Zetha Startet 4.Juni.2012 Del på Facebook Startet 4.Juni.2012 Kanskje jeg tenner en brannfakkel, men jeg velger likevel å komme med et lite hjertesukk; kan båteiere/båtførere med store båter vise litt hensyn til oss i litt mindre og/eller mer saktegående båter? Vi har nylig kjøpt en Saga 27 (snekke) og er veldig glad og fornøyd for å være en del av "båtfolket", men reagerer på at enkelte i større cabincruisere tar såpass lite hensyn som de gjør. Se for deg å loffe avgårde i 8-10 knop; koselig med kaffe i koppen.... Wroaw! Der føk det er cabincruiser forbi deg 5 meter fra båten din og jaggu kom det ikke en på andre siden også - kompisen hans? Hold på koppen for nå blir det bølger.... joda, båten klarer strabasene fint, men det ødelegger litt av idyllen vår. Vi kjøpte båt for å oppleve gode, koselige stunder på sjøen. Noen kjøper båt for å forflytte seg fortest mulig fra A til B; dem om det, men det må da være mulig å ta hensyn til andre som ferdes på sjøen, eller? Jeg velger å poste dette innlegget, men tror ikke jeg treffer målgruppen det er rettet mot. Jeg tror nemlig at de som kjører så uvettig på sjøen ikke er inne på slike forum som dette, men vil gjerne ha litt synspunkter på hva andre her inne mener Sitér dette innlegget Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha" Link to post Share on other sites More sharing options...
Lady B Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Du kan jo ha et kamera liggende klart, og så gå til anmeldelse, med bildebevis og det hele... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 De fleste er vel enig med deg Zetha..... Ja, du skal bare ta bilde og anmelde. For endel år siden ble noen dømt for hensynsløs kjøring i Tromøysund. Han laga rett og slett for store bølger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Var ute på tur nå i pinsehelgen, og kom ut for episoder der jeg enten møtte eller dro forbi saktegående båter. Det var mye trafikk denne helgen, og passeringer måtte tas i sakte fart og jeg lurer fælt på hvorfor båtførere av saktegående båter alltid legger seg så midt i leder som mulig. Veg å legge seg til en side, slipper man å få båter passerende på begge sider, og de båter som passerer kan gjøre dette i bedre avstand. Dette var bare et sukk fra "min" side av saken. Det er selvfølgelig ikke akseptabelt å passere andre båter i høy fart så nær at man kan se mønsteret i bordduken i båten man passerer. Så det er viktig å passe farten, men det er også viktig å passe på plassering... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Zetha Svart 4.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Jeg lurer fælt på hvorfor båtførere av saktegående båter alltid legger seg så midt i leder som mulig. Veg å legge seg til en side, slipper man å få båter passerende på begge sider, og de båter som passerer kan gjøre dette i bedre avstand. Jeg kan ikke svare for alle saktegående båter, men vi kjørte i utgangspunktet ca 10-15 m fra land og låg ikke midt i leder. Der vi opplevde dette som verst, var i et farvann der vi er lite kjent. Med dårlig merking av skjær og en kjøl som er 1 m dyp, er det ikke alltid så greit å kjøre tett inntil land. Med bukter og viker, holmer og svaberg, er ikke landet en rett strek strek, så noen steder blir avstanden fra båten til land gjerne 15-20 m. En hurtiggående båt vil da fort kunne kjøre forbi deg på innsiden din. Jeg synes vel egentlig at det burde vært slik som i biltrafikken; forbikjøring foretas til venstre. Sitér dette innlegget Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha" Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Ja, med 15-20 m mellom deg og land, hadde i allefall jeg enten ligget bak til det var bedre plass, eller passert på andre siden hvis det var bedre plass der. Hvis noen smyger seg i mellom der det er så liten plass, er det mindre smart båtføring mener jeg... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
eiaro Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Jeg synes vel egentlig at det burde vært slik som i biltrafikken; forbikjøring foretas til venstre. På sjøen skal man vel vike til styrbord, og innhentende fartøy skal vike? Antagelsen min er at å passere på babord kan føre til møtende trafikk, og dermed en sjanse for at jeg måtte viket inn rett forran deg igjen. Uansett ser man situasjonen ann og velger det man tror er best for alle... