enda. Visstnok er den horisontale delen kun på de siste årsproduksjonene og ikke før 1980. ( såvidt jeg kan erindre) jeg har 1982 mod.

 

Røstjernfeste over toalett

bilde

BB side hvor det vanligvis er hyller, visavi toalett

bilde

Her har jeg ikke byttet, da det så bra ut.

 

Du skal ikke bli avskrekket om de er dårlige. Jobben er grei nok i forhold til eventuelt prisavslag, såfremt det ikke allerede er priser inn eventuell dårlig tilstand.

Dog vil rustne røstjernfeste indikere fukt gjennom dekket, som kan medføre fuktskader i dollbordets kjernemateriale. Det er en større jobb. Se eventuelt etter krakkelering i gelcoat og kjenn med foten etter svikt i dollbord ved røstjerngjennomføringen.

Link to post
Share on other sites

Bra :) veldig kjekt om det blir flere her med comfort30.

Ta med deg lommelykt og noe å ta bilde med. Når du da kommer hjem og skal tenke, så kan du studere bildene.

 

Det er en god båt, men som alle eldre båter over 30 år, så er det sikkert noe å sette fingeren på.

 

Lykke til på visning.

 

Forøvrig er det en egen comfort30 gruppe på FB.

 

Dessuten sitter jeg på en del dokumenter som jeg lastet ned fra det svenske comfortforbundet før det ble lagt ned.

Link to post
Share on other sites

Det var nok todelt. Grums på tanken og uren diesel var begynnelsen som ledet til at tanken ble tatt ut ( tok 20 minutter) rengjøring av tanken, tettning av groptæring, som gav svetting og lukt, med BT sin 2komp kjemisk metall.

Når jeg skiftet filter, jukset jeg i faget og bytter ikke kobberpakning på lufteskruen. Etter noen motorsrans kom jeg til fornuft, oppdaget litt diesel rundt lufteskruen. Byttet pakning, og alt vel.

 

Ihverfall i min båt var det lett å ta ut tanken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...