Jump to content

Kan båteiere med store båter vise litt hensyn?


Zetha

Recommended Posts

Kanskje jeg tenner en brannfakkel, men jeg velger likevel å komme med et lite hjertesukk; kan båteiere/båtførere med store båter vise litt hensyn til oss i litt mindre og/eller mer saktegående båter? Vi har nylig kjøpt en Saga 27 (snekke) og er veldig glad og fornøyd for å være en del av "båtfolket", men reagerer på at enkelte i større cabincruisere tar såpass lite hensyn som de gjør. Se for deg å loffe avgårde i 8-10 knop; koselig med kaffe i koppen.... Wroaw! Der føk det er cabincruiser forbi deg 5 meter fra båten din og jaggu kom det ikke en på andre siden også - kompisen hans? Hold på koppen for nå blir det bølger.... joda, båten klarer strabasene fint, men det ødelegger litt av idyllen vår. Vi kjøpte båt for å oppleve gode, koselige stunder på sjøen. Noen kjøper båt for å forflytte seg fortest mulig fra A til B; dem om det, men det må da være mulig å ta hensyn til andre som ferdes på sjøen, eller? Jeg velger å poste dette innlegget, men tror ikke jeg treffer målgruppen det er rettet mot. Jeg tror nemlig at de som kjører så uvettig på sjøen ikke er inne på slike forum som dette, men vil gjerne ha litt synspunkter på hva andre her inne mener :worry:

Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha"

Link to post
Share on other sites

Var ute på tur nå i pinsehelgen, og kom ut for episoder der jeg enten møtte eller dro forbi saktegående båter. Det var mye trafikk denne helgen, og passeringer måtte tas i sakte fart og jeg lurer fælt på hvorfor båtførere av saktegående båter alltid legger seg så midt i leder som mulig. Veg å legge seg til en side, slipper man å få båter passerende på begge sider, og de båter som passerer kan gjøre dette i bedre avstand. Dette var bare et sukk fra "min" side av saken. Det er selvfølgelig ikke akseptabelt å passere andre båter i høy fart så nær at man kan se mønsteret i bordduken i båten man passerer. Så det er viktig å passe farten, men det er også viktig å passe på plassering...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer fælt på hvorfor båtførere av saktegående båter alltid legger seg så midt i leder som mulig. Veg å legge seg til en side, slipper man å få båter passerende på begge sider, og de båter som passerer kan gjøre dette i bedre avstand.

 

Jeg kan ikke svare for alle saktegående båter, men vi kjørte i utgangspunktet ca 10-15 m fra land og låg ikke midt i leder. Der vi opplevde dette som verst, var i et farvann der vi er lite kjent. Med dårlig merking av skjær og en kjøl som er 1 m dyp, er det ikke alltid så greit å kjøre tett inntil land. Med bukter og viker, holmer og svaberg, er ikke landet en rett strek strek, så noen steder blir avstanden fra båten til land gjerne 15-20 m. En hurtiggående båt vil da fort kunne kjøre forbi deg på innsiden din. Jeg synes vel egentlig at det burde vært slik som i biltrafikken; forbikjøring foretas til venstre.

Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha"

Link to post
Share on other sites

Ja, med 15-20 m mellom deg og land, hadde i allefall jeg enten ligget bak til det var bedre plass, eller passert på andre siden hvis det var bedre plass der. Hvis noen smyger seg i mellom der det er så liten plass, er det mindre smart båtføring mener jeg...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Jeg synes vel egentlig at det burde vært slik som i biltrafikken; forbikjøring foretas til venstre.

 

På sjøen skal man vel vike til styrbord, og innhentende fartøy skal vike? Antagelsen min er at å passere på babord kan føre til møtende trafikk, og dermed en sjanse for at jeg måtte viket inn rett forran deg igjen. Uansett ser man situasjonen ann og velger det man tror er best for alle...

Link to post
Share on other sites

Ja, med 15-20 m mellom deg og land, hadde i allefall jeg enten ligget bak til det var bedre plass, eller passert på andre siden hvis det var bedre plass der. Hvis noen smyger seg i mellom der det er så liten plass, er det mindre smart båtføring mener jeg...

Særlig å passere på innsiden av en mindre båt som allerede ligger så nær opptil land som føles forsvarlig ...

 

Nå skal jeg først slutte meg til alle som påpeker at vi bør ta hensyn til hverandre, men vi får ikke alle med oss på det, og av alskens andre årsaker også vil det alltid være bølger på sjøen. Så det minst frustrerende er kanskje å lære seg å leve med dem. Kjøp en koppholder så koppen ikke velter ... ikke plasser ting der det mangler slingrekanter, surr fast ting så det ikke skramler og slingrer osv. Da er man bedre rustet til å møte uvær også.

