Jump to content

OpenCPN 3.0. Ny versjon sommeren 2012


Seastar

Recommended Posts

Mye bra i denne versjonen av Cpn, det at navn på holmer og skjær ikke vises kan enkelt ordnes ves å "velge alt" i fliken Vektorkarter og "mariners standard". Her er det flere valg hvordan du kan tilpasse og ordne kart som passer til deg og ditt bruk. Største skuffelsen for min del er Legg/ ruten som kommer opp når du bruker ruter, texten er så liten at den er uleselig i normalt bruk i båt!!!! Så hadde det vært kjekt med en kompassrose og da:)

Link to post
Share on other sites

kom over denne

http://www.cruisersf...-0-a-82989.html

 

For de svenske og andre skandinaviske typer der ute som har vokst opp med en klarere blikk på sinediagrammer , her er en godbit for deg. I meget snart å bli utgitt 3,0 har jeg gjort masse arbeid for å gjøre diagrammet gjengi mer passelig (fungerer bra i den nyeste beta også). Så vi kan nå hadiagrammer som ser mer som hjemmewink.gif

 

Last ned http://journeyman.se...a.zip~~HEAD=NNS , og pakk de to filene derfra til s57data mappen installere. Som du kan se, farger og undersjøiske skjær er svensk stil, pluss sonderinger bruker et mindre anti- alias font som gjør skjermen ser mer ut som papirversjonen. Ha det gøy! / Jesperhttp://journeyman.se (tiden i Uruguay)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Mye bra i denne versjonen av Cpn, . Største skuffelsen for min del er Legg/ ruten som kommer opp når du bruker ruter, texten er så liten at den er uleselig i normalt bruk i båt!!!!)

 

 

Det står i bruksannvisningen på side 94/95.

https://baatplassen.n...09#entry1299309

Klikk på "verktøy"-ikonet på verktøylinjen, går du til "Språk / skrift"-kategorien, velg tekst element "RouteLeggInfoMusover" og Velg skrifttype og størrelse .

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Da er jeg fornøyd :yesnod: trolig er dette det beste kartprogrammet jeg har prøvd hitill, overgår bla Thelchart på de fleste områder.Det jeg savner i den sammenligning er autofyrsektorer som viset fyrlysled ved passering. Har "ryddet" i kartet for å forenkle div opplysninger jeg ikke ønsker. Her er det bare å huke på og av om det er ønskelig (med forsiktighet!!!) Symboler jeg har tatt bort er :

pipsol-pipeline/ rørledning

sbdare=sjøbunn- grus sand mm

Caution area CTNARE

Precautionary area PRCARE

Cable, submarine CBLSUB

Harbour area (administrative) HRBARE

vis aton = iron pole

Ellers er det huket av for:Mariners standard .Papirkart. 4 farger og maxs zoom (5)

 

 

Mener dette gjør kartlesing enklere særlig i større fart

Dette ble artig og bra :smiley:

Link to post
Share on other sites

roger-jo... :smiley::clap:

 

Takker for Brukermanual og Hurtigtast-oversikten som er oversatt til norsk (Google-norsk!) og ikke minst for at du har fått dette konvertert til det fleksible PDF-filformatet.

 

Dette blir jo da lesbart på en enkel måte Offline, bare ved å legge inn den gratis Adobe Reader programvaren, - derfor vil jeg anbefale alle om å legge dette lett tilgjengelig på "Skrivebordet" på sin maskin, slik at det blir enkelt å slå opp hvis det er noe man lurer på......!

 

Det er lagt ned et betydelig "arbeid" med å få brukermanualen så utfyllende og komplett som mulig, så derfor er jeg veldig opptatt av at brukere av programmet setter seg selv inn i produktet OpenCPN 3.0 på en skikkelig måte.

 

Man vil da også i tillegg få bedre forståelse for virkemåten og ikke minst Sikkerhetsvurderingene som Må ligge som grunnlag ved all bruk av slike Navigasjonshjelpemidler.

 

 

 

cosmo...

 

Ved bruk av Vektorkart (ikke Rasterkart) sammen med OpenGL visningsmodus aktivert, så blir all tekst og alle tall /dybdeanvisninger o.l. vist horisontalt når man bruker "Kurs opp" - valget!

 

OBS!

