Proxor Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 (redigert) du kan gjøre det mer detaljert med dybder i innstillinga på open cpn, viser bare enkelt oppsett til du fere inni programmet og velger va du vil at skal vise, du må krysse av i noen ruter der, evnt velge select all, er noe greie i menyer der, er vel 4 kartoppsett man kan velge mellom der. selv har eg tatt select all i dem rutene slik at alle rutene er haka av og allt vises. Og trykk på den der A bokstaven oppe på meny linja for og få frem navn på stedene. Redigert 31.Desember.2012 av Kurt-Inge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 Du må også hugse og zoome nokk inn, ellers vises ikke det detaljert. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 31.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2012 (redigert) Bra kart til PC er NV sine kart kjøpes ikke i Norge da Nautisk Forlag er vekk, Nautisk lever: http://www.nautiskfritid.no/ Redigert 31.Desember.2012 av Fargo Lillehamme (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 1.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2013 (redigert) Hei og Godt Nytt År! Jeg bruker NV Digital kart, - kjøpt i sin tid fra Nautisk Forlag AS. Det har vært mulig og er jo også fortsatt mulig å bestille direkte fra NV Verlag i Tyskland. Jeg trodde at dette var eneste mulighet etter at Nautisk Forlag AS la ned sin butikk og websidene også kom bort........, for siden at det skjedde, så har ihverfall ikke jeg mottatt noen info eller kommet over på noen måte at de har fortsatt som ren nettbutikk!?! Så takk til Fargo Lillehamme for denne nyttige korreksjonen og oppdatering av informasjon. Det ser jo enda enklere ut å få bestille nå med online betaling o.l., og her er en link til de tre CD-alternativene som foreløpig er tilgjengelig for norskekysten, - fra Oslofjorden til og med et stykke nord for Trondheim, http://www.nautiskfritid.no/Nettbutikk/Programvare-og-kart-PC/NV.Digital/Nv.digital-Bergen-til-Trondheim-NV-N03 Dette er digitale kopier, såkalte rasterkart, av de offisielle norske papirkartene..... , og som dere ser på linkhenvisningen, så inneholder f.eks. Bergen til Trondheim NV-N03 pakken veldig mange kart, fra oversiktskart til detaljerte havnekart! De vises på skjermen prikk lik dine medbrakte obligatoriske papirkart for det området som du ferdes i, og jeg kan skrive under på at de er både nøyaktige og lett å lese/orientere seg etter. Så herved er både kartene og den norsk forhandler anbefalt på det varmeste OBS! For å bruke disse kartene med OpenCPN-programmet, må man bare laste ned og legge inn i programmet en gratis nv-digital plug-in, - som kan lastes ned fra www.opencpn.org Lykke til! Redigert 1.Januar.2013 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Hei igjen Har kjøpt me gps på CO, den som er linket til lengre opp i tråden og kjører 64 bit Win. Jeg klarer selvfølgelig ikke å få gpsen til å fungere. Når jeg går inn på verktøy og så gps så finner jeg 14 valg når det gjelder port. Hvaskal jeg velge? Og de andre innstillingene f.eks porthastighet hva skal jeg gjøre med disse? Ser en som skriver at man må åpne comporten for gps. Hvordan gjør jeg dette? Sliter litt her. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Jeg får opp at gpsen er innstalert i port 36, 37 eller 38 alt etter hvor jeg plgger den inn på dataen, men disse valgene kommer ikke opp i kartprogrammet der får jeg com port 6 og 7 samt 15 til 22 og en som heter garmin en network gpds og til slutt AIS port Sukk Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Sikkert ett klokt hode som kommer og hjelper deg. Har du plugga gpsen direkte i pc/laptop eller via usbhub? Hos meg vil den bare virke direkte i laptopen. Da i port 5. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
glalaksen Svart 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Koblet rett inn i pcen prøvd fire forskjellige porter. Og nå henger gpsen ut gjennom stuevinduet :-) For å være sikker på at den har kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