 

Nå vet ikke jeg hvordan en snekke oppfører seg i ulike bølger, det er nok mye mer slingring enn i en seilbåt. Men her er uansett mitt tips: Når en båt passerer på paralell kurs får man bølgene inn litt på skrå bakfra. Dette tror jeg er den værste varianten. Mye rulling over lengre tid enn nødvendig. Jeg ser mange snur baugen opp mot bølgene for å møte dem, og det har den fordelen at bevegelsene ikke blir veldig store fra side til side, og det er raskt unnagjort. Men det krever som regel en kraftig kursendring, og man skal ha ganske stor båt før den pløyer gjennom uten å la seg affisere. Jeg pleier å endre kursen bare litt, slik at jeg får bølgene 90gr inn fra siden. En skulle tro det ville medføre maksimal rulling, men bevegelsen blir faktisk nesten mer opp og ned. Nå hjelper det selvsagt å ha en diger blykjøl, men det kan hende effekten er der for en snekke også, det blir sikkert rulling uansett, men kanskje ikke så mye som når bølgene kommer skrått bakfra?

Link to post
Share on other sites

Jeg har saktegående snekke selv og forstår frustrasjonen. Men vi trenger ikke alltid hisse oss opp over de som passerer oss i 20-25 knop. Noen av dem lager jo sjø av en annen verden om de sakker ned til 10-12 knop og det er de ofte klar over selv. Men klart det må jo skje i forsvarlig avstand.

Link to post
Share on other sites

Kamera er god ide..

Vi fikk motorhavari i en uthavn, og etter to dager passet det fint for en kompis å satte tamp i meg å slepe heimover. En tur på knappe 30min i 6 knop. I samme havn låg den en fairline på over 50fot. En bekjent. Når vi var halvveis i turen til heimehavn kom denne fairline i nermere maxfart over 20knop og passerte oss på babord side med snaue to båtlengder fra oss. Vi holdt greit til styrbord, og det var rikelig plass, og ingen annen trafikale grunner til å manøvrere slik. Vi hadde ikkje oppe noe symbol for slep, men han viste det.

Båten var stort sett sikret for sjø, og solid båt som stod for slepet, solid trosse, og eg såg kva som var i vente, alikevell vart eg nesten kasta av flybridgen.

Om han skulle være morsom er usikkert. Han skal selvsagt få en skrape seinere i sommer når eg treff han, og så får eg håpe han ikkje svarer noko dumt.

 

Poenget er eg usikker på. Ville bare dele.. Kanskje poenget er at selv de kjekkeste folk får hjerneutkobling og blir farlige drittsekker i slike båter. Kanskje de ikkje kan for det ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Dette er vel et never ending tema som er grundigt debatteret i mange tråde. Jeg forsøger selv at holde god afstand til andre både og sejle i en pæn bue udenom. Jeg ved også fra min tid i mindre både at det kan virke meget skræmmende at se en stor båd komme direkte mod en med over 20 knob.

 

På den anden side: Nogen gange skal man fra a til b og man er i en bred led eller på åbent hav. Her har jeg oplevet mange i mindre både, der sejler midt i det hele og ofte flere både side om side så det er umuligt at holde afstand selv om leden er bred.

 

Og så laver en halvplaner der tusler afsted med 10 knob de sygeste hækbølger! Jeg tror ikke at mange snekkeejere er klar over hvor meget sø de trækker. En planende cabincruiser med 25 knob laver altså lavere hækbølger end en Saga i 12 knob er min påstand.

 

Men vi skal alle sammen være på søen. Både dem der skal hygge og dem der skal hurtigt fra a til b. Begge formål er helt legitime, synes jeg.

Link to post
Share on other sites

Poenget er eg usikker på. Ville bare dele.. Kanskje poenget er at selv de kjekkeste folk får hjerneutkobling og blir farlige drittsekker i slike båter. Kanskje de ikkje kan for det ?

Tror rett og slett det er hjerneutkobling jeg, sikkert ikke drittsekker, de bare skjønner ikke eller glemmer hva de gjør. Har bare opplevd problem en gang pga. slike bølger. Siden «synderen» lå i havna da vi ankom noe senere sa jeg i fra på en ok måte, og fikk et ok svar tilbake. Fyren hadde ligget i kanskje 5-6 kn og tatt oss igjen sakte men sikkert, og så dro han på akkurat før passering og rota opp noen kraftige bølger så både firbeinte og tobeinte holdt på å gå overbord. Antar det var en tabbe, men det fins såklart de sykeste sjeler også på vannet ...

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner frustrasjonen, og jeg liker heller ikke å rydde snekka etter mye slingring grunnet noens hekksjø. Er det vettløs og uforsvarlig ferdsel vil jeg forsøke å ta bilde eller video for evt anmeldelse.