Last derfor ned Brukermanualen og Hurtigtastoversikten og ha dette lett tilgjengelig, så vil man finne ut slike ting, og mange andre interessante brukertips og nødvendig info for programvaren OpenCPN 3.0 på en enkel måte :thumbsup::yesnod:

 

Ha en fortsatt fin sommer på "Bøljan Blå" :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde NV-kart på en gammel laptop og en hjemme-PC og ønsket å ha det på en ny laptop også. Jeg skrev da en tåredryppende mail til NV Verlag om laptop som hadde krasjet helt og at jeg derfor ville bruke kartene på den nye. Og det ordnet seg uten dongle.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Mener dette ordnes over Internett, - på samme måte som man registrerte de to aktuelle maskinene som da er max per lisens.

Men med dongle er det "ubegrenset antall" maskiner.....!

 

Så hvis behovet totalt ikke er på flere enn to maskiner, så blir det kanskje å slette registr. på den som kartene blir avinstallert på, - for så å kjøre registreringsprosessen av kartene på den nye nr.2 maskinen, ---- "Tror jeg", - som han sa mannen! :wink:

 

La oss få tilbakemelding på hva som blir den eksakte løsningen da, - M/S Bastard? :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei :thumbsup:

 

I OpenCPN-forumet http://www.cruisersf...om/forums/f134/ har Dave (bdbcat) allerede startet en ny tråd der han ønsker tilbakemeldinger på hva som ønskes av nye funksjoner og/eller andre forandringer til det bedre,- i det som blir OpenCPN versjon 3.2, og som er planlagt offisielt utgitt i midten av september:

 

OpenCPN Version 3.2 Planning Link: http://www.cruisersf...ning-83692.html

Hello testers and coders!

 

Break time is over. Back to work, ye scurvy dogs....wink.gif

 

We are planning the feature set and release date of OpenCPN Version 3.2, and we need some input.

 

The Feature Request thread on this Forum is of course huge. The Flyspray Feature Request tasklist contains 188 items. It is pretty much impossible to prioritize these lists without some input regarding the universality of features desired, and then some notion of impact or difficulty of execution.

 

Here is what we are planning so far:

 

1. Release Date: Mid September, 2012

2. Incremental bug-fixes, as they appear.

3. Revamped GUI to allow user selectable Icon sets and layout (i.e. "skinning" of the GUI) In process, thanks to jesperwe and sethdart.

4. Enhanced Tide/Current support, allowing modern digital xtides database support.

5. Enhanced NMEA source selection and redirection/repeating.

 

That's what we know so far.

 

So, sharpen up your pencils and bring to this forum your wishlist of the two or three most desired Features, with your own use scenario in mind.

 

Think of this as a "Virtual focus group". I'd rather hear "I would like to see...." than "I think people would like to see..."

 

Looking forward to your input.

 

Dave

 

 

 

Det er derfor ikke lenge før det begynner å komme nye OpenCPN version 3.1.xxxx BETA Builds, men som sagt tidligere så er det lurt å holde seg til stabile offisielle utgivelser, hvis OpenCPN skal brukes som det eneste navigasjonshjelpemidelet ombord, og da er f.eks. versjon 2.5.0 fra ifjor sommer, eller den helt nye versjon 3.0.0 som kom den 5 juni iår, meget gode alternativer per idag!

 

OpenCPN 3.0.0 fungerer jo helt topp med all den nyvinningen som er lagt inn i den grunnleggende kodingen, og det er vel funksjoner og muligheter videre som Dave og Teamet fortest mulig ønsker å videreføre og komplettere i det som blir neste versjon 3.2 nå på tidlig-høsten!

 

Han kommer også ganske snart med den første beta-utgave av Garmin Radar Plug-in for OpenCPN.

 

 

Det er fritt opp for alle som ønsker det å komme med forslag til forbedringer i den ovenfor nevnte tråden, og likedan være med som beta-testere av den nye BETA-serien 3.1.xxxx som starter snart........!

 

Jeg kommer (må vel tvinge meg selv) til å ligge litt lavt i denne kommende BETA test- omgangen........, men regner med at når den offisielle utgivelsen kommer ut i andre halvdel av september så har vi fått en enda bedre versjon av OpenCPN. :thumbsup:

 

Ship o'hoi :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lastet ned ver. 3.0.0 i dag, på min stasjonære maskin med Windows 7 Home Premium 32 bits, etter først å ha avinstalert den gamle versj. Dette såg greit ut først, men da jeg koblet til GPS musen (HI-204E) som jeg har brukt før. og funnet driver til, fikk jeg plutselig "blå skjerm" og windows avsluttet. Etterpå får jeg bare feilmelding: open CPN er sluttet å virke, og jeg får ikke åpne programmet igjen. Se print screen:

 

print_screen.jpg

 

Hva kan problemet være? Har Cmap 93 karter som har virket på tidligere versj.

Knut T

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...