SIR DAY Svart 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Gå inn via Kontrollpanel-System-Enhetsbehandling og ekspander "Porter". Se der etter navnet på GPS-mottaker og hvilken port den bruker. Gå så inn på Open CPN på verktoy-GPS- og sett inn portnr. der. Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
Seastar Svart 16.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 (redigert) Hei glalaksen.... I tillegg til god info/fremgangsmåte fra Magne H i innlegget foran her, så vil jeg anbefale at du velger deg en usb-kontakt som er mest mulig hensiktsmessig og praktisk plassert på maskinen og så holder deg til den "på fast basis" til GPS-formålet! Dette på grunn av at GPS'en installerer seg på nytt på andre usb-kontakter, - med en NY COM-port tildelt på hver ny/annen usb-kontakt, og da må det hele tiden forandres til riktig COM-port i OpenCPN! NB! I forhold til dagens gjeldende offisielle utgivelse, OpenCPN 3.0.2, så kommer det snart en ny offisiell utgivelse OpenCPN 3.2, der hele "problematikken" rundt dette med inn-kilder til programmet fra bla Prologic driver baserte USB-GPS'er, er skrevet/programmert helt om med langt flere muligheter og bedre løsninger på tidl. utfordringer mht forskjellig maskinvare i kombinasjon med forskjellige Windows Operativsystemversjoner......! Dette ser nå ut til å fungere problemfritt bl.a. i den siste BETA -build utgaven, - OpenCPN 3.1.1309. (Den fungerer helt flott på alt annet av Basic funksjoner også, så vi er nok snart i mål for offisiell utgivelse.) OBS! Det eneste som forsatt er viktig er selvfølgelig at man benytter den siste tigjengelige driveren for sin GPS-mus/puck som er beregnet for det Operativsystemet man har på maskinen. Alle de tester med forskjellige merker /modeller av USB-Gps'er som jeg har foretatt viser at dette nå fungerer helt flott og ikke minst rett fram og enkelt å installere! Lykke til, - og gled dere til den nye offisielle utgivelsen kommer snart! Ship o'hoi Redigert 16.Januar.2013 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Denne finner ut hvilken port GPS`n er koplet til og så kan du kjøre flere program på samme GPS http://www.curioustech.net/xport.html Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Seastar Svart 16.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 (redigert) Hei igjen Har kjøpt me gps på CO, den som er linket til lengre opp i tråden og kjører 64 bit Win. Hei Roger XPort er et fint program, men det er laget for og bør derfor brukes/aktiveres kun på 32-bit Windows OS! Det var derfor jeg IKKE nevnte det i svaret mitt til glalaksen NB! Roger, - du er vel klar for å Google oversette til "norsk" den ajourførte wiki-bruksanvisningen som hele tiden følger utviklingen av BETA-stadiet? Vi holder for tiden på og sjekker opp om det er blitt med alt av nyheter og ellers de mange forandringer, slik at når utgivelsen av den nye OpenCPN 3.2 kommer, - så kan vi etterhvert også få opplastet en ny norsk bruksanvisning i pdf-format her på baatplassen-sidene, som da stemmer overens med den nye versjonens virkemåte! Takker på forhånd! Redigert 16.Januar.2013 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Hei Roger XPort er et fint program, men det er laget for og bør derfor brukes/aktiveres kun på 32-bit Windows OS! NB! Roger, - du er vel klar for å Google oversette til "norsk" den ajourførte wiki-bruksanvisningen som hele tiden følger utviklingen av BETA-stadiet? fort og galt, så ikke 64bit. Ja men, vet ikke om tør si klar, etter dette. Men er det nødvendig ? Det ligger jo en norsk manual på http://opencpn.kb-h.com/news.php . eller har jeg blitt snytt for roality Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