 

Bortsett fra dèt, så bryr jeg meg lite om hekksjø. Jeg bare vender nesa inn i de som kommer, og velger å ikke la meg irritere av bølgene. Jeg følger istedenfor godt med rundt meg når jeg er underveis, noe man igrunnen skal gjøre. :flag_bp:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Så lenge de som blir passert i god tid rekker å vende nesa mot sjøen mener jeg at passeringer er akseptabelt. Tåler man ikke bølger på sjøen får man sette båten i hagen.

 

Småbåter, kajakker og seilbåter med liten fremdrift slakker vi alltid helt ned for

 

Par klassikere

55a72059-20a4-7bd3.jpg

 

55a72059-20ff-55d0.jpg

55a72059-2129-30be.jpg

55a72059-2150-c971.jpg

 

 

55a72059-2171-0a0a.jpg

 

55a72059-2194-9364.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har litt problemer med å forstå de som klager over hekkbølger, da dette er et naturlig fenomen for oss som ferdes på sjøen. Det vil alltid være en større og raskere båt der ute, så why worry? Ta bølgene underveis og drikk kaffen i havn om de plager deg :-S Om ikke, hold koppen ! Jeg digger hekkbølger, kiler i magen :-D. Koser meg på vannet !

Link to post
Share on other sites

Enig med alle her, og prøver å vise hensyn.

Men kan også si: Kan båteiere med saktegående båter vise litt hensyn?

 

Ikke sjeldent jeg ser 5-6 saktegående gå fra samme sted, og til samme sted i en bred fjord med fri fart. Men så sprer de seg utover for å få så stor "personlig sone" rundt båtene som mulig.

Om de løfter nesetippen litt, og faktisk ser seg rundt og tenker...hadde det vært fint.

Da slipper de å bli sure på de som ser hvor egoister disse saktegående kan være.

 

Det merkelige er at jeg aldri hever et øyenbryn når jeg går sakte, og det kommer en hekksjøgeneral forbi. Om noe velter blir jeg sint på meg selv for å ha glemt at jeg faktisk sitter i noe bevegelig. Så sant generalen ikke gjør en klanderlig manøver.

 

De aller fleste (store kjappe, som små) går i sakte fart det meste av tiden. Litt rart da at de som blir sure er stort sett de som har båter som ikke går fort. Vi som har en planende båt skjønner hvordan det er, og lar oss ikke irritere så lett på dette området tror jeg.

Så med bakgrunn i det tror jeg de med saktegående vil forstå ting litt bedre om de prøver å sette seg inn i hvordan det hadde vært å eid en planende båt.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Det er nok mye overfølsomhet ute og går. Jeg forstår det, har jo lidd av det selv en gang i tiden. Men med erfaring fra begge sider av hekkbølgen er jeg kommet til den konklusjon at når du ferdes i "leden" så må du tåle det som kommer av bølger. Ellers må du seile annetsteds. Det er ikke slik at du selv er verdens navle og alle andre må legge opp sin bruk av sjøen etter DITT forgodtbefinnende.

 

På samme måte som Bitteliten "ser jeg ikke problemet". :yesnod:

 

hekkblg_bjo.jpg

 

... ser i alle fall ingen forulykkete der bakover.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

0296219c-14d2-9758.jpg

 

Skjønner ikke hva dere klager på :wink:

 

052012_036.jpg

 

?? Hmm Ikke jeg heller

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke vanskeligere enn at et stort flertall helst vil kjøre så fort som båten kan greie, og ønsker å sakke av for andre minst mulig. I vekslende grad føler de likevel ubehag ved å påføre andre ulemper, og slår i vekslende grad ned farten i ulike situasjoner. Legg merke til at flere argumenterer med at "i leia får du tåle det som kommer". Hvorfor det?? Jeg trodde sjøveisreglene innholdt en generell bestemmelse om å vise hensyn og være tydelig på hvor man har tenkt å kjøre? Men det er særdeles vanskelig når folk kjører 15-20-25-30 knop mellom andre båter og/eller i litt - eller svært - smale løp.

 

Etter mitt syn bør hovedvekten ligge på at det stundom er svært mange båter utpå, og at man derfor må belage seg på å stort sett kjøre langsomt - selv om man er "midt i leia". Men dette passer ikke dem som har store, hurtige båter (og heller ikke dem som selger dem!), og båtbruken dreier mer og mer over til å legge vekt på hvor fort man kan greie å kjøre, og hvor langt man kan nå. Det er slutt med å legge vekt på å være i båten der man er - selv om det ikke er langt avsted. Så argumenterer man med at det er viktig å komme hurtig fra den dølle båthavna i den dølle fjorden, og ut til den attraktive skjærgården.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...