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Ja, med 15-20 m mellom deg og land, hadde i allefall jeg enten ligget bak til det var bedre plass, eller passert på andre siden hvis det var bedre plass der. Hvis noen smyger seg i mellom der det er så liten plass, er det mindre smart båtføring mener jeg... Særlig å passere på innsiden av en mindre båt som allerede ligger så nær opptil land som føles forsvarlig ... Nå skal jeg først slutte meg til alle som påpeker at vi bør ta hensyn til hverandre, men vi får ikke alle med oss på det, og av alskens andre årsaker også vil det alltid være bølger på sjøen. Så det minst frustrerende er kanskje å lære seg å leve med dem. Kjøp en koppholder så koppen ikke velter ... ikke plasser ting der det mangler slingrekanter, surr fast ting så det ikke skramler og slingrer osv. Da er man bedre rustet til å møte uvær også. Nå vet ikke jeg hvordan en snekke oppfører seg i ulike bølger, det er nok mye mer slingring enn i en seilbåt. Men her er uansett mitt tips: Når en båt passerer på paralell kurs får man bølgene inn litt på skrå bakfra. Dette tror jeg er den værste varianten. Mye rulling over lengre tid enn nødvendig. Jeg ser mange snur baugen opp mot bølgene for å møte dem, og det har den fordelen at bevegelsene ikke blir veldig store fra side til side, og det er raskt unnagjort. Men det krever som regel en kraftig kursendring, og man skal ha ganske stor båt før den pløyer gjennom uten å la seg affisere. Jeg pleier å endre kursen bare litt, slik at jeg får bølgene 90gr inn fra siden. En skulle tro det ville medføre maksimal rulling, men bevegelsen blir faktisk nesten mer opp og ned. Nå hjelper det selvsagt å ha en diger blykjøl, men det kan hende effekten er der for en snekke også, det blir sikkert rulling uansett, men kanskje ikke så mye som når bølgene kommer skrått bakfra? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Innhentende fartøy kan passere på begge sider Sjøveisreglene sier at man skal holde styrbord side av leia. Ellers viktig å ta hensyn. Minst 50 meters avstand ved passering Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Jeg har saktegående snekke selv og forstår frustrasjonen. Men vi trenger ikke alltid hisse oss opp over de som passerer oss i 20-25 knop. Noen av dem lager jo sjø av en annen verden om de sakker ned til 10-12 knop og det er de ofte klar over selv. Men klart det må jo skje i forsvarlig avstand. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Kamera er god ide.. Vi fikk motorhavari i en uthavn, og etter to dager passet det fint for en kompis å satte tamp i meg å slepe heimover. En tur på knappe 30min i 6 knop. I samme havn låg den en fairline på over 50fot. En bekjent. Når vi var halvveis i turen til heimehavn kom denne fairline i nermere maxfart over 20knop og passerte oss på babord side med snaue to båtlengder fra oss. Vi holdt greit til styrbord, og det var rikelig plass, og ingen annen trafikale grunner til å manøvrere slik. Vi hadde ikkje oppe noe symbol for slep, men han viste det. Båten var stort sett sikret for sjø, og solid båt som stod for slepet, solid trosse, og eg såg kva som var i vente, alikevell vart eg nesten kasta av flybridgen. Om han skulle være morsom er usikkert. Han skal selvsagt få en skrape seinere i sommer når eg treff han, og så får eg håpe han ikkje svarer noko dumt. Poenget er eg usikker på. Ville bare dele.. Kanskje poenget er at selv de kjekkeste folk får hjerneutkobling og blir farlige drittsekker i slike båter. Kanskje de ikkje kan for det ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Dette er vel et never ending tema som er grundigt debatteret i mange tråde. Jeg forsøger selv at holde god afstand til andre både og sejle i en pæn bue udenom. Jeg ved også fra min tid i mindre både at det kan virke meget skræmmende at se en stor båd komme direkte mod en med over 20 knob. På den anden side: Nogen gange skal man fra a til b og man er i en bred led eller på åbent hav. Her har jeg oplevet mange i mindre både, der sejler midt i det hele og ofte flere både side om side så det er umuligt at holde afstand selv om leden er bred. Og så laver en halvplaner der tusler afsted med 10 knob de sygeste hækbølger! Jeg tror ikke at mange snekkeejere er klar over hvor meget sø de trækker. En planende cabincruiser med 25 knob laver altså lavere hækbølger end en Saga i 12 knob er min påstand. Men vi skal alle sammen være på søen. Både dem der skal hygge og dem der skal hurtigt fra a til b. Begge formål er helt legitime, synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Poenget er eg usikker på. Ville bare dele.. Kanskje poenget er at selv de kjekkeste folk får hjerneutkobling og blir farlige drittsekker i slike båter. Kanskje de ikkje kan for det ? Tror rett og slett det er hjerneutkobling jeg, sikkert ikke drittsekker, de bare skjønner ikke eller glemmer hva de gjør. Har bare opplevd problem en gang pga. slike bølger. Siden «synderen» lå i havna da vi ankom noe senere sa jeg i fra på en ok måte, og fikk et ok svar tilbake. Fyren hadde ligget i kanskje 5-6 kn og tatt oss igjen sakte men sikkert, og så dro han på akkurat før passering og rota opp noen kraftige bølger så både firbeinte og tobeinte holdt på å gå overbord. Antar det var en tabbe, men det fins såklart de sykeste sjeler også på vannet ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Skjønner ikke hva dere klager på Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxen Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Hekksjø admiral (med salat) Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lovart låring Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Jeg skjønner frustrasjonen, og jeg liker heller ikke å rydde snekka etter mye slingring grunnet noens hekksjø. Er det vettløs og uforsvarlig ferdsel vil jeg forsøke å ta bilde eller video for evt anmeldelse. Bortsett fra dèt, så bryr jeg meg lite om hekksjø. Jeg bare vender nesa inn i de som kommer, og velger å ikke la meg irritere av bølgene. Jeg følger istedenfor godt med rundt meg når jeg er underveis, noe man igrunnen skal gjøre. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 (redigert) Så lenge de som blir passert i god tid rekker å vende nesa mot sjøen mener jeg at passeringer er akseptabelt. Tåler man ikke bølger på sjøen får man sette båten i hagen. Småbåter, kajakker og seilbåter med liten fremdrift slakker vi alltid helt ned for Par klassikere Redigert 4.Juni.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Jeg har litt problemer med å forstå de som klager over hekkbølger, da dette er et naturlig fenomen for oss som ferdes på sjøen. Det vil alltid være en større og raskere båt der ute, så why worry? Ta bølgene underveis og drikk kaffen i havn om de plager deg :-S Om ikke, hold koppen ! Jeg digger hekkbølger, kiler i magen :-D. Koser meg på vannet ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jan E. Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 (redigert) Enig med alle her, og prøver å vise hensyn. Men kan også si: Kan båteiere med saktegående båter vise litt hensyn? Ikke sjeldent jeg ser 5-6 saktegående gå fra samme sted, og til samme sted i en bred fjord med fri fart. Men så sprer de seg utover for å få så stor "personlig sone" rundt båtene som mulig. Om de løfter nesetippen litt, og faktisk ser seg rundt og tenker...hadde det vært fint. Da slipper de å bli sure på de som ser hvor egoister disse saktegående kan være. Det merkelige er at jeg aldri hever et øyenbryn når jeg går sakte, og det kommer en hekksjøgeneral forbi. Om noe velter blir jeg sint på meg selv for å ha glemt at jeg faktisk sitter i noe bevegelig. Så sant generalen ikke gjør en klanderlig manøver. De aller fleste (store kjappe, som små) går i sakte fart det meste av tiden. Litt rart da at de som blir sure er stort sett de som har båter som ikke går fort. Vi som har en planende båt skjønner hvordan det er, og lar oss ikke irritere så lett på dette området tror jeg. Så med bakgrunn i det tror jeg de med saktegående vil forstå ting litt bedre om de prøver å sette seg inn i hvordan det hadde vært å eid en planende båt. Redigert 4.Juni.2012 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Det er nok mye overfølsomhet ute og går. Jeg forstår det, har jo lidd av det selv en gang i tiden. Men med erfaring fra begge sider av hekkbølgen er jeg kommet til den konklusjon at når du ferdes i "leden" så må du tåle det som kommer av bølger. Ellers må du seile annetsteds. Det er ikke slik at du selv er verdens navle og alle andre må legge opp sin bruk av sjøen etter DITT forgodtbefinnende. På samme måte som Bitteliten "ser jeg ikke problemet". ... ser i alle fall ingen forulykkete der bakover. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Skjønner ikke hva dere klager på ?? Hmm Ikke jeg heller Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Eneste nye med denne tråden, fra de siste 8 års tilsvarende tråder, er at denne kom så tidlig i sesongen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Båttransport D5L Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Ikke jeg heller Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 I følge Finn.no har havet aldri vært flatere :-) Rekrutering av båtfolk innebærere læren om at på havet er det bølger, om man liker det eller ei.. Iiihaaa.. kiler i magen :-D Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roeren Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Det er vel ikke vanskeligere enn at et stort flertall helst vil kjøre så fort som båten kan greie, og ønsker å sakke av for andre minst mulig. I vekslende grad føler de likevel ubehag ved å påføre andre ulemper, og slår i vekslende grad ned farten i ulike situasjoner. Legg merke til at flere argumenterer med at "i leia får du tåle det som kommer". Hvorfor det?? Jeg trodde sjøveisreglene innholdt en generell bestemmelse om å vise hensyn og være tydelig på hvor man har tenkt å kjøre? Men det er særdeles vanskelig når folk kjører 15-20-25-30 knop mellom andre båter og/eller i litt - eller svært - smale løp. Etter mitt syn bør hovedvekten ligge på at det stundom er svært mange båter utpå, og at man derfor må belage seg på å stort sett kjøre langsomt - selv om man er "midt i leia". Men dette passer ikke dem som har store, hurtige båter (og heller ikke dem som selger dem!), og båtbruken dreier mer og mer over til å legge vekt på hvor fort man kan greie å kjøre, og hvor langt man kan nå. Det er slutt med å legge vekt på å være i båten der man er - selv om det ikke er langt avsted. Så argumenterer man med at det er viktig å komme hurtig fra den dølle båthavna i den dølle fjorden, og ut til den attraktive skjærgården. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.