glalaksen Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Hei igjen og takker så mye for gode svar. Jeg klarer imidlertid ikke å få dette til å fungere. Begynner å lure på om gpsen ikke får signal? Den henger ut av det ene stuevinduet :-) Har også lastet ned den siste Beta versjonen og heller ikke der ser det ut som det skjer noe. Har lagt inn riktig Comport (COM8) slik som dere forklarte. Hva gjør jeg feil? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Hvilken driver har du brukt? Det lå feil driver med min GPS fra CO. Kan anbefale driver på denne siden http://www.thecapn.com/downloads/ Du finner den rette nesten helt nede på siden. Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 17.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 (redigert) ----------Begynner å lure på om gpsen ikke får signal? Den henger ut av det ene stuevinduet :-) Hva gjør jeg feil? Tja, - si det glalaksen? Hvis du som du sier har vært i Win sin enhetsbehandling, maskinvare, -porter og funnet en Prologic enhet på COM8, - for så videre å ha lagt inn den samme COM8 under vertøy -GPS i OpenCPN, - ja da ville det jo være interessant bl.a. å få vite om du får opp noe info når du starter opp nmea-datastream vinduet i OpenCPN? OBS! Er ikke sikker på hva du mener med at "GPS'en henger ut av stuevinduet"? Det er vel helt unødvendig å nevne det....., men du må jo sørge for at den innebygde antennen på "opp-siden" av gps-pucken vender opp mot det blå vi har over oss? (-og ikke dinglende ut av vinduet og f.eks. mesteparten av tiden peke inn mot husveggen?????) Det vil si at GPS-musa helst bør ligge flatt ned mot et horisontalt underlag! Får du fortsatt ikke noen NMEA datastream, så ville jeg ha avinstallert driveren, for så å installere RETT driver på nytt! HUSK bare på å ta ut GPS pluggen, for så å sette den inn i maskinen igjen etter at den nye driveren er installert! Sjekk så hvilken COM port GPS'en har fått tildelt under Enhetsbehandling, og vær sikker på at den samme er lagt inn i OpenCPN! NB! I de aller aller fleste tilfellene jeg er borti så virker dette nå "rett ut av boksen" på en enkel og grei måte uten noe hokus pokus! Dette er ihvertfall erfaringen nå på den siste BETA build versjonen 3.1.1309, som ser ut til å bli et av de få siste stadier før offisiell utgivelse av OpenCPN 3.2, - om ikke så mange "ukene", - hvis alt fortsatt går etter planen. Lykke til du også Redigert 17.Januar.2013 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 28.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2013 Hei Vi har hatt noen BETA-builds siden .1224 som kom på juleaften, videre.1309 og .1319 som vi har testet grundig .......! Det har stadig vært forbedringer, noen gode og nødvendige forandringer av eksisterende funksjoner og i tillegg lagt til praktiske og stabile nye funksjoner....! Det har i den siste beta-builden fungert meget bra, så sjefsutvikleren Dave (bdbcat) har bestemt seg for at med de siste "tweaks" som er gjort i dagens nye utgivelse, så anser han seg ferdig med utviklingen i denne runden, - og utgir en Release Candidate 3.1.1328 av OpenCPN! Her er Changelog og kommentarer fra Dave: http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-release-candidate-version-3-1-1328-released-96978.html#post1141837 Han oppfordrer her alle som har anledning til å installere denne og teste ut funksjonene og virkemåten (..altså å prøve og få programmet til å feile på en eller annen måte eller oppdage bugs som ingen andre hittil har funnet?), for planen er å lansere akkurat denne utgaven, men da med ajour språkfil, ajour brukermanual og event. andre forandringer, -som ferdig ny offisiell release (OpenCPN 3.2) om en ukes tid! Så da er det bare å teste ut funksjonene i programmet for alle som har anledning og eventuelt rapportere "feil" i den tidligere nevnte tråden i det originale OpenCPN-forumet. Ship o'hoi Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 29.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2013 Jeg er godt fornøyd med at nye OpenCPN kan ta imot nmea via UDP og TCP, da bør jeg kunne plukke dette rett fra Furuno Navnet og sikkert andre produsenters tilsvarende systemer. Blir det noe nytt i den stabile versjonen eller er det utluking av bugs som brukes tid på? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2013 (redigert) Hei igjen og takker så mye for gode svar. Jeg klarer imidlertid ikke å få dette til å fungere. Begynner å lure på om gpsen ikke får signal? Den henger ut av det ene stuevinduet :-) Har også lastet ned den siste Beta versjonen og heller ikke der ser det ut som det skjer noe. Har lagt inn riktig Comport (COM8) slik som dere forklarte. Hva gjør jeg feil? Hvis OpenCpn ikke finner GPS`n kommer det normalt opp en feil medding " Kan ikke åpne serieport XX?" Fant dette på TIKI sin side. http://www.tikinavigator.no/netshop/downloadpage_GPS.htm Det har vært mye kluss med GPS-drivere for Windows 7, men her er en driver som er både XP, Vista og Windows 7 kompatibel - og som vil virke for både Haicom 204III, Globalsat BU 353, Navibe - og flere andre GPS'er som bruker driver fra Prolific. Prøv denne driveren som er her. www.tikinavigator.no/pro-7-1210.exe Slik installerer du driveren: Vennligst følge disse instruksjonene punkt for punkt! 1. GPS' kabelen en skal IKKE være tilkoplet din PC mens du installerer driveren. 2. Dobbelt-klikk på filen som du lastet ned ( pro-7-1210.exe ) Hvis du allerede har en Prolific driver installert, vil du få opp et vindu som gir deg 3 valg - Modify - Repair - Remove. Velg Remove. Dette vil avinstallere den gamle driveren. Når den gamle driveren er avinstallert, dobbelt-klikker du igjen på pro-7-1210.exe for å installere den nye driveren. 3. Når installasjonen er ferdig, bør du midlertidig slå av Internett-koplingen din. Ta ut nettverkskabelen / deaktiver trådløs nettverkstilkopling. Dette er for å hindre at Windows Update søker etter en "bedre" driver på Internet. 4. Før du kopler til GPS'en pass på at din GPS kan motta signaler fra satelittene. Hvis du er innendørs, legg den i nærheten av et vindu - eller gå utendørs. 5. Nå kobler du GPS-kabelen til den USB-porten du alltid skal å bruke for GPS'en. Windows vil si at den installereren ny enhet, og tildele den et COM-port nummer. Dette nummeret skal du bruke i TIKI GPS oppsett. PS. Hvis Windows ikke oppgir COM-port nummeret direkte, kan du finne det i Windows Enhetsbehandling. Se nederst på denne siden. Slik konfigurerer du TIKI for GPS 1. Start TIKI Navionics Gold 2.0 med din GPS tilkoplet. TIKI trenger data fra din GPS for at du skal kunne gjennomføre konfigureringen. Vær derfor sikker på at din GPS virker og mottar data. Har du Haicom 204III GPS, kan du sjekke dette slik: GPS’en har et svakt rødt lys rundt kanten når den er tilkoplet PC’en. Hvis dette røde lyset blinker, mottar GPS’en signaler fra satelittene. Hvis lyset er fast, mottar den ikke signaler. Er du innendørs, bør du da flytte GPS'en til et bedre sted, f.eks. i nærheten av et vindu – eller gå utendørs. Du må ikke samtidig kjøre et annet program som bruker GPS’en (f.eks. Haicom Viewer), for da vil porten være opptatt – og være utilgjengelig for TIKI. Slik starter du Enhetsbehandling Hvis du har Vista eller Windows 7, skriv DEVMGMT.MSC i søkefeltet på Start-knappen. Du kan også gå til Enhetsbehandling vi Windows kontrollpanel. Når Enhetsbehandling starter får du opp en alfabetisk liste over alle enheter på PC'en. Klikk på + tegnet foran "Porter (COM og LTP)" Nå vil du få en liste over alle porter. LTP er skriverport - COM er kommunikasjonsport. Noter deg nummeret på alle COM-Porter (f.eks. COM1, COM6, COM9). Hvis en av dem heter noe med PROLIFIC, er det denne porten du skal bruke. Hvis denne porten viser f.eks. COM6, skal du velge port nummer 6 i TIKI. Redigert 29.Januar.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ebonita Svart 29.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2013 (redigert) Föredömlig steg för steg anvisning Roger, speciellt för oss som inte är så slipade data-anvvändare! Redigert 29.Januar.2013 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Takker og bukker så mye Roger- Jo Nå har jeg to fungerende pcer. Riktignok med betaversjonen, men det er vel godt nok for en 7 knops båt. Dette ble helt konge Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Beklager om dette har vært svart på før. Jeg har nå laget meg en kartplotter under dekk med OpenCpn på PC. Jeg har dog problemer med å finne ledens hovedretning på kartene. Er det umulig å se i OpenCpn? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Roger jo Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 (redigert) Ja, jeg ser de i mine i OpenCpn. Er en i tvil så er papirkartet bankers. Redigert 5.Februar.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Seastar Svart 6.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2013 (redigert) Hei Frøken Fryd, lurte på følgende i et tidl. innlegg: "Blir det noe nytt i den stabile versjonen eller er det utluking av bugs som brukes tid på?" Ja, det er nok mange som bruker veldig mye tid på å være med å utvikle og ikke minst teste ut BETA-build versjonene frem mot offisiell utgivelse av ny stabil versjon av OpenCPN. Når det gjelder nyheter i denne kommende versjonen, så velger jeg å henvise til oversikten som blir tilgjengelig på Web-sidene til OpenCPN ved nyversjon-lanseringen om kort tid! Det er forresten akkurat nå sluppet en ny Release Candidate 2 - versjon 3.1.1405 av OpenCPN, med følgende Changelog og kommentarer fra Dave (bdbcat): Changelog183. Update some translatable strings184. Improve Dashboard graphics for linux systems185. Correct Route/Waypoint upload timing logic.186. Implement NMEA0183 APB sentence for autopilot output.187. Improve performance of "Export all visible" objects.188. Deactivate some controls ("Delete All") on multiobject selection in RMD189. Add Garmin Host Mode status to auto-upgrade of connections parameters.190. Dashboard depth: Use DPT rather than DBT for depth ; add transducer offset to depth value if available.191. Remove update of magnetic heading and variation on processing of AIVDO messages.192. Improve Garmin serial port usability.193. Add Progress bars to some potentially long GPX and track operations.194. Correct update of Satellites in View instrument.195. Documentation update. Thanks, Thomas (cagney)Release 3.1.1405Notes:I have no known critical bugs or omissions in this Release Candidate. Nothing that would prevent a comfortable Release. Please remind me if I have missed anything.Please test heavily, check your Flyspray tasks, and let me know if any previous thread comments/bugs were accidentally overlooked.ThanksDave Jeg konsentrerer meg de kommende dagene om fortsatt testing, selv om det nå oppleves meget stabilt og selv sjefsutvikler Dave (bdbcat) høres jo rimelig fornøyd ut i skrivende stund Tror derfor at det blir mange fornøyde brukere av nye OpenCPN 3.2 - programmet fremover kommende båtsesong..........! Ship o'hoi Redigert 6.Februar.2013 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 12.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2013 (redigert) Det går fremover mot offentlig utgivelse av ny stabil programversjon OpenCPN 3.2! Det er nå utgitt en OpenCPN Release Candidate 3 version 3.1.1411, med følgende changelog og kommentarer fra Dave (bdbcat): Changelog196. Correct Furuno Route/Waypoint upload logic,197. Correct Mac/wx2.9 dialog background colour.198. Correct module shutdown sequence, to prevent potential PlugIn crash. (GE2KAP)199. Language update #531200. Final doc updateRelease 3.1.1411This is the Final RC. We will smoke test for a few more days, and if nothing critical is found, we Release Rounding the home stretch now.....ThanksDave Da er det vel bare å begynne og forberede seg på sjølivets gleder, med et nytt gratis kartplotterprogram før sesongen begynner for fullt! Anbefaler alle brukere å lese bruksanvisningen........., og sette seg godt inn i og teste ut de forskjellige funksjoner, før sesongen starter på alvor for de fleste! NB! Det er viktig at alle som har en eller annen versjon av de forskjellige BETA Build - utgivelsene, forstår at dette kun er testversjoner som ikke skal brukes til viktig navigasjons-hjelp ombord! Derfor anbefaler jeg på det aller sterkeste at alle installerer den nye stabile og og offisielle utgivelsen, som disse 3.1. xxxx BETA-utgivelser har ledet frem til, nemlig den kommende OpenCPN versjon 3.2, - som blir utgitt en av de nærmeste dagene. Tror også at det kan være praktisk å starte en egen ny tråd for den nye versjon 3.2, så det har jeg tenkt å gjøre så snart den er tilgjengelig! Ship o'hoi Redigert 12.Februar.2013 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.